اختلافات خانوادگی | تعریف و ریشه اختلافات خانواده + راه های پیشگیری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلافات خانوادگی در هر خانه‌ای اتفاق می‌افتد و به نوعی بروز آن غیرقابل‌اجتناب است. اگرچه برخی از خانواده‌ها به‌خوبی مشکلات را مدیریت می‌کنند. اما متأسفانه اختلافات خانوادگی برای برخی دیگر تبدیل به یک چالش جدی و حتی گاهی اوقات باعث از هم‌پاشیدن خانواده می‌شود. به همین خاطر توجه به مشکلاتی که در روابط میان اعضا ایجاد می‌شود و همین‌طور آشنایی با راهکارهایی برای رفع این شرایط ازجمله موضوعاتی است که بهتر است نسبت به آن‌ها آگاهی کافی داشته باشید ویا با دریافت مشاوره خانواده با سرعت بیشتری مسائل را حل وفصل کنید.

اختلافات خانوادگی و انواع آن

بروز اختلاف‌نظر و ناراحتی میان اعضای خانواده یکی از موضوعاتی است که هرگز نمی‌توانید به‌طور کامل از ایجاد آن جلوگیری کنید. اما با مدیریت صحیح شرایط پیش‌آمده می‌توانید از بروز اختلافات جدی در محیط خانواده‌تان جلوگیری نمایید. اختلافات خانوادگی و ناآگاهی از راه‌های روبه‌رو شدن با آن‌ها ازجمله مسائلی است که می‌تواند آسیب‌های جدی را در روابط اعضای خانواده ایجاد کند. تاجایی که شاید اثرات منفی آن برای مدت طولانی باقی بماند. به همین خاطر در شرایطی که میزان و شدت اختلافات خارج از توان مدیریت تان است، حتما از یک روانشناس خانواده کمک بگیرید. ناراحتی و اختلاف در میان تمامی اعضای خانواده اجتناب ناپذیر و قابل مدیریت است. پس بر اساس دلایل، راه‌های کنار آمدن با آن متفاوت خواهد بود.

اختلاف میان زوجین

گاهی اوقات اختلاف و درگیری میان زوجین بروز پیدا می‌کند. تفاوت‌های فرهنگی و همین‌طور بی‌تجربگی درزمینهٔ ارتباط با جنس مخالف یا مدیریت زندگی مشترک ازجمله مسائلی است که باعث بروز این مشکلات می‌شود. تا جایی که روانشناسان خانواده معتقدند 5 سال نخست زندگی‌مشترک، بیشترین احتمال برای از بین رفتن زندگی مشترک و جدایی در آن وجود دارد. خدمات مشاوره‌های پیش از ازدواج و افزایش آگاهی از شیوه‌های ارتباطی و انتظارات جنس مخالف ازجمله راهکارهای موثر کاهش این مشکلات است.

اختلاف‌نظر و بحث میان زوجین در شرایطی که شما صاحب فرزند باشید می‌تواند مشکلات به‌مراتب جدی‌تری را برای خانواده‌تان ایجاد کند. اختلاف میان والدین باعث خواهد شد تا فرزندان احساس امنیت و آرامشی را که می‌بایست از والدینشان دریافت کنند به دست نیاورند. این موضوع در کنار اثرات منفی که در شخصیت آن‌ها خواهد داشت، احتمال بروز اختلالات روحی مانند اضطراب و افسردگی را افزایش خواهد داد. پس در چنین شرایطی با تلاش برای حل اختلافات با همسرتان و همین‌طور خدمات مشاوره‌خانواده فضای خانه خود را تغییر دهید.

برای پایان دعوای زن و شوهر کلیک کنید.

اختلاف میان والدین و فرزندان

یکی از رایج‌ترین اختلافات خانوادگی را می‌توان در میان والدین و فرزندان آن‌ها یافت. فرزندان در سنین پایین‌تر معمولاً به دلیل وابستگی که به والدین خود دارند چندان با آن‌ها دچار اختلاف‌نظر نمی‌شوند، اما با رسیدن به سنین نوجوانی و به‌موازات کاهش وابستگی و دست‌یابی به یک هویت مستقل احتمال ایجاد درگیری به دلیل اختلاف در طرز تفکر میان فرزندان با والدینشان افزایش پیدا می‌کند.

فروشگاه آرامیس

بیشتر بخوانید : اختلاف با پدر و مادر

علاوه بر این نوجوانی بازه سنی است که فشار روانی بسیاری را برای فرد به همراه دارد و همین موضوع می‌تواند احتمال تحریک‌پذیری و ایجاد اختلافات خانوادگی را افزایش دهد. با توجه به اینکه والدین نقش بسیار مهمی در زندگی فرزندانشان دارند و آسیب دیدن رابطه میان آن‌ها می‌تواند خطرات بسیاری را برای فرزندان به همراه داشته باشد، بهتر است راجع به نحوه برخورد با نوجوان و نکاتی که می‌بایست در تربیت آن‌ها مدنظر داشته باشید از یک روانشناس کمک بگیرید. برای آشنایی با بهترین روش های تربیت نوجوان کلیک کنید.

اختلاف میان فرزندان با یکدیگر

اختلاف میان فرزندان یکی دیگر از موضوعاتی است که در تمامی خانواده‌ها دیده می‌شود و شاید از نظرتان نیاز به توجه چندانی نداشته باشد اما در بعضی مواقع مثل حسادت از تولد فرزند جدید یا احساس تبعیض میان فرزندان، وجود یک فرزند معلول و بدرفتاری سایرین با او یا در شرایطی که شدت و مدت اختلاف از حالت عادی خارج شده، بهتر است برای برطرف کردن این اختلافات اقدامات جدی‌تری را در نظر داشته باشید.

دلایل ایجاد اختلافات خانوادگی

اختلاف‌نظر در مسائل مختلف

اختلاف‌نظر راجع به مسائل مختلف عامل بسیاری از مشکلات و اختلافات خانوادگی است. اختلافات می‌تواند بر سر مسائل ساده‌ای نظیر مقصد یک سفر یا موضوعات بااهمیتی مانند انتخاب محل زندگی ایجادشده و طبیعتاً به میزانی که اهمیت موضوع بیشتر باشد، مشکلات بیشتری را در خانواده ایجاد می‌کند. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود اعضای خانواده به راه‌های صحبت کردن بر سر مسائل مختلف توجه کافی داشته باشند و سعی کنند تا از این طریق با توجه به نظرات یکدیگر از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنند.

حل نشدن اختلافات قبلی

باقی ماندن کدورت و ناراحتی را می‌توان زنگ خطر جدیی برای ایجاد اختلاف و دلخوری در یک خانواده دانست. گاهی اوقات بروز یک اتفاق به‌ظاهر ساده می‌تواند باعث زنده شدن خاطرات و دلخوری‌های گذشته میان طرفین شده و آن‌ها را به سمت نشان دادن واکنش‌های تند سوق دهد. در برخی مواقع نیز فرد از موضوعی ناراحت است، اما به هر دلیلی امکان بازگو کردن آن را ندارد و ناراحتی خود را به‌صورت بهانه‌گیری یا بحث راجع به مسائل مختلف نشان می‌دهد.

در صورت باقی ماندن ناراحتی‌ها یا ناتوانی از بیان احساسات که فشار زیادی برای فرد به همراه دارد؛ بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. بخشش درمانی یا فراهم کردن شرایط صحبت برای اعضای خانواده ازجمله راهکارهایی هستند که در این شرایط می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

اختلافات خانوادگی به دلیل فشارهای روانی

بروز بحران‌هایی مانند بیماری یا فوت یکی از اعضا، مشکلات مالی و … ازجمله موضوعاتی هستند که باعث افزایش فشار روانی و اضطراب در میان اعضای خانواده می‌شود. به عبارتی آن‌ها را نسبت به مسائل مختلف تحریک‌پذیر کنند. با توجه به اینکه در این شرایط احتمال بروز اختلافات خانوادگی افزایش پیدا می‌کند بهتر است در این مواقع از بحث کردن با یکدیگر اجتناب کنید.

روابط یک‌طرفه یا احساس تبعیض

روابط یک‌طرفه به شرایطی گفته می‌شود که یکی از طرفین بیش از سایرین برای رفاه و آرامش دیگران تلاش می‌کند. در این شرایط به‌مرورزمان فرد احساس زیان می‌کند. یا زمانی برای اختصاص به خود ندارد و این می‌تواند مشکلات روحی بسیاری مثل افسردگی را برای وی ایجاد نماید. در چنین شرایطی احتمالاً اعتراض به شرایط موجود باعث بروز اختلاف در میان اعضا باشد (برای مثال معمولا در خانواده‌ها مادر خود را فدای خانواده می‌کند).

ناآگاهی

به‌طورکلی ناآگاهی را می‌توان اصلی‌ترین دلیل بروز اختلافات خانوادگی دانست. بی‌اطلاعی از مسائلی مانند اصول صحبت کردن در خانواده، مدیریت شرایط بحرانی یا راهکارهای همدلی با یکدیگر و… احتمال بروز اختلاف و کدورت میان اعضا را افزایش می‌دهد. پس حتما با کمک مشاورین خانواده شرایط روحی خود و سایر اعضا را بهبود ببخشید. با این کار علاوه بر کاهش اختلافات خانوادگی، کیفیت رابطه میان اعضا را در شرایط بهتری قرار می‌دهید.

پیامدهای اختلافات خانوادگی

بی‌توجهی به برطرف کردن اختلافات خانوادگی در بسیاری از مواقع باعث می‌شود تا کدورت و ناراحتی در ذهن و قلب فرد باقی بماند. درنتیجه به دنبال هر بحثی، تمامی اختلافات گذشته مجدد زنده‌شده و این موضوع باعث حل نشدن یا سخت‌تر شدن بحران جدید خواهد شد.

علاوه بر این معمولاً منجر به آسیب دیدن رابطه میان اعضا، ایجاد دلخوری و از بین رفتن صمیمیت و همین‌طور کاهش احترام میان اعضا خواهد شد. در کنار این مسائل بروز اختلافات خانوادگی باعث ایجاد جو نامناسب در خانه می‌شود. پس احتمال بروز اضطراب یا افسردگی در میان اعضا به‌خصوص فرزندان کوچک‌تر افزایش می‌یابد. به همین خاطر با دریافت مشاوره‌خانواده علاوه بر ازبین‌بردن پیامدهای منفی اختلافات، راهکارهایی را برای پیشگیری از بروز مجدد این مشکلات آموزش ببینید.

راهکارهایی برای از بین بردن اختلافات خانوادگی

با یکدیگر صحبت کنید

به اعتقاد روانشناسان توانایی صحبت کردن اعضای خانواده با یکدیگر یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش اختلافات خانوادگی است. بااین‌حال برای گرفتن‌نتیجه مطلوب از این راهکار باید با اصول صحبت‌کردن به‌خوبی آشنا باشید. برای اینکه گفت‌وگوی مفیدی داشته باشید در درجه اول می‌بایست زمان و مکان مناسبی را برای صحبت انتخاب کنید و علاوه بر این در کنار بیان نظراتتان به دیگران نیز اجازه صحبت کردن بدهید.

به تفاوت‌ها احترام بگذارید

همان‌طور که‌گفتیم اختلاف‌نظر دلیل بسیاری از مشکلات میان اعضای خانواده است. بااین‌حال این خود اختلاف‌نظر نیست که باعث ایجاد مشکل می‌شود بلکه نوع برخورد افراد با تفاوت است که می‌تواند باعث بروز دلخوری شود. درنتیجه اگر می‌خواهید از بروز اختلافات خانوادگی جلوگیری کنید همواره به این موضوع توجه داشته باشید که “دیگران مجبور نیستند مانند شما فکر کنند و هرکس مجاز است دیدگاه‌های خودش را داشته باشد”. هنگامی‌که بتوانید تفاوت دیگران با خود را بپذیرید و یا این مهارت را به دیگران آموزش دهید از بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهید کرد.

مشکلات را حل کنید

روانشناسان معتقدند اتمام یک اختلاف معمولاً به دو شکل اتفاق خواهد افتاد؛ در حالت اول اعضا به‌واقع مشکلات میان خود را برطرف کرده و راهکارهای جدیدی را برای جلوگیری از بروز مشکلات پیدا می‌کنند؛ اما در حالت دوم افراد صرفاً برای جلوگیری از آسیب دیدن رابطه سعی می‌کنند تا مشکلات را فراموش کنند. این شرایط معمولاً باعث خواهد شد تا دلخوری‌ها باقی مانده و علاوه بر آسیب زدن به کیفیت رابطه، مشکل در مسائل مختلف مجدداً به‌نوعی خود را نشان خواهد داد. درنتیجه اگر می‌خواهید از بروز اختلافات خانوادگی جلوگیری کنید بهتر است همواره به دنبال حل کردن واقعی مشکلات به‌جای انکار آن‌ها باشید.

برای آشنایی با راه حل رفع دعواهای خانوادگی کلیک کنید.

استفاده از مشاوره خانواده برای حل اختلافات خانوادگی

اگر احساس می‌کنید اختلافات در خانواده شما پیچیده‌تر از آن است که به‌تنهایی بتوانید آن‌ها را حل کنید و یا در شرایطی که اختلافات شدت بیشتری پیدا کرده یا برای زمان طولانی باقی مانده‌اند بهتر است از یک مشاور خانواده برای بهبود شرایط کمک بگیرید. مشاورین به دلیل تخصص و تجربه‌ای که در حل مشکلات خانواده‌ها دارند می‌توانند بدون جانب‌داری راهکارهای مناسبی را برای تغییر شرایط به شما آموزش دهند. حل اختلاف‌نظر میان زوجین، راهکارهایی برای برقراری رابطه با فرزندان، یادگیری آداب صحبت کردن در خانواده و همین‌طور بهبود کیفیت ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر ازجمله مسائلی است که روانشناسان می‌توانند به شما در بهبود آن‌ها کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلافات خانوادگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

 

سؤالات متداول

چطور می‌توان اختلافات خانوادگی را برطرف کرد؟

با توجه به دلیلی که برای ایجاد اختلافات خانوادگی وجود دارد راه‌های برطرف کردن آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. بااین‌حال صحبت کردن با یکدیگر و کمک گرفتن از مشاورین خانواده از راهکارهایی هستند که در بسیاری از مواقع می‌توانند به شما در حل کردن مشکلات کمک کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

  1. من پدر و مادرم خیلی با هم مشکل دارن ولی هیچ وقت برای رفع مشکلشون کاری نمیکنن خسته شدم همش دعوا داد تو خونه اس

    1. اختلافات و مشکلات تو هر خانواده ای وجود داره ولی خوب شدتش با هم فرق داره. اختلافات و دعواهای خانوادگی معمولا باعث ایجاد یک تعامل معیوب در بین اعضا میشه که هر فردی در خانواده با نقشی که داره میتونه تا حدی روی بقیه تاثیر بزاره. متخصص با بررسی علل و نقش هر یک از اعضای خانواده به شما و پدر و مادرتون کمک میکنه تا بتونید شکاف های به وجود امده را کم کرده و با در نهایت به یک ارتباط سازنده دست پیدا کنید. برای شروع می تونید مشاوره خانواده دریافت کنید.

  2. اختلافات خانوادگی ، چون دختری که خودکشی کرده بخاطر اختلافات خانوادگی بوده ، برای همین ، اختلافات خانوادگی رو اوردم ، دوسال پیش من‌کمتر در مورد اختلافات خانوادگی حرف زدم امسال بیشتر به چشم می خوره

  3. زن همسایه ما دچار اختلاف شده ، قرار بوده خانه ویا زمینی رو بزن بنامش نزدن دچار مشکل شده ، در ایران بعضی ها قبل از فوت خانه ای رو به نام همسر میزنند که اگر فوت کردن فرزندان سر ارث مادر رو بیرون نکنند کم پیش میاد کسی مادر رو بیرون کنه ولی بعضی ها دچار اختلاف میشن ، زن همسایه هم نگران هست که شوهرش خدای ناکرده بعد از ۱۲۰سال فوت کنه خودش با این ۷فرزند چیکار کنه ایاباید سر ارث با فرزندان دعوا کنه ، بعد این خانم ، اسمش معصومه هست با یک ادمی ازدواج کرده سن بالا دارای ۷فرزند خوب باید یه چیزی بنامش بزنتد چه دوست داشته باشند وچه دوست نداشته باشند البته خودشون میگن یه چیزهای بنامش زدیم ، معصومه می گه نزدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره