درمان بی اعتمادی | بهترین روش درمان بی اعتمادی همسر، خانواده و دوستان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان بی اعتمادی چگونه است ؟ امروزه یکی از مشکلات اساسی در جامعه که موجب به هم خوردن زندگی و آرامش انسان‌ها می‌شود، مشکل بی‌اعتمادی در روابط است. می‌توان گفت بی‌اعتمادی یک نوع اختلال روانی در دنیا است که به پیشرفت جامعه آسیب می‌زند. این مشکل مخصوصا هنگامی که بین زوجین به وجود آید، حساس‌تر و آسیب‌زاتر می‌شود. چرا که بنیان خانواده را به خطر می‌اندازد. انسانی که حس کند دیگری به او ضربه می‌زند و بدرفتاری می‌کند، همیشه سرافکنده خواهد بود و احساس می‌کند موجودی او را می‌دزدند. از این رو بسیاری از روانشناسان به دنبال راه حل‌هایی برای این مشکل هستند تا بتوانند آن را درمان کنند. طبیعتا اگر جامعه‌ای دارای علم و فرهنگ غنی باشد، بی‌اعتمادی در آن رشد نخواهد کرد. به نظر می‌رسد درمان بی‌ اعتمادی بهتر است از خانواده به عنوان عضو کوچک جامعه شروع شود. در این بین بسیاری از زوجین برای درمان بی‌اعتمادی از مشاوره و زوج درمانی‌ها استفاده می‌کنند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

بی‌اعتمادی چیست | درمان بی اعتمادی

همانطور که می‌دانید بی‌اعتمادی نوعی حس شک و تردید نسبت به همه اتفاقات و افراد اطراف است. افراد بی‌اعتماد نسبت به همه کارهای اطرافیان مشکوکند و فکر می‌کنند که همه قصد خیانت یا سوءاستفاده از او را دارند. چنین فردی به شدت دچار بدبینی و شخصیت پارانوئید است و نمی‌توانند به کسی اعتماد کند. شاید بگویید که بی‌اعتمادی ضرری برای فرد یا جامعه ندارد، اما این تصور غلط است زیرا فردی که گرفتار بی‌اعتمادی است آرامش ندارد و همیشه نوعی حالت تدافعی دارد و در برقراری ارتباط با افراد ضعیف است. نظریه افراد بی‌اعتماد این است که آدم‌ها یا سیاه‌اند یا سفید؛ و مدام در حال انجام آزمون هستند تا بفهمند طرفشان قابل اعتماد است یا خیر. در نتیجه از پیشرفت باز می‌مانند. زیرا پیشرفت در گرو تعامل و ارتباط موثر با دیگران است. این افراد چون تصور می‌کنند دلیلی برای خوبی وجود ندارد، تعریفی از انسان خوب در مغزشان نیست.

آیا بی‌اعتمادی قابل درمان است | درمان بی اعتمادی

کاهش اعتماد یکی از نشانه‌های گذر از جامعه سنتی به جامعه پیشرفته است، زیرا در جوامع پیشرفته به دنبال شهرنشینی و گسترش روابط غیر رسمی، سطح اعتماد یا احساسات مردم نسبت به هم یا جامعه کاهش می‌یابد. در سطح جامعه، می‌توان از طریق شفافیت، اصلاح در ساختار، نگرش نهادها و سازمان‌ها تا حد زیادی اعتماد از دست رفته مردم را به دست آورد.  درون خانواده و بین زوجین نیز این بی‌اعتمادی نتیجه همین تغییرات اجتماعی و گسترش ارتباطات است. در گذشته خانواده و روابط سنتی بود، زن و مرد بیشتر در کنار هم بودند، اما امروزه مرد کل روز دور از خانواده در محل کار است، زنان نیز شاغل هستند و فقط ساعات کمی برای هم وقت دارند بنابراین بیخبری از روابط یکدیگر زمینه بی‌اعتمادی را فراهم می‌کند. بی‌اعتمادی بین زوجین را نیز می‌توان با همان شیوه شفاف‌سازی روابط، وقت گذراندن با هم و روش‌های درمانی مشاوره‌ای از جلمه مشاوره فردی برطرف کرد.

غلبه بر بی‌اعتمادی

اگر شما یا همسرتان دچار بی‌اعتمادی و شکی آزاردهنده هستید، رابطه‌تان در معرض خطری جدی است. وقتی همسرتان به وفاداری شما شک دارد، دائماً باید برای متقاعد کردن او و اثبات وفاداری تلاش کنید، این روندی خسته‌کننده است و زندگی را برایتان تلخ و دشوار می‌کند. شاید هم خود شما به همسرتان شک دارید و می‌خواهید دوباره به او اعتماد کنید. در ادامه راه‌های درمانی بری غلبه بر بی‌اعتمادی می‌آوریم. می‌توانید این راهکارها را در زندگی‌تان امتحان کنید تا بی اعتمادی‌تان درمان شود.

از افکار و احساسات خودتان مطمئن شوید | درمان بی اعتمادی

شما باید شروع رابطه را بر مبنای اعتماد کامل به شریک آینده زندگی‌تان و خودتان بنا کنید. به این ترتیب وقتی برخلاف تمام شواهد، تصمیم بر ایمان به همسرتان دارید، تمام موانع را از پیش پا برخواهید داشت. تمام تلاشتان را برای حفظ و بقای رابطه‌تان بکنید، رابطه مانند قراردادی مکتوب است که صفحه رویی آن به مزایایی چون، در آغوش گرفتن، قرار گذاشتن و به دیگری اعتماد و تکیه کردن مربوط است. ولی در صفحه دیگر قرارداد، احتمال شکست و آسیب وجود دارد. یعنی وقتی شما متعهد به یک رابطه می‌شوید، باید خود را برای تحمل روزهای سخت آماده کنید. در شرایط سخت حفظ اعتماد دشوار است، زیرا دلیل اصلی بی‌اعتمادی معمولا همین مشکلات زندگی می‌باشد. پس در ورود به زندگی مشترک، مطمئن شوید که برای فداکاری و گذشتن از همه چیز آماده هستید. در پیمان با کسی که کاملاً او را می‌شناسید، گذشتن از خود سخت نخواهد بود.

شفاف و بدون پنهان‌کاری با هم حرف بزنید

نبود ارتباط، از بزرگترین عوامل بی‌اعتمادی در رابطه مشترک است. وقتی همسرتان از شما سوالی می‌پرسد، به او پاسخ مبهم یا یک کلمه‌ای ندهید. سفره دلتان را برایش باز کنید، صادقانه با هم حرف بزنید، و کانال‌های ارتباطی را حفظ کنید.

فروشگاه آرامیس

درباره روزمره‌‌گی‌هایتان صحبت کنید | درمان بی اعتمادی

خیلی خوب است وقتی درباره کارهایی که در طول روز انجام دادید، با هم صحبت کنید. وقتی همسرتان از روزش برایتان تعریف می‌کند، خوب گوش بدهید. از این طریق هر دو می‌توانید حدس بزنید که وقتی کنار هم نیستید، دیگری به چه کاری مشغول است.

رازهایتان را با هم در میان بگذارید

فاش کردن رازهایتان برای همسر، موجب نزدیکی بیشتر به هم می‌شود. هر چه بیشتر درباره یکدیگر بدانید، پیوندتان قوی‌تر و با اعتمادتر خواهد شد.

عشق و احساستان را بیان کنید | درمان بی اعتمادی

با تحسین و تعریف فراوان از همسرتان او را از اعتماد خود مطمئن کنید. همیشه به او یادآوری کنید که چقدر برایتان مهم است و نگرانش هستید و چقدر او را دوست دارید.

همسرتان را به دوستانتان معرفی کنید

همسرتان را به جمع دوستان صمیمی‌ خود معرفی کنید تا احساس تعلق و وابستگی بیشتری به شما داشته باشد. به این طریق او نسبت به دوستانتان هم حس بی‌اعتمادی نخواهد داشت و از سوی آنها احساس تهدید زندگی‌اش را نمی‌کند.

وقایع را از دید او ببینید | درمان بی اعتمادی

در همه حال منطقی باشید و قبل از قضاوت راجب او، سعی کنید خودتان را به جای او بگذارید.

کمک گرفتن از یک مشاور

درمان بی‌اعتمادی یک شبه حاصل نمی‌شود. به یکدیگر زمان بدهید و سعی کنید رابطه‌تان را از ابتدا بر اعتماد و تعهد بنا کنید. اگر با هر تلاشی صادقانه نتوانستید جلوی بی‌اعتمادی‌تان را بگیرید، از یک مشاور باتجربه کمک بگیرید. یک مشاور دلسوز و متخصص، بهترین و سالم‌ترین راه را برای شما و رابطه‌تان معرفی خواهد کرد. چه توصیه به پایان دادن به رابطه اشتباهتان باشد یا توصیه برای تقویت عشق و تعهدتان در زندگی مشترک. بی‌اعتمادی در رابطه به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد، اما مطمئنا اگر مصمم به نجات زندگی‌تان هستید، غلبه بر آن دشوار نیست.

راهبردهای مهم درمانی | درمان بی اعتمادی

افراد بی‌اعتماد تمایلی به ایجاد روابط صمیمی ندارند. افکار و احساسات خصوصی خود را با کسی در میان نمی‌گذارند و حتی رفتاری پیشگیرانه با دیگران دارند. آنها دائم دیگران را آزمایش می‌کنند که ببینند آیا طرف ارزش اعتماد کردن دارد یا نه. روان‌درمانگران برای درمان بی‌اعتمادی چند تکنیک به کار می‌برند که در زیر به آنها می‌پردازیم.

تکنیک‌های شناختی

در این روش درمانگر به فرد کمک می‌کند تا افراد را در یک طیف قابل اعتماد ببیند. همچنین برای تغییر دیدگاه افراطی فرد که خود را انسانی بی‌ارزش و لایق سرزنش می‌داند، تلاش می‌شود. یاد می‌گیرند از افراد بی‌اعتماد، معذرت‌خواهی نکنند، بلکه آنها را سرزنش ‌نمایند.

 تکنیک‌های تجربی | درمان بی اعتمادی

فرد از طریق تصویرسازی ذهنی، خاطرات بدرفتاری دوران کودکی را که موجب بی‌اعتمادی او شده تجسم می‌کنند. درمانگر از او می‌خواهد آماده آشفتگی و خشم بعد از تصویرسازی باشد. سپس درمانگر منتظر می‌ماند تا بیمار برونریزی خشم، را که هدف اولیه تکنیک تجربی است انجام دهد. بیماران تمام هیجانات سرکوب شده خود را در این فرصت مناسب با تصویر ذهنی نشان می‌دهند. درمانگر در این صحنه از بیمار که در کودکی با او بدرفتاری شده، حمایت می‌کند و دلداری‌اش می‌دهد. با این کار بیمار به درمانگر اعتماد می‌کند. در نهایت بیمار، خودش نیز به همین شیوه در تصویر ذهنی در مقابل فرد بدرفتار مقاومت و از کودک محافظت می‌کند و از این طریق خود را شخصی صادق و تجربه‌پذیر می‌بیند که می‌تواند با افراد مهم و قابل اعتماد زندگی ارتباط برقرار کند و هدف درمانی تحقق می‌یابد.

تکنیک رابطه‌درمانی | درمان بی اعتمادی

درمانگر باید تلاش کند تا حد امکان با صراحت و صداقت با فرد رفتار کند و هر جلسه در مورد مسئله اعتماد، از او سؤالی بپرسد. در این سوال و جواب‌‌ها راجب احساسات منفی فرد نسبت به درمانگر بحث و تبادل نظر می شود. درمانگر تا زمانی که بیمار به او اعتماد کافی پیدا کند، تکنیک‌های تجربی را بکار نمی‌گیرد و فرایند درمان را به آهستگی پیش می‌برد. او به فرد کمک می‌کند تا حس توانمندی، فعال بودن و قوی بودن را کسب کند. و با تشویق بیمار به استقلال‌یابی، در مسیر درمان به بیمار اجازه کنترل روند درمان را نیز می‌دهد. به این ترتیب بیمار کم‌کم اعتماد از دست رفته را بدست می‌آورد.

اهداف درمان بی‌اعتمادی با کمک مشاوره

هدف از درمان بی‌اعتمادی این است که فرد پی ببرد در عین غیر قابل اعتماد بودن برخی افراد، بسیاری دیگر ارزش اعتماد کردن دارند. به آن‌ها آموزش داده می‌شود تا با افراد بد رفتار ارتباط نگیرند و در مواقع لزوم از خود دفاع کنند. یاد می‌گیرند که درجه اعتماد به افراد و تشخیص افراد قابل اعتماد را روی یک طیف در نظر بگیرند. افراد بی‌اعتماد در جلسات مشاوره درمانی می‌آموزند که موقع ارتباط با افراد قابل اعتماد متفاوت رفتار نمایند. کم‌کم دست از شک درباره دیگران بر می‌دارند، کمتر به افراد سوءظن پیدا می‌کنند و دیگر بقیه را آزمایش نمی‌کنند. با افرادی که با آن‌ها در زندگی صادقانه و صمیمانه ارتباط دارند، صادقانه برخورد می‌کنند. هدف درمان این است که فرد بتواند به شکل عملی فردی قابل اعتماد را بیابد و بتواند با او رابطه متقابل وسالم برقرار نماید.

کلام پایانی در مورد درمان بی اعتمادی

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، بی‌اعتمادی در سطح خانواده و جامعه عوارضی دارد و موجب آسیب روحی فرد می‌شود. از این رو درمان آن اهمیت ویژه‌ای در حفظ رابطه و سلامت اجتماعی دارد. اگر بی‌اعتمادی شما شدید است و با راهکارهای رفتاری در منزل درمان می‌شود، توصیه می‌کنیم برای رها شدن از آن به یک روانشناس و روانپزشک متخصص مراجعه کنید. او در آغاز با یافتن ریشه‌های ابتلا به این اختلال کمک می‌کند روش درمانی مناسب را اجرا نماید. حتی صحبت با یک روانشناس هم سبب مثبت‌نگری شما و تلاش برای انجام تمریناتی جهت بهبود این مشکل خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان بی اعتمادی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره