حد و مرز در رابطه را چطور مشخص کنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تعیین حد و مرز در رابطه برای بسیاری از جوانان و حتی کسانی که وارد محیط کار و ازدواج شده‌اند، کاری دشوار و تعریف نشده است. عدم توجه به این حدود عوارض و پیامدهایی را در پی دارد که معمولا آدم‌ها پس از تجربه این پیامدها متوجه اهمیت مرزهای ارتباط با دیگران می‌شوند. سوء استفاده از اطلاعات شخصی، ضربه‌های عاطفی، دخالت‌ها، قضاوت‌ها، حسادت‌ها و… از جمله پیامدهای عدم توجه به حدود رابطه است. در ادامه به چند راهکار موثر برای تعیین این حدود با اطرافیان‌تان مخصوصا ارتباط با جنس مخالف اشاره کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

حد و مرز در رابطه

تعیین حد و مرز در رابطه

برای تعیین حد و مرز در رابطه ابتدا باید چگونگی انجام آن را بدانیم. خیلی از ما حتی بعد از ازدواج و رفتن به سرکار هنوز یاد نگرفته ایم که چطور در روابطمان حد و مرز مشخص کنیم. چرا که معیار مشخصی از این کار نداریم. و یا نسبت به پیامد عدم توجه به حد و مرز در رابطه بینشی نداریم.

شما در ارتباط با همکار، اعضای خانواده، دوست، همکلاسی، همشهری، فروشنده مغازه و غیره باید حد و مرز های متفاوتی را رعایت کنید. حد و مرز در رابطه باید به نحوی تعیین شود که بیشترین کنترل و هدایت در مسیر زندگی تان در دستان خودتان باشید. به بیانی دیگر تعیین حد و مرز در رابطه به معنای حفظ استقلال شخصیت شماست.

این استقلال موجب افزایش اعتماد به نفس و عزت نفسمان می‌شود. آسیب ها کمتر شده و حفظ روابط در بلند مدت آسان می‌گردد. توانایی مدیریت روابط با خود و دیگران را کسب می‌کنید و با انعطاف پذیری در زمان مورد نیاز اجازه ورود به این مرزها داده می‌شود. تا از خطرات و تهدیدها در امان بمانید. پس مرزها در طول زمان قابل تغییر هستند. در ادامه دو نوع حد و مرز در رابطه را بری تان شرح داده ایم.

حد و مرز های داخلی در رابطه

منظور از این حد و مرز دیدگاه درونی نسبت دنیای بیرونی است. حدود مرزهای داخلی مشخص می کند که افکار، احساسات، باورها، دیدگاه تان نسبت به موضوعات مختلف و حتی خودتان چقدر تحت تاثیر عوامل و اشخاص بیرونی است. هر چه این مرزهای نامشخص تر باشند شما راحت تر تحت تاثیر القاب و حرف های دیگران قرار می‌گیرید. برای مثال یکی از آشنایان دور به شما می‌گوید که بینی تان چندان زیبا نیست و این حرف باعث می شود که شما احساس زشت بودن کنید و در موارد شدیدتر به دنبال عمل های جراحی نیز بروید.

حد و مرزهای خارجی در رابطه

منظور از حد و مرز خارجی به ارتباط ما با هر کسی در اطرافمان اتلاق می‌شود. کسانی که توانایی قوی در تعیین حد و مرز های خارجی دارند، مشخص می‌کنند که دیگران چه رفتاری با آن ها داشته باشند. برای مثال همکارتان تا چه میزان اجازه نزدیک شدن و یا استفاده از وسایل تان را دارد. یا چه کسانی در محل کار این حق را دارند که بدون اجازه وارد اتاق تان بشوند.

اهمیت تعیین حد و مرز در رابطه با دیگران

تعیین حد و مرز در رابطه با دیگران به این معناست که تا چه حد باید به اطرافیانمان نزدیک شویم و چگونه باید در عین حفظ استقلال روابط گرم و صمیمی را تجربه کنیم. اگر نتوانیم این مهارت را به خوبی یاد بگیریم احتمالا آسیب‌های ارتباطی را تجربه می‌کنیم. برای مثال ممکن است پس از مدتی متوجه شوید که معیارهای مورد نظرتان در رابطه وجود ندارد وباید به رابطه پایان دهید، اگر به درستی حدود رابطه مشخص نشده باشد آسیب‌ها بیشتر خواهد بود. برای آشنایی با نحوه قطع رابطه با دوست دختر و قطع رابطه با دوست پسر کلیک کنید.

از جمله آن‌ها می‌توان به دچار شدن به وابستگی شدید نسبت به دیگران به خصوص نزدیکان، از دست دادن استقلال، آسیب دیدن هویت فردی و مواجه شدن با دخالت های بی جای اطرافیان اشاره کرد. در نتیجه برای رسیدن به رشد فردی و اجتماعی حد و مرزهای خود را بشناسیم و برای ایجاد آن‌ها قدم‌های مناسبی برداریم.

چه زمانی باید حد و مرز در رابطه را مشخص کنیم؟

بسیاری از این حد و مرز ها در رابطه ها بعد از تجربه یک آشفتگی برای فرد جدی می‌شود. شاید تا پیش از بروز مشکلات پیچیده بارها در مورد حفظ حدودتان به شما هشدار داده شده باشد. اما بعد از عبور از این مرزها و یا ورود بیش از حد دیگران در مرزهای شما، به دنبال راهکاری برای تعیین حدو مرز در رابطه باشید. در ادامه سایر نشانه هایی که تعیین حد و مرز در رابطه را ضروری می کند، اشاره کرده ایم.

? از نظر مالی، جسمی یا عاطفی احساس مورد سوء استفاده شدن می‌کنید.

?به درخواست دیگران بله می‌گویید حتی اگر برای تان هزینه (مالی یا عاطفی یا جنسی) داشته باشد.

?توجهی به نیازهای خود نمی کنید، چرا که نگرانید دیگران ناراحت بشوند یا از مشاجره می ترسید.

?بیشتر موقع ها حس می کنید به شما بی احترامی می شود، اما با این حال دفاعی از خود نمی‌کنید.

?نگرانید که طرد بشوید، اما حرفی نمی‌زنید و یا به کمتر از چیزی که لیاقتش را دارید راضی می‌شوید.

?کارهایی را دائم برای محبوبیت و دریافت تایید دیگران انجام می‌دهید.

?هر کاری برای رفع نیازهای خودتان انجام میدهید، بدون آن که به محدودیت ها توجهی نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

چند راهکار موثر برای تعیین حد و مرز در رابطه

برای اینکه بتوانید حد و مرز در رابطه های خود را به درستی تعیین کنیدُ حتما باید به نکاتی توجه کنید. در ادامه به 5مورد از مهم‌ترین‌های آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1️⃣ استقلال رفتاری و عاطفی را بشناسید

یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد نتوانند حد و مرز در رابطه را به درستی خود تعریف کنند، عدم آشنایی کامل آن‌ها با مفهوم استقلال است. برخی افراد فکر می‌کنند که استقلال تنها به معنی جدا شدن فیزیکی از خانواده است. این در حالی است که افراد باید از نظر روانی نیز به بلوغ برسند و از منظر هیجانی نیز برای هویت خود تعریف مستقلی داشته باشند.

کسانی که استقلال را با این دید نگاه نمی‌کنند ممکن است تمام احساسات خود را به حضور یا احساسات افراد دیگر پیوند بزنند و همین مسئله باعث می‌شود که کنترل هیجاناتشان بیش از همه در دست شخص دیگری نظیر والدین یا دوستان قرار داشته باشد. از همین رو با گذر از نوجوانی و رسیدن به دوره بزرگسالی باید بتوانید به یک استقلال همه جانبه دست یابید و هویت منحصر به فردی را برای خود تعریف نمایید.

بیشتر بخوانید : دوستی دختر و پسر

2️⃣ تعیین حد و مرز در رابطه حق شماست

برخی افراد هنگامی که می‌خواهند چارچوب خاصی را در رابطه اعمال کنند به احساس بدی دچار می‌شوند. به خصوص زمانی که حد و مرز در رابطه ها به افراد نزدیک نظیر پدر، مادر یا همسر مربوط می‌شود. اما باید این را بدانید که داشتن حدود مشخص برای ارتباط بین فردی یکی از حقوق انسانی همه ماست. در حقیقت هر فرد بزرگسالی حق دارد هویتی مستقلی داشته باشد و هیچکش وظیفه ندارد که به طور دائم تسلیم خواسته‌ها یا نیازهای دیگران باشد.

3️⃣ مهارت جرات ورزی را تمرین کنید

برای اینکه حد و مرز مناسبی در روابطتان داشته باشید باید جرات مند باشید. در همین راستا باید بتوانید با حقوق فردی خود و دیگران در یک ارتباط سالم آشنا باشید و روش‌های درستی برای مخالفت کردن با خواسته‌های بی جای دیگران را بشناسید.

برخورداری از مهارت کافی برای “نه گفتن” از جمله مهارت‌های بسیار مهم در زمینه جرات ورزی است که باید آن را بیاموزید. اگر در این زمینه مشکل دارید و همواره احساس می‌کنید در ارتباطات خود درگیر مسائلی نظیر رودربایستی می‌شوید؛ مراجعه به یک روانشناس یا شرکت در کارگاه های آموزشی در زمینه مهارت‌های زندگی و مطالعه کتاب‌های خودیاری تا حد زیادی در این زمینه به شما کمک نماید.

4️⃣ مشخص کردن حد و مرز در رابطه | برای خودتان خط قرمز بگذارید

هرکسی در زندگی خط قرمزهایی دارد. این خط قرمزها به او یادآور می‌شود که چه ارزش‌هایی دارد و چه مسائلی بیش از همه برایش مهم هستند. برای اینکه بتوانید خط قرمز‌هایتان را بشناسید سعی کنید به جنبه‌های مختلف زندگی خود دقت کنید و دریابید بیشتر نسبت به چه مسائلی حساس هستید یا شدیدترین واکنش‌هایتان نسبت به چه چیزهایی هستند؟ شناخت این موارد به شما کمک می‌کند تا بدانید در روابطتان به افراد تا چه حد اجازه پیشروی بدهید و چه جایی از مرزهای خود دفاع کنید.

برای آشنایی با نحوه پاسخ مناسب هنگام دعوت به خانه دوست پسر کلیک کنید.

5️⃣ به کارگیری مهارت گفتگوی موثر

برای اینکه بتوانید حد و مرزهای مناسبی در روابطتان داشته باشید باید به طور شفاف و واضح در مورد آن‌ها با اطرافیانتان صحبت کنید. اگر حساسیت‌های خود را با دیگران در میان نگذارید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که آن‌ها ذهن خوانی کرده و بطور خودکار به ارزش‌های شما احترام بگذارند. اگر احساس می‌کنید حرف زدن در این باره برای شما بسیار دشوار است، برای بالا بردن مهارت گفتگوی خود می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید.

چطور حد و مرز های داخلی سالم در رابطه برقرار بکنیم؟

حد و مرز سالم در رابطه

همانطور که متوجه شده اید شما در دو بعد نیازمند تعیین حد و مرز در رابطه هستید. معمولا همه ما در طول زندگی و ارتباط با دیگران نیازمند تایید و یا دریافت محبت هستیم. اما برای حفظ شخصیت و استقلال خودمان باید حد و مرز داخلی در روابط مان ایجاد بکنیم. این کار به ما کمک می‌کند تا زندگی سالم تری داشته باشیم. برای رسیدن به این هدف اقدامات زیر را حتما انجام دهید.

✅ از نیازهای خود به یک شناخت برسید

برای خود زمان بگذارید. حتما شما هم یک سیستم ارزشی دارید. اینکه نیازهای شما چیست و به چه واسطه ای رفع می شود. قبل از این که قدمی بردارید باید بدانید که خودتان چه می خواهید. این نیازها و هدف ها در طول زمان تغییر می کنند. پس از این که قبلا هدفی داشته اید و تصمیمی گرفته اید عصبانی نشوید. شما هر روز تجربیات جدیدی به دست می‌آورید؛ پس طبیعی است که فردا به مانند دیروزتان نیاندیشید.

✅ راهی برای بیان نیازهای تان به دیگران پیدا کنید

باید بپذیرید که نیازهای شما روی پیشانی تان نوشته نشده است. دیگران موظف به پی بردن به افکار مخفی شما نیستند. همچنین بپذیرید که کمتر کسی در زندگی ما وجود دارد که بیش از خودمان به ما اهمیت دهد. حتی برخی هرگز چنین فردی را در زندگی شان نخواهند داشت. پس شما برای تعیین حد و مرز در رابطه باید راهی برای بیان انتظارات خود پیدا کنید. و این مساله هیچ عیبی ندارد. پس اگر خواسته یا نیازی دارید آن را بیان کنید.

✅ بپذیرید که مسئول انتخاب ها، احساسات و افکار تان فقط خودتان هستید

“انسان ذاتا موجودی اجتماعی است”، این یعنی شما برای رفع انواع نیازها و بقای خود به دیگر انسان ها وابسته هستید. اما این موضوع دلیل بر عدم کنترل شما بر انتخاب هایتان نمی شود. شما نمی توانید مشکلات، ناراحتی ها و ناکامی هایتان را کاملا به دیگران نسبت دهید. باید نسبت به انتخاب های‌تان واقع بین باشید. در چنین شرایطی می‌بینید که چقدر از رویدادها و مسائل پیرامون تحت کنترل خودتان است.

برای دریافت مشاوره در زمینه تعیین حد و مرز در رابطه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

تعیین حد و مرز در رابطه چه زمانی ضروری است؟

هر رابطه میان فردی به حد و مرزهای مخصوص خود نیاز دارد. در ارتباط با افراد نزدیک‌تر مرزهای گسترده تری داریم و بخش بیشتری از وجود خود را با آن‌ها به اشتراک می‌گذاریم اما با افراد دورتر مرزهای بسته‌تری ایجاد می‌کنیم. اما مسئله مهم اینجاست که نزدیک‌ترین روابط نیز به یکسری چارچوب‌های خاص نیاز دارند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره