کاپتاگون چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص کاپتاگون چیست ؟ این روزها نام این ماده مخدر را بیشتر از قبل می‌شنویم. باید گفت اگرچه این نام اخیراً زیاد شنیده می‌شود ولی عمر این ماده مخدر به حدود 6 یا 7 دهه می‌رسد. کاپتاگون یکی از ترکیبات آمفتامین و متاآمفتامین است. در نتیجه مانند سایر داروهای این دسته خاصیت انرژی بخشی و ایجاد احساس شادمانی دارد. اما همان‌طور که می‌دانید داروهای روان‌گردان تأثیر منفی بسیاری روی مغز فرد گذاشته و احتمال بروز بیماری‌های روانی را افزایش می‌دهند. به همین خاطر درصورتی‌که نشانه‌های استفاده از این ماده مخدر را در هر یک از اطرافیان می‌بینید بهتر است هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص کاپتاگون مربوط به آن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

قرص کاپتاگون چیست ؟

قرص کاپتاگون

قرص کاپتاگون یا فن‌اتیلین نام ماده مخدری است که از ترکیب آمفتامین و تئوفیلین به وجود آمده است. به همین خاطر می‌توانیم آن را در دسته اعتیادآورهای محرک قرار دهیم. این به معنای آن است که با استفاده از این دارو شما احساس انرژی و سرخوشی را تجربه خواهید کرد.

کاپتاگون نخستین‌بار در حدود دهه 1340 برای استفاده‌های دارویی وارد بازار شد. در ابتدا از این ماده برای کنترل نشانه‌های بیش‌فعالی یا مشکلاتی مانند حمله خواب استفاده می‌شد. بااین‌حال پس از مدتی و به دلیل شناخته شدن آثار منفی این دارو بود که استفاده از آن ممنوع شد. البته ساخت و مصرف کاپتاگون به‌صورت غیرقانونی هنوز هم ادامه پیدا کرده است. این دارو به شکل قرص بوده و استفاده راحت و قیمت ارزان آن یکی از دلایلی است که باعث تمایل به استفاده بیشتر از آن شده است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

ترکیبات قرص کاپتاگون

کاپتاگون

قرص کاپتاگون ترکیبی از آمفتامین ها و تئوفیلین است. این قرص با نام های مختلفی در بازار وجود که البته خلوص ترکیبات آنها مشخص نیست. بسیاری از فروشندگان ترکیبات آنها را تغییر داده و آنها را عرضه می‌کنند. ه این خود باعث بروز مشکلات بیشتری برای مصرف کنندگان می‌گردد.

نشانه های استفاده از قرص کاپتاگون

اولین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که استفاده از این دارو چه نشانه هایی دارد؟ در واقع سؤال اینجاست که چطور می‌توانیم بفهمیم یک نفر از این دارو استفاده می‌کند؟ در جواب این سؤال باید گفت که قرص کاپتاگون یک محرک است. و به همین خاطر نشانه‌های آن مانند نشانه‌های استفاده از شیشه، قرص اکس یا سایر ترکیبات آمفتامین خواهد بود. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس سرخوشی و نشاط که با خلق معمول فرد تفاوت دارد
  • افزایش انرژی
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • کاهش نیاز به خواب
  • بالارفتن ضربان قلب

برای آشنایی با تعریف اعتیاد مقاله اعتیاد چیست بخوانید.

عوارض استفاده از قرص کاپتاگون

قرص کاپتاگون، ذهن نو

مانند هر ماده مخدر دیگر استفاده از قرص کاپتاگون نیز عوارضی را به دنبال خواهد داشت. البته باید به این نکته دقت داشته باشیم که عوارض استفاده از این ماده در همه یکسان نخواهد بود. با توجه به وزن و جثه، مقدار و مدت مصرف، این دارو می‌تواند عوارض مختلفی داشته باشد. بعضی از شایع‌ترین عوارض کاپتاگون عبارتند از:

  • کاهش وزن و مشکلاتی مانند سوءتغذیه
  • مشکلات قلبی مانند فشارخون بالا یا ضربان قلب نامنظم
  • اختلال در خواب
  • مشکلات کلیوی
  • گرفتگی عضلات
  • بیماری‌های روانی

تاثیر بر رابطه جنسی

در واقع بسیاری از افراد قرص کاپتاگون را دارویی برای بالابردن میل جنسی و همچنین درمان زودانزالی معرفی می‌کنند. اما این موضوع حقیقت نداشته و تنها منجر به اعتیاد افرادبه این ماده می‌گردد. در واقع شاید در ابتدا افراد در حین رابطه جنسی با مصرف این قرص دچار سرخوشی و میل زیاد شوند. اما به زودی این تاثیر از بین رفته و افراد نمی‌توانند عملکرد خوبی در رابطه جنسی داشته باشند.

استفاده از کاپتاگون در جنگ ها و فواید آن

یکی از ویژگی‌های استفاده از قرص کاپتاگون این است که فرد احساس قدرت و برتری می‌کند. در حقیقت مصرف‌کننده دچار یک اعتمادبه‌نفس کاذب شده و فکر می‌کند که نسبت به دیگران برتر است. به‌علاوه این دارو می‌تواند قدرت و انرژی فرد را بالاتر ببرد. به همین خاطر در گذشته از کاپتاگون برای نیروهای ارتش استفاده می‌شده است.

این موضوع در سال‌های اخیر نیز مجدداً بر سر زبان‌ها افتاده است. تحقیقات نشان می‌دهد سربازان داعش پیش از شروع هر فعالیتی از این داروها استفاده می‌کرده‌اند. این کار همان‌طور که گفتیم باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و همین‌طور خشونت بیشتر در میان سربازان می‌شده است.

درمان اعتیاد به کاپتاگون

یکی دیگر از سؤالاتی که راجع به قرص کاپتاگون باید به آن جواب بدهیم این است که آیا اعتیاد به این ماده قابل‌درمان است؟ در جواب این سؤال می‌توان گفت که بله؛ اعتیاد به این ماده درمان‌پذیر است. بااین‌حال گاهی اوقات ممکن است فرد درگیر مشکلات و پیامدهای منفی شده باشد که درمان آن‌ها نیاز به زمان طولانی‌تری دارد. یا شاید این عوارض جانبی هرگز بهبود پیدا نکنند.

یکی از مهم‌ترین نکات در درمان اعتیاد به کاپتاگون استفاده از مشاوره‌های روان‌درمانی است. با توجه به اینکه کاپتاگون یکی از انواع داروهای روان‌گردان است تاثیرات روحی بسیاری را می‌توانیم از این دارو شاهد باشیم. به همین خاطر است که استفاده تنها از مراحل سم‌زدایی نمی‌تواند در درمان این بیماری به شما کمک کند. از جمله اقدامات روان‌شناسان برای درمان اعتیاد به این مخدر به شرح زیر است. برای اثربخشی درمان ترک اعتیاد حتما درباره انواع مواد توهم زا بخوانید.

?کنترل وسوسه

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کسانی که ترک اعتیاد را تجربه می‌کنند این است که میل روانی به استفاده از مخدر همیشه با آنها خواهد بود. این شرایط به‌خصوص در استفاده از مخدرهای روان‌گردان بیشتر می‌شود. این موضوع برای اکثر معتادان تبدیل به دلیلی می‌شود که دیریازود دوباره به سمت استفاده از مخدر برگردند.

یکی از اقدامات اصلی روان‌شناسان این است که راه‌های مبارزه و کنترل این میل درونی را به شما آموزش می‌دهند. در نتیجه احتمال پاکی شما پس از ترک اعتیاد به‌مراتب بیشتر خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با روش های مربوطه مقاله ترک مواد توهم زا را بخوانید.

?درمان بیماری‌های روحی

استفاده از روان‌گردان‌هامانند قرص کاپتاگون در بسیاری از مواقع باعث بروز بیماری‌های روحی می‌شود. تجربه افسردگی، اختلالات خواب و یا در حالت‌های شدیدتر بیماری‌هایی مثل اسکیزوفرنی از جمله مثال‌هایی است که در این افراد دیده شده است. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین اقدامات روان‌شناسان این است که وجود یا احتمال به‌وجودآمدن بیماری‌های روحی را بررسی کرده و برای هرکدام از آنها راهکار مناسبی ارائه کنند.

جایگزین قرص کاپتاگون

مصرف قرص کاپتاگون منجر به کاهش احساس خستگی، گشنگی و حتی بروز خواب کمتر شده، به همین دلیل مانند یک انرژی مضاعف برای آنها عمل می‌کند. در واقع به همین دلیل این قرص محبوب است. اما منجر به اعتیاد شده و به همین دلیل نمی‌توان دارویی مشابه با آن را پیدا کرد. داروهایی که تنها خاصیت درمانی دارند و مصرف آنها با اعتیاد همراه نیست؛ نمی‌توانند چنین تاثیری بر افراد داشته باشند.

قرص کاپتاگون تقلبی

امروزه به دلیل قیمت زیاد قرص کاپتگون اصلی، بسیاری از افراد به نوع تقلبی آن که به کاپتاگون چینی معروف است روی آورده اند. درون نوع تقلبی آن شیشه و هروئین یافت شده اند که هر دو موادی خطرناک و آسیب زننده هستند و مشکلات زیادی را برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کنند.

شیوع استفاده از کاپتاگون

بر اساس تحقیقلتی که در این زمینه انجام شده است؛ مشخص گردید، در بیشتر موارد قرص کاپتاگون در کشور های خاورمینه و برخی از کشورهای اروپایی مصرف می‌شوند. البته میزان و علت آن هنوز مشخص نیست. اما برخی از کشورها از این قرص به عنوان یک محرک قوی استفاده می‌کنند که تاثیرات چشمگیری در میزان تمرکز آنها دارد. همچنین آمار تشنج با مصرف این قرص نیز بسیار بالاست.

سخن آخر

بسیاری از داروهای اعتیاد آور با عنوان های دیگری مثل انرژی زا و یا آرامش بخش به دست مصرف کنندگان می رسد. متاسفانه عدم اطلاع رسانی و آگاهی افراد موجب ایجاد اعتیاد ناخواسته آن ها می شود. قرص کاپتاگون نیز از جمله داروهای اعتیادزایی است که با عنوان های تبلیغاتی مثل افزایش انرژی، بالا بردن جرات، قدرت مند کردن و غیره به جوانان عرضه می شود. شما باید نسبت به داروهایی که بسته بندی معتبری ندارند مشکوک بوده و از مصرف آن ها خودداری کنید.

در صورت اعتیاد به کاپتاگون هرگز خودشرانه اقدام به ترک نکنید. در این باره با متخصصان مشورت کرده وبرای درمان از خدمات حرفه ای استفاده نمایید. اینگونه آسیب های ناشی از مصرف دارو نیز قابل جبران خواهد بود. پس همین حالا برای ارزیابی وضعیت جسمانی و روانی خود با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص کاپتاگون مربوط به آن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

کاپتاگون چیست؟

کاپتاگون یا فن‌اتیلین نام ماده محرکی است که خاصیت اعتیادآوری بالایی دارد. این دارو نخستین‌بار برای درمان بیش‌فعالی مورداستفاده قرار گرفت. بااین‌حال به دلیل عوارض منفی که داشت استفاده از آن کنار گذاشته شد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره