توهم خیانت | 8 عامل شکل گیری توهم خیانت

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

توهم خیانت می‌تواند انرژی زیادی از شما گرفته و آثار بسیار بدی در روابط تان با دیگران داشته باشد. اعتماد کردن کار آسانی نیست. اما برخی در این مورد بیش از حد حساس شده به طوریکه همواره احتمال خیانت اطرافیان خود را در نظر می‌گیرند و یا به این موضوع دائم فکر می‌کنند. اینکار می‌تواند ذهنیت افراد را تغییر داده و او را نسبت به همه چیز بدبین کند. مخصوصا کسی که در گذشته خیانت را تجربه کرده است؛ بیشتر احتمال دارد که این افکار را تجربه کند. برای بررسی دلیل این موضوع و همچنین رفع آن راه‌های مختلفی وجود دارد. دریافت کمک روانشناسان تاثیر عمیقی در جهت تغییر می گذارد. برای دریافت مشاوره خیانت تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه توهم خیانت می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

توهم خیانت

در بیشتر موارد در روابط عاطفی و زناشویی شاهد بروز توهم خیانت هستیم. در این حالت، برخی از مسائل این احساس را تشدید و تقویت می‌کنند. رفتارهای همسر و واکنش های او در مقابل فرد شکاک بسیار اهمیت دارد. در برخی موارد با اینکه اصلا خیانت صورت نگرفته است؛ اما افراد جوری برخورد می‌کنند که ظن همسر خود را بیشتر کرده و او را تحت فشار قرار می‌دهند. و یا حتی در مواردی از این موقعیت سواستفاده می‌کنند.

به طور کلی بی اعتمادی بیش از حد در هر زمینه ای بسیار مخرب است. از این رو افراد باید در این مورد اقدامات لازم را با کمک هم انجام دهند. برای اطلاع از پیامدهای کشف خیانت همسر کلیک کنید.

علت شکل گیری توهم خیانت چیست؟

با اینکه علت بی اعتمادی در افراد متفاوت است. اما برخی از دلایل در میان همه آنها مشترک است. در واقع می‌توان گفت این موضوعات می‌تواند هر فردی را دچار شک و تردید کند. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم. برای اطلاع از شرایط ادامه زندگی مشترک بعد از خیانت کلیک کنید.

🔽تجربیات گذشته

یکی از اصلی ترین دلایل توهم خیانت ، تجربیات گذشته افراد است. زمانی که افراد در گذشته خود مورد خیانت قرار گرفته باشند؛ بیشتر احتمال دارد که در آینده دچار مشکل اعتماد کردن بشوند. در واقع آنان به دلیل اینکه یکبار چنین ضربه ای خورده اند؛ تمایل دارند تا با اعتماد نکردن از خود محافظت نمایند.

🔽طرد شدن

داشتن طرحواره طردشدگی نیز در این مورد بی تاثیر نیست. کسانی که در زندگی خود توسط اجتماع و یا جامعه طرد شده اند؛ بیشتر دچار توهم خیانت در روابط خود می‌گردند. چنین افرادی در مواجهه با هر فرد جدیدی در زندگی تصور می‌کنند که او هم قصد ترک کردن و یا آسیب زدن به خیانت شان را دارد.

🔽تعارض والدین

همچنین تعارض والدین نیز منجر به توهم خیانت در افراد می‌شود. در واقع زمانی که فرزندان شاهد مشکلات و دعواهای والدین خود هستند در آینده ترس از جدایی و یا حتی خیانت دارند. برای اطلاع از علت خیانت همسر کلیک کنید.

🔽مصرف مواد مخدر

مصرف مواد مخدر منجر به بروز توهماتی در افراد می‌گردد. معمولا افراد معتاد همواره نسبت به همسر خود سوظن داشته و تصور می‌کنند که به آنها خیانت می‌شود. توهم خیانت در آنها بسیار شدید بوده به طوری که خانواده خود را بسیار تحت فشار قرار می‌دهند. برای آشنایی با راه های کنترل پیامدهای اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

🔽ابتلا به بیماری های روان

ابتلا به بیماری های روانی نیز مانند پارانوئید و یا اسکیزوفرنی نیز توهم خیانت را تشدید می‌کند. یکی از اصلی ترین نشانه های این بیماری ها توهم است که در روابط آنها نیز تاثیر می‌گذارد. از همین رو اگر فردی در رابطه توهمات بیمارگونه ای را از خود نشان داد باید به احتمال ابتلا بیماری های روان را در نظر گرفت.

🔽سبک های دلبستگی افراد

گاهی سبک های دلبستگی و یا الگوی رفتاری افراد نیز منجر به بروز توهم خیانت می‌شود. برای مثال افرادی که شخصیت وابسته ای دارند؛ بیشتر از این موضوع واهمه دارند. در این شرایط هم به خود و هم به شریک عاطفی شان آسیب می‌زنند.

🔽مشکلات عاطفی

زمانی که زوجین در روابط عاطفی خود دچار مشکل شده و به طور کلی از یکدیگر فاصله می‌گیرند؛ توهم خیانت نیز در آنها بروز می‌کند. در چنین حالتی رابطه در آسیب پذیرترین حالت بوده به همین دلیل بیشتر احتمال خیانت وجود دارد.

🔽وابستگی به پورن

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ افرادی که به تماشای پورن وابستگی دارند؛ بیشتر خیانت می‌کنند. در واقع چنین افرادی تنوع طلب شده و یا به دلایل دیگر دیگر تمایلی به ادامه رابطه بات شریک خود را ندارند. از این رو در رابطه با آنان احتمال داشتن توهم خیانت وجود دارد.

برای آشنایی با راه های تشخیص خیانت کلیک کنید.

کدام نشانه‌ها توهم خیانت را اثبات می کنند؟

افرادی که دچار توهم خیانت می‌شوند؛ معمولا نشانه های رفتاری مختلفی دارند. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • چک کردن مداوم گوشی همسر
  • نقض حریم شخصی او
  • تعقیب کردن
  • شک کردن به همه چیز
  • استرس و اضطراب

روش های مقابله با توهم خیانت

بعد از پیدا کردن علت توهم خیانت در قدم بعدی باید به درمان آن بپردازیم. در این زمینه راه های مختلفی وجود دارد؛ اما در بیشتر موارد خود فردی که دچار توهم شده است؛ در این زمینه اقدامی نمی‌کند. به همین دلیل اطرافیان باید او را از این موضوع مطلع کرده و به او کمک کنند. برای آشنایی با راه های جلوگیری از خیانت کلیک کنید.

📌در اعتماد کردن عجله نکنید

در مورد توهم خیانت برخی از افراد به صورت کاملا برعکس عمل کرده و سریعا به همه اعتماد می‌کنند. اما اعتماد موضوعی نیست که بعد از مدتی کوتاه و یا به آسانی به دست آید. به همین دلیل نباید در ساختن آن عجله نمود. شناخت دیگران نیاز به زمان دارد.

📌در این مورد صحبت کنید

در مورد داشتن توهم خیانت و افکار منفی خود حتما با دیگران صحبت کنید. اینکار باعث می‎شود تا کمی از بارروانی این موضوع کم شده و افراد آرامش بیشتری را تجربه نمایند.

📌از مشاور کمک بگیرید

در مورد توهم خیانت حتما باید از یک متخصص نیز کمک گرفت. در واقع داشتن چنین توهمی به سلامت روان بسیار آسیب زده و زمینه ساز مسائل دیگر نیز هست. برطرف کردن توهم نیز تنها با دریافت کمک به صورت تخصصی امکانپذیر است. به همین دلیل کمک گرفتن از روانشناس در این شرایط ضروری است.

📌ریشه این شک ها را پیدا کنید

بهتر است در ابتدا ریشه های توهم خیانت را پیدا کنید. طبیعی است اگر به دلیل نشانه های طرف مقابل افراد به او شک کرده و در این مورد تجسس کنند. اما در غیر این صورت این رفتار از موضوعات دیگری نشات می‌گیرد که باید حتما باید پیگیری شوند.

پیامدهای توهم خیانت در رابطه

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ توهم خیانت می‌تواند منجر به بروز مشکلات بیشتری گردد. افراد در این شرایط اصلا آرامش روانی نداشته و به شریک خود نیز فشار زیادی در این مورد وارد می‌کنند. کاهش اعتماد به نفس، تجربه استرس و اضطراب، جدایی و گاها خیانت در واقعیت همگی از پیامدهای این موضوع هستند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

کدام رفتارهای شما باعث تشدید توهم خیانت در همسرتان می شود؟

تشدید توهم خیانت

شاید هرگز خیانتی از طرف شما رخ نداده یا داده نشود، اما رفتارها و شرایطی دارید که منجر به بروز افکار و توهم خیانت طرف مقابل تان بشود.

1- قبل ازدواج روابط متعدد داشته اید

یک تفکر غلط که زمینه ساز بسیاری از خیانت‌هاست این است که افراد هرچقدر در زندگی مجردی روابط بیشتری را تجربه کنند در دوران تاهل نیاز کمتری به فردی غیر از همسر خود پیدا می‌کنند. این باور غلط به خصوص در مورد مردان تا حد بسیار زیادی در بین عموم مردم رواج دارد.

این در حالی است که درگیری در روابط متعدد و بی قید و بند نوعی سبک زندگی عشرت طلبانه را پدید می‌آورد و به مرور به یک عادت شخصیتی تبدیل می‌گردد. در این شرایط همسرتان نیز دائم نگران برگشتن به این سبک زندگی و روابط فرازناشویی است. به همین دلیل مشاهده توهم خیانت قابل پیش بینی است.

2- توهم خیانت | فرصتی برای عشق و عاشقی ایجاد نکرده اید

همانطور که روابط متعدد و بیش از حد می‌تواند آسیب زننده باشد نداشتن تجربه رابطه عاشقانه کافی نیز می‌تواند فرد را نسبت به روابط فرازناشویی آسیب پذیر کند. کسانی که ازدواج سنتی داشته‌اند یا به هردلیل هرگز با همسر خود روابط عاشقانه و صمیمانه عمیق برقرار نکرده‌اند ممکن است همواره برای تجربه این موضوع مشتاق باشند و در نتیجه بیشتر در معرض خیانت کردن قرار بگیرند.

از همین رو توصیه می‌شود زوجین جوان قبل از ازدواج تلاش کنند دوران عقد یا نامزدی مناسبی را پشت سر بگذارند و در این زمان بنیان رابطه خود را با صمیمیت هیجانی و عقلانی مستحکم سازند.

3- تعارضات شدید و حل نشده ای باقی گذاشتید

بسیار اهمیت دارد که زن و شوهر بتوانند مشکلات خود را به موقع و از طریق گفت‌وگوی موثر حل و فصل نمایند. این در حالی است که برخی از زوجین دائما از حرف زدن در مورد مشکلات طفره می‌روند و هرگز به طور مستقیم به اختلافات اشاره‌ای نمی‌کنند. این افراد اغلب اجازه می‌دهند که تعارضات گوناگون روی هم انباشته شود که این مسئله به مرور خشم پنهان و شکاف عاطفی عمیقی را ایجاد می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهند افرادی که چنین روابطی دارند بیش از دیگران در معرض خیانت کردن قرار دارند.

4- توهم خیانت | وجود جنگ قدرت میان زن و شوهر

در برخی خانواده‌ها زن و شوهر نوعی جنگ قدرت را میان خود راه می‌اندازند. به این معنی که همیشه هر دو طرف اصرار دارند که حرف خودشان به کرسی بنشیند. نداشتن درک متقابل و ناتوانی در درک دیدگاه‌های فرد مقابل باعث می‌شود که این افراد قدرت همدلی بسیار پایینی داشته باشند و همواره در جبهه‌ای مخالف یکدیگر قرار بگیرند. این مسئله با ازمیان بردن امنیت لازم در رابطه عاطفی، افراد را به سمت برقراری روابط دیگر سوق می‌دهد.

5- رابطه ای صمیمانه ندارید

صمیمیت یکی از فاکتورهای اصلی برای تجربه یک عشق سالم است. زوجین صمیمی کسانی هستند که می‌توانند همانند یک دوست با دیگری برخورد کرده و زمان‌های مشترکی را با یکدیگر بگذرانند. برای مثال این افراد می‌توانند در اوقات فراغتشان با احساس رضایتمندی در کنار هم باشند، با یکدیگر درد و دل کنند و افکار و احساسات خود را با هم در میان بگذارند. از دیدگاه زوج درمانگران فقدان صمیمیت یکی از مشکلات اصلی روابطی است که در آن‌ها خیانت همسر اتفاق می‌افتد.

6- توهم خیانت | در محیط‌های نامناسب قرار دارید

برای بررسی خیانت همسر علاوه بر مسائل درون فردی و بین فردی حتما باید نقش محیط را نیز در نظر بگیریم. برای مثال افرادی که دوستان نابابی دارند و یا دائما در محیط هایی قرار می‌گیرند که آن‌ها را برای خیانت جنسی و عاطفی تحریک می‌کنند بیش از دیگران امکان دارد که درگیر این مشکل شوند.

7- آینده نگری ندارید

برخی افراد آینده نگری بسیار کمی دارند. آن‌ها اغلب به صورت تکانشی یعنی بدون فکر عمل می‌کنند و اقدامات خود را هیجان زده انجام می‌دهند. این افراد وقتی در رابطه با فرد سوم قرار می‌گیرند نمی‌توانند پیامدهای آن را در ذهن خود مجسم کنند و یا در نظر نمی‌گیرند که در ازای این رابطه چه چیزهایی را از دست می‌دهند. همین امر باعث می‌شود که بیش از دیگران در معرض خیانت و آسیب‌های مرتبط با آن قرار بگیرند.

توهم خیانت| همش خواب خیانت همسرم رو می بینم

خواب یکی از شاهراه هایی است که به ناخودآگاه اجازه پدیدار شدن را می‌دهد. اگر خواب خیانت همسرتان را دیدید، می‌توان گفت در ناخودآگاه خود با ترس و استرسی مواجه هستید که از زندگی زناشویی و یا اتفاقات مربوط به کودکی ناشی شده است. معمولا مردان و زنانی که نسبت به والد غیر همجنس خود تعارضاتی دارند، در ارتباط با همسرشان نیز دچار افکار منفی و مشکلات ارتباطی می‌شوند. (برای آشنایی با نشانه های خیانت زنان کلیک کنید).

اگر خواب شما مربوط به خیانت خودتان به همسرتان باشد، در چهارچوب هایی که در تعهدتان به همسرتان برای شما تعریف شده دچار تزلزل شده‌اید. بهتر است برای بازسازی و تعیین خطوط قرمز خود تجدید نظر کرده و با مشاوران در مورد استرس‌های پنهان‌هانتان صحبت نمایید.

سخن پایانی

داشتن توهم خیانت حتی برای خود فرد نیز آسان نیست. افراد در این شرایط آرامش خود را از دست داده و دیگر نمی‌توانند روابط سالمی را تجربه کنند. از این رو بهتر است در این زمینه حتما از یک روانشناس کمک گرفته و در مورد ترس ها و نگرانی های خود صحبت کنند. همکاری همسر این در این مورد مهم بوده و او نباید به شک های دیگری دامن بزند.

برای دریافت مشاوره در زمینه توهم خیانت می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چطور بعد از خیانت همسر او را ببخشیم و احساسات منفی را دور  کنیم ؟ 

خیانت همسر یک رویداد بسیار آسیب زاست که می‌تواند حتی زمینه ساز بروز برخی اختلالات روانشناختی شود. در این شرایط لازم است برای جبران آسیب‌های خیانت نزد یک روانشناس مراجعه کرده و در جلسات روان درمانی مرتبط با درمان این مشکل شرکت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره