رفتار با معتاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار با معتاد چگونه باید باشد؟ طبیعی است که اگر به صورت ناگهانی متوجه اعتیاد یکی از اعضای خانواده یا نزدیکان خود شوید نگرانی و هیجانات منفی به سمت شما هجوم بیاورند و زمینه را برای واکنش نادرست فراهم کنند. اما باید این نکته را بدانید که برخورد اولیه با فردی که درگیر اعتیاد شده بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند بر ادامه اعتیاد یا تصمیم برای ترک توسط او تاثیر بگذارد.

علاوه بر این‌ها باید به یاد داشته باشید که اعتیاد مانند یک باتلاق است و هرچقدر بیشتر در نجات فرد معتاد تعلل کنید، او بیشتر فرو خواهد رفت پس رویارویی با حقیقت را پشت گوش نیندازید. با آگاهی از نحوه صحیح رفتار با معتاد و کمک گرفتن از یک روانشناس می‌توانید او را در مسیر ترک اعتیاد یاری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با معتاد می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

در برابر فرد معتاد چه رفتارهایی نباید کرد؟

ممنوعیت های رفتار با معتاد

 

در رفتار با معتاد شما ابتدا باید بدانید از چه رفتارهایی باید اجتناب کنید و سپس رفتار های درست را بشناسید. رفتارهایی که نباید کرد به شرح زیر هستند.

فروشگاه آرامیس

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

❌تنبیه های کلامی را کنار بگذارید

در رفتار با معتاد، بیمار در گیر اعتیاد به حد کافی در حال رنج کشیدن است، و لزومی ندارد که شما با حرف‌هایتان او را بیشتر شکنجه کنید. از تحقیر و توهین، فریاد و ناسزا گفتن، لعن و نفرین، تهدید، قضاوت و انتقاد و دیگر تنبیه‌های کلامی شدیدا اجتناب نمایید.

❌رفتار با معتاد | تنبیه های عملی را اجرا نکنید

کتک زدن، قهر کردن، زندانی کردن و… را در مورد رفتار با معتاد فراموش کنید. شما با این کارها نه تنها به فرد کمکی نمی‌کنید بلکه او را بیشتر به سوی اعتیاد هدایت می‌کنید. بسیاری از کمپ های ترک اعتیاد از این روش استفاده می‌کنند که همین موضوع باعث به تعویق افتادن فرایند ترک می‌گردد.

❌با فرد معتاد همدست نشوید

افراد معتاد ممکن است با سواستفاده از احساساتتان از شما درخواست کنند برایشان مواد تهیه کنید یا کنار آن‌ها مقدار کمی مواد بکشید. هرگز این پیشنهادها را قبول نکنید و به خاطر داشته باشید که پلیس در صورت پیدا کردن مواد مخدر در وسایل شما هرگز باور نمی‌کند برای فرد دیگری این مواد را تهیه می‌کردید و شما را به عنوان مجرم خواهد شناخت. همچنین این را نیز بدانید که مصرف مواد در هر اندازه‌ای حتی کمترین حد، آسیب‌های جسمی فراوانی به همراه دارد و مقدمه‌ای برای اعتیاد شدید است.

برای آشنایی با بهترین روش های رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد کلیک کنید.

رفتار با معتاد | در برابر فرد معتاد چه رفتار هایی باید انجام داد؟

شاید این حرف را زیاد شنیده باشید که می‌گویند معتاد بیمار است نه مجرم! از نظر متخصصان حوزه رفتار با معتاد و ترک اعتیاد این حرف تمام حقیقت است. شما هیچ وقت کسی را که درگیر بیماری قلبی، دیابت یا اینگونه بیماری‌ها شده را سرزنش نمی‌کنید بلکه با مهربانی و آرامش به سمتش می‌روید چرا که می‌دانید آن فرد بیمار است. در مقابل فرد معتاد نیز باید همچین رفتاری داشته باشید و او را به چشم یک بیمار ببینید.

باید بدانید که رفتار شما هر چقدر هم که درست باشد، درمان محسوب نمی‌شود. برای درمان قطعی حتما باید بیمار تحت نظر متخصص ترک اعتیاد باشد. در صورتی که بیمار بارها ترک کرده اما باز شکست خورده پینشهاد می‌کنیم به عنوان خانواده و نزدیکان فرد در جلسات مشاوره خانواده شرکت کنید تا این مساله به طور کل درمان شود.

در یک فرایند دو مرحله‌ای شما می توانید بهترین رفتار با بیمار درگیر اعتیاد را داشته باشید که عبارتند از:

✅فهم اعتیاد

دلیل اعتیاد: ابتدا باید دلیل معتاد شدن فرد مورد نظرتان را پیدا کنید. آیا او به خاطر مشکلات روحی به اعتیاد پناه برده؟ آیا تحت تاثیر جمع‌های دوستی در مدرسه یا محله درگیر اعتیاد شده یا صرفا به خاطر کنکجاوی به سمت مواد مخدر رفته است؟
برای این کار شما باید گوش شنوای فرد باشید. باید بدون قضاوت کردن پای صحبت‌های او بنشینید و همدمش باشید. با شناسایی دلیل اعتیاد می‌توانید با از بین بردن آن به ترک اعتیاد نیز کمک کنید. مثلا اگر فردی به خاطر افسردگی به اعتیاد پناه برده باشد با درمان افسردگی اعتیادش نیز کمرنگ خواهد شد.

مرحله اعتیاد: در رفتار با معتاد شما باید بدانید فرد مورد نظرتان در چه مرحله‌ای از اعتیاد قرار دارد. اگر تازه به مصرف مواد مخدر روی آورده و هنوز اعتیاد جدی ندارد او را به چشم یک فرد سالم نگاه کنید و به تدریج با کمک مشاوره و برخورد صحیح او را برای ادامه ندادن اعتیاد تشویق کنید. اما اگر اعتیاد این فرد جدی است باید اعتماد او را جلب کرده و انگیزه ترک را در او به وجود بیاورید.

شناخت اعتیاد: فرد مورد نظر شما به چه ماده‌ای اعتیاد پیدا کرده است؟ ماده مورد مصرف او را بشناسید و درباره علائم و پیامدهای آن اطلاعاتی کسب کنید. درست مانند زمانی که با دیدن عوارض سرماخوردگی مثل تب، سرفه، آبریزش بینی و… به وجود این بیماری پی می‌برید، باید با دیدن نشانه‌ها، به مصرف معتاد توسط فرذ معتاد آگاه شوید. در صورت دیدن هر رفتار یا حالت عجیبی در عزیز معتادتان، می‌توانید به مشکل او پی ببرید و واکنش مناسب نشان دهید.

می توانید برای اطلاع از نحوه رفتار با افراد در حال ترک اعتیاد کلیک کنید.

✅رفتار با معتاد | واکنش درست

حمایت: شما باید از فردی که درگیر اعتیاد شده به صورت همه جانبه حمایت کنید. فرد باید کاملا احساس کند که برایتان اهمیت دارد و شما به او توجه می‌کنید. از حمایت‌های مالی فرد معتاد جلوگیری کنید چراکه تمام این پول‌ها صرف مواد شده و سلامتی فرد را با خود به فنا خواهد برد.

انگیزه ایجاد کنید: در رفتار با معتاد باید  برای او انگیزه ترک اعتیاد ایجاد کنید؛ برای او دلیل محکمی بیاورید که چرا باید اقدام به ترک کند. به او هشدار دهید که در صورت ادامه دادن مصرف درگیر چه عوارض جسمی و روحی‌ای خواهد شد.

برنامه‌های ترک را بشناسید: شما باید برنامه‌های ترک هر ماده مخدر، مراکز ترک و طول دوره درمان را بدانید تا بهتر بتوانید فرد را به سمت ترک اعتیاد هدایت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

حتما درباره نقش خانواده در ترک اعتیاد بخوانید.

✅محدود کردن محرک ها

یکی دیگر از روش های رفتار با معتاد، محدود کردن محرک ها و عواملی است که برای او یادآور اعتیاد است. این موضوع هم در حین دوران ترک اعتیاد و هم بعد از آن بسیار حائز اهمیت است. در واقع افراد حتی با این روش می‌توانند در فرد انگیزه برای ترک ایجاد کنند. معمولا افرادی که یکی از اعضای خانواده ها اعتیاد دارند؛ بیشتر احتمال دارد که دچار اعتیاد شوند. در واقع این موضوع برای آنها محرک است. اما وقتی فرد معتاد در محیطی آرام و امن قرار گیرد؛ بیشتر برای ترک کردن تشویق می‌شود.

✅از دیگر اعضا نیز محافظت کنید

با وجود یک فرد معتاد در خانواده، افراد باید بیشتر از قبل مراقب افراد دیگر باشند. چرا که احتمال درگیر شدن آنها هم وجود دارد. بسیاری در این شرایط فرد معتاد را طرد کرده و حتی آن را از خانه بیرون می‌کنند تا اعضای دیگر آسیب نبینند. اما این روش درستی برای رفتار با معتاد نیست. بلکه باید در کنار حمایت از او، به احساسات و شرایط دیگر اعضا نیز توجه شود.

رفتار با معتاد در زندگی مشترک

از طرفی گاهی فرد در زندگی مشترک خود با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند. او در چنین شرایطی هم نیاز به حمایت و همراهی همسر خود داشته و باید برای ترک مورد تشویق قرار گیرد. با اینکه احتمالا همسر چنین فردی بسیاری اذیت می‌شود اما بهتر است به جای رها کردن او، به او کمک کند. به طور کلی همسر فرد نقش مهمی در ادامه اعتیاد و یا حتی ترک کردن او دارد. برای اطلاع از مشکلات همسر معتاد کلیک کنید.

اهمیت چگونگی رفتار با معتاد

اهمیت رفتار با معتاد

فراموش نکنید که داشتن اطلاعاتی در زمینه رفتار با معتاد و همچنین مواجهه با این موضوع، بسیار حائز اهمیت است. چرا که این موضوع برای فرد معتاد تعیین کننده آینده او است و حتی حال روحی فرد در حال حاضر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهترین راه برای درک و مواجهه با چنین چیزی کمک گرفتن از مشاور و روانشناس است. افراد می‌توانند از این طریق از راهکارهای درست مطلع شده و در این زمینه به شکل درستی اقدام کنند.  برای اطلاع از راه های تشویق معتاد به ترک کلیک کنید.

سخن آخر

در هر مرحله بهتر است از متخصصین ترک اعتیاد، مشاوران و روانشناسان و پزشکان مشورت بگیرید. شما تنها فردی نیستید که یکی از عزیزانش درگیر اعتیاد شده پس مطمئن باشید با کسب آگاهی و دریافت مشاوره در زمینه رفتار با معتاد می‌توانید این مشکل را برطرف سازید. متخصصان مرکز مشاوره ذهن نو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با معتاد می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

    1. این روش برخی موقع ها درسته به خصوص وقتی کسی رو دارید که ترک کرده و الان ممکنه دوباره بازگشت داشته باشه. وجود فرد معتاد در کنار کسی که ترک کرده بسیار خطرناکه و میتونه موجب عود اعتیاد بشه. پس بله از این روش گاهی باید استفاده کرد اما همیشه هم مناسب نیست.

  1. یه فردی که مدت زیادی هست معتاده و هرچقدر تلاش کردیم ترکش بدیم وای اثر نداشته باید باهاش چیکار‌ کرد؟

    1. تمام مراحلی که رفتید ممکنه اشتباه بوده باشه. درک علت و تغییر روش های برخورد و سبک زندگی لازمه درمانه . حتما از مشاوران ترک و خانواده کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره