راه حل رفع دعواهای خانوادگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفع دعواهای خانوادگی یکی از موضوعات مهم در خانواده ها می‌باشد. همه خانواده ها دچار کشمکش می‌شوند، اما همه به دنبال رفع این دعواها هستند. شاید فکر کنید دیگر زمان یافتن راه حل مناسب برای پایان به دعواهای خانوادگی تمام شده. و تنها راه دوری یا جدایی است. خانواده در واقع پایگاه امنی است؛ که هر مرد یا زنی برای رسیدن به آرامش به آن نیاز دارد.

زمانی که تنش یا دعوایی در خانواده پیش می‌آید، هر کدام از این اعضا انگار چیزی را گم کرده‌اند. و برای جبران و کسب آن در جستجوی جایگزینی خواهند بود، مگر آن که هر چه زودتر به اتفاق راه حلی برای رفع دعواها پیدا کنند. پس اگر در خانواده‌تان مدتی است که مساله‌ای باعث آزار خاطرتان شده، هر چه زودتر برای حل آن راهی پیدا کنید. متخصصان خانواده به شما برای پیدا کردن علل و راهکاری مناسب راهنمایی ارائه می‌دهند.

رفع دعواهای خانوادگی

رفع دعواهای خانوادگی

 

در همه خانواده ها دعوا و مشاجره وجود دارد. زمانی که اعضای خانواده با تنش رفتار می‌کنند و به یکدیگر پرخاشگری می‌کنند، شاید بی احترامی هایی نیز رخ دهد. اما اینکه این بی احترامی ها و دعواها را چگونه باید رفع کنیم؟ تقریبا هر خانواده ای برای خود راه حل مخصوصی دارد. اما در این مقاله راه حل روانشناسانه و کلی ارائه داده‌ایم. تا برای رفع دعواهای خانوادگی راه چاره ای داشته باشید. توصیه ما به شما این است که حتما در چنین زمینه هایی کمک روانشناس را جدی بگیرید. تا بنیاد خانواده برهم نریزد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

پیامد پیدا نکردن راه حل برای دعواهای خانوادگی

بحث و اختلاف‌ نظر میان اعضا در تمامی خانواده‌ها پیش می‌آید، اما با توجه به پیامدهای منفی که طولانی شدن این دعواها به همراه دارد بهتر است همه ما راهکارهایی را برای رفع دعواهای خانوادگی خود پیدا کنیم؛ تا بتوان از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری کرد. بی‌توجهی به دعواهای خانوادگی و اختلافاتی که میان اعضا شکل می‌گیرد، بیش از هر چیز احتمال بروز آسیب‌های روحی نظیر افسردگی یا اضطراب را افزایش خواهد داد.

با توجه به اینکه خانواده برای همه ما بستری است که می‌خواهیم تنش‌های روزمره زندگی‌مان را در آن فراموش کنیم، اختلاف و فضای سرد عاطفی در خانواده تأثیر نامطلوبی بر تمامی اعضا و به‌ ویژه کودکان دارد. به همین خاطر اگر در محیطی زندگی می‌کنید که به هر دلیلی تنش و درگیری‌های غیر قابل‌ حل در آن زیاد اتفاق می‌افتد، بهتر است برای سلامت روان فرزندان خود مشاوره خانواده دریافت کنید.

راه‌های پایان دادن به دعوای خانوادگی

اگر چه نمی‌توانیم از بروز بحث و اختلاف‌ نظر میان اعضای خانواده جلوگیری کنیم اما با کمک از برخی راهکارها می‌توان مانع طولانی شدن این اختلافات شد. بعضی از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌توان از آن‌ها جهت رفع دعواهای خانوادگی استفاده کرد را در ادامه با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

? با یکدیگر صحبت کنید

اولین راهکار برای رفع دعواهای خانوادگی، صحبت است. صحبت را شاید بتوان اصلی‌ترین راهکار برای از بین بردن تمامی سوءتفاهم‌ها و اختلافات دانست. وقتی در محیط خانواده شما بحث یا اختلاف‌نظری ایجاد می‌شود، بهتر است زمانی را به کاهش تنش‌ها و آرام شدن شرایط روحی اعضا اختصاص دهید و سپس از آن‌ها بخواهید راجع به موضوع پیش‌آمده با یکدیگر صحبت کنند. البته باید توجه داشت که اگر می‌خواهید صحبت کردن نتیجه داشته باشد می‌بایست به اصول و قوانین صحبت در خانواده توجه داشته باشید.

گاهی اوقات هم ممکن است به دنبال پایان دادن به اختلاف میان والدین یا سایر اعضای خانواده‌تان با یکدیگر باشید. در این شرایط بهتر است ابتدا به‌ تنهایی با هریک از آن‌ها صحبت کنید. و سپس در شرایطی که احساس می‌کنید هر دوی آن‌ها به لحاظ روحی در وضعیت بهتری قرار دارند، جلسه‌ای را به صحبت کردن رو در رو جهت رفع دعواهای خانوادگی، اختصاص دهید.

اگر می‌خواهید به‌عنوان واسطه میان اعضای خانواده خود سازش برقرار کنید؛ توجه داشته باشید که صحبت‌های شما با هر دو طرف می‌بایست همدلانه باشد. و هیچ‌ یک از اعضا نباید احساس کند که شما از طرف مقابل جانب‌داری می‌کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حدود رابطه با خانواده همسر کلیک کنید.

? راه حل دعواهای خانوادگی | هیجانات خود را کنترل کنید

یکی از راهکارهای مهم برای رفع دعواهای خانوادگی و پیشگیری از بروز درگیری میان اعضای خانواده یا جلوگیری از شدت یافتن آن این است که سعی کنید هنگام صحبت، هیجانات خود را کنترل کنید. وقتی شما در یک بحث خانوادگی دچار هیجانات منفی به‌ویژه خشم می‌شوید، توانایی خود را برای تفکر منطقی از دست خواهید داد و این رفتار باعث بروز دعوا یا اختلافات شدید می‌شود.

به همین خاطر می‌بایست به دنبال راهکارهایی باشید که به شما کمک می‌کنند مدیریت رفتار خود را به بخش منطقی ذهن و نه هیجانات خود واگذار کنید.

یکی از راهکارهایی که مشاورین خانواده برای رفع دعواهای خانوادگی توصیه می‌کنند این است که نسبت به نشانه‌های بدنی و هیجانی خود هشیار باشید. وقتی در جریان صحبت با طرف مقابل احساس می‌کنید دچار خشم شده‌اید، گفتگو را برای مدتی متوقف کرده و تا پیش از بازگشت به شرایط روحی ثابت از صحبت کردن اجتناب کنید.

شما می‌توانید نشانه‌ای را به‌عنوان قرارداد میان خود و سایر اعضای خانواده تعیین کنید که این نشانه بیانگر نیاز شما به قطع کردن بحث باشد.

? بخشیدن و تقاضای بخشش را بیاموزید

اگر قصد رفع دعواهای خانوادگی را دارید؛ باید بخشنده باشید. گاهی اوقات اگرچه در ظاهر یک دعوا یا اختلاف میان اعضای خانواده پایان پیدا می‌کند، اما کدورت‌ها به‌صورت خاموش در ذهن و قلب آن‌ها باقی می‌ماند. این موضوع علاوه بر اینکه کیفیت رابطه میان اعضا را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد باعث خواهد شد تا در سایر مواقعی که اختلافی میان اعضا پیش می‌آید نیز تمامی ناراحتی‌های گذشته مجدداً زنده شوند.

برای جلوگیری از این موضوع و پایان دادن به یک کدورت شما باید هنر بخشیدن طرف مقابل و یا درخواست برای بخشیده شدن را در خود ایجاد کنید.

به خاطر داشته باشید که همه ما ممکن است در برخی مواقع کار اشتباهی انجام دهیم و پذیرفتن اشتباهات یا تلاش برای جبران آن‌ها موضوعی نیست که به شخصیت و غرور فرد لطمه بزند؛ بلکه شما از این طریق به سایر اعضا نشان خواهید داد. که خوشحالی و آرامش آن‌ها تا چه حد برایتان اهمیت دارد.

بخشیدن طرف مقابل در شرایطی که حق با شماست و یا عذرخواهی بابت رفتار اشتباهی که انجام داده‌اید می‌تواند باعث شود تا سایر اعضای خانواده نیز این رفتار را جهت رفع دعواهای خانوادگی یاد بگیرند. و در شرایط مشابه مانند شما رفتار کنند.

? راه حل دعواهای خانوادگی | دلایل را پیدا کنید

پیدا کردن دلایل اختلافات یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای رفع دعواهای خانوادگی می‌بایست به آن توجه داشته باشید. سعی کنید چند مورد از آخرین اختلافاتی که میان شما و سایر اعضای خانواده پیش‌آمده را به یاد بیاورید و بررسی کنید؛ چه موضوع مشترکی در تمامی این اختلافات پیدا می‌کنید؟

برای مثال ممکن است احساس کنید ناتوانی در کنترل هیجانات، کدورت‌های گذشته یا حتی صحبت‌های اطرافیان از جمله مسائلی است که باعث ایجاد دعوا و ناراحتی در خانواده شما شده است. پس از پیدا کردن این دلایل سعی کنید با کمک سایر اعضا راهکاری برای برطرف کردن این شرایط پیدا کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جلوگیری از دخالت خانواده همسر کلیک کنید.

⚪ احساسات دیگران را نیز در نظر بگیرید

اگر به دنبال راه حل مناسبی برای رفع دعواهای خانوادگی هستید، یکی از مهم‌ترین نکاتی این است که دنیا را از دریچه دید سایر اعضای خانواده‌تان نگاه کنید و به احساسات آن‌ها به‌اندازه احساسات خودتان توجه داشته باشید.

در اختلافات خانوادگی گاهی اوقات ما صرفاً به خواسته‌های خود توجه می‌کنیم و این موضوع باعث خواهد شد که متوجه ناراحتی که برای دیگران ایجاد می‌کنیم نباشیم. اگر اعضای یک خانواده این تمرین را با یکدیگر انجام دهند که در هر موقعیت خود را به‌جای طرف مقابل تصور کنند بسیاری از اختلافات ایجاد نخواهد شد.

? خانواده‌ درمانی

یکی از روش های رفع دعواهای خانوادگی، خانواده درمانی است. اگر احساس می‌کنید به‌ تنهایی قادر به حل مشکلاتی که در محیط خانواده ایجاد شده نیستید، می‌توانید از مشاورین خانواده برای بهبود شرایط کمک بگیرید. اختلافات خانوادگی ممکن است میان والدین و فرزندان و یا زوجین اتفاق بیفتد.

مشاورین خانواده با بررسی شرایط و همین‌طور شنیدن صحبت‌های شما و سایر اعضای خانواده سعی می‌کنند تا دلایل و ریشه اختلافات را پیدا کرده و برای برطرف کردن آن‌ها به شما کمک خواهند کرد. برای درک ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

6 تکنیک جهت رفع دعواهای خانوادگی

6 تکنیک جهت رفع دعواهای خانوادگی

 

برای رفع دعواهای خانوادگی در این بخش مقاله به 6 تکنیک اشاره کرده ایم.

? تکنیک بازگشت

یکی از تکنیک هایی که برای رفع دعواهای خانوادگی استفاده می‌شود، تکنیک بازگشت است. در این تکنیک زمانی که آرام شدید، باز گردید و دوباره به حل مشکل بپردازید. اگر احساس آرامش ندارید؛ حل مشکلات را به زمان دیگری موکول کنید.

? تکنیک تایم اوت در رفع دعواهای خانوادگی

یکی از تکنیک های رفع دعواهای خانوادگی، تایم اوت است. در این تکنیک اعضای خانواده به یکدیگر زمان می‌دهند تا به آرامش بروند. برای این روش به تنهایی به اتاقی رفته و 10 الی 15 دقیقه در سکوت فکر کنید.

? تکنیک تنفس آهسته

جهت رفع دعواهای خانوادگی، تکنیک تنفس آهسته نیز کارآمد است. در این تکنیک باید پس از تنش دستان خود را روی شکم قرار دهید و نفس بلندی بکشید. به تدریج سرعت تنفس خود را کم کنید و نفس عمیق را جایگزین کنید.

? تکنیک توقف در رفع دعواهای خانوادگی

برای رفع دعواهای خانوادگی تکنیکی به نام توقف وجود دارد. در این تکنیک مقداری شوخ طبعی را باید چاشنی کنید. زمانی که مشاجره و بحث بالا می‌گیرد؛ دست خود را بالا ببرید و داد بزنید “توقف”. این علامت را در خانواده جاری کنید تا همگی با آن آشنا باشند. و بعد خانه را در سکوت بسپارید و برای نتیجه گیری بهتری از هم فاصله بگیرید.

? تکنیک ارتباط چشمی

برای رفع دعواهای خانوادگی، نیازمند تکنیک ارتباط چشمی هستیم. در این تکنیک باید صحبت های اعضای خانواده را به خوبی گوش دهید. و نشان دهید که با دقت در حال انجام این کار هستید. هر 3 دقیقه یکبار صحبت های همسر خود را جمع بندی کنید. و با ارتباط چشمی، تکان سر و تشویق حرف های او را تشویق کنید.

? تکنیک گفتگوی محرمانه در رفع دعواهای خانوادگی

اجازه دهید برای رفع دعواهای خانوادگی، اعضای خانواده صحبت کنند. گوش شنوا برای صحبت های آنها باشید و به مسائلی که باعث نگرانی آنها شده است با دقت گوش دهید. همسرتان و اعضای خانواده را سرزنش نکنید. و زمانی که حرف های آنها تمام شد، درخواست کمک خود را نیز اعلام کنید.

کلام آخر

تکنیک و روش های زیادی برای رفع دعواهای خانوادگی وجود دارد. منتهی باید بررسی شود که هر خانواده کدام تکنیک و روش را به شیوه بهتر و اصولی تری انجام می‌دهد. برای استفاده از تکنیک های اصولی تر می‌توانید از روانشناس و مشاورین خانواده کمک بگیرید.  مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفع دعواهای خانوادگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چطور می‌توان راه حل مناسبی برای پایان دادن به اختلافات خانوادگی پیدا کرد؟

مهم‌ترین موضوعی که برای پایان دادن به اختلافات خانوادگی باید مدنظر داشته باشید این است که با یکدیگر صحبت کنید و سعی کنید در یک فضای منطقی راه‌حلی برای مشکلات خود بیابید. در حین صحبت کردن بهتر است به مسائلی نظیر توجه به احساسات دیگران و همین‌طور کنترل هیجانات توجه داشته باشید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. یا سلام و درود
    اختلافات خانوادگی مساله ایی هست که کمتر خانواده ایی ممکن هست نداشته باشد برای رفع آنها اتحاد نقش اساسی دارد و ترمیم رابطه به عهده پدر و مادر خانواده ها میباشد تا زمانی که زوجین پذیرش و احترام همدیگر را رعایت نکنند به عهد و وفای به هم دیگر تعهد نداشته باشند همیشه پایه خانواده در سستی میباشد تعهد ققط خیانت نیست خوب بودن هم را شامل می‌شود اینکه مرد یا زن اخلاقش برای دیگران فقط خوب باشد و خوبی و آرامش و ادب خود را در خانه دریغ کند چنین خانواده ایی
    بوی و روی خوش آرامش را نمی‌بیند فرزندان هم اگه الگو برداری صحیح را یاد نگیرند زجر می‌کشند و مقصر زوجین هستند البته فرزندانی داریم که خودشان صاحب خانواده هستند و هنوز از لحاظ سنی رشد نکرده اند و می‌خواهند وابسته پدر و مادر و جای خالی آنها باشند که اگر مدیریت نکنند خود را به فرزندان خویش لطمه ی روحی و روانی می‌رسانند فرزندانی هست که به خاطر طلاق جای خالی والدین اذیتشان می‌کند پس اگر خانواده ایی هنوز از هم نپاشیده بایستی قدر هم را بدانند و تا فرصت هم ترمیم یابند و یک عمر همدیگر را زجر ندهند فرزندان مهمترین رکن خانواده از ما بزرگتر ها الگو برداری و توقع دارند پس پدر و مادر خوب بودن تغییری درونی هست و باید به این پذیرش شخصی برسند خداوندا استحکام و دوام خانواده ها بیشتر و کدورتشان را دور بفرما الهی از صمیم قلب آمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره