همسر معتاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

با همسر معتاد چگونه باید رفتار کرد؟ زندگی زناشویی در عین تجربه یک رابطه رمانتیک و عاشقانه گاهی می‌تواند به شکلی کاملا متفاوت اتفاق بیفتد و به جای ارتباط عاشقانه، رابطه‌ای پر تنش شکل بگیرد. عوامل بسیاری در شکل گیری یکه زندگی زناشویی پر از درگیری و استرس دخیل هستند که از جمله این عوامل می‌توان به اعتیاد اشاره کرد. روابط عاشقانه بسیاری وجود داشته که پس از بروز اعتیاد یکی از زوجین، به یک رابطه ملال‌آور تبدیل شده است.

چالش‌های ناشی از زندگی با همسر معتاد، پیامدها و عوارضی را به همراه خواهد داشت که قطعا در تصمیم گیری به ادامه روند زندگی زناشویی و یا تصمیم به ترک همسر و طلاق نقش بسزایی دارد. آگاهی از تمام جوانب زندگی با یک همسر معتاد به شما کمک می‌کند تا هنگام تصمیم گیری‌های مهم زندگی، با آگاهی بیشتری اقدام کرده و از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر معتاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

همسر معتاد

ازدواج و شروع زندگی مشترک با همسر معتاد، ساده نیست. افراد باید در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و همچنین به یکدیگر کمک کنند. به طور کلی اعتیاد عوارض بسیار بدی برای زندگی مشترک ایجاد می‌کند. بهتر است افراد یا همسر خود را تشویق به ترک کرده و این موضوع را بپذیرند و عوارض جانبی اعتیاد را بر زندگی مشترک خود کاهش دهند.

همسر فرد معتاد از جوانب زیادی تحت فشار قرار می‌گیرند. آن‌ها نه تنها باید از فرزندان خود در این مورد محافظت نمایند، بلکه کنترل فشارهای جامعه و مسائل محیطی نیز به عهده آنها‌ست. له همین دلیل تلاش آن ها بسیار تاثیر گذار است. برای اطلاع از مراحل طلاق از شوهر معتاد کلیک کنید.

مشکلات ناشی از زندگی با همسر معتاد

مشکلات همسر معتاد

فروشگاه آرامیس

زندگی با همسر معتاد مشکلات و چالش‌های زیادی با خود به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند. برای اطلاع از مشکلات ناشی از ازدواج با معتاد کلیک کنید.

?عدم برقراری روابط صمیمانه

نکته بسیار حائز اهمیت در مورد زندگی با همسر معتاد این است که وی قادر نخواهد بود مانند یک فرد معمولی محبت خود را به همسر خویش ابراز نماید، چراکه جایگزین دیگری برای وابستگی خود یافته است. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت یک شخص نرمال دارای وابستگی به همسر خود است و سعی در کسب رضایت وی دارد. اگر به هر دلیلی مشکلی در برقراری ارتباط صمیمانه بین آن‌ها رخ دهد، سعی می‌کند مشکل را برطرف کرده و محبت همسر را به دست آورد.

این در حالی است که شخص معتاد وابستگی زیادی به مصرف مواد مخدر دارد و چنانچه به هر دلیلی نتواند آن را به دست بیاورد دچار آشفتگی خواهد شد. این آشفتگی می‌تواند تا حدی پیش رود که موجب درگیری با همسر گردد چراکه نسبت به واکنش و رفتار خود کنترلی ندارد. بنابراین مصرف مواد مخدر موجب تحت الشعاع قرار دادن روابط صمیمانه بین زن و شوهر خواهد شد.

?پدیدآیی مشکل در ارتباطات جنسی

اعتیاد به هر ماده‌ای از قبیل الکل، هروئین یا هر ماده افیونی دیگر بر روی هورمون‌های بدن تاثیر گذاشته و عملکرد آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. ه

مسر معتاد به مرور زمان در برقراری رابطه جنسی خویش دچار مشکل شده و نمی‌تواند همسر خود را تمکین کند. در موارد حاد و شدید مصرف مواد مخدر این مشکل در برقراری رابطه جنسی تا حدی زیاد می‌شود که فرد معتاد تمام علاقه خود را نسبت به رابطه جنسی از دست داده و اگرچه تحریکات زیادی داشته باشند اما برقراری رابطه برایشان غیر ممکن خواهد شد.

?همسر معتاد | مشکلات مالی

زن و شوهر هر چقدر که از نظر مالی و ثروت شرایط خوبی داشته باشند اما با بروز پدیده اعتیاد، میزانی از هزینه‌های خانواده صرف خرید مواد مخدر می‌شود. با مرور زمان کم کم هزینه‌های اختصاص داده شده به خرید مصرف مواد مخدر افزایش یافته و خانواده را با مشکلات اقتصادی رو به رو می‌سازد.

?مشکلات روانی در زمینه زندگی با همسر معتاد

طبیعی است که با وجود همسر معتاد در زندگی زناشویی، همسر فرد مشکلات روانی زیادی را تجربه می‌کند. برای مثال همسر فرد اعتماد به نفس خود را از دست داده و همچنین از این بابت احساس شرم می‌کنند. به همین دلیل کیفیت سلامت روان آنها پایین آمده و همچنین منجر به بروز افسردگی و اضطراب می‌گردد.

همسر معتاد | نشانه های اعتیاد همسر

نشانه های همسر معتاد

اگرچه این نشانه‌ها به معنای قطیعت در اعتیاد همسر نیست اما تا حد زیادی در تشخیص این موضوع که همسرتان دچار اعتیاد شده است، به شما کمک می‌کند. برای اطلاع از شرایط زندگی با شوهر شیشه ای کلیک کنید

?تغییرات ظاهری بدن

مصرف برخی از مواد مخدر به علت ماده سازنده آن‌ها می‌تواند موجب تغییرات ظاهری در بدن همسر معتاد شود. بیشتر تاثیرات ظاهری ناشی از مصرف مواد مخدر در چهره همسر نمایان می‌شود؛ چین و چروک، کاهش وزن زیاد، خستگی و احساس کسالت، عدم رعایت بهداشت شخصی از جمله تاثیرات مصرف مواد مخدر هستند.

?همسر معتاد | دروغ گویی و مخفی کاری

انسان‌ها در هنگام انجام خطا دچار دستپاچگی شده و از آشکار کردن خطای خود جلوگیری می‌کنند. در مورد گرایش همسر به اعتیاد نیز همین قضیه صدق می‌کند. وی تمام تلاش خود را به کار می‌برد که حقیقت را کتمان کرده و مصرف مواد مخدر را از همسر خود پنهان کند. دستپاچگی و دورغ‌ می‌تواند به عنوان شاخصی برای تشخیص اعتیاد وی باشد.

?پرخاشگری و عصبانیت

همسر معتاد به واسطه مصرف مواد مخدر، دوره‌های مختلفی را از نظر شرایط روحی سپری می‌کند. معمولا در هنگام استفاده کردن مواد مخدر، حالتی شاد و نرمال دارد اما به محض عدم دسترسی به مواد، دچار حملات عصبی شده و واکنش‌های پرخاشگرانه‌ای را نشان می‌دهد.

واکنش زنان و مردان در مقابل همسر معتاد

در هنگام برخورد با قضیه اعتیاد همسر، واکنش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. برای بیشتر زنان یا مردان زندگی با همسر معتاد، موضوعی غیر قابل تصور است چراکه تحمل مشکلات و عواقب آن را ندارند. سریعا تصمیم به جدایی گرفته و بدون هیچ تلاشی برای درمان همسر، خانه را ترک کرده و اقدام به طلاق می‌نمایند. اما برخی دیگر از زنان یا مردان به دلیل وابستگی روحی که به همسر خود دارند، تمام سعی خود را به کار می‌برند و همسر خویش را به مراکز درمانی مرتبط برده و تا پایان دوره درمان با وی می‌مانند.

در این شرایط همسر دچار اعتیاد نیز انگیزه زیادی برای ادامه روند درمان می‌یابد. گروه دیگری از زنان یا مردان به دلیل وجود فرزند خویش ترجیح می‌دهند با همسر معتاد خود کنار آمده و با وجود تمام مشکلات، زندگی خود را ادامه می‌دهند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

راهکارهایی برای زندگی با همسر معتاد

افرادی که با همسر معتاد زندگی می‌کنند؛ برای جلوگیری از پیامدهای ناشی از این موضوع و همچنین حمایت بیشتر از همسر و مراقبت از خود می‌توانند از روش های زیر استفاده کنند. البته که استفاده از این روش ها مسلتزم همکاری، همدلی و  ارتباطات موثر با یکدیگر است. اما این موارد نیز می‌توانند تا حدی موثر باشند.

?انکار نکردن و پذیرفتن اعتیاد همسر

در قدم اول باید اعتیاد همسر را پذیرفته و منکر این موضوع نشوید. در واقع برخی از افراد به قدری این موضوع را در مقابل اطرافیان پنهان کرده اند؛ حتی برای خودشان نیز تبدیل به باور شده و احساس می‌کنند که همسرشان هیچ مشکلی ندارد.

?کمک گرفتن از مشاور خانواده

کمک گرفتن از مشاور و به طور کلی استفاده از روش های روانشناختی میتواند تاثیر زیادی در کیفیت رابطه و همچنین زندگی با همسر معتاد داشته باشد. مشاور دلایل اعتیاد فرد را شناسایی کرده و برای ترک اعتیاد به او و همسرش کمک می‌کند.

?تشویق همسر برای ترک اعتیاد

یکی دیگر از روش هایی که افراد می‌تواند در مواجهه با همسر معتاد از آنها استفاده کنند؛ تشویق و ایجاد انگیزه برای ترک اعتیاد است. با اینکه اگر فرد به صورت ارادی و به خواسته خود ترک نکند؛ احتمال بازگش مجدد او بسیار زیاد است. اما به هر حال در این زمینه زوجین باید با یکدیگر همکاری کرده و از یکدیگر حمایت کنند.

?کسب اطلاعاتی در زمینه ترک اعتیاد

بهتر است همسر فرد معتاد، در زمینه مصرف مواد مخدر و همچنین ترک آن، اطلاعات کافی را کسب کرده و در این مورد تحقیقاتی را انجام دهند. برخی از همسران در این مورد اصلا دخالت نکرده و خود را کنار می‌کشند که این می‌تواند به ضرر همه اعضای خانواده تمام شود.

سخن آخر

اعتیاد نیز یک بیماری است و می‌تواند در سایه حمایت عاطفی همسر بهبود یابد. پس قبل از اقدام به جدایی و طلاق از همسر معتاد ، بهتر است تمام سعی خویش را در جهت درمان همسر خود که دچار اعتیاد شده به کار بگیرید. در جهت کمک به همسر خود می‌توانید به مراکز مشاوره مراجعه کرده و بهترین تصمیمات را اتخاذ نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر معتاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

    1. در چنین شرایطی راه های مختلفی وجود داره و این مساله بستگی به تصمیم شما داره. میتونید برای حفظ زندگی تلاش کنید و از طرفی می تونید برای جدایی اقدام کنید. در صورت تصمیم به ادامه زندگی قطعا و حتما باید برای درمان به مراکز معتبر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره