روانشناسی عشق

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

روانشناسی عشق را شاید بتوان یکی از جالب‌ترین بخش‌های مطالعاتی دانست. روانشناسان در این حیطه تلاش می‌کنند تا اصولی که بر روابط احساسی افراد حاکم است را پیدا کنند. برای مثال چرا ما جذب فردی خاص می‌شویم، درحالی‌که دیگران او را فردی معمولی می‌دانند؟ آیا عشق را می‌توان در یک رابطه ایجاد کرد و یا این احساسی است که صرفاً می‌بایست به‌صورت خود به خودی شکل بگیرد؟ به همین خاطر شاید بتوان گفت آگاهی از اصول روانشناسی عشق یکی از موضوعاتی است که همه ما پیش از شروع یک رابطه نیاز داریم از آن‌ها آگاهی کسب کنیم. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی عشق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

روانشناسی عشق چه تغییرات مغزی را تعیین کرده است؟

روانشناسی عشق

روانشناسان معتقدند هر حالت جسمی یا روحی که در زندگی خود تجربه می‌کنید تحت تأثیر مواد شیمیایی که از مغز ترشح می‌شوند، قرار دارد. برای مثال هنگامی‌که از چیزی می‌ترسید مغز با ترشح آدرنالین باعث افزایش انرژی شما برای فرار یا دفاع از خود می‌شود. رابطه عاشقانه و داشتن احساس مثبت نسبت به فردی دیگر نیز تغییراتی را در مواد شیمیایی موجود در مغز ایجاد می‌کند.

در روانشناسی عشق متوجه شدند که در هنگام برقراری روابط عاطفی میزان اکسی‌توسین، فنتیل‌آمین و همین‌طور دوپامین در مغز فرد افزایش پیدا می‌کند. با توجه به تأثیری که ترشح این مواد در احساس لذت و شادمانی دارد شما احتمالا جلسات دیگری را برای برقراری ارتباط با شخص مورد نظر و در نتیجه تجربه مجدد این احساسات در نظر می‌گیرید. و دقیقا به همین خاطر است که شکست عشقی باعث بروز احساساتی مثل بی‌قراری، غم و میل به برقراری رابطه مجدد می‌شود. زیرا مغز در تلاش است تا شرایط را به حالت نرمال گذشته بازگرداند و این می‌تواند برای مدتی شما را درگیر احساسات منفی نماید. برای آشنایی بیشتر فرق عشق اول زندگی با دیگر عشق ها کلیک کنید.

انواع مختلف عشق در روانشناسی عشق

روانشناسی آمریکایی به نام رابرت استرنبرگ نظریه‌ای را تحت عنوان مثلث عشق معرفی کرده است. از نظر این روانشناس، عشق مانند مثلثی است که دارای سه ضلع یا بخش اصلی صمیمیت، شهوت و تعهد است. به عبارتی می‌توان گفت بر اساس نظریه استرنبرگ در هر رابطه عاطفی هر سه این عناصر وجود دارد، اما میزان آن‌ها متفاوت خواهد بود و بر همین اساس می‌توان انواع مختلفی از عشق را در نظر گرفت که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اگر شما احساس می‌کنید در رابطه عاطفی‌تان جای یکی از این ابعاد خالی است و یا به هر دلیلی احساس می‌کنید از رابطه خود رضایت ندارید می‌توانید با کمک از یک مشاور خانواده و روانشناسی عشق برای برطرف کردن این شرایط اقدام کنید.

برای عضویت در کانال تلگرام ذهن نو کلیک کنید.

? فقدان عشق

یکی از ابعاد روانشناسی عشق، فقدان عشق است. در این حالت تمامی سه بعد گفته‌شده در حالت ضعیف یا فقدان قرار دارند. این حالت بیشتر در روابط رسمی یا ارتباطات کاری دیده می‌شود، اما اگر رابطه عاطفی شما دچار چنین شرایطی شد؛ بهتر است هر چه زودتر برای جلوگیری از پایان یافتن آن اقداماتی انجام دهید.

? روانشناسی عشق | دوست داشتن

در این حالت از روانشناسی عشق، اگر چه صمیمیت میان طرفین بالا است و آن‌ها با دلسوزی و محبت با یکدیگر رفتار می‌کنند اما اشتیاقی برای برقراری رابطه جنسی یا تعهد به یکدیگر در میان آن‌ها وجود ندارد. برقراری دوستی‌های اجتماعی با جنس مخالف را می‌توان یکی از انواع این حالات دانست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوستی دختر و پسر کلیک کنید.

? شیفتگی

شیفتگی از دیگر ابعاد روانشناسی عشق است. در این حالت اگرچه میل و انگیزه قوی نسبت به ‌طرف مقابل وجود دارد، اما صمیمیت و تعهد ضعیف است یا حضور ندارد. این شرایط بیشتر در مواقعی ایجاد می‌شود که شما بدون شناخت کافی صرفاً مجذوب برخی ویژگی‌های ظاهری شده‌اید و در اکثر مواقع نیز با شروع رابطه و شناخت بیشتر از بین خواهد رفت و یا برعکس سه ضلع قوی‌تر می‌شود.

? عشق تهی | روانشناسی عشق

عشق تهی حالتی است که در روانشناسی عشق از آن به‌عنوان یک مشکل جدی صحبت می‌شود. در این شرایط طرفین علی‌رغم اینکه هیچ صمیمیت یا جذابیت شهوانی نسبت به یکدیگر ندارند، اما تعهد خود را حفظ می‌کنند. این حالت بیشتر در میان افرادی دیده می‌شود که به دلیل ترس از جدایی و تنهایی به یک رابطه ادامه می‌دهند و یا همسرانی که برای مدت طولانی در کنار هم زندگی می‌کنند و اکنون ارتباط آن‌ها صرفاً به عادت تبدیل شده را شامل می‌شود. با توجه به اینکه این شکل از رابطه می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را برای شما ایجاد نماید؛ بهتر است برای تغییر آن از یک روانشناس کمک بگیرید.

? روانشناسی عشق رمانتیک

روانشناسی عشق بعد دیگری به نام روانشناسی عشق رمانتیک دارد. در این حالت میان طرفین صمیمیت و جاذبه بالایی وجود دارد، اما تعهد در این‌گونه روابط ضعیف است. به عبارتی این شکل از رابطه بر اساس علاقه و توجه به نیازهای طرف مقابل ادامه پیدا می‌کند و در برخی موارد این شانس را دارد که به‌مرورزمان تعهد و علاقه به رابطه بلند مدت نیز برای طرفین ایجاد شود.

? عشق دوستانه

عشق دوستانه از دیگر ابعاد روانشناسی عشق است. در این حالت صمیمیت و تعهد میان طرفین بالاست، اما کشش شهوانی چندانی وجود ندارد. این روابط معمولاً سرشار از عشق و محبت و توجه به خواسته‌های طرف مقابل بوده و برای ایجاد آن‌ها زمان زیادی لازم است.

? عشق ابلهانه یا کورکورانه

از دیگر ابعاد روانشناسی عشق، عشق کورکورانه است. این شرایط معمولا در ازدواج‌های زودهنگام و بدون شناخت ایجاد شده و بیشتر آن را به‌عنوان عشق در یک نگاه می‌شناسیم. در چنین شرایطی طرفین بر اساس کشش و جاذبه بالایی که نسبت به یکدیگر دارند به‌سرعت وارد تعهد می‌شوند، اما صمیمیت میان آن‌ها هنوز وجود ندارد. ازنظر استرنبرگ با پایان یافتن جذابیت‌های ظاهری و کشش‌های جنسی احتمال شکست در این روابط بسیار بالاست.

? روانشناسی عشق آرمانی | روانشناسی عشق

این حالت از روانشناسی عشق، ایده‌آل‌ترین وضعیتی است که می‌تواند میان دو نفر وجود داشته باشد؛ در این شرایط صمیمیت، جاذبه ظاهری و همین‌طور تعهد به میزان بالایی وجود دارند. استرنبرگ معتقد است بسیاری از زوجین می‌توانند رابطه خود را به این مرحله برسانند، اما همه آن‌ها موفق نمی‌شوند ارتباط خود را در این شرایط حفظ کنند. به عبارتی حتی پس از رسیدن یک رابطه به این مرحله نیز احتمال تغییر احساس و تبدیل آن به سایر انواع رابطه وجود دارد. به همین خاطر شاید بهتر باشد از یک زوج درمانگر در ارتباط با راهکارهایی برای حفظ این سطح از رابطه و همین‌طور بهبود کیفیت ارتباطتان کمک بگیرید. برای آشنایی با نشانه های عاشق شدن کلیک کنید.

? عشق پرشور

یکی از ابعاد روانشناسی عشق، عشق پرشور است. در این نوع عشق احساسات شدید است و وابستگی بسیار زیادی بیت زوجین شکل می‌گیرد.

دوست داشتن در مقابل عاشق پر شور

از منظر روانشناسی عشق، عشق رمانتیک از 3 عنصر صمیمیت، مراقبت و دلبستگی تشکیل شده است. در واقع ما با گذراندن وقت با فردی که عاشق شده ایم؛ تمامی این احساسات را تجربه خواهید کرد. در هر عشقی دوست داشتن وجود دارد؛ اما هر دوست داشتنی عشق نیست. برای اینکه رابطه بهتری داشته باشید؛ حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید.

توجیه مشکلات روحی روابط با روانشناسی عشق

یکی از مباحثی که در روانشناسی عشق به آن توجه می‌شود مشکلات و بیماری‌های روحی هستند که می‌تواند ایجاد یک رابطه عاطفی را برای فرد دشوار یا حتی غیرممکن سازد و همین‌طور باعث آسیب روحی در طرف مقابل نیز خواهد شد. اگر هریک از این مشکلات را در خود یا شریک احساسی‌تان مشاهده می‌کنید بهتر است از یک روانشناس در ارتباط با راهکارهایی برای درمان یا نکاتی که در ارتباط با این افراد می‌بایست موردنظر داشته باشید کمک بگیرید.

✨ دلبستگی ناایمن

یکی از مشکلاتی که در روانشناسی عشق بررسی می‌شود؛ دلبستگی ناایمن است. در طی یک سال اول زندگی و بر اساس رابطه میان نوزاد با مادر، کودک به باوری راجع به جهان اطراف دست پیدا می‌کند که بر تمامی روابط اجتماعی وی در آینده تأثیر خواهد گذاشت. این باور که به آن دلبستگی گفته می‌شود بر اساس میزان توجه مادر به نیازهای کودک شکل می‌گیرد.

اگر مادر همواره مراقب کودک باشد و به نیازهای او پاسخ دهد کودک باور خواهد کرد که جهان جایی امن برای زندگی است و اطرافیان به نیازهای او توجه دارند. اما اگر به هر دلیلی کودک به این باور نرسد دچار دلبستگی ناایمن خواهد شد. دلبسته‌های ناایمن معمولاً در روابط خود نگران از دست دادن هستند و به‌شدت به طرف مقابل می‌چسبند یا سعی می‌کنند با فاصله گرفتن از دیگران خود را در برابر خطرات احتمالی در روابط اجتماعی محافظت کنند. برای تشخیص عشق اشتباه کلیک کنید.

✨ حساسیت به طرد

حساسیت به طرد، از مشکلاتی است که روانشناسی عشق بررسی می‌کند. افراد دارای حساسیت بالا به طرد باور دارند که دیگران آن‌ها را ترک خواهند کرد. به همین دلیل با دقتی غیرعادی تمامی رفتار و حرکات طرف مقابل را در نظر می‌گیرند و ساده‌ترین نشانه‌ها را نیز به‌عنوان تأییدی برای طرد شدن در نظر می‌گیرند.

برای مثال عدم تماس چشمی در تمامی دقایق یک مکالمه برای آن‌ها نشانه‌ای از طرد خواهد بود و سپس به‌شدت نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند. این واکنش می‌تواند به‌صورت وابستگی بیش‌ از حد، پرخاشگری یا حتی کناره‌گیری از جمع خود را نشان دهد.

✨ انواع اختلالات شخصیت

یکی از گروه‌هایی که از منظر روانشناسی عشق می‌بایست از برقراری رابطه با آن‌ها اجتناب کنید مبتلایان به انواع اختلال شخصیت هستند. برای مثال افرادی که دچار اختلال شخصیت نمایشی یا خودشیفته هستند تنها برای اثبات جذابیت و موردتوجه بودن خودشان وارد روابط عاطفی می‌شوند. این افراد غالباً نمی‌توانند احساس عمیقی را نسبت به هیچ‌کس تجربه کرده و پس از مدتی از رابطه خارج می‌شوند. برای مشاهده انواع اختلالات شخصیت کلیک کنید.

✨ الکسی‌ تایمی

الکسی‌تایمی یا ناگویی هیجانی اختلالی است که در آن فرد توانایی صحبت کردن راجع به احساسات خود و بیان آنچه تجربه می‌کند را ندارد که از منظر روانشناسی عشق بررسی می‌شود. این افراد معمولاً به‌سختی می‌توانند احساسات خود را به دیگران نشان دهند و به همین خاطر در روابط عاطفی دچار مشکل می‌شوند.

زیرا علی‌رغم علاقه‌ای که به شریک احساسی‌شان دارند نمی‌توانند این موضوع را به وی نشان داده و همین مسئله باعث دلخوری و ناراحتی طرف مقابل می‌شود. اگر احساس می‌کنید طرف مقابل شما یا خودتان دچار چنین مشکلی هستید، بهتر است در این زمینه از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید.

✨ سوگ حل‌نشده

شکست عشقی موضوعیست که همه ما حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده‌ایم و توسط روانشناسی عشق بررسی می‌شود. یکی از اشتباهات جدی اما رایج افرادی که به‌تازگی ارتباطی را قطع کرده‌اند این است که وارد رابطه جدیدی می‌شوند و این موضوع می‌تواند آسیب‌های بسیاری را برای خود فرد و طرف مقابل به همراه داشته باشد. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود تا پیش از حل شدن کامل این بحران از ورود به روابط عاطفی جدید خودداری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رابطه سالم کلیک کنید.

با روانشناسی عشق ، عاشقی را تمرین کنید

برخلاف اعتقاد بسیاری از افراد، عشق احساسی صفر یا صد نیست که اگر تاکنون در رابطه‌تان تجربه‌اش نکرده‌اید، فکر کنید که هرگز اتفاق نمی‌افتد. بلکه تمامی انواع عشق از حالت فقدان تا عشق کامل بر روی یک پیوستار قرار دارند و شما بر اساس رفتارتان در هر زمان بر روی بخش خاصی از این پیوستار قرار می‌گیرید. در نتیجه همواره می‌توانید شرایط خود را نسبت به آنچه هست بهتر کنید. برای رسیدن به شرایط مطلوب روانشناسی عشق نکاتی را توضیح داده است که در ادامه توضیح داده ایم.

? عجول نباشید

از نظر روانشناسی عشق، برای ایجاد یک عشق واقعی و عمیق شما به زمان کافی نیاز دارید. شناخت طرفین از یکدیگر و ایجاد خاطرات مشترک موضوعی نیست که ناگهان و در عرض یک زمان کوتاه شکل بگیرد؛ به همین خاطر بهتر است به‌جای دلسرد شدن از یک رابطه زمان کافی را در اختیار آن بگذارید. مقاله عشق واقعی چطور به دست می‌آید را بخوانید.

? مراقبت از یکدیگر

مراقبت و توجه به یکدیگر یکی از مسائل مهمی است که از منظر روانشناسی عشق، باعث ایجاد صمیمیت و محبت میان طرفین خواهد شد. به همین خاطر اگر به دنبال ایجاد یک رابطه عمیق هستید سعی کنید تا جای ممکن به احساسات و خواسته‌های طرف مقابل‌تان توجه داشته باشید.

حتما درباره ویژگی های رابطه ناسالم بخوانید.

? کمک بگیرید

گاهی اوقات متوجه این موضوع نیستیم که رفتارمان باعث ناراحتی یا ایجاد مشکل در رابطه شده است و یا علی‌رغم اینکه احساس می‌کنیم، همه‌چیز آن‌طور که باید باشد نیست، اما نمی‌توانیم دلیل آن را پیدا کنیم. گاهی اوقات نیز علی‌رغم شناسایی دلیل، توانایی برطرف کردن آن را نداریم.

در این شرایط بهتر است برای حل مشکلات و رسیدن به یک رابطه مطلوب از متخصصین زوج‌درمانی و روانشناسی عشق کمک بگیرید. متخصصین در کنار تجربه و آگاهی بالایی که از مسائل مختلف این حیطه دارند به‌دور از جانب‌داری‌هایی که ممکن است از سوی اطرافیان صورت بگیرد به شما برای حل واقعی مشکلات کمک خواهند کرد.

چگونه از روانشناسی عشق در زندگی استفاده کنیم؟

چگونه روانشناسی عشق را تمرین کنیم

روانشناسی عشق تکنیک هایی را برای عاشق شدن توضیح داده است که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

◼ به آنچه می گویند گوش دهید

◼ حاضر باشید وقتی اشتباه می کنید عذرخواهی کنید

◼ مایل به بخشش باشید

◼ بگذارید بدانند که شما به او توجه می کنید

◼ مایل باشید که انعطاف پذیر باشید

◼ محبت کنید

◼ عشق بی قید و شرط نشان دهید

◼ گذراندن وقت با طرف مقابل را در اولویت قرار دهید

◼ ویژگی های خوب آنها را بشناسید و به رسمیت بشناسید

◼ حرکات و اعمال محبت آمیز را متقابلا انجام دهید

◼چیزهایی را در مورد خودتان به اشتراک بگذارید

کلام آخر

روانشناسی عشق مفهوم زندگی و رابطه مشخص می‌شود. عشق آنقدر موضوع پیچیده ای است که در برخی موارد نمی‌توان آن را توضیح داد. گاهی افراد زمانی که این احساس را تجربه می‌کنند، به کمک و راهنمایی نیاز دارند. که توصیه می‌کنیم در این راه از روانشناس و مشاورین متخصص در این حوزه راهنمایی بگیرید. تا راهنمایی های اصولی راه زندگی را هموار کند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی عشق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

ویژگی‌های یک عشق واقعی چیست؟

عشق واقعی دارای سه جنبه صمیمیت، تعهد و شهوت است و تمامی این سه جنبه به‌تناسب درون رابطه وجود دارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره