طلاق از شوهر معتاد چه مراحلی دارد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

طلاق از شوهر معتاد یکی از رایج ترین پرسش‌هایی است که پس از مواجه شدن با اعتیاد همسر ذهن زنان را به خود مشغول می‌سازد. اما بهترین جواب به این سوال چیست؟ طبق نظر کارشناسان هرگز نمی‌توان یک توصیه عمومی را برای زندگی همه افراد تجویز کرد. شدت اعتیاد همیشه یکسان نیستو همچنین مشکلات ناشی از مصرف هرگونه مواد نیز می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد.

در نتیجه بسیار اهمیت دارد که برای دریافت جواب خود ابتدا وضعیت و مشکلات همسرتان را به طور دقیق با یک مشاور در میان بگذارید و با سنجش تمامی جوانب بهترین تصمیم را بگیرید. ما در ادامه تلاش کرده ایم تا از زوایای مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق از شوهر معتاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

طلاق از شوهر معتاد | عواملی که زنان را به سمت طلاق سوق می دهد

عوامل طلاق از شوهر معتاد

زندگی کردن با یک فرد معتاد کار آسانی نیست. ممکن است افراد از بیرون خانواده به زن فشار بیاورند که از شوهر خود حمایت کند و در این دوران سخت او را تنها نگذارد. اما حقیقت این است که این یک تصمیم شخصی می‌باشد و به ظرفیت روانی و مشکلات موجود در زندگی هر فرد بستگی دارد. برای آشنایی با عوامل و علت طلاق در ایران کلیک کنید.

چالش‌های زندگی با شوهر معتاد ممکن است آنقدر شدید باشند که خود فرد را نیز درگیر مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی و اضطراب کنند و او را به سمت طلاق از شوهر معتاد و جدایی سوق دهند. اگر با چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارند آشنا باشید، می‌توانید از قبل آمادگی مواجهه با آن‌ها را در خود ایجاد کنید و یا برای نشان دادن واکنش مناسب از قبل برنامه ریزی نمایید. از جمله مهم‌ترین مشکلاتی که در زندگی با شوهر معتاد زنان را آزار می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

◀عدم مسئولیت پذیری در همسر

یکی از مشخصه‌های اصلی اعتیاد این است که کارکرد فرد را مختل کرده و باعث می‌شود که او نتواند از پس مسئولیت‌های فردی و اجتماعی خود بر بیاید. این امر موجب می‌شود که فشارهای زندگی بر روی زن بیشتر شده و او مجبور شود با مسائل مالی و اجتماعی گوناگونی دست و پنجه نرم کند. البته با شروع درمان‌های روان شناختی در ترک اعتیاد، متخصصین تلاش می‌کنند تا مهارت‌های فردی بیمار را ارتقا دهند و به او کمک کنند تا زندگی قبلی خود را بازیابد. برای اطلاع از شرایط زندگی با شوهر شیشه ای کلیک کنید.

◀طلاق از شوهر معتاد | تاثیر اعتیاد پدر بر فرزندان

اعتیاد پدر می‌تواند آسیب‌های روانی جدی بر فرزندان به جای بگذارد. بسیاری از کودکان از مشکلات پدر خود احساس شرمندگی می‌کنند و به همین دلیل اعتماد به نفس‌شان را نیز از دست می‌دهند. بسیار اهمیت دارد که در این شرایط اعتیاد را به عنوان یک بیماری برای فرزند خود تشریح کنید و از تاثیر برچسب‌های اجتماعی بر این مشکل بکاهید. کمک گرفتن از مشاوره کودک و شرکت در جلسات خانواده درمانی به شما کمک می‌کند تا طلاق از شوهر معتاد را با سهولت بیشتری مدیریت نمایید.

◀مواجهه با خشونت خانگی

افرادی که تحت تاثیر مواد قرار دارند از نظر رفتاری با تغییرات گسترده‌ای رو به رو می‌شوند. برای مثال افزایش تجربه خشم و پرخاشگری به خصوص زمانی که مواد در دسترس قرار ندارد یکی از چالش‌های بسیار مهمی است که می‌تواند در تصمیم گیری برای ادامه زندگی تاثیر بسزایی بگذارد. روانشناسان برای رفع این مشکل آموزش کنترل خشم را در برنامه‌های درمانی خود قرار می‌دهند. با این حال افرادی که برای درمان مراجعه نمی‌کنند و اقدامات بسیار خشونت آمیزی را در مواجهه با همسر یا فرزندان انجام می‌دهند بیش از دیگران همسرانشان را به سمت طلاق سوق می‌دهند.

◀ طلاق از شوهر معتاد بدلیل مشکلات جنسی

مصرف مواد اغلب در میل و عملکرد جنسی افراد تغییرات چشمگیری ایجاد می‌کند که این مسئله نیز می‌تواند رضایت زناشویی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال افرادی که تریاک یا مشتقات آن را مصرف می‌کنند، ممکن است در ابتدا از نظر جنسی احساس کنند توانمندتر شده‌اند اما به مرور زمان میل جنسی خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند روابط با کیفیتی برقرار کنند.

◀افزایش ریسک ابتلا به بیماری های جدی

استفاده از موادی نظیر هروئین و انتخاب روش‌های تزریقی برای استعمال مواد، خطر ابتلا به بیماری‌های جدی نظیر ایدز را در مبتلایان به اعتیاد افزایش می‌دهد. این مسئله نیز به خودی خود موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند نگرانی زنان را افزایش داده و بر تصمیم آن‌ها در مورد طلاق از شوهر معتاد تاثیر بگذارد.

برای آشنایی با بهترین راه های جلوگیری از طلاق کلیک کنید.

طلاق از شوهر معتاد | مواردی که باید به آن ها توجه کنید

تصمیم گیری برای طلاق از شوهر معتاد همواره کار پیچیده و چالش برانگیزی است. این امر حتی در مواردی که یکی از زوجین درگیراعتیاد و آسیب‌های ناشی از آن شده نیز صدق می‌کند. چرا که عوامل گوناگونی نظیر نداشتن حمایت خانوادگی بعد از طلاق، نگرانی در مورد فرزندان، داشتن مشکلات مالی و احساس عشق و وابستگی به همسر مانع از این می‌شوند که افراد به راحتی تصمیم بگیرند و به زندگی مشترک خود خاتمه بخشند. اگر متوجه اعتیاد همسر خود شده‌اید و تصمیم به طلاق در ذهنتان پر رنگ شده است، باید قبل از هر اقدامی به موارد زیر توجه کنید:

❌هنگام عصبانیت تصمیم نگیرید

تقریبا اکثر زنان وقتی از اعتیاد همسرشان مطلع می‌شوند خشم زیادی را تجربه می‌کنند. ممکن است با خود فکر کنید شوهرم، من و خانواده‌اش را دوست ندارد یا عواقب کارهایش را در نظر نمی‌گیرد. همین افکار باعث می‌شود که احساسات منفی بسیاری در شما جریان یابد و باعث شوند که ذهنتان به شدت به هم بریزد. در این شرایط آنچه بیش از هرچیزی اهمیت دارد این است که بتوانید خود را آرام کنید و کنترل اوضاع را به دست بگیرید.

توجه داشته باشید که ذهن انسان در زمان تجربه هیجانات منفی کارایی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد و از پس فعالیت‌های شناختی نظیر تصمیم گیری و قضاوت بر نمی‌آید. در نتیجه اگر در این شرایط به طلاق فکر می‌کنید، باید آن را به عنوان گزینه‌ای در ذهن خود نگه دارید اما تصمیم گیری جدی در مورد آن را به زمانی موکول کنید که بر هیجاناتتان مسلط شده‌اید.

❌طلاق از شوهر معتاد | در مورد اعتیاد همسرتان اطلاعات کسب کنید

برای اینکه بتوانید به تصمیم درستی در مورد ادامه زندگی یا طلاق از شوهر معتاد دست یابید لازم است که به طور واضح مشکل همسرتان را بشناسید و از علائم و عوارض اعتیاد او آگاه باشید. به همین خاطر باید در مورد موادی که همسرتان مصرف می‌کند اطلاعات بیشتری به دست بیاورید تا بدانید اگر طلاق نگیرید، باید چه چالش‌هایی را پشت سر بگذارید.

برای مثال اگر همسرتان موادی نظیر شیشه یا کوکائین مصرف می‌کند باید ماهیت توهم زای این نوع مواد را بشناسید و در مورد راهکارهای خود مراقبتی زمانی که فرد تحت تاثیر مواد قرار دارد اطلاعات کسب کنید. مشورت گرفتن از یک روانشناس متخصص در حیطه اعتیاد به شما کمک می‌کند تا در این زمینه آگاهی بیشتری به دست بیاورید و شرایط خود را با دید بازتری مورد بررسی قرار دهید.

❌درمان های اعتیاد را بشناسید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که اعتیاد پایان راه است و همه افرادی که معتاد می‌شوند لزوما در زندگی خود محکوم به شکست هستند. این در حالی است که امروزه روش‌های جدیدی برای درمان سوء مصرف مواد و الکل ابداع شده و بسیاری از افراد پس از گذراندن دوره‌های درمانی خود توانسته‌اند به زندگی عادی برگردند.

در نتیجه بسیار مهم است که با یک متخصص در مورد بهترین روش‌های درمان برای اعتیاد همسرتان مشورت کنید و امکان بهبودی را بسنجید. درمان‌هایی نظیر سم زدایی به کمک داروهای نگه دارنده و رویکردهای روان شناختی نظیر گروه درمانی، خانواده درمانی و مصاحبه انگیزشی از جمله روش‌های بسیار کارآمدی هستند که امروزه به عنوان موثرترین روش‌های ترک اعتیاد شناخته می‌شوند. برای آشنایی با روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

❌طلاق از شوهر معتاد | با ماهیت اعتیاد آشنا شوید

نگاهی که شما به اعتیاد دارید تا حد زیادی می‌تواند در تصمیم گیری برای طلاق از شوهر معتاد و یا کمک به همسرتان برای ترک تاثیر بگذارد. امروزه متخصصان اعتیاد را به عنوان یک بیماری عود کننده مغزی می‌شناسند. به این معنی که مغز انسان در اثر مصرف مواد دچار تغییراتی می‌شود که منجر به مشکلاتی در بلند مدت می‌گردد. از همین رو با وجود سم زدایی و پاک شدن جسم از مواد نیز افراد به مراقبت‌های بلند مدت و دریافت درمان‌های روان شناختی احتیاج دارند.

آن‌ها ممکن است با گذشت مدت‌ها باقی ماندن در دوره پرهیز گاهی دچار لغزش شوند. اگر افراد این لغزش‌ها را به عنوان بی ارادگی و شکست قطعی درمان در نظر بگیرند مسلما بیمار نیز اعتماد به نفس خود را از دست داده و مجددا در دام اعتیاد گرفتار می‌شود. اما اگر آن‌ها را به عنوان چالش‌هایی در فرایند ترک بلند مدت در نظر بگیرید، می‌توانید به شوهرتان کمک کنید تا از آن‌ها عبور کرده و به ادامه فرایند درمان خود بپردازد. پس حتما برای کمک به همسرتان مشاوره ترک اعتیاد دریافت نمایید.

❌از مشاوره طلاق کمک بگیرید

در نهایت برای آنکه در مورد طلاق از شوهر معتاد اقدام کنید؛ باید مسائل مختلفی را مورد سنجش قرار دهید. برای مثال برنامه ریزی برای زندگی پس از جدایی، آماده کردن فرزندان برای زندگی با یکی از والدین و سازگار شدن آن‌ها با فرایند طلاق و هم چنین سازگاری روانی خود شما با احساسات منفی ناشی از طلاق از جمله خشم، نفرت، غم و اندوه شدید همگی از جمله مسائلی هستند که باید به درستی مورد بررسی قرار بگیرند.

تا در صورتی که تصمیم به طلاق شما جدی شد، بتوانید از قبل به درستی برای آن برنامه ریزی کرده و موانع و مشکلاتی که در این مورد بر سر راه شما قرار دارند را بشناسید. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

 تاثیر مدت زمان مصرف و نوع مواد در مورد طلاق از شوهر معتاد

تاثیرات طلاق از شوهر معتاد

فراموش نکنید که عوامل زیادی بر طلاق از شوهر معتاد موثر هستند. برای مثال نوع ماده ای که فرد مصرف می‌کند و یا حتی میزان مصرف او و مدت زمانی که از اعتیاد او می‌گذرند؛ همگی در این تصمیم موثر هستند. افراد بهتر از قبل از هر اقدامی در این مورد به خوبی فکر کرده و جوانب مختلف را در نظر داشته باشند. به طور کلی احتمال بازگشت به مصرف برخی از مواد بیشتر بوده و یا حتی عوارض بدتری نیز ایجاد می‌کنند. به همین دلیل اطلاع از این موضوعات می‌توانند در فرایند طلاق و یا حتی تصمیم شما موثر باشند.

بعد از طلاق از شوهر معتاد

طبیعی است که حتی طلاق از شوهر معتاد، منجر به بروز آسیب ها و پیامدهای زیادی در زندگی دو طرف می‌گردد. شوهر معتاد احتمالا بعد از تجربه شکست در ازدواج خود، بیشتر از قبل مواد مصرف کرده و رفتارهای مخربی از خود نشان می‌دهد. از طرفی زنان نیز بعد از طلاق باید در مورد فشارهای جامعه و حتی خانواده خودشان ایستادگی کنند. همچنین اگر دارای فرزند نیز باشند؛ او نیز احتمالا مشکلات زیادی تجربه خواهد کرد. برای آشنایی با عوامل موثر بر زندگی با همسر معتاد کلیک کنید.

سخن پایانی

طلاق در هر شرایطی، مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می‌آورد. همچنین در مورد مزایا یا معایب طلاق از شوهر معتاد نیز نمی‌توان با قطعیت نظر داد. چرا که به هر حال جدایی و پشت سر گذاشتن یک زندگی مشترک ناموفق، آسیب های عمیقی علاوه بر اعتیاد دارد. بهتر است زوجین، شرایط خود را در نظر گرفته و با توجه به جوانب مختلف این موضوع، تصمیم گیری کنند. همچنین برای تصمیم به طلاق از شوهر معتاد حتما از یک روانشناس خانواده نیز کمک گرفته و در این مورد عجولانه تصمیم نگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق از شوهر معتاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

اگر شوهرم را برای ترک به کمپ بفرستم چقدر احتمال دارد که دوباره به سمت مواد برود؟

اعتیاد تنها یک وابستگی جسمانی ساده نیست. بلکه مهم‌ترین بخش آن وابستگی روانی است که اگر تحت درمان قرار نگیرد اعتیاد فرد هرگز به طور کامل از بین نمی‌رود. اگر کمپ ترک اعتیاد فضای مناسبی داشته باشد و از روش‌های منسوخ شده و اجباری استفاده نکند، در کنار روان درمانی می‌تواند به بهبود پایدار همسرتان کمک کند. اما فرستادن فرد به کمپ‌های اجباری غیر استاندارد می‌تواند منجر به افزایش مشکلات روانی فرد شده و از نظر روانی تمایل او را به مصرف مجدد مواد افزایش دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

    1. خیلی از بیماران معتاد با وجود تلاش های همسرشان نمی‌توانند این مساله را پشت سر بگذارند. گاه در شرایطی تصمیم به طلاق درست است اما اعتیاد نوعی بیماری است همانطور که شما برای بیماری قلبی یا دیابت همسرتان ممکن است سبک زندگی تان تغییر کند و به دنبال آن به دنبال درمان ها و مراقبت های مربوطه باشید، اعتیاد نیز نیاز به مراقبت و تغییراتی در سبک زندگی خانواده دارد. پس در مورد تصمیم به طلاق از شوهر معتاد بهتر است از درمانگران اعتیاد و خانواده بگیرید.

  1. ازدواج با فردی که میدونیم معتاده ولی واقعا بهمون علاقه داره و همه جوره ساپورتمون میکنه اشتباهه؟

    1. سلام و درود به هر حال ازدواج با کسی که اعتیاد داره جنبه های مختلف زندگی او و شما را تحت تاثیر قرار میده. شاید در نگاه اول به نظر بیاد که اعتیاد ایشون مهم نیست و شما با تامین سایر نیازهاتون میتوانید با ایشون زندگی خوبی داشته باشید؛ اما باید بدونید که اعتیاد ایشون روی خلق، رفتار، اجتماعات، وضعیت جسمانی، باورها و …. تاثیر میزاره که در نهایت شما به عنوان همسر نمی توانید این تاثیرات را نادیده بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره