رفتار با مادر شوهر بی ملاحظه | نحوه برخورد با مادر شوهر بد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار با مادر شوهر علاوه بر احترام باید به همراه درک باشد، خیلی اوقات دلخوری‌ها به خاطر عدم درک طرف مقابل اتفاق می‌افتد. اگر بتوانید پی به علت دخالت‌ها، حرف‌ها و ناراحتی‌های مادرشوهرتان ببرید، خیلی بهتر می‌توانید رفتاری متناسب با موقعیت پی بگیرید، چه بسا با بازخوردی درست بتوانید روی مادر همسرتان نیز تاثیری مثبت بگذارید. با چنین سیاست‌های ظریفی آرامش و زیبایی ازدواج‌تان را روز به روز بیشتر خواهید کرد. در صورتی که روابط‌تان با مادرشوهرتان به چالش‌هایی خورده حتما از مشاوره خانواده استفاده نمایید.

فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با مادر شوهر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل  با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

رفتار با مادر شوهر

رفتار صحیح با مادر شوهر

هر نو عروسی با پا گذاشتن در خانواده همسرش با مسائل تازه ای روبرو می‌شود. بهتراست از همان ابتدا رفتار درستی در پیش بگیرید تا در آینده با مشکلات کمتری مواجه شوید. البته نگران نباشید اگر تا الان اشتباهاتی داشته اید می توانید آن ها را رفع کنید. فقط کافی است به خود زمان دهید. کلیشه های زیادی درباره مادر شوهر و ناملایمتی هایش وجود دارد. اما آیا همه این حرف ها و کلیشه ها واقعیت دارد؟

در جواب باید بگوییم خیر؛ خیلی از خانم ها ارتباط بسیار خوب و حتی نزدیکی با مادر همسرشان دارند. بنابراین شما نمی توانید پیش از شناخت مادرهمسرتان او را متهم کنید. با تمام این مسائل شما یک عضو تازه در آن خانواده هستید و پذیرفتن شما به عنوان عضوی از آن خانواده زمان می‌برد. پس عجله نکنید و در رفتار با مادر شوهر تان به نکاتی که در ادامه شرح داده ایم دقت نمایید.

قبل رفتار با مادر شوهر بی ملاحظه ابتدا شرایط او را درک کنید

در ابتدا باید یک نکته مهم را یادآور شویم و آن این موضوع است که رفتار مادر شوهر شما فقط نتیجه تفکری است که خودش در ذهن می‌پروراند و همسرتان در آن دخالتی ندارد.

بنابراین وقتی شاهد رفتار نامناسب و یا دخالتی از سوی مادر همسرتان هستید، بهتر است به جای اینکه همسر خود را مقصر بدانید، ابتدا در عین داشتن آرامش با او صحبت کنید تا شرایط را از دید شما بسنجد.

اگر پیرامون دخالت‌های مادرهمسرتان بخواهید با همسرتان جدل کنید، مطمئن باشید که زمینه مشکلات بزرگ‌تر فراهم می‌شود. فقط سعی کنید مسئله را به نحوی با همسرتان مطرح کنید که انگار قصد دارید موضوع را خودتان حل کنید. لازم است اشاره کنیم که نباید همسرتان را وارد بحث و اتفاقات میان خود و مادرشوهرتان کنید.

لازم است در رفتار با مادر شوهر زمانی که او حرفی می‌زند و یا کاری برخلاف میل شما انجام می‌دهد، فقط یک نکته را در ذهن داشته باشید که او نگران این است که پسرش را از دست بدهد و دلیل سختگیری‌ها و بداخلاقی‌های او نیز می‌تواند اقتضای شرایط و حتی سن او باشد.

بیشتر بخوانید : اختلافات خانوادگی

نکات مهم در برخورد و رفتار با مادر شوهر

لازم است برای بهبود روابط خود با مادرشوهرتان به برخی نکات توجه داشته باشید.

  • سعی کنید زمان‌هایی که در کنار مادرشوهرتان هستید، به همسرتان توجه کنید و به او بی احترامی نکنید.
  • از همسر خود در مقابل مادرش بدگویی و انتقاد نکنید.
  • ویژگی‌های مثبت مادرشوهر خود را برجسته کنید.
  • همواره احترام او را حفظ کنید و به این فکر کنید که او مادر همسرتان است.
  • سعی کنید انتقادها و حرف‌های او را نادیده بگیرید و به همسرتان منتقل نکنید.
  • گاهی برای مناسبت‌های مختلف برای مادرشوهرتان کادو بگیرید.

نحوه صحیح رفتار با مادر شوهر

بسیاری از زوج‌های جوان که والدین‌شان در زندگی زناشویی آن‌ها دخالت می‌کنند، نمی‌دانند که چه رفتار و واکنشی باید داشته باشند تا هم حرمت‌ها حفظ شود و هم اجازه دخالت داده نشود. از آن جا که بسیاری از اختلافات زن و شوهر مربوط به خانواده‌های دو طرف می‌شود، بهتر است در مورد نحوه این ارتباط یک فرایند مناسب پیش بگیرید.برای آشنایی با تعیین حد و حدود رابطه با خانواده همسر کلیک کنید.

✅  رفتار با مادر شوهر حسود

اگر مادر شوهرتان رابطه سردی با شما دارد، یا مدام در حال انتقاد کارهای شما است به این دلیل است که فکر می‌کند شما جای او را در قلب پسرش گرفته‌اید. به همین دلیل سعی می‌کند برای بازگرداندن جایگاه قبلی خود با شما رقابت کند. این حس رقابت از تفکر اشتباه و حس حسادت ناشی می‌شود.

اگر مادرشوهرتان دارای حسادت‌هایی به شما است، در مقابل حرف‌ها و رفتارهای او خونسرد باشید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و با یک لبخند از آن‌ها عبور نمایید.

اینکار باعث می‌شود که او به مرور احساس خود را کنار بگذارد و جایگاه خود را به عنوان مادر برای فرزندش درک کند. اما اگر مقابله به مثل کنید او به این باور می‌رسد که تصورش در مورد شما درست بوده و این رفتارها هرگز پایانی نخواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با بهترین رفار با مادر شوهر حسود کلیک کنید.

✅  رفتار با مادر شوهر وابسته

رفتار با مادر شوهر وابسته

آیا مادرشوهرتان به هر بهانه‌ای به شما زنگ می‌زند و سعی می‌کند شما و همسرتان را به خانه‌اش بکشاند؟ احتمالا مادر همسرتان فردی وابسته به فرزندش است که با اینکار تمامی برنامه‌های شما را از بین می‌برد.

برای اینکه تعادل برقرار باشد، شما و همسرتان بایستی که با مشورت یکدیگر سعی کنید زمان‌های مناسبی را برای گذراندن وقت با مادر همسرتان اختصاص دهید.

بهتر است مادرشوهرتان را نیز از این تصمیم خود مطلع سازید تا او شما را مدام به بهانه‌های مختلف دعوت نکند. مادر همسرتان باید متوجه این موضوع باشد که شما تمایل دارید برای اوقات مختلف زندگی‌تان خودتان تصمیم بگیرید.

✅  رفتار با مادر شوهر خودخواه

از ویژگی‌های مادرشوهرهای خودخواه این است که تصور می‌کنند می‌توانند برای همه امور زندگی فرزندشان نظر دهند. این تصور به آن‌ها این حق را می‌دهد که در تمامی امور پسر و عروسش از جمله خانه داری، تربیت بچه، امور مالی و شغل و … نظر خود را اعمال کنند.

رفتار با مادر شوهر خودخواه و مغرور می‌تواند این گونه باشد که در مقابل دخالت‌های او آرامش خود را حفظ کنید و به جای برخورد تدافعی، فقط کافی است دخالت‌هایش را نادیده بگیرید.

نادیده گرفتن دخالت‌های مادرشوهر کم کم به او می‌فهماند که نظراتش در زندگی زناشویی شما خریدار ندارد و این گونه شما بدون هیچ حرفی به او می‌فهمانید که دوست دارید زندگی زناشویی‌تان را مطابق نظر خود اداره کنید.

✅  رفتار با مادر شوهر کنتر‌ل‌گر

مادرشوهران کنترل گر در اغلب موارد گمان می‌کنند که کارهایی که انجام می‌دهد و کنترل هایی که دارد، باعث خیر و صلاح فرزندش است.

این دسته از مادرشوهرها در ابتدا خوب به نظر می‌رسند، چراکه در عین کنترل کردن، حمایت‌های لازم را نیز هم دارند، اما به مرور در بسیاری از امور قصد دخالت و کنترل دارند.

بهتر است برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی، از ابتدا زندگی‌تان را مستقل آغاز کنید و سعی نکنید در هر اموری به خانواده همسر پناه ببرید و آن‌ها را از مشکلات خود باخبر کنید.

✅  رفتار با مادر شوهر پرتوقع

مادر شوهر پرتوقع انتظار دارد پسرش خودش را وقف زندگی مادرش کند. او همیشه به بهانه‌های مختلف مخصوصا مسائل مالی از پسرش کمک می‌خواهد.

در رفتار با مادر شوهر پرتوقع نمی‌توان به خواسته‌های او بی اعتنا بود، چرا که پسرش در برابر خواسته‎‌های مادرش دارای مسئولیت است، ولی می‌توان به کمک هم برای خواسته‌های او محدودیت تعیین کرد تا به مشکلات او هم رسیدگی شود.

✅  رفتار با مادر شوهر غرغرو

مادر شوهر غرغرو منتظر یک اتفاق بر خلاف میلش است، تا بر سر پسر و عروس خود غر بزند. در این حالت شما باید تمامی تلاش خود را داشته باشید که حرف‌های او آسیبی به رابطه و زندگی مشترک شما نرساند.

بسیاری از زوج‌های جوان برای خلاص شدن از دست غر زدن‌های مادر شوهر هم که شده، تسلیم خواسته او می‌شوند که بسیار اشتباه است.

شما باید در برابر این حرف‌ها و رفتار مادر شوهر به صورت مودبانه و در کمال احترام پاسخ دهید و سعی کنید او را به آرامش دعوت کنید.

✅  رفتار با مادر شوهر قضاوت‌گر

اگر مادر شوهرتان فردی است که شما را بخاطر هر چیزی شامل نوع لباس پوشیدن، مدیریت پول‌، شیوه رفتار با همسر و حتی عقایدتان قضاوت می‌کند، مشکلات زیادی خواهید داشت.

خانواده همسر در هیچ موردی حق ندارند عقاید خود را به شما تحمیل کنند. فقط سعی کنید این موضوع را به همسر خود یادآور شوید و از او بخواهید که قوانین زندگی‌تان را خودتان تعیین کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

رفتار با مادر شوهری که در تربیت بچه ها دخالت می کند

یکی از آزار دهنده‌ترین رفتارها دخالت مادر همسرتان در تربیت بچه‌هاست. اگر رفتار مادر همسرتان با بچه‌ها به گونه‌ای است که احساس می‌کنید در تربیت فرزندتان دخالت می‌کند، بهتر است مستقیم به او نگویید که این رفتار را دوست ندارید. بحث در این باره با همسرتان نیز تاثیری ندارد.

در عوض می‌توانید زمان‌هایی که بچه‌ها به دیدن خانواده همسرتان می‌روند را محدودتر کنید و دیدارها را معطوف به زمانی‌های کنید که خودتان حضور دارید. همپچنین به گونه‌ای رفتار کنید که نشان دهد تمایل دارید فرزندتان مطابق میل و قوانینی که شما تعیین کرده‌اید، رفتار کند. در این زمینه می‌توانید با همسر خود مشورت داشته باشید.

برای جلوگیری از دخالت مادر شوهر کلیک کنید.

نشانه های مادر شوهر بد و سمی چیست؟

رفتار با مادر شوهر سمی

شما چالش های بیشتری در رفتار با مادر شوهر بد و سمی خواهید داشت. به همین منظور باید نشانه های چنین مادرشوهری را بشناسید و در مقابل آن اقدامات لازم را پیش بگیرید.

▪️ مادر شوهر سمی شما فقط خودش را قبول دارد

در رفتار با مادر شوهر تان که فکر می کند درست ترین و بهترین آدم روی زمین است، بارها دچار دل شکستگی و ناراحتی می شوید. چرا او اعتقاد دارد که همه حرف ها و کارهایش درست است. وقتی باعث ناراحتی تان می شود و یا شما را سخره می گیرد، این شمایید که جنبه ندارید. پس بارها از او خواهید شنید که “من که حرف بدی نزدم…”، “تو خیلی حساسی…”، “جنبه داشته باش”.

▪️طوری رفتار می کند که اهمیتی ندارید

چنین مادرشوهرهایی به نظرات و حرف های عروس شان هیچ توجهی نمی کنند. در نهایت پیشنهادی می دهند یا کاری می کنند که انگار عروس و نظراتش اهمیتی ندارد. برای مثال از شما می پرسد سالاد رو چطور می خورید؟ شما در پاسخ به او می گویید که سالاد با سس دوست ندارید و فقط با نمک یا آب لیمو می خورید. اما در آخر او همه سالاد را سس می زند و به سر میز می آورد. رفتار با مادر شوهر سمی که شما را نادیده می گیرد موجب غلیان احساس خشم و تنفر می شود. اما شما باید راهی برای غلبه بر این احساسات پیدا کنید.

▪️به وضوح به شما می فهماند که دوست تان ندارد

در هر موقعیت و هر مکالمه ای این را به شما می فهماند که راضی به ازدواج پسرش با شما نبوده ویا مورد تایید او نیستید. و یا آنقدر از پسر و سایر عروس های خانواده تعریف می کند و شما را نادیده می گیرد که همه بفهمند که از نظر او شما لیاقت خانواده و پسر او را نداشته اید. در رفتار با مادر شوهر ی که شما را دوست ندارد، باید بتوانید بر احساس بی ارزشی تان غلبه کنید.

▪️میخواهد شما و همه چیز را کنترل کند

او از شما انتظار دارد که تحت هر شرایطی به او چشم بگویید و از همه دستوراتش پیروی کنید. وقتی از این کار سرباز بزنید طوری قشقرق به پا می کند که گویی شما بزرگ ترین بی احترامی ها را به او و خانواده اش کرده اید. تا جایی پیش می رود که شما عذاب وجدان گرفته و بابت کاری که نکرده اید معذرت خواهی بکنید.

▪️ هیج احترامی به حریم خصوصی تان نمی گذارد

در رفتار با مادر شوهر تان که هیچ حریم خصوصی برای شما قائل نیست سختی زیادی خواهید کشید. چرا که او هرگز بابت ورود به اتاق تان نیز از شما اجازه نمی گیرد. نه تنها در مورد مسائل شخصی تان کنجکاوی های بی مورد می کند بلکه خواهید دید که به راحتی به خانه تان وارد شده و در وسایل شخصی تان نیز سرک می کشد. او در روابط با دوستان، رفت و آمد و حتی ارتباط تان با خانواده تان نیز دخالت می کند.

▪️ به ظاهر بسیار اهمیت می دهد

چنین خانم هایی اهمیت زیادی به ظاهر، لباس، آرایش و مدل مو می دهند. آن ها به روز ترین و گران ترین تیپ ها را می زنند. و از شما انتظار داند که به مانند او همیشه به ظاهرتان توجه کنید. عدم توجه شما به این طریقه رفتار و زندگی کنید. در غیر این صورت در حد و شان هم نشینی با او نخواهید بود. در رفتار با مادر شوهر تان در این موارد باید اعتماد به نفس خودتان حفظ کنید.

▪️ به راحتی پشت سرتان حرف می زند

بارها متوجه می شوید که او پشت سر شما پیش آشنایان و دوستان حرف های خوبی نزده است. ایرادات کوچک شما را بزرگ کرده و موجب بد بینی دیگران به شما شده است. این وضعیت روی شناخت همسرتان نیز می تواند تاثیر بگذارد.

▪️در ظاهر شما را دوست دارد اما دیر یا زود میفهمید که اصلا این طور نیست

او در ظاهر و کنار دیگران رفتار بسیار خوبی دارد. حتی ممکن است برای تان هدیه بخرد. او در جمع و جلوی همسرتان و دیگران طوری رفتار می کند که بهترین مادر شوهر دنیاست. اما وقتی با هم تنها می شوید نفرت خود را نشان میدهد. بیان این حرف ها نزد همسرتان و دیگران باور ناپذیر است و آن ها شما را در رفتار با مادر شوهر مقصر می دانند.

▪️ او هرگز از شما راضی نخواهد بود

در رفتار با مادر شوهر هر چقدر هم تلاش می کنید او راضی نمی شود. پس بهتر است خود را خسته نکنید. او هرگز دیدگاهش به شما تغییر نخواهد کرد. این مساله در واقع ریشه در کمال گرایی او دارد.

▪️ در هر کاری دخالت می کند

دخالت های وقت و بی وقت او باعث می شود که ارتباط و رفت و آمد با او برای تان دشوار شود. مادر شوهر در هر موضوعی که بتواند دخالت می کند.

جبران بی اطلاعی درباره رفتار با مادر شوهر

اگر جزء کسانی هستید که نمی‌دانید چرا مادر شوهرتان رفتار خوبی با شما ندارد و یا مدام در زندگی‌تان دخالت می‌کند، می‌توانید برای حل مشکل از مشاوره خانواده و یا زوج درمانی کمک بگیرید. حتی می‌توانید با همسرتان در این جلسات شرکت کنید تا با حل مشکلات کوچک، مشکلات بزرگ‌تر ایجاد نشود. برای آشنایی بیشتر با راه های رفع دعواهای خانوادگی کلیک کنید.

چگونه رفتار کنم تا همیشه رابطه ام با مادر شوهر خوب باشد؟

مسلما رابطه شما با مادر شوهر یک رابطه طولانی است. شما باید در این باره دقت لازم را به خرج دهید و روندی در پیش بگیرید که در دراز مدت نیز یک رابطه خوب و سالم با او حفظ کنید. پس برای رفتار با مادر شوهر حتما به نکات زیر توجه کنید.

1️⃣ همیشه به او احترام بگذارید

تحت هیچ شرایطی بی احترامی نکنید. مسخره کردن، کنایه زدن، استفاده از الفاظ رکیک، حرکات و رفتار های زننده همه به نوعی بی احترامی هستند. هرگز در رفتار با مادر شوهر نشانی از بی احترامی وجود نداشته باشد. چرا که جبران چنین رفتارهایی بسیار سخت خواهد بود. حتی برخی خانم ها هرگز آن ها را فراموش نمی کنند.

2️⃣ تشکر و قدردان باشید

شاید از مادر شوهر و خانواده همسرتان انتظاراتی داشته باشید که برآورده نشده باشد. این باور حتما در رفتار و گفتار شما مشهود است. بهتر است برای برقراری ارتباطی حسنه این نوع انتظارات را کنار بگذارید و کارهایی که برای شما کرده اند را به یاد بیارید. حتما محبت یا خدمتی از طرف مادر شوهر بوده که بخواهید آن را قدردانی کنید. رفتار با مادر شوهر وقتی همراه با قدردانی باشد حتما در آینده بیشتر نیز خواهد شد.

3️⃣ از او به موقع تمجید کنید

در رفتار با مادر شوهر باید بدانید که او نیز مانند شما یک زن است و از تعریف و تمجیدهای اطرافیان لذت می برد. اما اگر این تعاریف بوی تملق بدهد، آن وقت تاثیر عکس خواهد داشت. پس هوشمندانه رفتار کنید. در زمان درست از مادر شوهر خود تعریف و تمجید کنید.

4️⃣ در برخی امور از او مشورت بگیرید

شما قرار نیست در مورد همه امور خود از دیگران مشورت بگیرید. اما در رفتار با مادر شوهر حتی اگر نیازی هم نداشتید هر از گاهی در برخی امور از او مشورت بگیرید. برای مثال از او در مورد نحوه درست کردن ته‌دیگ سوال کنید. و یا می توانید در مورد جای یک تابلو در خانه از او نظر بگیرید. این کار باعث می شود که مادر شوهرتان حس کند که نظرش برای شما اهمیت دارد و به او بی اعتنا نیستید.

5️⃣ هدیه خریدن را فراموش نکنید

اگر همسرتان کمکی به خانواده اش می کند و یا چیزی برای آن ها می خرد، این را به پای هدیه برای مادر شوهر تلقی نکنید. روز مادر و یا روز تولد برای او یک هدیه بخرید و یا کاری اختصاصی برای او انجام دهید. نیازی نیست همه کارها را تنهایی بکنید از همسرتان و یا خواهر و برادر های او نیز کمک بگیرید.

6️⃣ زمانی را برای کمک به مادر شوهر بگذارید

اگر شاغل هستید و یا کارهای خانه داری و بچه داری وقت زیادی از شما می گیرد، دلیل بر این نمی شود که وقتی برای مادر شوهر نگذارید. برای مثال در مهمانی ها و یا دور همی‌ها شما نیز موظفید به او کمک کنید. شاید بیان نکند و یا در فرهنگ خانوادگی تان چنین چیزی مرسوم نباشد، اما تلاش شما برای کمک به او موجب تقویت رابطه‌تان خواهد شد. این قبیل کار در رفتار با مادر شوهر در بلند مدت نتیجه می دهد پس صبور باشید.

7️⃣ اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

در تمامی موارد ذکر شده اگر شما نسبت به خود احساس خوبی نداشته باشید، آن وقت دیر یا زود سرخورده خواهید شد. کمبود اعتماد به نفس باعث می شود که برای حفظ این رابطه تلاش زیادی بکنید و یا تلاش های تان بی فایده بماند. پس قبل از هر نوع رفتار با مادر شوهر روی شخصیت خودتان کار کنید. برای این منظور می توانید با شماره های درج شده تماس گرفته و از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنید.

سخن آخر

متاسفانه در خیلی از داستان ها و حتی محتواهای تلویزیونی، مادر شوهر سمبلی از دشمن و بدخواه عروس معرفی شده است. بنابراین ناخودآگاه عروس و مادر شوهر بر این باور است که وجود دیگری برای او خطر دارد و باید کاری انجام دهد. چنین باورهایی باعث می شود که پس از آشنایی کدورت ها جلوتر حرکت کرده و رابطه مادر شوهر عروس تحت تاثیر عواملی قرار بگیرد که اصلا وجود خارجی ندارند.

البته رفتار با مادر شوهر و مادر شوهر با عروس گاه حقیقتا خوب نیست. وقتی به دادگاه خانواده مراجعه کنید می بینید که در خیلی از پرونده ها واقعا دخالت ها و رفتارهای نامناسب موجب از هم پاشیدن خانواده شده است. بنابراین در این حوزه مشاوره های خانواده برای بهبود این روابط حائز اهمیت است. شما می توانید با شماره های درج شده تماس گرفته و درباره رفتار با مادر شوهر خود از خدمات روانشناختی استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با مادر شوهر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل  با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره