ترک مواد مخدر | سریعترین و بهترین روش ترک مواد مخدر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترک مواد مخدر تبدیل به یکی از مسائل مهم در جوامع مختلف شده است و روش های زیادی برای آن وجود دارد. آیا در مورد روش‌های نوین و علمی در درمان سوء مصرف مواد مخدر اطلاعاتی دارید؟ با وجود اینکه امروزه همه متخصصین اعتیاد را به عنوان یک بیماری عود کننده مغزی می‌شناسند اما بسیاری از افراد آن را تحت عنوان یک “بیماری” در نظر نمی‌گیرند و از همین رو با روش‌های درمانی که برای آن ابداع شده است نیز آشنایی ندارند.

همین امر باعث می‌شود که برای ترک اعتیاد خود یا عزیزانشان از روش‌های سنتی و منسوخ شده استفاده کنند که در اکثر موارد به شکست منتهی می‌شوند. این در حالی است که امروزه روش‌های موثری برای ترک اعتیاد وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به درمان‌های دارویی و روانشناختی اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک مواد مخدر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره ترک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

ترک مواد مخدر

ترک مواد مخدر کار آسانی نخواهد بود. اینکار نیاز به اراده و انگیزه خود فرد معتاد و همچنین حمایت اطرافیان دارد. اعتیاد به دلایل مختلفی به وجود آمده و عوامل زیادی بر آن موثر خواهند بود. فراموش نکنید که اعتیاد با سومصرف متفاوت است باید در مواجهه با آنها اقدامات متفاوتی انجام داد. سومصرف حالتی موقتی بوده؛ البته شاید عوارض طولانی مدتی برای فرد ایجاد کند. اما نیاز به ترک ندارد.

اما در مورد اعتیاد، بدن فرد نسبت به مواد مخدر دچار مقاومت شده و همواره نیاز به مصرف بیشتری برای رسیدن به لذت اولیه دارد. به همین دلیل افراد معتاد بعد از مدتی، صرفا به آن مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده و ترک آن برایشان سخت است. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی، حضوری و آنلاین کلیک کنید.

اهمیت درمان سوء مصرف مواد مخدر از طریق روش‌های علمی

اهمیت ترک مواد مخدر

در گذشته سوء مصرف مواد مخدر تنها به عنوان یک آسیب اجتماعی در نظر گرفته می‌شد و برای ترک دادن تنها روش‌های اجباری و دشوار نظیر قطع ناگهانی مصرف یا بستن فرد به تخت وجود داشت چرا که باور عمومی این بود که با قطع وابستگی جسمانی؛ اعتیاد از بین می‌رود. اما با پیشرفت علم و افزایش تحقیقات در این حوزه مشخص شد که اعتیاد تنها یک وابستگی جسمانی ساده به مواد مخدر نیست بلکه نوعی وابستگی روانی نیز هست که می‌تواند مشکلات طولانی مدتی را برای فرد به بار بیاورد.

از همین رو بسیاری از افراد با وجود سم زدایی اغلب وسوسه و ولع شدیدی را نسبت به مواد در خود حس می‌کنند و پس از سپری کردن دوران بسیار سخت پرهیز بازهم دچار لغزش می‌شوند. امروزه روش‌های روان شناختی مختلفی برای ترک مواد مخدر ابداع شده‌اند؛ که به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند علاوه بر وابستگی جسمانی بر وابستگی روانی خود غلبه کنند و در نتیجه بتوانند درمان موفقیت آمیزی را تجربه نمایند.

همچنین درمان‌های دارویی جدیدی که برای ترک به کار گرفته می‌شوند کمک می‌کنند تا پس از قطع مواد مخدر افراد علائم جسمانی ناخوشایند کمتری را تحمل کنند و از فشارهای بدنی موجود بکاهند.

بیشتر بخوانید : تست اعتیاد

عوارض ترک مواد مخدر

حتی با وجود ترک مواد مخدر، عوارض جانبی مصرف مواد مخدر، تا مدت ها در بدن فرد باقی خواهد ماند. افرادی که برای مدت زمان طولانی با مصرف مواد مخدر مختلف به بدن خود آسیب رسانده اند؛ بعد از ترک نیز، شاهد پیامدهای آن در بدن خود خواهند بود. برخی از عوارض ترک مواد مخدر، شامل موارد زیر می‌شوند.

بروز مشکلات قلبی و تنفسی

اختلال در خواب و اشتها

بروز افسردگی و اضطراب

بروز اختلالات جنسی

دردهای عضلانی

شدت این علائم در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود و بستگی به دوز مصرفی و مدت زمان مصرف دارد. همچنین افرادی که فرایند ترک را به صورت غیراصولی و خودسرانه انجام می‌دهند؛ بیشتر این پیامد ها را تجربه خواهند کرد.

روش های نوین ترک مواد مخدر

روش های نوین ترک مواد مخدر

همان طور که گفته شد امروزه درمان‌های متنوع و گوناگونی برای ترک مواد مخدر، ابداع شده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. جهت یافتن بهترین روش درمان مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

حتما برای آشنایی با جدیدترین روش ترک اعتیاد و دارو درمانی کلیک کنید.

یکی از موانع بسیار مهم برای ترک مواد مخدر علائم ناخوشایندی است که پس از قطع مصرف بروز می‌یابند. این علائم که تحت عنوان سندروم محرومیت از مواد مخدر شناخته می‌شوند می‌توانند آنقدر شدید باشند که باعث شوند فرد احساس کند هیچ راهی به جز اعتیاد برایش باقی نمانده و برای فرار از این حالات آزاردهنده مجبور است که دوباره به مواد مخدر پناه بیاورد. این مشکل در مخدرهای افیونی نظیر هروئین، کراک و تریاک بیشتر اتفاق می‌افتد و علائمی نظیر دردهای عضلانی، دل درد، حالت تهوع و استفراغ را شامل می‌شود.

خوشبختانه امروزه متخصصین توانسته‌اند به کمک درمان‌های دارویی نظیر ترک اعتیاد با متادون یا داروهای دیگری نظیر بوپرنورفین این مشکل را از میان بردارند. با این حال توجه داشته باشید که برای استفاده از این روش‌ها حتما باید تحت نظر یک متخصص باشید چراکه به دلیل شباهت این داروها به مواد مخدر؛ مصرف نا به جای آن‌ها یا بی توجهی به دستورات پزشک می‌تواند به اعتیاد جدیدی در شما منجر شود و مشکلات دو چندانی را ایجاد نماید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?ترک مواد مخدر درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری امروزه به عنوان یکی از موثرترین رویکردهای روان شناختی برای درمان ترک مواد مخدر و سایر وضعیت‌های روان پزشکی محسوب می‌شود. در این رویکرد متخصصین سلامت روان تلاش می‌کنند تا عقاید و باورهای غلطی که در گرایش به مواد مخدر تاثیر دارند را شناسایی کرده و باورهای سالم و مناسبی را جایگزین آن‌ها نمایند.

همچنین آن‌ها با آموزش مهارت‌هایی نظیر جرات مندی به بیماران کمک می‌کنند تا بتوانند الگوهای رفتاری سالمی را در پیش گرفته و از این پس کمتر خود را در معرض موقعیت‌های تحریک کننده اعتیاد قرار دهند.

?بیزاری درمانی از روش‌های درمان سوء مصرف مواد مخدر

در بیزاری درمانی در حقیقت از اصول شرطی سازی برای ترک مواد مخدر استفاده می‌شود. به این صورت که درمانگر تلاش می‌کند تا همواره یک محرک ناخوشایند را با مصرف مواد مخدر همایند کند. برای مثال مصرف همزمان داروهای تهوع آور با نوشیدن الکل باعث می‌شود که فرد به مرور نسبت به آن بیزار شده و دیگر تمایلی به ادامه دادن مصرف نداشته باشد. این روش حتما باید با کمک یک روانشناس انجام شود و انجام خودسرانه آن می‌تواند خطرات زیادی برای فرد معتاد داشته باشد.

?گروه درمانی

گروه درمانی یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای ترک مواد مخدر است چرا که در این روش افراد با تجربیات مشابه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و تلاش می‌کنند تا با بازگو کردن روش‌های شخصی خود برای غلبه بر مشکلاتی که در مسیر ترک با آن مواجه شده‌اند به یکدیگر کمک کنند.

درمانگران در گروه درمانی های سوء مصرف مواد مخدر تلاش می‌کنند تا موضوعات بحث را هدایت کرده و تنش‌ها یا تعارض‌های احتمالی را مدیریت کنند. افراد در این گروه ها متوجه می‌شوند که تنها نیستند و می‌توانند روابط خود را با دیگران حفظ کنند. همچنین روش 12 قدم نیز از انواع روش های گروه درمانی محسوب می‌شود که با پذیرش آغاز شده و در قدم های بعدی نوبت به تسلیم می‌رسد.

?خانواده درمانی از روش‌های ترک مواد مخدر

امروزه رویکردهای سیستمی در درمان مشکلات روانشناختی از اهمیت بسزایی برخوردارند. در واقع بسیاری از متخصصین بر این باورند که الگوهای رفتاری غلط اغلب در اثر وجود مشکلاتی در کل یک سیستم به وجود می‌آیند. در نتیجه کل اعضای خانواده، نوع واکنش‌ها و تعاملات آن‌ها می‌توانند در پیدایی، تداوم و درمان ترک مواد مخدر فرد نقش بسزایی را ایفا کنند. روانشناسان با برگزاری جلسات خانواده درمانی تلاش می‌کنند که کل اعضای خانواده را در فرایند اعتیاد یک فرد درگیر کنند و به این ترتیب به طور عمیق‌تری به عوامل موثر در بروز این مشکل بپردازند. جهت آشنایی با درمان تخصصی هر یک از مواد مخدر زیر بر روی آن کلیک کنید.

ترک هروئین

ترک تریاک

ترک مرفین

ترک متادون

ترک شیره

ترک ترامادول

ترک ب2 یا بوپرنورفین

?دارودرمانی

در کنار روش های روانشناحتی برای ترک مواد مخدر، استفاده از دارو نیز در مواردی لازم خواهد بود. در شرایطی که فرد عوارض و نشانه های شدیدی را تجربه می‌کند و یا دوز مصرفی آن زیاد است؛ باید دارو نیز مصرف کند. داروهایی که پزشکان در این دوران تجویز می‌کنند؛ شامل بنزودیازپین ها، داروهای ضدافسردگی، قرص B2، متادون و کلونیدین است. مصرف این داروها باید تحت نظر پزشک باشند؛ چرا که برخی از آنها خود باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد می‌شوند. و گاها همراه با مواد مخدر موجب مسمومیت می شوند.

?ترک مواد مخدر در منزل

بسیاری از افرادی که از لحاظ روانی آمادگی حضور در کلینیک های ترک اعتیاد برای مدت زمان طولانی را ندارند؛ فرایند ترک مواد مخدر خود را در خانه آغاز می‌کنند. در این شرایط حمایت خانواده و آرامش فضای خانه بسیار مهم است. اگر فرد دیگری در خانه از مواد مخدر استفاده می‌کند؛ بهتر است در این زمان در خانه حضور نداشته و یا به مرکز ترک اعتیاد منتقل شود. همچنین حتی در خانه نیز فرد باید همواره تحت نظر یک پزشک و یک روانشناس قرار بگیرد؛ تا دوران سم زدایی خود را مطمئن تر پشت سر بگذارد. توجه به رژیم غذایی این افراد در دوران ترک مواد مخدر نیز بسیار اهمیت خواهد داشت.

سخن پایانی

ترک مواد مخدر سبب بروز تغییرات زیادی در روند زندگی فرد خواهد شد. اعتیاد زندگی فرد را تا مرز نابودی خواهد کشاند و حتی بر اطرافیان او نیز موثر خواهد بود. به همین دلیل ترک به موقع آن و همچنین پیشگیری از بروز عوارض بسیار اهمیت دارد. به طور کلی در مورد فرایند ترک، نباید به صورت خودسرانه عمل کرد. بلکه افراد باید از پزشک متخصص و یک روانشناس برای ترک مواد مخدر کمک گرفته و همچنین خود نیز تلاش زیادی کنند. حمایت خانواده نیز در این دوران بسیار حائز اهمیت است.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک مواد مخدر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره ترک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

سوالات متداول

آیا ترک مواد مخدر صورت سرپایی ممکن است؟

بله، امروزه در بسیاری از موارد ترک مواد مخدر به صورت سرپایی و در منزل صورت می‌گیرد و نیازی به بستری یا قرنطینه وجود ندارد. با این حال همه چیز به شرایط جسمانی و روانی بیمار بستگی دارد. افرادی که مواد مخدر را در دوزهای بسیار سنگین مصرف می‌کرده‌اند یا افرادی که خانواده حمایتگری ندارند ممکن است برای ترک نیاز به بستری در مراکز درمانی داشته باشند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره