نقش دوست در زندگی | 3 دوره از زندگی با دوستان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نقش دوست در زندگی به قدری زیاد است که هرگز نمی‌توان آن را نادیده گرفت. وجود دوستان خوب در سراسر عمر، به زندگی معنا می‌بخشد و آن را لذت بخش تر می‌کند. در متون و کتاب های زیادی از اهمیت دوست صحبت شده است. حتما شما هم جمله دوستان، خانواده ای هستند که خودمان انتخاب می‌کنیم را شنیده اید. درستی این جمله در زندگی بسیاری از ما کاملا مشهود است و گاهی نقش آنان حتی از خانواده هم پررنگ تر می‌شود. دوستان بخش جدایی ناپذیری از زندگی هستند. که وجودشان در زندگی هر فردی الزامی است.

برای اینکه دوستان خوبی داشته باشید باید چشمان خود را باز کنید و در انتخاب دوست وسواس به خرج دهید. همانطور که دوست خوب نقش مهمی دارد؛ دوست بد هم نقش بدی برای زندگی دارد. به همین جهت حتما در رابطه با این مورد جدی باشید. می‌توانید برای بررسی ویژگی های انتخابی دوست نیز از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش دوست در زندگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

نقش دوست در زندگی چیست؟

نقش دوست در زندگی چیست؟

پیدا کردن دوستانی خوب، آسان نیست؛ اما نگه داری از دوستان سخت تر از پیدا کردن آنهاست. شاید خود متوجه این موضوع نباشید اما هم نشینی زیاد با یک فرد اخلاق و رفتار های شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس در این جا اهمیت یک دوست خوب مشخص می‌شود. دوستان می‌توانند ما را به اوج خوشبختی برسانند و یاری رسان ما باشند؛ یا عامل مشکلات ما باشند. به همین دلیل اصرار بر انتخاب دوست مناسب سالهاست که وجود دارد. در این مقاله جوانب زیادی از نقش دوست در زندگی را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

تاثیرات دوستان در زندگی چگونه است؟ 

اگر دوستی مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند احتمالا بیشتر شاهد بروز شباهت ها خواهیم بود. اینکه این شباهت به نفع مان تمام شود یا به ضررمان کاملا به خودمان بستگی دارد. در این بخش مقاله تاثیرات و نقش دوست در زندگی را توضیح داده ایم. 

⭕ نقش دوست در زندگی شخصی

نقش دوست در زندگی شخصی ما نیز به راحتی قابل تشخیص است. دوستان می‌توانند اخلاق و رفتار های ما را از هر نظر تحت تاثیر خودشان قرار دهند. سلایق و نظرات ما را تغییرات می‌دهند، مخصوصا اگر مدت زمان زیادی از روز را با آنان بگذرانیم. دید ما را به زندگی تغییر می‌دهند و اطلاعات ما را افزایش می‌دهند. اهمیت دوستان، بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنید. ما در مواقع سختی نیاز به همدلی یا هم فکری افراد دیگر به غیر از خانواده خود داریم چه بهتر که این نیاز با حضور یک دوست خوب ارضا شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش دوستیابی در کودکان کلیک کنید.

⭕ تاثیر دوستان در زندگی اجتماعی

دوستان زیاد روابط ما را گسترده تر می‌کنند. و موقعیت های بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهند. این نکته را فراموش نکنید که همه کسانی که ما به آنان در ارتباط هستیم؛ دوستان ما نیستند. سطح روابط خود را با افرادی که فقط معاشرین شما هستند حفظ کنید. و نقش دوست در زندگی را جدی بگیرید.

⭕ نقش دوست در سلامت روان

تحقیقات حاکی از آن هستند که روابط دوستی گسترده و خانواده حمایتگر، سلامت روان را تضمین می‌کنند. البته کیفیت دوستان خود را فدای کمیت آن نکنید. چرا که روابط سمی به همان اندازه بهداشت روانی شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد. دوستان خوب، می‌توانند فشار های روانی را برای شما قابل تحمل تر کنند. دوستان خوب کیفیت زندگی را بالا خواهند برد و بر عکس روابط غیر ضروری، انرژی شما را تقلیل می‌دهد. علاوه بر اینکه نقش دوست در زندگی شخصی و فعالیت های ما مشهود است، دوستان نقش پررنگی در سلامت روان ما دارند. 

ویژگی های دوستان خوب

ویژگی های دوستان خوب در زمینه های مختلف

چگونه می‌توان دوست خوب پیدا کرد؟ شناسایی ویژگی های مثبت یک دوست کار سختی نیست؛ اما شاید با روحیات شما منطبق نباشد. خودشناسی درست در پیدا کردن یک دوست خوب به شما کمک خواهد کرد. در ابتدا بهتر است به دنبال ارزش ها و چیزهایی که در زندگی برای خودتان حائز اهمیت باشید و در قدم بعدی این ویژگی ها را در شخص دیگر جست وجو کنید. در این بخش مقاله راجع به ویژگی هایی که نقش دوست در زندگی دارد؛ توضیح داده ایم.برای شناختن علل نداشتن دوست خوب و صمیمی کلیک کنید.

✅ موقعیت اجتماعی

نقش دوست در زندگی را جدی بگیرید و در رابطه با تاریخچه او اطلاعات نسبی کسب کنید. سطح فرهنگی و موقعیت اجتماعی در شخصیت افراد بسیار تاثیر دارد. سطح اقتصادی ملاک خوبی برای دوست یابی نیست. برای پیدا کردن یک دوست خوب نمی‌توانید کل تاریخچه زندگی او را جستجو کنید اما بهتر است از خانواده او و یا محیطی که در آن بزرگ شده است اطمینان حاصل کنید.

✅ ویژگی های اخلاقی

نقش دوست در زندگی به ویژگی های اخلاقی نیز مرتبط می‌شود. معمولا افراد به دوستی با کسانی گرایش پیدا می‌کنند که ویژگی هایی مشابه با خودشان دارند و یا کامل کننده آنان هستند. به عنوان مثال شخصی که کمرو و منزوی است برای دوستی سراغ کسی می‌رود که از نظر روحی فعال تر است. صداقت در دوستی از همه چیز مهم تر است. پس به افراد رو راست اعتماد کنید. افراد حمایت گر و دلسوز در مواقع نیاز نیز دست شما را خواهند گرفت. دوستی که از نظر رفتاری به بلوغ رسیده باشد؛ شما را قضاوت نخواهد کرد و پشتیبان هم شما خواهد بود.

✅ عوامل فرهنگی

یکی از عواملی که در نقش دوست در زندگی بستگی دارد؛ عوامل فرهنگی است. بسیاری از دوستی ها به دلیل تناقض ارزش ها و یا فرهنگ های متفاوت از بین می‌رود. فرهنگی که شخص در آن رشد کرده است یا به قوانین آن پایبند است؛ قطعا در دوستی شما تاثیر خواهد گذاشت.

 دوره های زندگی | نقش دوست در زندگی

ما از دوران کودکی تا زمان مرگ دوستانی را برای ادامه زندگی خود انتخاب می‌کنیم. در هر دوره از زمان دوستان نیاز ما را به شکلی رفع می‌کنند و همدم ما خواهند بود. در این مقاله نقش دوست در زندگی مناسب با دوره های مختلف زندگی را توضیح داده ایم. 

? دوران کودکی

دوستی هایی که در دوران کودکی شکل می‌گیرند، دوام بیشتری خواهند داشت. معمولا با آنان وقت زیادی را می‌گذرانیم و حتی خانواده نیز در این ارتباط سهیم می‌شود. در این سنین احتمالا تنها هدف ما از دوستی با دیگران سرگرمی خواهد بود. اما نقش دوست در زندگی در دوران کودکی بر روی فرایند رشد طبیعی ما از نظر روانی و یادگیری مهارت های مختلف، موثر است. برای شناسایی علل عدم توانایی دوستیابی در کودکان این مقاله را مطالعه فرمایید.

? دوران نوجوانی

نقش دوست در زندگی در دوران نوجوانی بسیار جدی و پر رنگ است. در دوران نوجوانی دوستان خود را معمولا محدود به مدرسه می‌کنیم. در این دوران به دلیل سن بلوغ و بروز تعارض های روانی احتمالا وجود یک دوست خوب، کمک شایانی به ما خواهد کرد. چه در پیشرفت تحصیلی چه در بحران های روانی که تجربه می‌کنیم؛ دوستان خوب نقش پر رنگی خواهند داشت. برای آشنایی با علائم وابستگی به دوست در دوران نوجوانی ، کلیلک کنید.

? دوران بزرگسالی و پیری

از نقش دوست در زندگی، در دوران بزرگسالی و پیری نمی‌توان غافل شد. در این زمان احتمالا زندگی ما دچار تغییرات اساسی خواهد شد. به عنوان مثال ازدواج می‌کنیم یا والدین خود را از دست می‌دهیم. بچه دار شدن و یا حتی نوه دار شدن در زمان پیری نیز از مراحل زندگی ما هستند که دوستان مان آن ها را آسان تر می‌کنند. احتمالا در این دوران تعداد روابط مان نیز به دلیل مشغله های فراوان کاهش پیدا می‌کند؛ اما دوستی های با کیفیت هیچ گاه از بین نخواهند رفت.

سخن پایانی

در زندگی زمانی پیش می‌آید که دوستان خود را از دست می‌دهیم یا خود خواسته روابطمان را با دیگران کمتر می‌کنیم. اما این به معنی عدم نیاز به دوست نیست. دوستان بد می‌توانند زندگی ما را نابود کنند و فقط به دنبال منفعت خود هستند. در این موقعیت حتما سلامت روان شما به مخاطره می‌افتد و نیاز به کمک خواهید داشت. حتما از یک روانشناس و خانواده خود برای جبران این خلا کمک بگیرید. و والدین هرگز نباید از نقش دوست در زندگی فرزندان غافل شوند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش دوست در زندگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا دوستان در موفقیت ما نقش دارند؟

قطعا دوستان با حمایت کردن و کمک به شما از هر نظر، در موفقیت موثر خواهند بود.

رفتار دوستان بر رفتار ما هم تاثیر گذار است؟

دوستی های طولانی مدت می‌توانند علائق و رفتار های ما تغییر دهند. مخصوصا اگر زمان زیادی را با دوستان خود بگذرانیم؛ این تاثیر نیز بیشتر خواهد شد. هم رفتار های خوب و هم رفتار های بد دوستان در ما، تاثیرگذار خواهند بود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره