اعتماد به همسر | اهمیت اعتماد همسران به یکدیگر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اعتماد به همسر اصل هر رابطه ای است. زن و مرد با ازدواج، تعهدات زندگی زناشویی و مسئولیت مهمی را می‌پذیرند. ولی در بین برخی از زوجین باز هم نگرانی از وفاداری و پایبندی به زندگی وجود دارد، و این موجب عدم اعتماد کامل به شریک زندگی می‌شود. زیرا آنها همیشه زنان و مردان دیگر را تهدیدی برای زندگی خود می‌دانند. شما برای اعتماد به  همسرتان و اطمینان از وفاداری او به شما و زندگی مشترک، باید از خودتان شروع کنید.

آیا خودتان به شرط وفاداری آگاهید؟ اگر شما و همسرتان با اصول وفاداری آشنا باشید، دلیلی برای ترس از دست دادن، بدبینی، شک و دودلی در زندگی وجود ندارد. اعتماد به همسر از چنان اهمیتی برخوردار است که در پشت آن حرف‌ها و رفتار‌های بسیاری پنهان است. عدم اعتماد بین زوجین می‌تواند زندگی را به سمت فروپاشی ببرد. گاهی زوجین با تمام تلاش ها توانایی اعتماد به یکدیگر را ندارند و تنها راه حل آنها کمک از روانشناس است. روانشناس راه های اعتماد کردن را به زوجین آموزش می‌دهد و به بهبود رابطه بهتر کمک می‌کند. برای دریافت مشاوره خیانت جهت ترمیم اعتماد به همسر کلیک کنید.

اعتماد به همسر

اعتماد به همسر باعث حفظ روابط زوجین می‌شود و  از طریق رفتارهای شخص مقابل شکل می‌گیرد. وفاداری و تعهدی که بین زوجین وجود دارد اعتماد و روابط را محکم تر می‌کند. اعتماد تا زمانی که اتفاقاتی به آن آسیب وارد نکند پا برجا خواهد ماند. در واقع می‌توان گفت که اعتماد اصل هر رابطه ای است.

برخی از زوجین با رفتارهای هیجانی که در رابطه نشان می‌دهند باعث بی اعتمادی شخص مقابل می‌شوند که دوباره اعتماد کردن برای فرد مساله ای سخت و شاید غیر ممکن خواهد شد. خیانت بزرگترین دلیل بی اعتمادی زوجین به یکدیگر است. که بنیاد خانواده را تخریب می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه های خیانت به همسر کلیک کنید.

اعتماد چیست؟ | اعتماد به همسر

اعتماد؛ واژه‌ای با بار مثبت است که خود افراد آن را بوجود می‌آورند، و پررنگ یا محو و نابود می‌کنند. فرد قابل اعتماد یعنی: عدم تضعیف پذیرش، جبران متقابل، پشتیبانی و تقویت رابطه. طبق این تعریف، ما همانگونه که به دیگران اعتماد می‌کنیم، خودمان هم باید قابل اعتماد باشیم. زیرا اعتماد، از مورد اعتماد بودن می‌آید. اگر طرف مقابلتان فردی قابل اعتماد باشد، ولی خودتان فاقد این ویژگی باشید، آن رابطه اعتماد آمیز به راحتی از بین خواهد رفت.

در نتیجه باید گفت که اعتماد یعنی این که شما مطمئن هستید طرف مقابلتان در روابطش با شما، قصد ضربه زدن و خیانت ندارد. شما را دوست دارد و به شما متعهد است. اعتماد یعنی شما به شناختی معمول و معقول درباره او دست یافتید، و در عین حال باید حد و مرز‌هایی مشخص برای برقراری و حفظ روابط موفقیت آمیز تعیین کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

دلایلی برای اعتماد به همسر

تاثیر اعتماد به همسر

نشانه‌ها و علائمی در رفتار همسرتان می‌توان مشاهده کرد که به شما می‌گوید او قابل اعتماد و صادق است. البته نبود این نشانه‌ها را هم نباید دلیلی برای بی‌اعتمادی دانست. اما زن و شوهری که چنین رفتاری را در یکدیگر می‌بینند، هیچ دلیلی برای بی‌اعتمادی ندارند. دلایلی که باعث اعتماد به همسر می‌شود. عبارتند از.

1. احساساتش را با شما در میان می‌گذارد

اولین دلیل برای اعتما به همسر، آگاهی از احساساتش است. وقتی همسرتان، افکار و احساساتش را صادقانه با شما در میان می‌گذارد یعنی باید به او اعتماد کنید. وقتی می‌بینید او مقابل شما می‌نشیند و بدون سانسور و ترس از قضاوت شما، راجب احساساتش با شما حرف می‌زند، بدون ترس از امکان تمسخر یا انتقاد شما بابت احساساتش، هر چه در دلش هست را با جزئیات کامل بازگو می‌کند، یعنی او فرد قابل اعتمادی در زندگی مشترک است.

البته یادتان باشد اگر همسرتان بلافاصله هر آنچه در دلش می‌گذرد را به شما نگوید، به معنای عدم اعتماد نیست. بعضی انسان‌ها احساساتشان را با حرف زدن به تدریج مطرح می‌کنند، ولی برخی نیاز به تنهایی و زمان بیشتری دارند تا حرف دلشان را برای شما بگویند.

2. اعتماد به همسر | شما را در جریان جزئیات اتفاقات روزمره قرار می‌دهد

دومین دلیل برای اعتماد به همسر، شریکی است که چیزی برای پنهان کردن از شما ندارد، در پایان روز سراغتان می‌آید و همه آن چه در روزمرگی آن روز برایش اتفاق افتاد برایتان تعریف می‌کند. بنابراین اگر دیدید همسرتان مایل است جزئیات روزانه‌اش را به شما بگوید و در این مورد بدون هیچ تردیدی حرف می‌زند، به راحتی به او اعتماد کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شک به همسر کلیک کنید.

3. به شما اجازه بیان احساسات را می‌دهد

سومین دلیل اعتماد به همسر، وقتی است که در سکوت می‌نشیند و منتظر است تا شما درباره روز بدی که گذراندید با خیال راحت حرف بزنید، یعنی این او به احساسات شما احترام قائل است، ولی یادتان باشد که قرار نیست همسر شما فقط یک شنونده باشد. زمانی که همسرتان کامل حرف‌های شما را شنید و پرسید آیا کاری هست که بتوانم برای آرام کردنت انجام دهم؛ به قابل اعتماد و احترام بودن او شک نکنید. البته سکوت او در برابر گفته‌هایتان را هم نباید دلیل بی‌توجهی او دانست.

4. اعتماد به همسر | سوالات او مثل بازجویی نیست

یکی از دلایل اعتماد به همسر، سوالاتی است که همسرتان از شما می‌پرسد که با قصد بازجویی از شما نیست. گاهی سوال‌های متعدد او از شما می‌تواند نشانه علاقه و حساسیت او به مسائلی است که در اطراف شما، راجب کار یا دوستان می‌گذرد. نباید سوالات رو در روی او درباره موضوعی را به معنای بازجویی و شک داشتن او نیست. چون اگر شک داشت، می‌توانست مخفیانه و از راه‌های دیگری راجبتان تحقیق کند. بسیار مهم است که با سوال و جوابی ساده، جلوی تصورات اشتباه و یا خیالبافی در مورد بی‌اعتمادی به همسرتان را بگیرید.

5. تلفنش را به دست شما می‌دهد

تلفن همراه یک وسیله شخصی است و شما نباید حتی به گوشی همسرتان سرکشی کنید، ولی وقتی او به هر دلیلی مواقع زنگ تلفن دستش بند باشد و از شما بخواهد تا جواب دهید به این معناست که چیزی برای پنهان کردن از شما ندارد. پس دیگر دلیلی برای نگرانی و شک به او نیست و می‌توانید اعتماد به همسر را تجربه کنید.

6. اعتماد به همسر | در چشم‌هایتان نگاه می‌کند

آخرین دلیل عتماد به همسر، صداقت است. آدم دروغگو هنگام گفت و گو نمی‌تواند به چشم‌های طرف مقابلش نگاه کند، و تا جای امکان نگاهش را از نگاه شما ‌می‌دزدد. اگر همسرتان موقع گفت و گو با شما، مستقیم به چشمهایتان نگاه می‌کند و زیاد رفتار دراماتیک از خود نشان نمی‌دهد، بدانید راستش را می‌گوید و نیازی به زیاده‌روی در رفتارهایش برای به دست آوردن دل شما نمی‌بیند.

دلایل بی اعتمادی به همسر

علت اعتماد به همسر

همانطور که اعتماد به همسر بر اساس معیارهایی شکل می‌گیرد، بی اعتمادی نیز به دلایل مختلفی رخ خواهد داد. در ادامه دلایل بی اعتمادی به همسر را اشاره کرده ایم.

  • عدم صداقت
  • عدم شناخت دوستان همسر
  • خیانت
  • نا امنی
  • احساس خطر
  • مکالمه نداشتن
  • مورد خیانت های قبلی قرار گرفتن (برای آشنایی با راه های ادامه زندگی بعد از خیانت کلیک کنید)
  • دلبری همسر از افراد دیگر
  • برخورد های اجتماعی خارج از عرف
  • نا آگاهی از کارهای همسر
  • همسر مرموز و خوددار

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان بی اعتمادی کلیک کنید.

روش‌های افزایش اعتماد به همسر

اکنون که با نشانه‌ها و دلایل اعتماد به همسر آشنا شدید. باید یاد بگیرید چطور اعتمادتان را حفظ کنید و آن را افزایش دهید. همچنین لازم است اعتماد دو جانبه ایجاد کنید. اگر همسرتان هم به شما اعتماد کند، رابطه‌تان محکمتر خواهد شد. در ادامه توصیه‌هایی برای افزایش اعتماد به همسر بیان کرده ایم.

1. به خودتان اعتماد داشته باشید

اولین گام برای جلب اعتماد به همسر این است که اول خودتان را به عنوان یک فرد محترم و قابل اعتماد بپذیرید. اینگونه می‌توانید به تجربه‌های قبلی خود هم اعتماد کنید. زیرا هر انسانی با کسب تجربه‌های مختلف، یاد می‌گیرد انسان بهتری باشد و رفتارهای صحیح انجام دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رابطه سالم کلیک کنید.

2. صداقت داشته باشید

دروغ، تمام تلاش‌ها برای جلب اعتماد به همسر را از بین می‌برد. برخی فکر می‌کنند دروغ‌های کوچک، آسیبی به رابطه و اعتماد طرف مقابل نمی‌زند. این تصور کاملا غلط است؛ چرا که اگر شریک زندگی شما بفهمد شما به راحتی دروغ‌های کوچک می‌گویید، با خود خواهد گفت ممکن است در موقعیت‌های دیگر دروغ‌های بزرگتری هم بگویید. نکته دیگر این است که برخلاف تصورتان، همسر شما می‌تواند راحت متوجه دروغ شما شود؛ مخصوصا اگر تناقضی در رفتار یا حرف‌هایتان ببیند.

3. نگرانی و توجه خودتان را به او نشان دهید

سومین روش افزایش اعتماد به همسر، نشان دادن توجه و نگرانی به اوست. اگر همسرتان با دیدن رفتار شما به این نتیجه برسد که شما واقعا نگران او و وقایعی که اطراف او رخ می‌دهد هستید، بیشتر به شما اعتماد خواهد کرد. و برای جلب اعتماد شما هم بیشتر تلاش خواهد نمود. وقتی شما نگرانی خود را به او نشان دهید، هم موفق به جلب اعتمادش می‌شوید و هم به او حس امنیت و اطمینان می‌دهید.

 4. رازهایتان را به همسرتان بگویید

اتفاقات روزمره خود را از او پنهان نکنید، حتی اگر بی‌اهمیت به‌نظر برسد. زیرا پنهانکاری به اعتماد موجود بین شما و همسرتان صدمه می‌زند. طبیعی است که شرایط و فشارهای کاری مختلفی که هر روز تجربه می‌کنید، ذهن شما را درگیر می‌کند و تمرکزتان را به هم می‌زند.

در این شرایط، همسر شما متوجه تغییر رفتارتان است، و منتظر می‌ماند تا هر مشکلی چیش آمده را با او در میان بگذارید. اگر مسائل را عادی جلوه دهید و موضوع را پنهان کنید. زمینه شک و بی‌اعتمادی را فراهم خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار با همسر کلیک کنید.

5. نیازها و سلایق همسرتان را بشناسید

با آگاهی از سلایق و نیازهای همسرتان بهتر می‌توانید در مورد انجام کارهایی که خوشایند اوست تصمیم بگیرید. البته نباید بخاطر جلب اعتماد به همسر، از نیازهای خودتا چشم‌پوشی کنید. و خودتان را فدا کنید. همیشه بین نیازهای بین خود و او تعادل مناسبی برقرار کنید. اگر همه خواسته‌های طرف مقابل را اجرا کنید، فکر خواهد کرد هر کاری دوست دارد می‌تواند انجام دهد و مورد حمایت شماست. چنین سوتفاهمی نه تنها کمکی به افزایش اعتماد نمی‌کند، بلکه رابطه شما را با چالش‌های دیگری مواجه خواهد کرد.

6. با یکدیگر صحبت کنید

مهمترین راهکار افزایش اعتماد به همسر، صحبت با یکدیگر است. اگر با هم راجب موضوعات مختلف صحبت کنید، به ویژه در اوایل آشنایی یا ازدواج، همدیگر را بهتر خواهید شناخت. هر چقدر شناختتان عمیق‌تر شود، احساس صمیمیت و اعتماد هم بیشتر می‌شود. زنان و مردان، شرایط روحی و تربیتی مختلفی دارند، در نتیجه معیارهای ذهنی آنها برای اعتماد نیز متفاوت است. شما در بین صحبت‌هایتان به شناساندن خود به دیگری کمک می‌کنید و موجب احساس نزدیکی طرف به خود می شوید. احساس نزدیکی نیز موجب اعتماد بیشتر، و ترغیب به ادامه رابطه خواهد شد.

برای آشنایی با راه های درمان خیانت کلیک کنید.

7. کمک از روانشناس و مشاوره ازدواج

برای افزایش اعتماد به همسر و بهبود روابط نیاز به کمکاز روانشناس است. زوج هایی که قبل از ازدواج و در طول روند زندگی از روانشناس کمک می‌گیرند، در زندگی موفق تر خواهند شد. مشاوران به زوجین آگاهی اصولی می‌دهند تابه تدریج در مقابل مشکلات آگاهانه تر عمل کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

سخن پایانی

همه افراد در رابطه‌هایشان با پستی و بلندی‌های گوناگونی مواجه می‌شوند. هر شخصی باید قبل از شروع رابطه و به ویژه ازدواج، ابتدا درک و شناخت کاملی از خود و نیازهایش داشته باشد. اگر شما خودتان را نشناسید، نمی‌توانید بفهمید از زندگی چه می‌خواهید، و چه نقاط امنی در ذهنتان وجود دارد. بدین ترتیب، با ورود به زندگی مشترک دچار سردرگمی خواهید شد و در اعتماد به همسر و همچنین جلب اعتماد او به مشکل برمی‌خورید.

مشاوره با روانشناسان متخصص قبل از ازدواج و در حین ازدواج می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد. سعی کنید تصویرهای مخرب و بدبینی‌های بیجا در ذهن خود نپرورانید تا با اعتماد به همسرتان، از زندگی در کنار او لذت ببرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتماد به همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره