آمفتامین و متامفتامین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آمفتامین و متامفتامین مواد اعتیاد آور محرکی هستند که امروزه مصرف آن‌ها بسیار رواج پیدا کرده است. افراد به دلایل مختلفی همچون افزایش تمرکز و لاغری به مصرف این مواد روی می‌آورند. متاسفانه مصرف کنندگان از تاثیرات منفی آن اطلاع ندارند و به امید تاثیرات مثبت و زودگذر آن خود را دچار اعتیاد شدید می‌کنند. با توجه به مصرف روزافزون و پیامدهای مخرب این مواد بهتر است که هم جوانان و هم والدین اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورند تا از اعتیاد به آن پیشگیری نمایند و یا در صورت لزوم هرچه سریع‌تر برای ترک اقدام کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آمفتامین و متامفتامین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

آمفتامین و متامفتامین

تاثیر آمفتامین و متامفتامین

آمفتامین و متامفتامین ترکیب شیمیایی مشابهی دارند، با این حال اثری که به روی بدن می‌گذارد با یکدیگر تفاوت دارد. آمفتامین و متامفتامین در گروه مواد محرک قرار دارند. این دو ماده به صورت دارویی برای برخی بیماری‌ها نظیر بیش فعالی یا نقض توجه تجویز می‌شود. مصرف این مواد اگر با تجویز پزشک بوده باشد خطری ندارد و در درمان اختلال تاثیر بسیار مثبتی می‌گذارد.

این مواد اگر بدون تجویز پزشک مصرف شوند وابستگی شدیدی در فرد بوجود می‌آورند. متامفتامین که با نام شیشه یا کریستال به فروش می‌رسد هیچ گونه مصرف پزشکی ندارد و به شدت وابستگی جسمی و روحی ایجاد می کند. قرص اکس نیز یکی از داروهای حاوی آمفتامین می‌باشد.

بیشتر بخوانید : ترک شیشه

با اینکه این مواد پایه ترکیب شیمیایی مشابهی دارند، اما مکانیزم اثر آن‌ها متفاوت است. این دو ماده در یک گروه دسته بندی می‌شوند اما تاثیرات متامفتامین بلند مدت است. این ماده سموم بیشتری نسبت به آمفتامین دارد. همچنین تاثیر متامفتامین به روی سیستم عصبی مرکزی گسترده‌تر است.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست

مکانیزم اثر متامفتامین‌ و آمفتامین

متامفتامین و آمفتامین در دسته داروهای محرک هستند. این دو ماده با افزایش ترشح نوراپی نفرین و دوپامین داخل سیستم عصبی مغز، به فرد مصرف کننده احساس سرخوشی و لذت می‌دهد. این لذتی که هنگام مصرف به فرد دست می‌دهد، باعث می‌شود به مصرف دوباره علاقه مند باشد. این چرخه موجب اعتیاد و وابستگی شدید فرد به این دارو می‌گردد.

بعد از مدتی که فرد متامفتامین و آمفتامین را مصرف کرد، بدن او در برابر این مواد مقاوم می‌شود. در نتیجه لازم است که دوز بالاتری را مصرف کند تا به آن حس لذت و سرخوشی اولیه برسد. این به معنای آغاز وابستگی و اعتیاد برای فرد است.

آمفتامین در چه موادی وجود دارد؟

آمفتامین و متامفتامین بیشتر به شکل قرص مصرف می شود. اما این دو ماده را می تواند در مواد مخدرهای دیگری نیز یافت. برای مثال در قرص اکستازی و در ماده مخدر فلاکا یا زامبی نیز آمفتامین و متامفتامین وجود دارد.

علائم مصرف متامفتامین و‌ آمفتامین

علائم مصرف آمفتامین‌ و متامفتامین شبیه به یک دیگر هستند با این تفاوت که تاثیرات متامفتامین طولانی مدت‌تر و شدیدتر از آمفتامین است. از جمله علائم مصرف آمفتامین یا متامفتامین عبارت اند از:

_فرد احساس سرخوشی زیادی می‌کند.

_سوخت و ساز بدن، فشار خون و ضربان قلب فرد بالا می‌رود.

_تاری دید، سردرد و حالت سرگیجه به فرد دست می‌دهد.

_بدن فرد لرزش دچار لرزش می‌شود.

_بوی بد بدن و تعریق بیش از حد برای فرد رخ می‌دهد.

_فرد نسبت به غذا بی‌اشتها می‌شود.

_نمی‌تواند راحت بخوابد و بی‌خواب می‌شود.

_به علت بالا رفتن سوخت و ساز بدن دمای بدن فرد بالا می‌رود.

_انگیزه فرد برای انجام فعالیت‌های مختلف بالا می‌رود.

بیشتر بخوانید : مواد محرک

عوارض مصرف آمفتامین و متامفتامین

عوارض آمفتامین و متامفتامین

از آنجا که ساختار شیمیایی آمفتامین و متامفتامین مشابه یکدیگر هستند، عوارض جانبی آن‌ها نیز با هم شباعت دارند. تنها تفاوتی که عوارض آمفتامین و متامفتامین دارند در شدت این عوارض است. آمفتامین در صورتی که با تجویز پزشک و طبق دستور وی مصرف شود برای بدن خطری ندارد. اما اگر فرد خودسرانه این دارو را مصرف کند بسیار خطرناک است. از جمله عوارض آمفتامین و متامفتامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_یبوست

_بیماری‌های پوستی

_احتمال آسیب دائمی مغز

_افزایش احتمال بروز علائم سایکوز و روان پریشی

_خطر مرگ و اوردوز در صورت مصرف زیاد

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اوردوز یا سوءمصرف آمفتامین و متامفتامین

برخی افراد گمان می‌کنند چون آمفتامین مصرف دارویی دارد، مصرف آن به هر میزان که دلشان بخواهد ایرادی ندارد. به عنوان مثال برخی افراد برای اینکه عملکرد توجه خود را بهبود ببخشند از داروی ریتالین استفاده می‌کنند. این دارو یکی از انواع آمفتامین است و مصرف زیاد آن موجب خطرات جبران ناپذیری برای بدن انسان می‌شود.

اما متامفتامین یا شیشه افراد را به دلیل احساس لذت و سرخوشی جذب خود کرده است. افراد از این ماده برای مشکلات روحی نظیر افسردگی، مشکلات خانودگی و یا فرار از دیگر مشکلات خود استفاده می‌کنند. اگر احساس می‌کنید در زندگی مشکلات مختلفی دارید و برای چاره آن‌ها می‌خواهید به این مواد رو آورید، توصیه ما این است که جایگزین‌های مناسب‌تری انتخاب کنید. به عنوان مثال شرکت کردن در جلسات روان درمانی و مشاوره می‌تواند کمک چشم گیری به شما بکند.

ترک و درمان آمفتامین

آمفتامین ‌و متامفتامین وابستگی روحی بسیار زیادی ایجاد می‌کنند. در ترک این مواد بیش از علائم جسمانی، علائم روحی ترک شما را تحت فشار قرار می‌دهد. اگر این مواد را به صورت ناگهانی کنار بگذارید، حالاتی مانند بی قراری زیاد یا اضطراب‌های شدید برای شما رخ خواهد داد.

توصیه می‌شود ترک این مواد را زیر نظر پزشک شروع کنید زیرا ممکن است علائم روحی آنقدر به شما فشار وارد کند که احساس ناتوانی کنید و دوباره به مصرف آن رو آورید.

در ترک این مواد پزشک معمولا برنامه‌ای برای ترک به بیمار می‌دهد. در این برنامه دوز آمفتامین و متامفتامین به تدریج کاهش می‌یابد تا علائم روحی ترک خود را کمتر نشان دهند و احتمال بازگشت پایین بیاید. از آنجا که مصرف بیشتر این مواد عوارض آن را بیشتر و ترک را سخت‌تر می‌کند، باید هر چه سریعتر به ترک آن اقدام نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آمفتامین و متامفتامین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره