تاثیر استرس والدین بر کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر استرس والدین بر کودکان به طور اجتناب ناپذیری در هر خانواده‌ای وجود دارد، اما شدت استرس در آثار آن بر کودک اهمیت دارد. زندگی سرشار از فراز و نشیب‌های متعدد است که می‌تواند هر یک از والدین را دچار تنش و نگرانی‌هایی بکند. طبق مطالعات و پژوهش‌ها احساسات و حالات روحی و روانی پدر و مادر تاثیر بسزایی در رشد عاطفی و تکامل اجتماعی فرزندان دارد.

کودک در طی دوره‌های رشد و تکامل خود با اعضای خانواده بیش از سایرین در ارتباط است. و از این‌ رو یک ارتباط و پیوند محکم عاطفی میان آنان شکل می‌گیرد. که می‌تواند به راحتی تحت تاثیر حالات و احساسات والدین قرار گرفته و مطابق با آن تغییر کند. اضطراب بیش از حد والدین مسلما آثار زیان باری بر جسم و روان کودک دارد. بنابراین هر چه زودتر باید راهی برای درمان‌ اضطراب خود پیدا کنید.

تاثیر استرس والدین بر کودکان

تاثیر استرس والدین بر کودکان چیست

 

تاثیر استرس والدین بر کودکان اغلب در برخورد با اطرافیان، دوستان و خانواده نمایان می‌شود. استرس و اضطرابی که از طریق والد به فرزند منتقل می‌شود، باعث کاهش قدرت حافظه و ذهن کودک می‌شود. در نهایت بر عملکرد روزانه او اثرات منفی بر جای می‌گذارد. در نهایت اختلالاتی مانند اختلال خواب در کودک بروز پیدا می‌کند. حتی تاثیر استرس والدین بر کودکان باعث اختلال در خوراک کودکان می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاقات باید حتما از روانشناس کمک بگیرید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

نشانه های تاثیر استرس والدین بر کودکان

? کاهش اشتها

? وانمود به مریضی

?تپش قلب

? درد در قفسه سینه

? سر درد

?کابوس شبانه

? شب ادراری

? عصبانیت

?پرخاشگری

? کاهش تمرکز

? ناخن جویدن

?لجبازی

? ترس

? بی قراری

?اضطراب

? نوسانات خلقی

اهمیت بررسی تاثیر استرس والدین بر کودکان

تاثیر استرس والدین بر کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. برای پدر و مادرانی که دچار استرس هستند، پذیرش اینکه رفتار و حال آن‌ها می‌تواند اثر منفی روی کودکان شان بگذارد، کار سختی است. پس تاثیر رفتارشان را انکار کرده و در عوض عوامل بیرونی را مسبب مشکلات فرزندشان می‌دانند. استرس افکار، رفتار و حتی ظاهر شما را دچار تغییراتی می‎‌کند. بنابراین طبیعی است که نتوانید به اندازه کافی آرامش به کودک خردسال تان منتقل کنید. برای درک بهتر این مساله حتما مقاله عوامل بروز استرس در کودکان را بخوانید.

ارتباط عوامل استرس زا در والدین و کودکان

یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین تاثیر استرس والدین بر کودکان، اضطراب ناشی از بر عهده گرفتن نقش والدی می‌باشد. که قبل از تولد نوزادان آغاز می‌شود. این استرس می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی همچون تولد نوزاد و مشکلات احتمالی در او، عوامل اجتماعی مانند نبود حمایت‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی و یا موارد مربوط به خود پدر و مادر نظیر نداشتن اطلاعات کافی در مورد نحوه رشد و تربیت کودک باشد.

از آن جا که والدین الگویی برای فرزندان خود محسوب می‌شوند، کودکان نیز با تقلید رفتارهای آنان و الگو گیری از واکنش‌ها و پاسخ‌های رفتاری به اتفاقات و رویدادهای مختلف زندگی، شیوه‌ای مشابه آنان را در برخورد با مشکلات زندگی انتخاب می‌کنند. بنابراین تاثیر استرس والدین بر کودکان رابطه مستقیمی با رفتار کودک دارد. همچنین این پاسخ‌ها در والدین به طور مستقیم بر حالات عاطفی و سطح استرس کودکان موثر است. در صورتی که بعد از تولد فرزند خود با این گونه تنش‌ها مواجه هستید بهتر است با مراجعه به یک مشاور با تجربه نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایید تا تاثیرات مخرب آن برکودک‌تان از بین برود. برای آشنایی با نشانه های استرس در کودکان کلیک کنید.

تاثیر استرس مادران بر کودک پیش از تولد

تاثیر استرس والدین بر کودکان پیش از تولد است. از زمان تشکیل نطفه در رحم مادر تا زمانی که کودک در کنار خانواده در حال رشد و زندگی کردن است، احساسات و عواطف مادر بر کودکش مستقیما تاثیر می‌گذارند. مطالعات نشان می‌دهند اگر مادر در زمان بارداری تحت استرس و تنش‌های زیادی قرار داشته باشد به طوری که این فشارهای روانی برای مدت قابل توجهی برای مادر تداوم داشته باشند، می‌تواند رشد و تکامل مغز و سیستم‌های مرتبط با آن را با اختلال مواجه کند.

علاوه بر آن، اگر بخواهیم راجع به تاثیر استرس والدین بر کودکان بیشتر توضیح دهیم؛ اضطراب و نگرانی بیش از حد پیش از تولد نوزاد در مادران می‌تواند به بروز رفتارهای غیر طبیعی و نامطلوب در کودک نظیر بد خلقی، بهانه گیری، عصبانیت بی مورد، کینه توزی و بی قراری و آرام نگرفتن منجر شود.

مادران باردار به دلیل ترشح هورومن‌های مختلف در بدنشان بیشتر دچار تحولات روحی و روانی قرار می‌گیرند، توجه نمایید یک مادر باردار علاوه بر پزشک زنان حتما باید تحت نظر یک مشاور قرار بگیرد. تا از تولد فرزندی با انواع اختلالات روحی جلوگیری شود. بنابراین برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

عواقب استرس والدین در نخستین سال های زندگی کودک

براساس گفته ها، تاثیر استرس والدین بر کودکان همراه با عواقب زیادی است. نخستین سال‌های زندگی کودک پس از تولد او جز حساس‌ترین و مهم‌ترین دوران زندگی هر کودکی می‌باشند. والدین در این دوران می‌توانند تحت فشارها و استرس‌های مختلفی قرار بگیرند که اگر این استرس‌ها بیش از حد معمول بوده و بر سایر عواطف و حالات آنان غلبه داشته باشد، می‌تواند روابط میان فرزندان با والدین را به میزان قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر قرار دهد.

در چنین شرایطی، رابطه فرزند با پدر و مادر به اندازه کافی به شکل مستحکم و پایدار شکل نمی‌گیرد و کودک ممکن است مدام احساس ناامنی و اضطراب داشته باشد که این حالات در صورت ادامه‌دار شدن، کودکان را دچار اختلالات رفتار و مشکل در بروز احساسات و کاهش عاطفه و افزایش وابستگی نسبت به والدین خواهد نمود.

بهترین راهکار پیشگیری از تاثیر استرس والدین بر کودکان با درمان و کاهش استرس والدین است. اما گاهی کار از کار می‌گذرد و کودک نیز تحت تاثیر این عوامل دچار اختلالات رفتاری می‌شوند؛ در این شرایط باید هرچه سریع‌تر کودک‌تان را تحت نظر یک روانشناس کودک قرار دهید تا از وخیم‌تر شدن اوضاع جلوگیری نماید.

تاثیر اختلافات بین زن و شوهر بر افزایش استرس کودک

اگر روابط میان زن و شوهر در اولین سال‌های بعد از تولد کودک با مشکلاتی روبرو شود و اختلافاتی میان آن‌ها در گیرد، مثلا “دعواهای متعدد یا بحث‌های کلامی یا سایر اختلافات” کودکانی که در چنین محیطی قرار می‌گیرند اغلب دچار اضطراب، نگرانی، ناراحتی، گریه‌های مداوم و بی وقفه، لجبازی و وابستگی بیش از اندازه خواهند شد.

مادر و پدر باید از تاثیر استرس والدین بر کودکان اطلاع داشته باشند. به منظور پیشگیری از بروز این اختلالات و کاهش احتمال پدیداری استرس و بد خلقی در کودک، لازم است که والدین پیش از تولد فرزند و بر عهده گیری نقش پدر و مادر، آموزش‌های مورد نیاز در این زمینه را پس از مراجعه به مشاور دریافت کرده و حمایت‌های لازم از آنان در این زمینه به عمل آید.

عواقب عدم توجه به اختلالات و تاثیر استرس والدین بر کودکان

اگر شرایط به همین ترتیب وخیم باقی بمانند و کودک به مرحله‌ای برسد که دیگر پدر و مادر برایش نه تنها کانونی برای یافتن آرامش و راحتی نباشد. بلکه باعث تشویش و نگرانی و استرس او نیز بشوند، امکان بروز اختلالات جدی در آینده نظیر اختلال کم توجهی، بیش فعالی، اوتیسم، گرفتاری به اعتیاد، افسردگی و یا حتی خودکشی وجود خواهد داشت. بنابراین اختلالات جدی یکی از عوامل تاثیر استرس والدین بر کودکان است.

چه عواملی می توانند باعث بروز استرس در کودکان شوند؟

چه عواملی می توانند باعث بروز استرس در کودکان شوند

 

علاوه بر ارتباطی که بین استرس والدین و کودکان وجود دارد، عوامل دیگری نیز در تاثیر استرس والدین بر کودکان نقش دارند. در ادامه به اضطراب آورترین مشکلات برای کودکان اشاره کرده‌ایم.

? ورود یک کودک جدید به خانواده

? از دست دادن یکی از عزیزان و نزدیکان کودک

?درگیری و نزاع با اعضای خانواده

? ابتلا به یک بیماری خاص

? تحت درمان قرار داشتن

?اختلافات بین پدر و مادر

? جدا شدن والدین یا طلاق گرفتن

? ورود به سنین مدرسه

?قرار گرفتن تحت تاثیر رفتارهای دوستان و فشارهای وارده از سمت همکلاسی‌ها

? مواجه شدن با مشکلاتی در تطابق با محیط و یادگیری مهارت‌ها

? عوض شدن محیط زندگی

?توجه نکردن به کودکان و نادیده گرفته شدن توسط پدر و مادر و سایر اعضای خانواده

? عدم شناخت دوره‌های تکاملی کودک و آشنا نبودن با تغییرات و نیازمندی‌ها در هر دوره رشد و تکامل توسط والدین

? سرزنش مداوم کودکان به خاطر مرتکب شدن خطاها

?فریاد زدن بر سر کودکان

? تنبیه کودکان

? گذاشتن کودک در دو راهی هنگام تصمیم گیری و ندادن راهنمایی‌های لازم به او

اگر کودک‌تان به دلیل هر یک از عوامل فوق و یا عوامل دیگر دچار استرس شده و یا خود شما مدام روزهای پر استرسی را تجربه می‌کنید. قبل از وقوع شرایط و وخیم‌ تر و تاثیر گذاشتن این اختلالات بر زندگی کودک‌تان حتما با یک روانشناس در ارتباط باشید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به تاثیر استرس والدین بر کودکان اطلاعات کسب کردید، متوجه شدید که والدین به چه میزانی بر روان و جسم کودک با رفتارهای خود تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل هنگام فرزندآوری باید تمامی مشکلات و اختلافات را حل کنید. تا استرس زیادی بر کودکان وارد نشود.

برای کاهش این استرس ها، حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر استرس والدین بر کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 با بر ترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

از مهم ترین و ابتدایی ترین استرس های والدین و کودکان که با آن روبرو می شوند چیست؟

یکی از مهم ترین استرس های والدین، اضطراب ناشی از بر عهده گرفتن نقش والدی می باشد که از قبل از تولد نوزادان آغاز می شود و می تواند ناشی از عوامل مختلفی همچون تولد نوزاد، عوامل اجتماعی و یا موارد مربوط به خود پدر و مادر باشد.

استرس والدین و مادر در بارداری چه تاثیری بر کودکان دارد؟

این اضطراب ها می تواند رشد و تکامل مغز و سیستم های مرتبط با آن را در نوزاد با اختلال مواجه کند و پس از تولد نیز به بروز رفتارهای غیر طبیعی و نامطلوب در کودک نظیر بد خلقی، بهانه گیری، عصبانیت بی مورد، کینه توزی و بی قراری و آرام نگرفتن بیانجامد. نمیتوان از مادران انتظار داشت خودشان به تنهایی استرس خود را کاهش دهند کمک از اطرافیان و همچنین جلسات مشاوره مستمر با یک متخصص روانشناس بسیار تاثیر گذار است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره