افسردگی بعد بازنشستگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افسردگی بعد از بازنشستگی یکی از مشکلات رایج در زمینه سلامت روان است که بسیاری از افراد دچار آن می‌شوند. در حقیقت ایجاد تغییر در عادات چندین و چند ساله مرتبط با کار و شروع سبک جدیدی از زندگی باعث می‌شود که بسیاری از افراد نتوانند خود را با شرایط سازگار نمایند و در نتیجه علائمی نظیر از دست دادن علائق، خلق غمگین، بی‌حوصلگی و سایر نشانه‌های افسردگی را تجربه کنند. روانشناسان برای مقابله با افسردگی بعد از بازنشستگی راهکارهای متعددی را ارائه می‌کنند که ما در ادامه این مقاله به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم پس همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : درمان افسردگی شدید  

علل دچار شدن به افسردگی بعد از بازنشستگی

برای بسیاری از افراد کار کردن تنها منبعی برای کسب درآمد نیست. بلکه داشتن فعالیت اقتصادی علاوه بر درآمدزایی احساس کارآمدی و اثرگذاری ایجاد می‌کند و در طولانی مدت باعث می‌شود که افراد هویت خود را تا حد زیادی با شغلشان تعریف نمایند. در این شرایط بازنشسته شدن می‌تواند خلا عمیقی را در وجود فرد ایجاد کند. به طوری که بسیاری از افراد پس از بازنشستگی احساس می‌کنند زندگی آن‌ها معنایی ندارد.

در این شرایط آن‌ها باید مجددا در ارزش‌ها و اهداف زندگی خود تجدید نظر کرده و به نوعی یکپارچگی و انسجام روحی دست پیدا کنند. افرادی که از نظر روانی پس از بازنشستگی نتوانند به این مرحله دست یابند نوعی پوچی و سردرگمی را در زندگی خود احساس می‌کنند و به افسردگی مبتلا می‌شوند. همچنین مواجه شدن با تنهایی، از دست دادن دوستان و همکاران، گذراندن ساعات طولانی در خانه و تجربه تعارض و اختلافات بیشتر با همسر از جمله دیگر عواملی هستند که در افسردگی پس از بازنشستگی تاثیر می‌گذارند. برای آگاهی بیشتر درباره افسردگی در سنین مختلف کلیک کنید.

نحوه پیشگیری و غلبه بر افسردگی بعد از بازنشستگی

از منظر روانشناسی راهکارهای مختلفی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند بعد از بازنشستگی از بروز افسردگی پیشگیری کنید یا در صورت مبتلا شدن، به بهبود آن کمک نمایید. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین موارد در این زمینه اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

1- بی کار و بدون فعالیت نمانید

بازنشستگی نباید باعث شود که شما به یک باره فعالیت‌های فکری و جسمانی خود را متوقف کرده و در خانه بمانید چرا که نداشتن تحرک و منزوی بودن یکی از علل اصلی افسردگی پس از دوران بازنشستگی است. در نتیجه تلاش کنید فعالیت‌هایی نظیر پیاده روی را به طور روتین در برنامه روزانه خود بگنجانید. همچنین این موضوع را در نظر داشته باشید که فعالیت‌های ورزشی با بالا بردن برخی سطوح شیمیایی در مغز نظیر آدرنالین تا حد زیادی می‌توانند در احساس شادابی و نشاط شما تاثیر داشته باشد.

2- حلقه حمایت اجتماعی اطراف خود را تقویت کنید

پس از بازنشستگی طبیعی است که ساعات طولانی همنشینی با همکاران و دوستان خود را از دست بدهید. با این حال بسیار اهمیت دارد که بتوانید همچنان با همکاران قدیمی یا دوستان سابق خود در ارتباط بمانید و ساعت‌هایی را در طول هفته در کنار آن‌ها بگذرانید. این کار با ایجاد نوعی حمایت اجتماعی به شما کمک می‌کند تا کم‌تر درگیر احساسات ناخوشایند باشید و روحیه‌تان را حفظ نمایید.

فروشگاه آرامیس

3- برای غلبه بر افسردگی بعد از بازنشستگی معنای زندگی خود را دریابید

همان‌طور که گفته شد بسیاری از افراد پس از بازنشستگی احساس می‌کنند زندگی‌شان هیچ گونه هدفی ندارد یا اینکه تمام عمرشان بیهوده صرف شده است. در واقع آن‌ها معنایی در زندگی خود پیدا نمی‌کنند و همین مسئله آن‌ها را افسرده می‌سازد. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که بتوانید اهداف و ارزش‌های زندگی خود را بازنگری کرده و به نوعی معنای شخصی در زندگی دست یابید. کمک گرفتن از کتاب‌های خودیاری و مراجعه به روانشناسانی که با رویکردهای وجودی به درمان افراد می‌پردازند می‌تواند تا حد زیادی در این راه به شما یاری برساند.

4- به دنبال تحقق بخشیدن به رویاهای خود باشید

برخی افراد فکر می‌کنند بازنشستگی و شروع پیری به معنای پایان زندگی است. همین مسئله باعث می شود که کلیه سال‌های عمر خود در دوران سالمندی را با افسردگی سر کنند و نتوانند از زندگی لذت ببرند. این در حالی است که برای بسیاری از مردم جهان دوران بازنشستگی زمان تحقق بخشیدن به رویاهایی است که در سال‌های رفته عمر فرصت تحقق بخشیدن به آن‌ها وجود نداشته است. شما می‌توانید در این زمان بیشتر سفر بروید، زمان بیشتری را با دوستان خود بگذرانید و علاقه مندی‌هایتان را بدون نگرانی در مورد شغل دنبال نمایید. برای آگاهی بیشتر درباره افسردگی سالمندان کلیک کنید.

5- از یک درمانگر کمک بگیرید

برخی افراد فکر می‌کنند که افسردگی، طبیعت دوران پیری است و درمانی ندارد. این در حالی است که امروزه روان شناسان و روان پزشکان با رویکردهای مختلف نظیر روان درمانی و دارو درمانی تا حد زیادی می‌توانند به بهبود علائم افسردگی در هر سنی کمک نمایند و با ریشه یابی علل آن از عود یا تشدید آن نیز پیشگیری کنند. اگر احساس می‌کنید پس از بازنشستگی در اکثر اوقات احساس غمگینی دارید، از فعالیت‌هایی که قبلا مورد علاقه تان بوده‌اند لذت نمی‌برید، با مشکلاتی در اشتها و خواب مواجه شده‌اید و یا همواره احساس گناه، یاس و ناامیدی می‌کنید ممکن است اقدامات خودیاری به تنهایی برای درمان افسردگی شما کافی نباشد. در این شرایط ترجیحا از یک روان شناس برای بهبود مشکل خود کمک بگیرید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا برای درمان افسردگی بعد از بازنشستگی باید داروهای ضد افسردگی مصرف کرد؟

همه مبتلایان به اختلال افسردگی به دریافت داروهای ضد افسردگی نیاز ندارند. اما در شرایطی نظیر وقتی که که بیمار دچار افکار خودکشی است یا از انرژی کافی برای روان درمانی برخوردار نیست روان شناس فرد را برای دریافت دارو به روان پزشک ارجاع می‌دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره