انحرافات جنسی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

انحرافات جنسی یا پارافیلیا از انواع اختلالات روانی محسوب می‌شوند که ممکن است ریشه آن در دوران کودکی فرد شکل گرفته باشد. این اختلالات نابهنجاری جنسی، اغلب به صورت خیال پردازی، رفتارهای غیر طبیعی، نامتعارف و متناقض با فرهنگ نمایان می‌شوند. افراد مبتلا به این اختلال، همانند افراد عادی می‌توانند لذت جنسی و ارگاسم را تجربه کنند، اما محرک‌های شهوانی بهنجار نمی‌تواند نیاز جنسی آن‌ها را تامین کند.

در واقع افرادی که دچار انحرافات جنسی هستند، یک نوع رفتار جنسی وسواس‌گونه دارند. به طوری که قادر به کنترل و مدیریت اعمال و رفتار خود نبوده و به صورت ناخودآگاه در شرایط رفتار انحراف جنسی گرفتار می‌شوند. افسردگی، اضطراب و قرار گرفتن در شرایط پر تنش می‌تواند انجام رفتارهای انحرافی جنسی را در افراد مبتلا افزایش دهد. در ادامه به بررسی انواع انحرافات جنسی، درمان و علل پیدایش آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه انحرافات جنسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

انواع مختلف انحرافات جنسی

انواع انحرافات جنسی

انحرافات جنسی انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

?عورت نمایی

عورت نمایی یا آلت نمایی یکی از انواع انحرافات جنسی بوده و در این اختلال فرد سعی می‌کند اندام تناسلی خود را در معرض نمایش بگذارد. در واقع فرد با این کار به راحتی تحریک شده و می‌تواند اوج لذت جنسی را تجربه کند. در این عارضه، فرد معمولا تنها به نشان دادن اندام خود اکتفا کرده و از این حد فراتر نمی‌رود.

چرا که هدف و انگیزه فرد از این کار، کسب لذت جنسی بوده و قصد برقراری رابطه جنسی را ندارد. افرادی که به این اختلال دچار هستند معمولاً شخصیتی منزوی دارند و نسبت به توانایی‌های جنسی خود از اطمینان کافی برخوردار نیستند. برای آشنایی با نشانه ها و درمان عورت نمایی کلیک کنید.

?انحرافات جنسی | فتیشیسم

فتیشیسم، یادگار خواهی نیز نامیده می‌شود. در این نوع اختلال فرد مبتلا برای کسب لذت جنسی و رسیدن به ارگاسم، به اشیاء و وسایل بی جان متوسل می‌شود. در واقع مبتلایان به این عارضه ممکن است با لمس کردن و یا پوشیدن لباس‌ها و همچنین یک شی خاص، تحریک شده و دست به خود ارضایی بزنند.

به طور مثال ممکن است فرد با جمع آوری و پوشیدن لباس‌های زیر زنانه و لمس کردن آن‌ها، تحریک شده و لذت جنسی را تجربه کند. چنین افرادی، معمولا از برقراری رابطه جنسی با شریک زندگی امتناع می‌کنند و کسب لذت جنسی و ارضا شدن را در این تمایلات جنسی می‌بینند. فتیشیس از انحرافات جنسی محسوب شده و درمان آن بسیار دشوار است. برای آشنایی با نشانه ها و درمان فتیشیسم کلیک کنید.

?پدوفیلیا (بچه بازی)

پدوفیلیا از جمله شایع‌ترین نوع انحرافات جنسی بوده و متاسفانه از لحاظ قانونی نیز مجازات بسیار سنگینی به همراه دارد. افرادی که دچار این عارضه هستند، به طور معمول تمایل به برقراری رابطه جنسی با بچه‌های نابالغ و کودکان زیر ۱۳ سال دارند. اختلال پدوفیلیا یا همان بچه بازی، تنها به برقراری رابطه جنسی ختم نمی‌شود و موارد دیگری همچون برهنه کردن و لمس کردن را نیز شامل می‌شود.

بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال تمایلی به برقراری رابطه جنسی با افراد بزرگسال ندارند و اعمال جنسی را تنها با کودکان انجام می‌دهند. احتمال دارد که این افراد با تحت فشار قرار دادن طعمه خود با مواردی مانند تهدید به افشا و زورگویی، سوءاستفاده خود را تا سال‌ها ادامه دهند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های پدوفیلیا کلیک کنید.

?مازوخیسم (خود آزار خواهی)

افرادی که در دوران کودکی مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند یا شاهد صحنه‌های خشونت بار جنسی هستند، ریسک ابتلایشان به مازوخیسم و به طور کلی انحرافات جنسی، در دوران بزرگسالی بسیار زیاد است. این نوع اختلال بیشتر تخیلی بوده و فرد سعی می‌کند در تخیلات خود با انجام دادن رفتارها و حرکاتی همچون سوراخ کردن پوست خود، سوزاندن، شکنجه کردن، بستن دست و پا و یا هر نوع رفتاری که باعث درد و رنجش فرد شود، لذت جنسی را تجربه کند.

مازوخیسم در اصطلاح، خود آزار خواهی جنسی یا رابطه جنسی خشن نیز نامیده می‌شود. البته در بسیاری از اوقات، افراد عادی نیز ممکن است این عارضه را تجربه کنند. برای اشنایی بیشتر با اختلال مازوخیسم کلیک کنید.

?انحرافات جنسی | سادیسم (دیگر آزاری جنسی)

در این نوع اختلال، فرد مبتلا با آزار روحی و جسمی شریک جنسی خود و با انجام رفتارهایی که باعث ایجاد درد و رنجش طرف مقابل شود، تحریک شده و می‌تواند لذت جنسی را تجربه کند. این گونه از افراد تصور می‌کنند که کسب لذت جنسی، با توهین، ایجاد ترس و وحشت و همچنین رنج روانی حاصل می‌شود. در بسیاری از موارد ممکن است افراد مبتلا به این نوع از انحرافات جنسی، دست به اقداماتی همچون شکنجه و قتل بزنند.

بنابراین چنین افرادی نیاز به اقدامات روان پزشکی دارند و باید هر چه زودتر مورد درمان قرار گیرند. تماشای صحنه‌های خشونت بار جنسی و مورد آزار و اذیت قرار گرفتن در دوران کودکی، از عوامل مهم شکل گیری این عارضه در دوران بزرگسالی است. برای آشنایی بیشتر با اختلال سادیسم کلیک کنید.

?ویوریستیک (تماشاگری جنسی)

در اختلال ویوریستیک، افراد مبتلا به تماشای افراد هنگام انجام اعمال جنسی و همچنین لخت شدن، علاقه بسیار شدیدی دارند و به این وسیله تحریک می‌شوند. ممکن است آغاز شکل گیری این انحرافات جنسی ریشه در کودکی فرد داشته باشد. بنابراین با مراجعه به روان پزشک و روانکاوی فرد مبتلا به راحتی می‌توان این اختلال را درمان نمود. برای آشنایی با تماشاگری جنسی کلیک کنید.

?فروتوریستیک (مالش دوستی)

در این نوع انحراف جنسی، فرد ممکن است برای کسب لذت جنسی و همچنین تحریک شدن، در مکان‌های شلوغ اقدام به مالش آلت تناسلی خود با افراد غریبه کند. البته افرادی که دچار این اختلال هستند به طور معمول شخصیتی منزوی و منفعل دارند.

چرا که این افراد ارضا شدن و رسیدن به ارگاسم را تنها با مالیدن خود به دیگران می‌توانند تجربه کنند. مالش دوستی که از انواع انحرافات جنسی محسوب می‌شود؛ پیش درآمد مشکلات زیادی برای جامعه و خود فرد است. برای آشنایی بیشتر با اختلال مالش دوستی کلیک کنید.

?انحرافات جنسی | زوفیلیا (حیوان دوستی)

حیوان دوستی نیز نوعی از انحرافات جنسی محسوب می‌شود و در این نوع اختلال فرد علاقه شدید و افراطی به حیوانات دارد. در واقع از دلایل مهم علاقه فرد مبتلا به حیوانات، کسب لذت جنسی و دستیابی به تحریک جنسی می‌باشد.

در بسیاری از موارد مشاهده شده که فرد تنها برای نیاز جنسی و تحریک شدن خود از حیوانات نگهداری می‌کند. لازم به ذکر است که این اختلال در مناطق روستایی و فقیر نشین که در بسیاری از موارد امکان برقراری یک رابطه سالم وجود ندارد، شیوع بیشتری دارد. برای آشنایی با علل و عوارض رابطه جنسی با حیوانات کلیک کنید.

?هرزه گرایی از طریق تلفن

افراد دچار این اختلال معمولا از طریق کامپیوتر، تلفن و یا شبکه‌های اجتماعی، اقدام به انتقال تفکرات جنسی و هرزه آلود خود به طرف مقابل می‌کنند. در چنین شرایطی فرد مبتلا امکان دارد طرف مقابل را مجبور کند تا نحوه انجام فعالیت‌های جنسی خود را فاش نماید.

?نکروفیلیا (مرده دوستی)

مرده دوستی یکی اختلالات خطرناک انحرافات جنسی محسوب می‌شود و در صورت عدم درمان می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری برای فرد و اطرافیان او به ارمغان بیاورد. در این نوع اختلال فرد تمایل شدیدی به برقراری رابطه جنسی با اجساد دارد. در واقع این اختلال ممکن است تنها در حد یک تخیل باقی بماند. اما هنگامی شرایط خطرناک می‌شود که فرد برای به دست آوردن نیاز خود اقدام به قتل طرف مقابل کند. از مهم‌ترین دلایل علاقه فرد به چنین رابطه‌ای، عدم مقاومت فرد مرده و پس نزدن وی می‌باشد. برای آشنایی با عوارض اختلال مرده خواهی کلیک کنید.

?ماکروفیلیا

ماکروفیلیا یکی دیگر از انحرافات جنسی است که افراد کشش و جاذبه جنسی نسبت به افرادی دارند که از لحاظ هیکل از آنها بسیار بزرگتر هستند. در واقع از آنجایی که ریشه بیشتر این انحرافات جنسی به تحقیر شدن و مورد آزار قرار گرفتن برمی‌گردد؛ طبیعی است که افراد بخواهند با شخصی که از نظر جثه ای از آنها بزرگتر است؛ رابطه جنسی داشته باشند. این نوعی فانتزی جنسی هم محسوب می‌شود. اما به دلیل اینکه احتمالا باعث بروز صدماتی در فرد کوچک تر می‌گردد و یا تنها روش ارضای نیاز جنسی است؛ در دسته پارافیلیا قرار می‌گیرد.

?ادرارخواهی

گاهی برخی از افراد در رابطه جنسی مایل به بروز برخی از رفتارهای غیرمعمول و عجیب مثل ادرار و مدفوع خواهی، هستند. ادرارخواهی نیز جزو انحرافات جنسی محسوب می‌شوند. همچنین باعث بروز مشکلات روانی و جسمانی زیادی در افراد شده و پیامدهای زیادی دارد. در صورت تمایل به اینکار افراد باید در این مورد با یکدیگر صحبت کرده و رضایت داشته باشند.

برای آشنایی با سایر انحرافات جنسی مثل رابطه با محارم و برده جنسی کلیک کنید.

شیوع انحرافات جنسی

به طور کلی انحرافات جنسی شیوع زیادی ندارند؛ اما علاقه آقایون به بروز این رفتارها بیشتر از زنان است. همچنین سن دقیقی نیز نمی‌توان برای آن تعیین کرد. این رفتارها در بیشتر فرهنگ ها به عنوان جرم شناخته شده و برای آنها مجازاتی نیز در نظر می‌گیرند. همچنین معمولا افراد به طور همزمان به چند نوع از انحراف های جنسی مبتلا هستند. به همین دلیل تشخیص و ریشه یابی آنها دشوارتر است.

علل ایجاد انحرافات جنسی

از اولین و مهم‌ترین عوامل ایجاد اختلالات و انحرافات جنسی در افراد می‌توان به افسردگی اشاره نمود. البته از تجربیات و اتفاقات دوران کودکی فرد مبتلا نیز نباید غافل شد. همان طور که اشاره شد منشاء شکل گیری بسیاری از اختلالات و انحرافات جنسی و همچنین روانی، ریشه در کودکی افراد دارد.

بنابراین نمی‌توان دلیل مشخص و واضحی برای پیدایش چنین اختلالاتی عنوان کرد. اما به طور معمول، عوامل روانی در افراد مبتلای زیر ۵۰ سال نقش بسیار تاثیر گذاری ایفا می‌کنند. در حالی که در مردان بالاتر از ۵۰ سال، عوامل جسمانی از مهم‌ترین دلایل ایجاد این عارضه عنوان شده‌اند.

درمان انحرافات جنسی

درمان انحرافات جنسی

از آنجایی که ریشه بیشتر انحرافات جنسی مشکلات روانی است، بنابراین برای درمان آن‌ها نیاز جدی به یک متخصص روانشناس وجود دارد. استفاده از روش‌های روان درمانی در کنار داروهای تجویز شده توسط متخصص، می‌تواند بهبودی را در مدت مشخصی حاصل نماید. در واقع داروها در کاهش ایجاد احساس اجباری فرد برای انجام رفتارهای بیمار گونه می‌توانند تاثیر گذار باشند.

در بسیاری از موارد برای افراد مبتلا، بسته به نوع اختلال درمان هورمونی توسط متخصص تجویز می‌گردد. البته هورمون درمانی اغلب برای افرادی که برای دفعات متوالی رفتارهای خطرناک و نابهنجار جنسی را تجربه کرده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین بهتر است جهت درمان چنین بیمارانی، در وهله اول به یک روانشناس متخصص در زمینه درمان اختلالات و انحرافات جنسی مراجعه نمایید.

همچنین توصیه می‌شود حدالامکان از سرزنش و ملامت این گونه افراد خودداری کنید، زیرا همان طور که عنوان شد انحراف جنسی، یک نوع اختلال روانی محسوب می‌شود که فرد مبتلا باید به روش صحیح مورد درمان قرار گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

سخن پایانی

هنوز هیچ درمان قطعی برای انحرافات جنسی وجود ندارد. از طرفی روز بروز شاهد شیوع بیشتر آنها هستیم. اینرفتارها می‌تواند بسیار مخرب و آسیب زننده باشد و مشکلات زیادی را برای افراد و جامعه به وجود آورد. به همین دلیل باید زودتر شناسایی شده و برای درمان آنها اقداماتی را انجام داد. از آنجایی که افراد مبتلا به انحراف جنسی انکار زیادی دارند و در مقابل درمان مقاومت می‌کنند؛ بهتر است در این زمینه از یک روانشناس کمک گرفته و با او مشورت کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه انحرافات جنسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا انحرافات جنسی قابل درمان هستند؟

به طور کلی می‌توان گفت که تمامی انحرافات جنسی که عوامل روانی در ایجاد آن‌ها نقش دارند را می‌توان از طریق مشاوره‌های روانشناسی و روان درمانی به راحتی درمان نمود. روانشناسان با استفاده از روان درمانی، فرد را در جهت تغییر رفتار بیمارگونه یاری می‌دهند. همچنین استفاده از دارو درمانی به همراه روان درمانی می‌تواند پروسه درمان فرد را تکمیل کند.

آیا افرادی که دچار انحرافات جنسی هستند خطرناکند؟

انحرافات جنسی انواع گوناگونی دارد که در بعضی از آن‌ها فرد برای ارضا خود به دیگران آسیب می‌زند. در این میان می‌توان به کودک آزاری اشاره کرد که باعث آسیب جسمی و روانی به کودکان خواهد شد. بنابر این در صورت بروز این گونه اختلالات در فرد باید سریعا نسبت به درمان وی اقدام شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره