سوال کودک در مورد نوار بهداشتی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سوال کودک در مورد نوار بهداشتی امری طبیعی است و ممکن است برای هر خانواده‌ای این اتفاق بیفتد. این سوالات ممکن است در هر سنی پیش بیاید. اما معمولا نیاز به توضیح بیشتری برای کودکان دختر وجود دارد. چرا که آن‌ها باید آمادگی لازم را برای تجربه قاعدگی پیدا کنند. اما اگر فرزند خردسال شما متوجه بسته های نوار بهداشتی تان شده و نمی‌دانید که چگونه به سوالات او پاسخ دهید، حتما با ما همراه باشید و مقاله کنجکاوی جنسی کودکان را بخوانید.

سوال کودک در مورد نوار بهداشتی

اولین قدم شما به عنوان والدین کودک (مخصوصا دختر بچه ها) باید این باشد که فرزندتان را با دوران قاعدگی آشنا کنید. بهتر است قبل از قاعدگی، در سنین پایین‌تر به صورت کلی در خصوص نوار بهداشتی و دوران پریودی به او توضیح دهید. ممکن است کودک‌تان شما را هنگام خرید نوار بهداشتی ببیند، یا در خانه با چنین چیزی مواجه شود یا از طریق دوستان و تبلیغات تلویزیونی چیزی شنیده و یا دیده باشد و در مورد نوار بهداشتی سوالاتی ذهنش را درگیر کند.

خواسته یا ناخواسته کودکان زیر 7 سال نسبت به همه چیز جتی مسائل جنسی کنجکاوند و در این مورد از شما سوال می‌پرسند. در هر صورت می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن که برای کودکان قابل فهم باشد به او توضیح دهید. هرچه بیشتر در مورد نوار بهداشتی و دوران قاعدگی به فرزند خود اطلاعات کافی بدهید، نسبت به رخ دادن این اتفاق برای خودش آماده‌تر خواهد بود. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای تربیت جنسی کودکان کلیک کنید.

توجه داشته باشید که اطلاعات باید در حدی باشد که کنجکاوی او را رفع کند. دادن اطلاعات اضافه جنسی و یا ندادن پاسخ او را کنجکاوتر می‌کند.

چگونه به سوال کودک در خصوص نوار بهداشتی پاسخ بدهیم؟

برای پاسخ به سوالات ازاین قبیل به کودک‌تان نترسید و خجالت زده نباشید؛ چرا که با توضیح دادن دراین مورد هیچ اتفاق ناگواری نمی‌افتد. یکی از روش‌هایی که می‌توانید در این خصوص به کودک خود توضیح دهید، استفاده از انیمیشن‌ها، فیلم‌های آموزشی یا کتاب‌های کودکان است. معمولا این روش برای سنین پایین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مثال اگر کودک شما در مورد نوار بهداشتی سوال پرسید می‌توانید به این صورت جواب دهید: خانم‌ها ماهی یک بار از ناحیه خصوصی شان خونریزی دارند. این پدها کمک می‌کنند تا خون جذب اون بشه و لباس ها و بدن‌مون تمیز بمونه و به اونها بگید که این خونریزی به خاطر آسیب دیدگی نیست و نباید بترسند. اگر توضیح این مسائل برای شما دشوار است و یا نمی‌دانید به سوالات بیش از حد فرزندتان چه پاسخی دهید حتما از خدمات مشاوره کودک استفاده کنید.

چطور با کودک خود در مورد موضوع پریود صحبت کنیم؟

بهتر است بخشی از اطلاعات در خصوص دوران قاعدگی را در همین سنین کم با کودک‌تان در میان گذاشته و اورا مطلع سازید. اکثر کودکان تا سنین 6 یا 7 سالگی می‌توانند اصول پریود را درک کنند. در ادامه روش‌هایی برای توضیح این مسئله را بیان کرده ایم.

به مرورتوضیح دهید. فضا را هیجانی نکنید و لازم نیست در سنی خاص و در بحثی سخت و دشوار این موضوع را توضیح دهید.

ابتدا ببینید کودک‌تان تا چه حد می‌داند. ممکن است کودکان در مدرسه، از دوستان یا … چیزهایی شنیده باشند. (اگر فرزندتان پسر است، بیشتر به این موضوع توجه کنید).

تغییرات ناشی از بروز این اتفاق که در بدن و خلق و خو می‌افتد را توضیح دهید و بگویید این حالت‌ها طبیعی هستند و مشکل از او نیست.

ترس از پریود شدن را از برطرف کنید و به او بگویید این اتفاق یک امر طبیعی است و برای تمام دختران اتفاق می‌افتد.

توضیح در مورد نوار بهداشتی برای کودکان پسر

گاهی اوقات پسرها هم در سنین کودکی در مورد نوار بهداشتی از والدین خود سوالاتی می‌پرسند. ممکن است توضیح این مسائل برای پسرها کمی دشوار باشد. اما پیشنهاد ما این است که از قبل با فکر کردن در مورد آن و آماده کردن جواب مناسب، خود را برای پاسخ مناسب آماده کنید.

کودکان خردسال بسیار کنجکاو هستند. پس اگر در این خصوص از شما سوالی پرسیدند دقیق و به زبان خودشان به آن‌ها توضیح دهید. هرچه درمورد این موضوع احساس بهتری داشته باشید توضیح آن هم راحت‌تر خواهد بود. می‌توانید به آنها بگویید برای رعایت بهداشت و جلوگیری از خونریزی از پدهای بهداشتی استفاده می‌کنید. برای پسران بزرگتر می‌توانید واضح‌تر مسئله پریود و نوار بهداشتی را توضیح دهید. به پسران خود بگویید که مسئله پریود چیز شرم آوری نیست و این موضوع یک روند سالم و عادی در رشد دختران است.

نیازی نیست فرزند شما همه چیز را بداند، در زمان‎هایی که او در اینباره کنجکاوی می‌کند و یا متوجه نوار بهداشتی شده، در حد درک او توضیحات لازم را بدهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سوالات کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره