فراموش کردن رابطه عاشقانه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فراموش کردن رابطه عاشقانه آن هم زمانی که هنوز عاشق هستید و یا حداقل حسی به او دارید، می‌تواند شما را وارد یک چرخه معیوب کند. بعضی‌ها در این شرایط سعی می‌کنند دوباره با معشوق رابطه ایجاد کرده و یا برعکس از همه دنیا زده شده و به تنهایی خود فرو می‌روند. این که چه واکنشی داشته باشید کاملا به شخصیت و مهارت‌های شما بستگی دارد، الان شاید باورش برای‌تان سخت باشد، اما وقتی تمامی مراحل شکست عشقی را بگذرانید درد این روزها دیگر آزاردهنده نخواهد بود. فقط کافی است به خودتان زمان دهید و به جای واکنش‌های هیجانی از راهکارهای مناسب استفاده کنید. برای آشنایی با مراحل شکست عشقی کلیک کنید.

فراموش کردن رابطه عاشقانه

فراموش کردن رابطه عاشقانه برای هر کسی کار آسانی نیست. طول مدت، میزان آشنایی، نوع رابطه و… در عمق رابطه تاثیر دارند. هر چه این عمق بیشتر باشه فراموش کردن رابطه عاشقانه سخت تر خواهد بود. در چنین وضعیتی نیاز به دریافت کمک تخصصی مطرح می‌شود. عدم توجه به این شرایط باعث بروز پیچیدگی هایی در روابط فرد خواهد شد. پس توصیه می شود که اگر رابطه ای به پایان رسیده و یا از نافرجام بودن آن اطمینان دارید؛ حتما برای فراموش کردن رابطه عاشقانه خود به روانشناسان مراجعه نمایید.

برای عضویت در صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

فراموش کردن رابطه عاشقانه | چطور کسی که دوست داشتم را فراموش کنم؟

فرقی ندارد عشق‌تان یک طرفه بوده و یا رابطه‌ای عاشقانه داشته‌اید، اگر در شرایطی هستید که رابطه‌تان را پایان یافته می‌دانید می توانید در 10 مرحله‌ای که در ادامه آورده‌ایم، او را از یاد ببرید. اگر در مورد این تصمیم‌تان شک دارید حتما مشاوره رابطه دختر و پسر دریافت نمایید.

1️⃣ به خودتان حق بدهید

پایان یک رابطه عاطفی برای هر کسی تجربه‌ای تلخ است و هر چه مدت بیشتری درگیر یک رابطه عاطفی باشید و یا به شریک احساسی‌تان علاقه بیشتری داشته باشید؛ این تلخی نیز شدیدتر خواهد بود. به همین خاطر در نخستین قدم این موضوع را بپذیرید که شما برای مدتی به خاطر از دست دادن شریک احساسی‌تان ناراحت خواهید بود و هرگز نمی‌توانید راهی پیدا کنید که این ناراحتی را به صفر برساند.

پس در گام اول برای فراموش کردن رابطه عاشقانه احساسات خود را بپذیرید و هرگز آن‌ها را سرکوب نکنید. به خودتان اجازه بدهید برای مدتی سوگوار باشید و هرگز خود را به دلیل آنچه تجربه می‌کنید شماتت نکنید. به میزانی که شما به خودتان به خاطر تجربه این احساسات حق بدهید، در آینده مشکلات روحی کمتری را تجربه خواهید کرد.

2️⃣ برای فراموش کردن رابطه ، پذیرش داشته باشید

اولین قدم برای فراموش کردن رابطه عاشقانه این است که هرچه سریع‌تر با خود به این پذیرش برسید که خوب یا بد رابطه شما پایان پیدا کرده و شریک احساسی‌تان دیگر بازنخواهد گشت.

خیلی‌ها پس از پایان یک رابطه همواره منتظر برگشت طرف مقابل هستند و سعی می‌کنند با دلایلی خود را امیدوار نگه دارند. گاهی اوقات هم سعی می‌کنند رابطه خود را با عناوینی مثل دوستی‌های معمولی یا همکاری ادامه بدهند. درحالی‌که در اعماق ذهن و قلب‌شان کار یا دوستی را بهانه‌ای برای نگه داشتن طرف مقابل در زندگی خود می‌دانند.

توجه داشته باشید که تا وقتی به دنبال ایجاد چنین امیدهایی برای خود هستید، طبیعتاً قادر به فراموش کردن رابطه عاشقانه تان نخواهید بود. درواقع فرایند فراموش کردن کسی که به او علاقه دارید از زمانی شروع خواهد شد که بپذیرید این رابطه برای همیشه تمام شده است.

بیشتر بخوانید : کات کردن رابطه

3️⃣ مرور خاطرات ممنوع

مرور دائمی خاطرات مربوط به رابطه تلاش برای فراموش کردن را دائماً به تعویق می‌اندازد. به همین خاطر اگر به دنبال فراموش کردن فردی هستید بهتر است تا جای ممکن از مرور خاطرات و هر چیزی که شما را به یاد او می‌اندازد، دوری کنید.

به همین خاطر یکی از اقداماتی که باید انجام دهید این است که تمامی عکس‌ها و یادگارهایی که از او دارید را دور کنید. برای فراموش کردن رابطه عاشقانه تا جای ممکن از رفتن به محل‌هایی که احتمال برخوردتان وجود دارد یا در آن‌ها خاطره دارید، اجتناب کنید. همچنین در شرایطی که احساس می‌کنید در حال غرق شدن در خاطرات گذشته هستید سعی کنید حواستان را به موضوعات مختلف پرت کنید و به مغزتان اجازه درگیری با این خاطرات را ندهید.

4️⃣ هنگام فراموش کردن رابطه عاشقانه جریان زندگی را متوقف نکنید

یکی از اصولی که باید به خاطر داشته باشید این است که رابطه عاطفی هرچقدر هم که عمیق و دوستانه باشد، نباید برابر با تمامی زندگی‌تان شود. هنگامی‌که در یک رابطه شکست می‌خورید سایر بخش‌های زندگی را متوقف نکنید. فعالیت‌های جسمی و ذهنی می‌تواند به بهبود روحیه شما کمک کند و به همین خاطر بهتر است به آن‌ها توجه داشته باشید.

5️⃣ افکارتان را تغییر دهید

گاهی اوقات آنچه مانع فراموش کردن شریک عاطفی‌تان می‌شود افکار نادرستی است که در ذهنتان جریان دارند. بعضی از ما فکر می‌کنیم باید برای همیشه عاشق طرف مقابل‌مان بمانیم تا صداقت احساس‌مان را به خود یا او ثابت کنیم. برخی افراد نیز فکر می‌کنند صرفاً یک‌بار باید شخصی را به قلبشان راه دهند و یا هرگز کسی را به‌خوبی عشق از دست رفته‌شان، پیدا نخواهند کرد.

درنتیجه یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه جدی داشته باشید این است که جریان افکار خود را بررسی کنید و ببینید چه طرز فکری در پشت احساسات شما وجود دارد؟ اگر احساس می‌کنید افکارتان آن‌گونه که باید منطقی نیستند سعی کنید تا آن‌ها را تغییر دهید. فراموش کردن رابطه عاشقانه با این تغییرات راحت تر خواهد بود.

6️⃣ فراموش کردن رابطه عاشقانه با تغییر سبک زندگی

فراموش کردن رابطه عاشقانه با تغییر سبک زندگی

از دست دادن شریک عاطفی به‌خصوص درصورتی‌که شما زمان زیادی از روز را با یکدیگر می‌گذرانده‌اید باعث خواهد شد که شما به ناگهان انرژی روانی زیادی را آزاد شده احساس کنید. به عبارتی تمامی انرژی و ساعاتی که به طرف مقابلتان اختصاص می‌دادید اکنون بدون هدف و خالی مانده و این موضوع باعث ایجاد شرایط روحی نامناسبی برای شما شده باشد.

بهتر است برای فراموش کردن رابطه عاشقانه برنامه‌های متفاوت ایجاد کنید؛ تا انرژی و ساعات روز خود را به موضوعات دیگری اختصاص دهید. فعالیت‌هایی نظیر ورزش، قرار گذاشتن با دوستان یا هر چیز دیگری که به آن علاقه دارید می‌تواند باعث بهبود شرایط روحی شما باشد.

بیشتر بخوانید : روانشناسی عشق

7️⃣ واقع‌بین باشید

یکی از تله‌های ذهنی هنگامی‌که فردی را از دست می‌دهید این است که شما صرفاً خوبی‌های طرف مقابل را به یاد می‌آورید و تلخی‌هایی که میانتان بوده را به‌کلی فراموش می‌کنید و یا سعی می‌کنید با دلایل مختلف آن‌ها را توجیه کنید. گاهی اوقات نیز احساس می‌کنیم که به‌شرط بازگشت شخص موردنظرمان تمامی تلخی‌ها را نیز تحمل خواهیم کرد.

اگر به دنبال راهی برای فراموش کردن رابطه عاشقانه خود هستید؛ پس تا جای ممکن در مقابل این تله ذهنی هشیار باشید و واقع‌بینانه به رابطه خود نگاه کنید. البته این به معنای تلاش برای پیدا کردن بدی‌های طرف مقابل و نفرت پیدا کردن از او نیست. بلکه صرفاً به خاطر داشته باشید هنگامی‌که فردی را سراسر خوبی می‌دانید فراموش کردن وی دشوارتر نیز خواهد شد.

8️⃣ اعتمادبه‌نفس داشته باشید

کسانی که مشکلات روحی مانند کمبود اعتمادبه‌نفس، وابستگی به دیگران یا حساسیت به طرد را تجربه می‌کنند از پایان روابط عاطفی خود بیشتر آسیب می‌بینند و فراموش کردن رابطه عاشقانه برایشان سخت‌تر خواهد بود. همواره این حقیقت را به یاد داشته باشید که شریک احساسی‌تان تنها بخشی از زندگی شما بوده و زندگی شما با رفتن وی تمام نخواهد شد.

گاهی اوقات فرد این ترس را تجربه می‌کند که شاید دیگر هیچ‌کس او را دوست نداشته باشد یا هرگز نتواند رابطه عاطفی مطلوبی را مجدداً تجربه کند. به یاد داشته باشید همه انسان‌ها مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت و منفی هستند و این تنها شما نیستید که ممکن است جنبه‌های تلخی در شخصیت یا زندگی خود داشته باشید.

درنتیجه از آینده و اینکه احتمالاً هیچ رابطه عاطفی را تجربه نخواهید کرد نترسید! سعی کنید روی عزت‌نفس و باوری که می‌بایست به خود داشته باشید بیشتر تمرکز کنید. اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی قادر به تغییر شرایط نیستید می‌توانید در این زمینه از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید.

9️⃣ خداحافظی واقعی

متخصصین روانشناسی معتقدند هنگامی‌که شما یک رابطه را به شیوه‌ای دوستانه تمام کنید و حتی طرفین با یکدیگر خداحافظی داشته باشند به شکل بهتری با این فقدان کنار آمده و راحت‌تر می‌توانید طرف مقابلتان را فراموش کنید. به همین خاطر هنگامی‌که تصمیم گرفته‌اید رابطه‌ای را پایان دهید بهتر است با شریک احساسی‌تان راجع به این موضوع صحبت کنید. دلایل‌تان را برای وی بیان کنید و در یک فضای دوستانه از یکدیگر جدا شوید و یا اگر مدتی از پایان رابطه شما گذشته در صورت امکان از وی بخواهید که با یکدیگر ملاقات داشته باشید و در این جلسه حرف‌های ناگفته‌تان را بازگو کنید.

توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین دلایل دشواری در فراموش کردن یک فرد این است که هیجانات و حرف‌های شما به‌صورت ناگفته در قلب‌تان باقی بماند. اما اگر به هر دلیلی امکان برقراری این جلسه را ندارید می‌توانید از سایر تکنیک‌هایی که برای تخلیه هیجانات منفی وجود دارد استفاده کنید. فراموش کردن رابطه عاشقانه همراه با تخلیه هیجانی برای بسیاری از افراد موثر بوده است. برای اینکار لزوما نباید با او حرف بزنید. می‌توانید نامه‌ای برای شخص موردنظر بنویسید اما آن را پست نکنید و یا فقط تصور کنید که او روبروی شما نشسته و حرف‌هایتان را به وی بزنید.

? مشورت با روانشناس

شکست عشقی یا سوگ و فراموش کردن کسی که به او علاقه دارید گاهی می‌تواند بسیار سخت یا حتی غیرممکن باشد. اگر شما نتوانید خود را با شرایط جدید وفق دهید احتمالاً مشکلاتی مانند افسردگی را تجربه خواهید کرد و یا نخواهید توانست آن‌طور که باید از لحظه‌های زندگی‌تان لذت ببرید. به همین خاطر بهتر است راجع به این شرایط و اطلاع از راه های فراموش کردن رابطه عاشقانه با یک مشاور متخصص صحبت کنید و از آن‌ها برای بهبود شرایط کمک بگیرید. مشاورین با بررسی شرایط شما و مشکلاتی که تجربه می‌کنید می‌توانند راهکارهایی را برای تغییر این وضعیت به شما ارائه کنند. برای جلوگیری از تجربه چنین روابطی مقاله عشق اشتباه را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فراموش کردن رابطه عاشقانه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو با شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

بهترین راه برای فراموش کردن کسی که به او علاقه داریم چیست؟

اولین و مهم‌ترین قدمی که در این زمینه باید بردارید این است که بپذیرید رابطه شما پایان یافته و می‌بایست ادامه زندگی خود را بدون حضور وی برنامه‌ریزی کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره