درد جسمانی ترک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درد جسمانی ترک یکی از مراحل دشوار در فرایند ترک اعتیاد است که بسیاری از افراد به همین دلیل از ترک صرف نظر کرده و به این دوران پایان می‌دهند. این درد عضلانی بوده و تقریبا همه بدن را درگیر می‌کند. به دلیل خارج شدن سموم مختلف، بدن واکنش های مختلفی را از خود نشان داده، که یکی از آنها بدن درد است. همچنین شدت این درد نیز در افراد متفاوت بوه و به عوامل مختلفی بستگی دارد. خوشبختانه این درد موقتی بوده و بعد از گذشت چند روز از دوران سم زدایی، برطرف می‌شود. همچنین روش های زیادی برای تسکین این درد وجود دارد که افراد می‌توانند با کمک متخصص از آنها استفاده کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه درد جسمانی ترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

درد جسمانی ترک

به طور کلی اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر اعتیاد جسمانی، وابستگی روانی نیز برای افراد ایجاد می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا فرد در حین ترک تحت فشار قرار گرفته و مشکلات مختلفی را تجربه نماید. طبیعی است که در صورت قطع ناگهانی مصرف مواد مختلف، فرد دچار درد جسمانی ترک شده و از نظر روانی نیز تحت فشار قرار گیرد. به همین دلیل شروع فرایند ترک اعتیاد به صورت اصولی بسیار حائز اهمیت است. بهتر است افراد قبل از هر اقدام خودسرانه ای به خوبی در این مورد تحقیق کرده و بهترین روش و مناسب ترین آنها را برای خود انتخاب نمایند. برای آشنایی با روش سم زدایی بدن از مواد مخدر کلیک کنید. 

نشانه های درد جسمانی ترک

نشانه های درد جسمانی ترک

فرد با شروع فرایند ترک اعتیاد، نشانه هایی مانند سوزن سوزن شدن، خواب رفتن، درد استخوانی و ماهیچه‌ای، بی­قراری دست و پا (سندروم پای بی­قرار)، ضربان داشتن دردناک، سوزش، خارش و حتی توهم‌های لامسه (حس حرکت چیزی روی پوست بدن) را که بخشی از درد جسمانی ترک هستند را تجربه می‌کند. برای اطلاع از بهترین و کم دردترین روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

درد جسمانی ترک و بیماری های روان تنی 

در برخی موارد، با اینکه دوران ترک اعتیاد به پایان رسیده و فرد از نظر جسمانی سالم محسوب می‌شود؛ اما همچنان دردهایی را در نواحی مختلف بدن خود احساس می‌کند. اما در واقع این درد هیچ منشا جسمانی نداشته و هیچ توجیهی برای درد جسمانی ترک وجود ندارد. به این نوع درد ها در علم روانشناسی روان تنی می‌گویند. بسیاری از معتادین، این درد را بعد از دوران ترک خود تجربه می‌کنند؛ که کاملا طبیعی است. برای برطرف کردن این نوع درد، به دلیل اینکه هیچ دلیل جسمانی ندارد؛ دارو تجویز نمی‌شود. افراد بهتر است به روانپزشک و روانشناس مراجعه کرده، تا مشکل را به صورت ریشه ای درمان کنند. در واقع این متخصصین با برطرف کردن علل روانی، درد جسمانی را نیز از بین می‌برند. برای آشنایی بیشتر با انواع بیماری روان تنی کلیک کنید. 

فروشگاه آرامیس

راه های کاهش درد جسمانی ترک اعتیاد

برای ترک اعتیاد روش های مختلفی وجود دارد. اما معمولا در همه آنها تجربه درد جسمانی ترک ، اجتناب ناپذیر است. با اینکه بسیاری از سودجویان در تبلیغات خود از کلمه بدون درد استفاده می‌کنند؛ اما این موضوع واقعیت نداشته و نمی‌توان به آن اطمینان کرد. تنها افراد باید از راه هایی استفاده کنند تا درد خود را کمی کاهش داده و همچنین آستانه تحمل خود را بالاتر ببرند. در این قسمت به توضیح برخی از این روش ها می‌پردازیم. برای آشنایی با روش درمان ترک مواد مخدر با متادون کلیک کنید.

 ◀درد جسمانی ترک | ترک اعتیاد تدریجی

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید در مورد درد جسمانی ترک در نظر داشته باشید؛ این است که هیچگاه مصرف خود را به طور ناگهانی قطع نکنید. اینکار عوارض بسیار بدی به همراه دارد که بدن درد تنها یکی از آنهاست. حتی احتمال بروز سکته قلبی و مرگ هم در این شرایط وجود دارد. روش اصولی ترک اعتیاد، بدین شکل است که افراد به صورت تدریجی دوز مصرفی خود را کاهش داده و در نهایت آن را به صفر برساند. همچنین در این دوران حتما از متخصصین نیز کمک بگیرد. برای آشنایی بیشتر با شرایط بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

◀داشتن آرامش ذهنی

به دلیل عوارض جانبی روانی ترک اعتیاد که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ داشتن آرامش ذهنی در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع در این حالت احتمال ابتلا به بیماری های روانی تنی ناشی از درد جسمانی ترک نیز به حداقل می‌رسد. افراد معمولا روش های متفاوتی برای تجربه آرامش دارند. برای مثال مراقبه، خوابیدن، تماشای فیلم، آشپزی کردن و… همگی از روش های ساده و کاربردی محسوب می‌شوند که افراد در آنها می‌توانند آرامش خود را باز یابند.

 ◀درد جسمانی ترک اعتیاد | ترک اعتیاد به داروهای متفرقه

برخی از افراد برای ترک اعتیاد و یا حتی کاهش درد جسمانی ترک، استفاده از داروهایی را توصیه می‌کنند؛ که خود اعتیادآور بوده و مشکلات بیشتری را برای افراد ایجاد می‌کنند. در واقع فرد معتاد، وابستگی دیگری به داروهای ترک اعتیاد پیدا کرده که باید به فکر درمان آن نیز باشد. با اینکه هیچ دارویی بدون عوارض جانبی نیست. اما می‌توان از داروهای جایگزین و یا حتی روش های دیگر برای کاهش درد استفاده کرد. برای مثال دارو متادون و یا قرص B2  با اینکه فرایند ترک اعتیاد را بسیار آسان تر می‌کنند؛ اما خود اعتیادآور هستند.

◀استفاده از آب درمانی

یکی دیگر از روش های موثر در مورد کاهش درد جسمانی ترک ، استفاده از آب درمانی است. مخصوصا قرار گرفتن در  حوضچه های آب گرم منجر به بالارفتن جریان جون شده و فرایند بهبودی را تسریع می‌کند. همچنین در این حالت سموم نیز راحت تر از بدن خارج شده و افراد درد کمتری را تجربه می‌کنند. از طرفی شنا کردن و یا به طور کلی راه رفتن در استخر باعث درمان گرفتگی های عضلانی شده و بسیاری از دردهای بدنی معتادین را کاهش می‌دهد.

 ◀درد جسمانی ترک | داشتن تغذیه مناسب

بخش بزرگی از درد جسمانی ترک به دلیل ضعیف بودن بدن و آمادگی نداشتن برای ترک است. اما اگر افراد بتوانند در این دوران مواد مغذی کافی را به بدن خود برسانند؛ درد آنها تا حد زیادی کاهش می‌یابد. از این رو بهتر است در این دوران رژیم غذایی متناسب و متعادلی داشته و به آن پایبند بمانند. در این زمینه حتما باید از متخصص تغذیه کمک گرفته و با او مشورت کنند. خوردن دمنوش های گیاهی و آرامبخش مانند گل گاو زبان و یا تامین ویتامین های بدن، می‌تواند تا حد زیادی موثر واقع شود.

◀ماساژ درمانی

ماساژ درمانی نیز یکی دیگر از روش های درمان درد جسمانی ترک است. بهتر است افراد در حین ترک به طور مرتب به مراکز ماساژ مراجعه کرده و به طور تخصصی، خدمات درمان کنند. این موضوع بسیار بر ریکاوی بدنی موثر بوده و همچنین روحیه آنان را نیز تقویت می‌کند.

آیا ترک اعتیاد بدون بروز دردهای جسمانی امکانپذیر است؟

درد جسمانی ترک اعتیاد

در جواب این سوال می‌توان گفت: نه! چرا که هیچ روش ترک اعتیادی بدون درد نیست. در همه این روش ها، دوران سم زدایی وجود دارد که در آن فرد تا مدتی درد جسمانی ترک را تجربه می‌کند. اگر هم روش بدون دردی وجود داشته باشد؛ قطعا منجر به بروز اعتیاد دیگری در افراد می‌گردد. از همین رو بهتر است افراد گول افراد سود جو را نخورده روش مناسب را برای ترک اعتیاد پیش گیرند.

سخن پایانی

به طور کلی دوران ترک اعتیاد با مشکلات زیادی همراه است. درد جسمانی ترک ، یکی از اساسی ترین آنها بوده که همه افراد را درگیر می‌کند. بهتر است همه از لحاظ جسمانی و هم روانی به معتادین کمک کنید تا از این دوران سخت گذر کنند. روانشناسان به خوبی می‌توانند به افراد در این دوران کمک کرده و همچنین آنان را راهنمایی نمایند. به همین دلیل بهتر است در طول فرایند ترک اعتیاد، حتما با یک مشاور مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درد جسمانی ترک اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا ترک اعتیاد بدون درد جسمانی امکان پذیر است؟

با توجه به اینکه مواد مخدر مانند سم در بدن جاری می‌شوند، ترک آن نیز مسلما با درد و سختی‌هایی همراه است. اما می‌توان با رعایت برخی نکات و کمک گرفتن از یک فرد متخصص، سختی و درد جسمانی ترک اعتیاد را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره