دخالت مادر شوهر | برای جلوگیری از دخالت مادر شوهر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دخالت مادر شوهر در زندگی دو جوان می‌تواند حتی باعث برهم خوردن ازدواج و رفتن تا مرز جدایی تاثیرگذار باشد. رابطه بین عروس و مادر شوهر از گذشته تاکنون با حساسیت‌های بسیاری روبه رو بوده است و دلیل آن نیز این موضوع است که دو نفر بر روی یک مرد دو دیدگاه متفاوت دارند.

مادر شوهر خود را مالک فرزندش می‌داند و عروس او را اولین مرد زندگی خود خطاب می‌کند. شما باید به عنوان عروس، مادرشوهر خود را درک کنید و سعی کنید متناسب با احوال، شرایط و سن او رفتار مناسب و توام با احترام داشته باشید. در ادامه اطلاعاتی پیرامون دخالت مادر شوهر ارائه کرده‌ایم. برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر کلیک کنید.

دخالت مادر شوهر

علت دخالت مادر شوهر

از روابط حساس و پیچیده می‌توان به رابطه عروس و مادر شوهر اشاره کرد. مادر شوهر به دلیل توجه بسیاری که به پسر خود دارد، می‌تواند برای پسر و عروس خود یک حمایت کننده بزرگ باشد، اما گاهی این حمایت‌ها با حسادت و دلسوزی ترکیب شده و به اشتباه باعث بروز مشکلات در زندگی زوج‌های جوان می‌شود.

برای آشنایی با نشانه های مادر شوهر حسود کلیک کنید.

بایستی یک نکته را در نظر داشته باشید که وقتی با همسرتان ازدواج می‌کنید، باید با خانواده او نیز تعامل داشته باشید و نمی‌توانید همسرتان را مجبور کنید که از خانواده‌اش دور باشد، حتی اگر با مادر شوهر خود نیز مشکل داشته باشید.

اما رابطه شما با خانواده همسر و به خصوص مادر شوهرتان نباید به گونه‌ای باشد که او از سر دلسوزی در زندگی شما دخالت کند.

به طور کلی وقتی دو نفر تصمیم به ازدواج با یکدیگر می‌گیرند، هیچ کس حتی پدر و مادر آن‌ها نیز نباید در زندگی آن ها دخالت کنند و فقط بایستی در برخی امور راهنمایی‌های لازم را داشته باشند و صرفا نظر خود را پیرامون برخی امور زندگی فرزندشان بدون تحمیل کردن، بیان کنند. اما این حالت بسیار ایده‌ال گرایی است. دخالت مادر شوهر و یا هر کس دیگری ممکن است در زندگی زوجین پیش بیاید.

وظیفه متقابل فرزندان نیز این است که حتی اگر اختلاف نظری وجود دارد، با احترام با خانواده و پدر و مادر خود برخورد داشته باشند و سعی کنند در صورت منطقی بودن از نظرات آن‌ها استفاده کنند و اگر با مشکلی نیز مواجه بودند با صبر و حوصله از مسائل زودگذر عبور کنند. برای رفع دعواهای خانوادگی کلیک کنید.

زمینه های دخالت مادر شوهر

بسیاری از افراد از دخالت مادر شوهرشان در زندگی زناشویی خود گله دارند. در ادامه به چند مورد از دخالت های مادر شوهر و راهکارهای لازم اشاره کرده‌ایم.

✔️ دخالت مادر شوهر در تصمیم گیری و امورات زندگی

دخالت مادر شوهر در برخی موارد حتی در زمینه شغل عروس، زمان بچه‌دار شدن و تصمیمات مهم زندگی رخ می‌دهد. بهتر است در این مواقع به صراحت نظر خود را بگویید و بر روی حد و مرز خود پافشاری نمایید و مشخص کنید که خودتان قصد دارید برای خود و آینده‌تان تصمیم بگیرید. البته لحن و گفتار شما نباید با کنایه یا بی احترامی باشد. بلکه با ذکر مثال و یا تجربیات تان بدون آن که او را برنجانید، منظور تان را انتقال دهید.

✔️ دخالت مادر شوهر در برگزاری مراسم های مختلف

ممکن است شما بخواهید برای فرزند و یا همسرتان جشن تولدی بگیرید و مادر همسرتان در تعداد مهمانان دعوتی و یا حتی غذاهای مهمانی و … دخالت کند. می‌توانید در کمال احترام به او بگویید خانه شما برای این کار مناسب نیست و یا دلایل مشابه برای او بیاورید. بهتر است برای جلوگیری از دخالت مادر شوهر از کلمات مثبت استفاده کنید. برای مثال نگویید “جای کافی برای فلانی نداریم” بلکه بگویید “ما هم دلمان می خواهد که فلانی در مهمانی مان باشد، اما جای کافی برای دعوت همه عزیزانمان نداریم”.

✔️ دخالت مادر شوهر در امور خانه داری

ممکن است مادر شوهرتان حتی اگر شما در خانه داری نیز نهایت تلاش خود را داشته باشید، باز هم در امور خانه داری از شما انتقاد کند. می‌توانید حتی به شوخی به او بگویید که همه که نباید مثل شما کد بانو و خانه دار باشند و به همین راحتی از این مسئله عبور کنید.

✔️ دخالت مادر شوهر در تربیت بچه

دخالت مادر شوهر در تربیت بچه از رایج‌ترین رفتارها با عروس است. با کوچک‌ترین اشتباه کودک، مادر شوهر عروس را به باد انتفاد می‌گیرد. در این مواقع سعی کنید به او بفهمانید که دوست دارید فرزندتان مطابق قوانینی که شما تعیین کرده‌اید، رفتار کند و تمایلی ندارید در این زمنیه فرزندتان دچار دوگانگی تربیتی شود.

بیشتر بخوانید : اختلافات خانوادگی 

از دخالت مادر شوهر ام خسته شده ام

اگر مادر همسرتان در امور مختلف در زندگی زناشویی شما دخالت می‌کند، شما باید با در نظر داشتن سیاست‌های لازم، نگذارید که این مسئله زندگی شما و همسرتان را با مشکل مواجه کند. اگر مادر شوهر شما در زندگی‌تان دخالت می‌کند، پس به موارد زیر توجه داشته باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?همسر خود را مقصر ندانید

بهتر است بدانید که هر انسانی مسئول رفتار خودش است و نمی‌تواند توضیحی در برابر رفتار دیگران حتی اگر آن فرد مادرشان باشد، داشته باشند.

بنابراین اگر مادر شوهر شما در زندگی‌تان دخالت می‌کند، همسرتان مقصر نیست و حتی ممکن است همسرتان نیز از رفتارهای مادرش ناراحت باشد. بنابراین در قبال دخالت‌های مادر شوهر ، همسر خود را مقصر ندانید، چراکه باعث دامن زدن به مشکلات می‌شود و رابطه بین شما و همسرتان را سرد می‌کند.

اگر احساس می کنید دخالت مادر شوهر تان به خاطر رفتار همسرتان هست، حتما مقاله مردان وابسته به مادر را بخوانید.

?مادر همسرتان را همان گونه که هست بپذیرید

مادرشوهر شما با اخلاقی که دارد سال‌ها زندگی کرده است، بنابراین توقع نداشته باشید که پس از ورود به زندگی همسرتان، بتوانید او را تحت تاثیر قرار داده و اخلاق و رفتارش را تغییر دهید. پس تا حدودی دخالت مادر شوهر در زندگی تان همیشه خواهد بود.

توصیه می کنیم مادر شوهر خود را حتی با دخالت‌هایی که دارد، بپذیرد اما سعی کنید با رفتار خود به او نشان دهید، در کمال احترامی که برای او قائل هستید اجازه دخالت کردن به او را نمی‌دهید. با احترام گذاشتن به خانواده همسرتان محبت خود را به شوهر خود نشان می‌دهید و چشم پوشی از خطای مادر شوهر در قبال عشقی که به همسرتان دارید، بسیار ناچیز است. دخالت مادر شوهر می تواند از روی نگرانی و محبتش نیز باشد.

?ارتباطات خود را کاهش دهید

اگر مادر شوهر شما هر بار که شما را می‌بیند، دخالت های او در زندگی‌تان بیشتر می‌شود، می توانید ارتباط خود را کمتر کنید، اما نه به اندازه‌ای که باعث دوری شده و مشکلات جدیدتری را ایجاد کند. برای مثال اگر منزل تان نزدیک خانه آن هاست، لزومی ندارد برای صبحانه ویا وعده های دیگر به آن جا بروید. استقلال خود را حفظ کنید. این گونه مرزها نیز از بین نمی رود. به مرور دخالت مادر شوهر با در بازدید های بعدی کمتر می شود.

برای جلوگیری از دخات مادر شوهر ام چکار کنم؟

جلوگیری از دخالت های مادر شوهر

اگر دخالت مادر شوهر به حدی شده که قادر به کنترل آن نیستید و این مسئله باعث شده تا در زندگی با مشکل مواجه شوید، می‌توانید از راهکارهایی که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم، استفاده کنید.

? با همسر خود همراه و همدل باشید

همیشه این موضوع را بیاد داشته باشید که شما و همسرتان کنار یکدیگر هستید و نه در مقابل هم. وقتی مادر شوهر شما در زندگی‌تان دخالت می‌کند شما بایستی که با همسرتان همدل و همراه باشید تا بتوانید به کمک هم مشکل را حل کنید تا زمینه ایجاد مشکلات بزرگ‌تر فراهم نشود. اینکار باعث می‌شود که شما و همسرتان توانایی روحی بالایی در حل مشکلات داشته باشید.

? برای جلوگیری از دخالت مادر شوهر حریم ها را حفظ کنید

سعی کنید از زمانی که به تازگی با خانواده همسر خود آشنا شده‌اید و پس از عقد به تازگی در حال رفت و آمد به خانه همسرتان هستید، حریم‌ها را حفظ کنید تا آن رابطه متعادلی که باید بین شما و مادرشوهرتان ایجاد شود، فراتر از حد خود نرود.

برای اینکار می‌توانید در فاصله‌های زمانی نه بسیار نزدیک و نه بسیار دور به دیدن خانواده همسر خود بروید و بر روی رفت و آمد خود کنترل داشته باشید.

سعی کنید همواره در ارتباطات و صحبت‌هایی که با خانواده همسرتان دارید، احترام آن‌ها را نگه دارید تا احترام متقابل دریافت کنید.

? در کمال احترام و ادب رفتار کنید

اگر مادر همسر‌تان در زندگی شما دخالت می‌کند، نباید مقابله به مثل کنید، فقط کافی است با احترام پاسخ او را بدهید و نظر خود را پیرامون دخالت‌هایش به او بگویید. دیدگاه خود را نسبت به دخالت مادر شوهر تعدیل کنید.

مادر شوهر به دلیل حسی که به پسر خود دارد به خود این اجازه را می‌دهد که در زندگی او دخالت کند، اگر شما رفتار و لحن درستی را در حرف زدن با او بکار ببرید، مطمئن باشید مشکلی به وجود نخواهد آمد. سعی کنید همیشه بیاد داشته باشید که مادر شوهرتان همسرتان را بزرگ کرده و همسر شما چه احساسی نسبت به او دارد.

? برتی جلوگیری از دخالت مادر شوهر با او بیشتر صحبت کنید

وقتی ازدواج می‌کنید، باید در کنار زندگی با همسرتان، رابطه مسالمت آمیز و عاطفی با خانواده او و به خصوص مادر شوهرتان را نیز بیاموزید. حتی اگر اختلافی میان شما هست، آن را با گفتگو حل کنید. دخالت مادر شوهر شما همیشه از روی کینه و حسد نیست.

پس سعی کنید از طریق صحبت کردن با مادر شوهر خود و برطرف کردن سوء تفاهم‌ها یک رابطه دوستانه برقرار کنید تا دخالت‌های او را به نفع خود تمام کنید.

برای آشنایی با نحوه صحیح رفتار با مادر شوهر کلیک کنید.

بهترین راه‌ها برای جلوگیری از دخالت مادر شوهر

اگر می‌خواهید قبل از اینکه مادرشوهرتان در زندگی شما دخالت کند، جلوی این کار او را بگیرید، می‌توانید از راهکارهای ارائه شده در ادامه این مطلب استفاده کنید.

1️⃣ گاهی همسرتان را با مادرش تنها بگذارید

در واقع دلیل دخالت بسیاری از مادرشوهرها این است که فکر می‌کنند پسرشان را پس از ازدواج از دست داده‌اند و دیگر نمی توانند کنترلی بر روی او داشته و همانند قبل نظر خود را به او بگویند.

شما باید اجازه دهید که همسرتان گاهی با مادر خود به تنهایی و بدون حضور شما وقت بگذراند. اینگونه او احساس خواهد کرد برای فرزندش مهم است و هنوز هم او را از دست نداده است. خود را در مقام قیاس با مادر همسرتان قرار ندهید. بپذیرید که او نیز به عنوان مادر به خود این حق را می دهد در برخی امور نظر دهد. دخالت مادر شوهر شما به معنای از دست دادن کنترل تان روی زندگی تان نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سیاست های زنان در مقابل خانواده شوهر کلیک کنید.

2️⃣ عدم انتقال حرف های مادر شوهر به همسر

وقتی صحبت‌هایی میان شما و مادر شوهرتان رد و بدل می‌شود، سعی کنید خودتان موضوع را حل کنید. اگر شما نیز از آن دسته از زن‌ها هستید که حرف‌های مادر شوهر را به همسرتان انتقال می‌دهید تا او با مادرش مقابله کند، سخت در اشتباهید. چراکه اینکار باعث می‌شود مادر شوهرتان احساس کند شما پسرش را بر علیه او ترغیب می‌کنید و اوضاع بدتر از قبل خواهد شد.

برای جلوگیری از دخالت مادر شوهر بدون اینکه پای همسرتان را به موضوع باز کنید، با مادر شوهر خود صحبت کنید و مودبانه پاسخ او را بدهید، این گونه همسرتان را نیز بین دوراهی قرار نخواهید داد. همواره بیاد داشته باشید همان اندازه که شما برای همسرتان مهم هستید، او مادرش را نیز دوست دارد.

سخن آخر

شما وقتی ازدواج می‌کنید و وارد یک زندگی زناشویی می‌شوید، نمی‌توانید فقط یک زندگی با همسر خود داشته باشید و به عبارتی خانواده او را از تعاملات خود حذف کنید. خواه ناخواه تا حدودی دخالت مادر شوهر پیش خواهد آمد. پس لزومی ندارد که ذهن خود را از این بابت آشفته کنید.

اگر رابطه خوبی با مادر شوهر خود ندارید و او در زندگی شما دخالت می‌کند، فقط کافی است صبر داشته باشید و به گونه‌ای رفتار کنید که این دخالت‌ها باعث بروز مشکل در زندگی‌تان نشود. همواره به یاد داشته باشید که رعایت احترام ضمن کم کردن مشکلات، نشان دهنده تربیت خانوادگی شما نیز می‌باشد و وقتی مادرشوهرتان متوجه شود که دخالت‌هایش تاثیری در زندگی شما ندارد و شما فرد مورد احترامی هستید، مطمئن باشید این گونه دخالت‌ها و مشکلات به مرور کم رنگ خواهد شد. در صورتی که نتوانستیدمساله را حل کنید حتما از مشاوره خانواده استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت مادر شوهر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. مرسی از سایت خوبتون از وقتی مطالب شما رو دنبال می کنم خیلی رابطه ام با خانواده شوهرم بهتر شده همسرمم رفتارش عوض شده اونم رابطه اش هم با من و هم با خانواده خیلی خوب شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره