رفتار صحیح با همسر (چطور باید با همسرم برخورد کنم)

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار صحیح با همسر از موضوعاتی است که می‌تواند تأثیر بسیاری بر موفقیت یا شکست یک زندگی داشته باشد. اگر شما نیازها و خواسته‌های همسرتان را به‌خوبی بشناسید و بر اساس آن‌ها با وی رفتار کنید خواهید توانست زندگی مشترک موفقی داشته باشید، اما به میزانی که در ارتباط با همسرتان کوتاهی کنید، ازدواج‌تان با مشکل مواجه خواهد شد. خیلی از ما نمی‌دانیم در شرایط خاص چطور واکنش نشان دهیم تا هم همسرمان را متوجه ناراحتی خود کنیم. هم از آسیب دیدن زندگی‌مان جلوگیری کنیم. پس بهتر است با خودشناسی و بهره گیری از کمک‌های مشاورین خانواده اطلاعات خود را از جنس مخالف و نحوه رفتار با وی افزایش دهید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار صحیح با همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید. 

آنچه که در رفتار با همسر باید رعایت کنید

شما با توجه به فرهنگ خانوادگی مدل خاصی از رفتار با همسر را آموخته‌اید. اما پس از ازدواج، باید درستی آن ها را یکبار دیگر بسنجید. در ادامه به نکاتی اشاره کرده ایم که رفتار صحیح با همسر را شرح می دهد.

🔶 ابراز محبت

در رفتار با همسرتان محبت و علاقه خود را در کلام و رفتارتان نشان دهید. برخلاف تصور برخی که فکر می‌کنند دلیلی برای ابراز محبت وجود ندارد این رفتارها همسرتان را به زندگی مشترک و ارتباط با شما امیدوار و دلگرم خواهد کرد و تأثیر بسیاری در بالا رفتن کیفیت رابطه عاطفی شما خواهد داشت. پیشنهاد می‌شود مقاله مربوط به وقت گذاشتن برای همسر را بخوانید.

🔶توجه به خواسته‌های یکدیگر

در یک رابطه می‌بایست به نیازها و خواسته‌های طرف مقابل نیز توجه داشته باشید و برخلاف دوران تجرد نمی‌توانید صرفاً بر اساس خواسته‌ها و سلیقه خود رفتار کنید. به همین خاطر یکی از اصولی که می‌بایست در رفتار صحیح با همسر توجه داشته باشید این است که در مسائل مختلف از او نیز نظر بخواهید و همواره با همفکری یکدیگر در رابطه با مسائل مختلف تصمیم بگیرید.

هنگامی‌که شما به نظرات طرف مقابل اهمیت می‌دهید درواقع این پیغام را به همسرتان منتقل می‌کنید که او برایتان اهمیت دارد و این موضوع علاوه بر اینکه باعث افزایش علاقه همسرتان به شما می‌شود سبب خواهد شد تا او نیز احترام ویژه‌ای برای خواسته‌های شما قائل شود.

🔶 رفتار صحیح با همسر | به او احترام بگذارید

بی‌احترامی کردن به همسر یا عزیزان وی ازجمله خط قرمزهایی است که می‌بایست در رفتار با همسر به آن توجه ویژه داشته باشید. گاهی اوقات صحبت‌هایی را از روی خشم یا ناراحتی بیان می‌کنیم و حتی ممکن است پس از مدتی آن‌ها را فراموش کنیم، اما طرف مقابل شما هرگز موضوعی که او را ناراحت کرده فراموش نمی‌کند و این موضوع می‌تواند علاقه وی به شما را تحت تأثیر خود قرار دهد. سعی کنید در مواقعی که احساس عصبانیت می‌کنید از صحبت کردن دست بکشید و هرگز از رفتارهایی مانند بی‌احترامی، تحقیر یا سوءاستفاده از نقاط ضعف طرف مقابل استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید : زندگی با همسر مضطرب

🔶صداقت داشته باشید

صداقت یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای حفظ زندگی مشترک باید به آن توجه داشته باشید. در درجه اول می‌بایست این حق را برای طرف مقابل خود قائل باشید که به‌اندازه شما در جریان مسائل بوده و اجازه تصمیم‌گیری داشته باشد و علاوه بر این باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت آشکار شدن حقیقت اعتماد طرف مقابل نسبت به شما از بین خواهد رفت. به همین خاطر بهتر است از ابتدا سنگ‌بنای زندگی خود را بر اساس صداقت پایه‌گذاری کنید.

🔶 قهر و دلخوری را ادامه ندهید

بحث و اختلاف‌نظر در هر خانواده موضوعی طبیعی است که نمی‌توان به‌طور کامل از آن اجتناب کرد اما شما می‌توانید با توجه به برخی نکات پیامدهای این اختلاف‌نظر را به حداقل برسانید و از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمینه رفتار صحیح با همسر باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز برای مدت طولانی قهر و دلخوری را ادامه ندهید.

فضای منفی قهر در یک رابطه و یا تهدید به پایان دادن زندگی مشترک یکی از مخرب‌ترین مسائلی است که می‌تواند زندگی مشترک شما را تحت تأثیر قرار دهد. هنگامی‌که از موضوعی عصبانی هستید بهتر است زمانی را برای آرام‌تر شدن اختصاص دهید و پس‌ازآن با همسرتان راجع به ناراحتی‌ها صحبت کرده و راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنید.

🔶تشکر و قدردانی

تشکر و قدردانی یکی از نکات تأثیرگذاری است که در رفتار با همسر می‌بایست به آن توجه داشته باشید. سعی کنید زمان‌هایی را به تشکر از زحماتی که همسرتان برای خانواده می‌کشد اختصاص دهید و با کلام یا رفتار خود به او نشان دهید متوجه تلاشش برای بهبود زندگی مشترکتان هستید. این کار باعث خواهد شد تا همسرتان با دلگرمی و علاقه بیشتری به تلاش‌هایش ادامه دهد. برعکس ایراد گرفتن از همسر آن هم به صورت مکرر او را سرد و بی اعتنا می کند.

🔶 توجه به رشد فردی و آزادی‌های شخصی

یکی از ویژگی‌های زوجین موفق این است که در کنار رابطه صمیمانه‌ای که با یکدیگر دارند زمانی را به فعالیت‌های انفرادی و پیشرفت‌های شخصی‌شان اختصاص می‌دهند. بهعبارتی برخلاف یک تصور اشتباه افرادی که رابطه عاطفی خوبی با یکدیگر دارند الزاماً تمام ساعت‌هایشان را در کنار هم نمی‌گذرانند. به همین خاطر اجازه دهید زمان‌هایی را برای رسیدگی به برنامه‌های موردعلاقه خود داشته باشد و به آزادی‌های شخصی او احترام بگذارید. تا جای ممکن سعی کنید شرایطی که برای طرف مقابل ایجاد می‌کنید به‌گونه‌ای نباشد که او احساس کند در این رابطه دچار محدودیت شده است.

🔶همدلی و همفکری

همدلی و درک احساسات طرف مقابل از مهم‌ترین نکاتی است که در رفتار با همسر می‌بایست به آن توجه داشته باشید. به میزانی که شما بتوانید این احساس را در همسرتان ایجاد کنید که او را دوست دارید و احساساتش را درک می‌کنید می‌توانید علاقه و صمیمیت میانتان را افزایش دهید.

🔶احترام به حریم خصوصی

اگرچه صداقت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در زندگی مشترک می‌بایست به آن توجه داشته باشید بااین‌حال صداقت هرگز به این معنا نیست که شما اجازه دارید حریم خصوصی همسرتان را نقض کنید. چک کردن تلفن همراه، مطالعه دفتر خاطرات یا رفتارهایی ازاین‌دست با این توجیه که نباید میان شما و همسرتان هیچ مرزی وجود داشته باشد رفتار اشتباهی است که صرفاً باعث دور شدن شما از یکدیگر خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی‌های خانواده سالم کلیک کنید.

رفتار صحیح با همسر بر اساس نیازهای زنان

آنچه آقایان می‌بایست در رابطه با همسرشان رعایت کنند این است که تا جای ممکن تفاوت‌های میان دو جنس را در رفتارهایتان در نظر بگیرید. زنان به‌طورکلی بیش از مردان به مسائل احساسی و قواعد اخلاقی و اجتماعی توجه می‌کنند و به همین خاطر اگر بخواهید با آن‌ها با همان منطق و روشی که با هم‌جنسانتان برخورد می‌کنید ارتباط داشته باشید احتمالاً دچار مشکل خواهید شد. سعی کنید تا جای ممکن این تفاوت‌ها را در نظر بگیرید و آن‌ها را به دلیل انرژی که برای رضایت دیگران صرف می‌کنند سرزنش نکنید.

در رفتار با همسر بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که احساسات برای زنان از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است؛ درنتیجه سعی کنید محبت خود را به اشکال مختلف نشان دهید. در سال‌های اخیر که بسیاری از زنان علاوه بر رسیدگی به امور خانه در محیط کاری نیز فعالیت می‌کنند بهتر است تلاش کنید تا در برخی کارها به همسرتان کمک کنید یا در رفتار و گفتارتان به او نشان دهید که متوجه زحماتش هستید. حتما مقاله رفتار با زن بداخلاق را بخوانید.

رفتار صحیح با همسر بر اساس نیازهای مردان

از گذشته تاکنون مردان را بیشتر به‌عنوان رهبر و مدیر یک خانواده می‌شناسیم و به همین خاطر توجه به نقش‌های جنسیتی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که زنان می‌بایست در رفتار با همسرشان در نظر داشته باشند. توجه به نقش‌های جنسیتی به این معناست که همواره سعی کنید در رفتار و گفتار خود احساس توانمندی را در همسرتان ایجاد کنید. مردان نیاز دارند تا از جانب شما توانمند و دارای قدرت به نظر برسند و اگر شما این پیام را در رفتارتان به آن‌ها منتقل نکنید دچار مشکلاتی نظیر از دست دادن اعتماد‌به‌نفس یا نارضایتی از زندگی مشترک خواهند شد. پیشنهاد می‌شود مقاله مردان بداخلاق را هم بخوانید.

رفتار صحیح با همسر | اهمیت مشاوره خانواده

همه ما در بخش‌هایی از زنگی مشترک احساس می‌کنیم نیاز داریم راجع به وضعیت رابطه‌مان با کسی صحبت کنیم. گاهی اوقات مشکلاتی در رابطه ایجاد می‌شود که نمی‌دانید چطور باید آن‌ها را حل کنید و یا علی‌رغم اینکه احساس می‌کنید مشکلی وجود ندارد، همه‌چیز میان شما آن‌طور که باید پیش نمی‌رود. این شرایط به‌ویژه زمانی جدی‌تر می‌شود که همسر ما رفتاری برخلاف میل‌مان انجام می‌دهد و نمی‌دانیم واکنش صحیح در مقابل این رفتار چیست؟

مشورت گرفتن از اطرافیان گاهی صرفاً می‌تواند باعث بدتر شدن اوضاع باشد. بسیاری از مواقع خانواده‌ها به دلیل علاقه‌ای که به فرزندشان دارند ساده‌ترین مسائل را نیز بیش‌ازحد بزرگ می‌کنند و یا در برخی از خانواده‌ها ممکن است به دلیل ترس از طلاق و پیامدهای آن از شما بخواهند در مقابل تمامی مشکلات رفتاری همسرتان کوتاه بیایید. به همین خاطر بهتر است در شرایطی که با همسرتان دچار مشکل می‌شوید برای برطرف کردن آن از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

برخلاف تصور بسیاری از افراد مشاورین خانواده صرفاً به حل اختلافات میان زوجین نمی‌پردازند بلکه شما می‌توانید در هر مرحله از زندگی برای بهبود کیفیت رابطه خود نیز از مشاورین کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار صحیح با همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

هنگامی‌که همسرم کاری را برخلاف میل من انجام می‌دهد چطور باید برخورد کنم؟

در درجه اول از هرگونه خشونت و بدرفتاری اجتناب کنید و سعی کنید در یک شرایط مناسب با همسرتان راجع به احساس و خواسته خود صحبت کنید و با یکدیگر به یک نتیجه مشترک برسید. اگر همسرتان علی‌رغم خواسته شما میلی به تغییر ندارد بهتر است از تلاش برای عوض کردن او دست بردارید و همان‌گونه که هست او را بپذیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره