تاثیر دوست در نوجوانی چقدر است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر دوست در نوجوانی از جمله مواردی است که والدین را با ورود فرزندان‌شان به سنین نوجوانی و بلوغ درگیر می‌کند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در شکل گیری شخصیت فرد در دوران جوانی و نوجوانی، تاثیرگذار است، دوستان انتخابی او هستند. افراد با نزدیک شدن به سن نوجوانی به دنبال گسترش روابط دوستی خود هستند و تاثیرپذیری بسیاری از آن‌ها دارند، اما والدین بایستی توجه داشته باشند که فرزندشان ضمن درگیر نشدن در روابط دوستی پرخطر، به مسیر انحرافات اخلاقی و رفتاری نیز کشیده نشوند. برای اینکار والدین باید درک درستی از این موضوع داشته باشند و آگاهی خود را افزایش دهند. برای جلوگیری از آسیب‌های مربوط به دوران نوجوانی حتما از مشاوره نوجوان استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر دوستان در نوجوانان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تاثیر دوست در نوجوانی

از مهم‌ترین نیازهای انسان، برقراری ارتباط با افراد دیگر و به عبارتی پیدا کردن دوست است که این نیاز به دلیل تغییرات هورمونی در دوره نوجوانی بیشتر نیز می‌شود. فردی که در سنین نوجوانی دوست قابل اعتمادی را پیدا می‌کند که در لحظات سخت کنارش بوده و حمایت روحی و روانی خود را دریغ نمی‌کند، در واقع برای فرد موجودی منطقی است که در کنارش آرامش دارد. همین عوامل باعث می‌شود فرد کم کم به دوست خود اعتماد پیدا کند و از او تاثیر بگیرد.

در دوره نوجوانی احساس نیاز به استقلال نیز بیشتر می‌شود و فرد به دنبال این نیاز، سعی در گسترش روابط دوستانه خود دارد و اغلب اوقات خود را با دوستان و همسالان خود می‌گذراند.

در روانشناسی این‌طور گفته می‌شود که این نوجوانان در موقعیتی با عنوان فشار همسالان قرار می‌گیرند. بدین معنی که نوجوان سعی می‌کند با توجه به نیازهای روانی خود، برای اینکه دوستانش او را قبول کنند، کارهایی را انجام دهد که آن‌ها دوست دارند و تایید می‌کنند.

لازم است بدانید کارهایی که یک نوجوانان در اثر فشار همسالان انجام می‌دهد، باعث تغییرات رفتاری او می‌شود، اما این تغییرات رفتاری لزوما منفی نیست و در صورتی که دوستان فرد، جزء افراد سالم جامعه باشند، می‌تواند مثبت نیز باشد. برای آشنایی با بهترین روش برای انتخاب دوست در نوجوانی کلیک کنید.

تاثیر دوست در رشد نوجوانی

با تغییرات شدید هورمون‌ها و احساس تنهایی در دوره نوجوانی، احساس دوست‌یابی نیز در افراد شکل می‌گیرد. داشتن دوست در تمامی برهه‌های زندگی مهم است، اما نوجوانان به واسطه پیدا کردن دوست سالم، حتی می‌توانند زندگی خود را در مسیر درست پیش ببرند.

معمولا دوستی‌هایی که در این سنین شکل می‌گیرد، دوستی‌های عمیقی است که تا سال‌ها مستحکم باقی می‌ماند. نوجوانان با توجه به فرآیند طبیعی رشد، در این مرحله به همسالان خود گرایش بیشتری دارند، تا اوقات فراغت خود را با آن‌ها بگذرانند به همین دلیل یکی از نگرانی‌های والدین این است که فرزندشان در این سنین، درگیر دوستی‌های پرخطر نشوند. پیشنهاد می‌شود که حتما مقاله روانشناسی نوجوانان را هم بخوانید.

ابراز وجود

از جمله عللی که یک نوجوان تمایل دارد با هم سن و سالان اوقات فراغت خود را بگذراند، این است که آن‌ها در این سن به دنبال هویت اجتماعی هستند. معمولا در این گروه‌های دوستانه، نوجوانان یکدیگر را تایید می‌کنند و همین باعث بالا رفتن اعتماد به نفس‌شان می‌شود.

داشتن اعتماد به نفس به نوجوانان کمک می‌کند تا در زمینه‌هایی که استعداد دارند، ابراز وجود کنند و مطابق استعدادهای خود آینده‌شان را بسازند.

تصمیم گیری

نوجوانی به طور کلی زمینه‌ای را فراهم می‌کند که فرد نتواند به خوبی تصمیم بگیرد و در واقع یک آشفتگی فکری را تجربه می‌کند، به همین دلیل است که نوجوانان گاهی پرخاشگر و عصبی هستند.

به طور کلی دوستان تاثیر بسیاری بر تصمیم‌گیری‌های یک نوجوان دارند، بدین صورت که حتی اگر او تصمیم بر انجام کاری بگیرد اما دوستانش تایید نکنند، ممکن است از انجام آن کار صرف نظر کند.

از مهم‌ترین و مشهودترین تاثیر پذیری‌ها و تغییرات، مربوط به ظاهر است. یعنی نوجوان سعی می‌کند ظاهر خود را شامل مدل مو، استایل و …  را همانند دوستان خود انتخاب کند یا معمولا علاقه مندی به گروه‌های موسیقی، برنامه‌های تلویزیونی، تفریحات در این گروه‌های دوستانه یکسان است.

اگر فرد در جمع دوستانه‌ای باشد که مثلا به ورزش کردن علاقه مند هستند، او هم به سمت ورزش کشیده می‌شود و یا بر عکس این موضوع نیز وجود دارد که اگر در این گروه‌ها کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلی رایج باشد، به مرور او هم وارد این مسیر خواهد شد.

حس رقابت

از آنجایی که معمولا نوجوانان در جمع‌های دوستانه خود در مورد خودشان صحبت می‌کنند، فرد می‌تواند در این جمع‌ها به شناخت خوبی نسبت به خودش برسد و به نوعی نقاط ضعف و نقاط قوتش را بشناسد. به دلیل حس رقابتی که در این گروه‌های دوستانه وجود دارد، معمولا نوجوانان سعی می‌کنند نقاط ضعف خود را تقویت کنند و به نقطه قوت تبدیل نماید.

نقش والدین بر میزان تاثیر دوست در نوجوانی

مسلما تاثیر های دوست در نوجوانی ، در صورتی که او بتواند روابط دوستانه‌اش را مدیریت کند، منفی نخواهند بود. برای اینکه این تعادل برقرار شود، والدین می‌توانند نقش موثری ایفا کنند. در ادامه به چند مورد که می‌توانید به عنوان والدین در جهت کاهش تاثیرات منفی دوستان بر نوجوانان و افزایش تاثیر مثبت آن انجام دهید، اشاره کرده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

1- تقویت اعتماد به نفس نوجوان

از مهم‌ترین عواملی که از انحرافات نوجوانان در این دوره و کاهش میزان تاثیرپذیری از دوستان نقش دارد، اعتماد به نفس است، در واقع نوجوانان با اعتماد به نفس بالا می‌توانند در برابر تاثیرات منفی دیگران مقاومت داشته باشند.

بنابراین به عنوان پدر و مادر این وظیفه را دارید که به افزایش اعتماد به نفس فرزندتان کمک کنید. برای مثال او را برای رسیدن به خواسته‌هایش تشویق کنید و به او بگویید حتی اگر شکست هم بخورد، شما همیشه کنارش هستید و به او افتخار می‌کنید.

2- آموزش نه گفتن

از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود نوجوانان در گروه‌های دوستانه خود به سمت انحرافات کشیده شوند و در واقع از این دوستان تاثیرات منفی بگیرید، این است که به خوبی نیاموخته‌اند، “نه” بگویند. بنابراین یک نوجوان در صورتی می‌تواند در انتخاب دوستان خود آگاهانه‌تر عمل کند که نه گفتن را خوب آموخته باشد. لازم است بدانید که اگر فرزند شما اعتماد به نفس بالایی داشته باشد، به خوبی نیز می‌تواند در برابر تاثیرات و خواسته‌های منفی نه بگوید.

3- نوجوان را تشویق کنید تا دوستان بیشتری داشته باشند

بهتر است فرزند خود را به داشتن دوست‌های بیشتر تشویق کنید. اگر فردی در سن نوجوانی دوستان بیشتری داشته باشد، با از دست دادن یکی از آن‌ها احساس بدی نخواهد داشت و راحت‌تر هم می‌تواند در برابر دوستانی که دارای خواسته های نابجا نیز هستند، نه بگویند. در ثانی دوستان بیشتر به او اجازه می‌دهند تا تجربیات بیشتری به دست آورد و با حرف چند آدم محدود تصمیم گیری و رفتار نکند.

4- مداخله جدی

گاهی تاثیرات دوستان بر روی نوجوان به اندازه‌ای است که او را تبدیل به فردی پرخاشگری می‌کند که دارای رفتارهای ضداجتماعی بسیاری است. اگر احساس کردید که فرزندتان دارای الگوی خواب بهم ریخته‌ای است و یا در برخی مواقع احساس ناامیدی و شکست می‌کند، احتمال دوستی‌های پرخطر وجود دارد که می‌توانید در این زمان به صورت جدی با فرزندتان صحبت کنید. بهتر است برای کسب آگاهی در زمینه برخورد درست با نوجوان و نحوه صحبت با او به گونه‌ای که تاثیرگذار باشد، از یک مشاور و یا روانشناس خانواده و نوجوان راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر دوستان در نوجوانان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره