مدگرایی در نوجوانان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مدگرایی در نوجوانان به طور طبیعی شکل می‌گیرد. مد در واقع به الگوهای فرهنگی گفته می‌شود که برای یک بازه زمانی کوتاه توسط بخشی از افراد یک جامعه پذیرفته می‌شود. افراد زیادی تمایل به مدگرایی دارند اما در این میان جوانان و به ویژه نوجوانان نقش فعال‌تری دارند. باید اشاره کنیم که هدف شرکت‌های فعال در زمینه مد و فشن نیز بیشتر نوجوانان می‌باشد.

تمایل به مدگرایی در نوجوانان، مطابق تغییرات دوران بلوغ آن‌ها در این سن، دارای علت‌های مختلفی همچون استقلال طلبی و یا حتی پیدا کردن جذابیت جنسی است. این موضوعی است که والدین باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشند و متناسب با آن با فرزند خود رفتار کنند. در ادامه به بررسی روانشناختی مدگرایی در نوجوانان پرداخته‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدگرایی در نوجوانان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مدگرایی در نوجوانان

مد یعنی یک الگوی فرهنگی که توسط گروهی از افراد یک جامعه پذیرفته می‌شود و پس از یک مدت کوتاه فراموش می‌گردد و جای خود را به یک مد دیگر می‌دهد.

زمانی یک مد رواج پیدا می‌کند که بخشی از افراد یک جامعه آن را پذیرفته باشند و به سمت آن جذب شوند. مدگرایی در نوجوانان و میان تمامی اقشار جامعه وجود دارد، اما بیشترین استقبال (صرف هزینه و وقت) از طرف نوجوانان است.

در گذشته فرزندان خانواده فقط با پدر و مادر خود ارتباط داشتند و از آن‌ها الگوبرداری می‌کردند، به طوری که رفتار، گفتار و حتی پوشش آن‌ها متناسب با سلیقه و فرهنگ خانواده بود؛ اما طی سال‌های اخیر و با ایجاد شبکه‌های ارتباط جمعی در بستر اینترنت، تمامی افراد و به خصوص نوجوانان در دهکده کوچک جهانی، می‌توانند با تمامی فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان آشنا شوند.

فروشگاه آرامیس

آشنایی با فرهنگ‌های متفاوت شرایط را برای یک نوجوان در جهت انتخاب هنجارهای مطلوب جامعه سخت‌تر می‌کند و گاه او ارزش‌هایی متفاوت با ارزش‌ها و فرهنگ خانوادگی خود را انتخاب می‌کند که جامعه آن را به عنوان مد پذیرفته است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علت های مدگرایی در نوجوانان

علت مدگرایی نوجوانان

سنین نوجوانی، سنین بروز تغییرات بسیاری است. معمولا افراد با ورود به دوره نوجوانی تغییرات یکباره ای را تجربه می‌کنند و این تغییرات برای بسیاری از پدر و مادرها سوال برانگیز است.

مدگرایی نیز با ورود به سن نوجوانی تشدید می‌شود و عدم درک والدین نسبت به شرایط نوجوان، می‌تواند زمینه بروز اختلاف و تنش‌ها را فراهم کند. اما آنچه که اهمیت دارد این است که مدگرایی در نوجوانان به دلایل مختلف و متناسب با سن آن‌ها به وجود می‌آید که شناخت این عوامل به والدین کمک می‌کند تا بتوانند با فرزند نوجوان خود رفتار درستی داشته باشند. در ادامه به علت‌های اصلی مدگرایی در نوجوانان اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های نوجوانان کلیک کنید.

⬅️ مدگرایی ابزاری برای هویت‌یابی نوجوانان

یکی از چالش‌هایی که با گذر از دوره کودکی و ورود به دوره نوجوانی برای افراد ایجاد می‌شود، موضوع هویت یابی است. هویت یابی به این معناست که نوجوان تلاش می‌کند برای تعریف هویت خود از برخی ویژگی‌های منحصر به فرد خودش استفاده کند.

بسیاری از نوجوانان با گرایش به سمت مد، سعی می‌کنند با پوشیدن لباس‌های مختلف و پیروی از مدهای مطرح جهان، هویت خود را به دیگران معرفی کنند. موضوع هویت یابی در میان نوجوانان دیده می‌شود و دلیل گرایش بیشتر افراد در این سنین به مد و مدگرایی نیز همین مساله هست.

⬅️ زیبایی طلبی و جذابیت جنسی با مدگرایی در نوجوانان

افراد در سن نوجوانی بر روی ظاهر و لباس پوشیدن خود بسیار حساس هستند و دلیل آن نیز این است که تمایل دارند از سوی دیگران به خصوص جنس مخالف تایید شوند. تایید شدن از سوی جنس مخالف باعث افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان می‌شود.

بنابراین نوجوانان سعی می‌کنند با مدگرایی و تهیه لباس‌های مد روز، جذابیت جنسی خود را برای جنس مخالف بیشتر کنند؛ چراکه وقتی با پیروی کردن از مدهای مطرح از سوی دیگران تایید می‌شوند، انگیزه آن‌ها برای اینکار بیشتر نیز می‌گردد.

⬅️ فشار همسالان

در سنین نوجوانی تمایل به داشتن دوست و قرار گرفتن در جمع‌های دوستانه، بیشتر از هر زمان دیگری پررنگ‌تر می‌شود و دلیل آن نیز پیدا کردن هویت مستقل و استقلال طلبی است.

نوجوانان تمایل دارند که در میان گروه‌های دوستانه خود مورد تایید قرار بگیرند و همین مورد ضمن افزایش اعتماد به نفس آن‌ها، در هویت یابی‌شان نیز نقش موثری دارد.

وجود مدگرایی در یک گروه دوستانه باعث می‌شود، نوجوان نیز تحت فشار همسالان خود و تایید شدن از سوی آن‌ها رو به مد بیاورد و پوشش خود را مطابق دوستانش انتخاب کند، چراکه دوست ندارد از سوی آن‌ها طرد شده و یا مورد تمسخر قرار گیرد.

⬅️ استقلال طلبی

نوجوانان در این سن دوست دارند از دوره کودکی و مطیع بودن در برابر پدر و مادر فاصله بگیرند و خودشان در برخی از امور تصمیم گیری کنند.

استقلال طلبی نوجوان می‌تواند زمینه ساز ایجاد تنش میان او و والدینش شود، اما واقعیت این است که سرپیچی‌های او از پدر و مادر در بسیاری از زمینه‌ها از جمله انتخاب لباس و پوشش، فقط به دلیل مسئله استقلال یابی او است.

یکی از ابزارهایی که برای یافتن هویت مستقل خود از آن استفاده می‌کنند، مدگرایی در نوجوانان است. نوجوانان برای اینکه نشان دهند مستقل هستند، سعی می‌کنند خودشان و متناسب با مد جامعه، پوشش مناسب را انتخاب کنند.

معمولا در این مسیر برخی از نوجوانان بر خلاف فرهنگ خانوادگی خود، سعی می‌کنند لباس‌های عجیب و غریبی که به اصطلاح مد است را انتخاب کنند. پدر و مادرها می‌توانند با اطلاع از نیاز نوجوان خود، به او کمک کنند تا سریع‌تر از این مرحله عبور کند و هویت مستقل بزرگسالی خود را بدست آورد و به جریان زندگی برگردد.

⬅️ الگوبرداری از دلایل مدگرایی در نوجوانان

افراد در سن نوجوانی معمولا برای خود یک الگو از میان بازیگران، ورزشکاران و دیگر هنرمندان انتخاب می‌کنند و سعی دارند در تمامی زمینه‌های زندگی حتی لباس پوشیدن از آن‌ها الگوبرداری کنند.

در واقع نوجوان تمایل دارد هر چه را که الگوی محبوبش دنبال می‌کند را بدست آورد. با توجه به این توضیحات مدگرایی در نوجوانان می‌تواند به دلیل الگو برداری از فرد دیگری باشد.

⬅️ اعتماد به نفس پایین

نمی‌توان گفت مدگرایی در تمامی نوجوانان دلیلی بر پایین بودن اعتماد به نفس در آن‌ها است، اما بی‌تاثیر نیز نمی‌باشد. مدگرایی در نوجوانان می‌تواند دوره کوتاه و به خصوص همین سنین فرد و متناسب با نیازهای روانی او ایجاد شود. هر چه نوجوان اعتماد به نفس پایین‌تری داشته باشد، سعی می‌کند برای تایید شدن و مورد قبول واقع شدن از ابزاری استفاده کند که اکثرا رو به مد می‌آورند.

⬅️ تنوع طلبی و نوگرایی

نوجوانان معمولا در تمامی زمینه‌ها تنوع طلب هستند که میزان آن از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است. معمولا افراد با قرارگیری در سن نوجوانی تمایل به نوگرایی، عبور از هنجارهای گذشته و مورد قبول والدین و فاصله گرفتن از آن‌ها دارند.

برای برقراری ارتباطی بهتر با فرزند نوجوان‌تان پیشنهاد می‌شود، مقاله روانشناسی نوجوان را نیز بخوانید.

نکته های پایانی پیرامون مدگرایی در نوجوانان

نوجوانان برای یکسو شدن با همسالان خود و یافتن هویت و استقلال، به سمت مد کشیده می‌شوند که بخشی از نیازهای روانی آن‌هاست. در این مسیر پدر و مادر باید به برخی نکات مهم توجه داشته باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • سعی کنید دوره نوجوانی و نیازهایی که داشته‌اید را بیاد آورید، این گونه می‌توانید درک بهتری از شرایط فرزندتان در سن نوجوانی داشته باشید.
  • از مهم‌ترین دلایل گرایش نوجوان به مد کمبود توجه و تلاش برای جلب توجه است، چراکه در این سن افراد تمایل دارند مرکز توجه بوده و دیگران از آن‌ها تعریف کنند. شما به عنوان پدر و مادر نقش موثری در کمبود توجه فرزندتان دارید. سعی کنید بیشتر به او محبت کنید.
  • سعی نکنید نظر خود را در پوشش به آن‌ها تحمیل کنید و از آن‌ها نخواهید که هر چه را که شما می‌پسندید، آن‌ها نیز دوست داشته باشند.
  • اجازه دهید با راهنمایی شما، خوشان آزادانه لباس انتخاب کنند، حتی اگر اشتباه هم کنند، به تدریج می‌توانند لباسی متناسب با عرف جامعه و فرهنگ خانوادگی‌شان برای خود تهیه کنند.
  • اگر سلیقه فرزند نوجوانتان مورد پسند شما نیست، او را مسخره نکنید چراکه موجب ایجاد تنش میان شما خواهد شد.
  • در واقع نوجوانان با مدگرایی به بخشی از نیازهای روانی و طبیعی خود پاسخ می‌دهند، پس سعی نکنید با آن‌ها مقابله کنید و فقط با راهنمایی و همکاری به آن‌ها کمک کنید، تا از این دوره بحرانی خارج شوند. در صورتی در ارتباط با فرزندتان دچار تعارض هستید، حتما مشاوره نوجوان دریافت کنید

سخن آخر

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، مدگرایی بخشی از روند رشد طبیعی دوران نوجوانی است. والدین و اطرافیان باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته تا در برخورد با افراط و تفریط های نوجوان موضع مناسبی بگیرند. چرا که صرف بیش از حد زمان و انرژی به مدگرایی در نوجوانان موجب دوری آن ها از اهداف دیگر زندگی مثل درس خواندن می‌شود. از این رو  بالا بردن آگاهی خانواده و نوجوان به مبحث آرامش بیشتری را به خانواده باز می‌گرداند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدگرایی در نوجوانان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره