ازدواج سفید چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وقتی دو نفر تصمیم می‌گیرند بدون ازدواج و ثبت رسمی با یکدیگر زندگی کنند، در واقع ازدواج سفید رخ می‌دهد. زن و مرد به دلایل گوناگونی ترجیح می‌دهند روابط عاطفی خود را در قالب ازدواج سفید و نه در چارچوب ازدواج رسمی نگه دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به مشکلات مالی و بالا رفتن آمار طلاق اشاره کرد. اما این نوع از رابطه که در بیشتر کشورها گسترش روز افزونی دارد با آسیب‌ها و معایبی برای هردو طرف همراه است. بنابراین متخصصان خانواده پیشنهاد می‌دهند قبل از هر تصمیمی، برای رفع سردرگمی و ابهامات در رابطه از مشاوره استفاده نمایید. مشاوره ازدواج کمک می‌کند تا پیچیدگی‌های رابطه را رفع نمایید.

 

ازدواج سفید چیست؟

شروع زندگی مشترک و پیوند زناشویی بین زن و مرد بدون چارچوب قانونی، شرعی و عرفی را ازدواج سفید می‌گویند که تقریبا در جوامع و کشورهای مدرن و یا در حال مدرنیته دیده می‌شود. در ازدواج‌سفید زن و مرد بدون اینکه مراسم عروسی بگیرند یا پیوند خود را به ثبت قانونی برسانند، زندگی مشترک‌شان را زیر یک سقف آغاز می‌کنند. در چنین ازدواجی تعهد قانونی وجود ندارد و دو طرف نمی‌توانند نسبت به یکدیگر مدعی حق و حقوقی شوند. چنین ازدواجی پیامدهای زیادی خواهد داشت، مخصوصا در جامعه ما که این نوع روابط از منظر اجتماع مردود بوده و نه در خانواده‌ها و نه در قانون پذیرفته نمی‌شود. برای اشنایی با سایر انواع ازدواج کلیک کنید.

دلایل تمایل دختر و پسر به ازدواج سفید

ازدواج‌سفید به خصوص در ایران موضوعی نگران کننده‌ای تلقی است و اغلب مسئولان به فکر راهکارهای رفع این پدیده هستند. اما پیش از هر چیز باید دلایل روی آوردن به ازدواج سفید و عدم تمایل برای ثبت رسمی مورد بررسی قرار بگیرد. در ادامه مهم‌ترین این دلایل را شرح داده‌ایم.

مشکلات اقتصادی

مشکل اقتصادی در تمام جنبه‌های زندگی تأثیر می‌گذارد. فشارهایی که بر اثر مشکلات مالی بر جوانان وارد می‌شود، باعث سردرگمی و تردید آن‌ها در امر ازدواج می‌شود. بسیاری از جوانان به دلیل فراهم نبودن شرایطی همچون کار، مسکن و… تمایل خود را نسبت به تعهد رسمی از دست می‌دهند و ترجیح می‌دهند روابط عاطفی و جنسی خود را بدون ازدوج ادامه دهند.

بالا رفتن سن از دلایل گرایش به ازدواج سفید

مسلما هر کسی برای ازدواج باید به سن مناسبی برسد تا به لحاظ عقلانی، روانی، جسمی و… آمادگی کافی داشته‌باشد. افزایش سن ازدواج در میان جوانان سبب ایجاد نوعی سردرگمی و ناامیدی در انتخاب درست همسر می‌شود. همین عامل زمینه را برای روابط عاطفی و جنسی بدون چارچوب فراهم می‌کند و به دنبال آن ازدواج سفید شکل می‌گیرد. بالا رفتن سن ازدواج نیز خود متأثر از عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زیادی است.

بالا رفتن آمار جدایی و طلاق

بالا رفتن آمار طلاق در بین زوج‌ها مسئله‌ای است که نگرانی و ابهام را در دل جوانانی که قصد ازدواج دارند می‌اندازد و آن‌ها را در صحت انتخاب خود برای ازدواج دچار شک و تردید می‌کند به همین دلیل ترجیح  می‌دهند ازدواج خود را رسمی نکنند تا اگر بعدا با شریک عاطفی خود دچار مشکل شدند، مجبور نشوند با مشکلات و دردسرهای طلاق و جدایی دست و پنجه نرم کنند.

محک زدن رابطه

بسیاری از جوانان یکی از دلایل خود برای ازدواج سفید را محک زدن طرف مقابل برای انتخاب درست و صحیح عنوان کرده‌اند. آن‌ها معتقدند با توجه به شرایط ناامن و مشکلات اقتصادی،‌ حقوقی و اجتماعی، برای جلوگیری از شکست در ازدواج و بروز آسیب‌های طلاق باید در مورد همسر آینده‌شان اطلاعات و شناخت کاملی به دست آورند تا بتوانند با دید بازتر با او ازدواج کنند. به همین خاطر با ازدواج سفید زندگی مشترکی را با همسر آینده خود تشکیل می‌دهند تا بیشتر با روحیات و اخلاقیات او آشنا شوند.

عدم اعتقاد به مسئله ازدواج

نقص در اعتقادات و تفکرات برخی از جوانان در خصوص مسائل دینی و آداب و رسوم حاکم بر کشور،‌ آن‌ها را با سؤالات و ابهامات زیادی مواجه کرده‌است. از طرفی به این خاطر که بستر مناسب برای پاسخ‌گویی به این ابهامات وجود ندارد و جوانان پاسخ سؤال‌های خود را تنها از رسانه‌ها و منابعی که هیچ کنترلی بر آن‌ها وجود ندارد به دست می‌آورند، بسیاری از آن‌ها ازدواج را اشتباه می‌دانند و نیازهای عاطفی خود را در قالب ازدواج سفید برطرف می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با معایب زندگی مشترک بدون ازدواج کلیک کنید.

معایب ازدواج سفید

ازدواج سفید به خصوص برای جامعه و فرهنگ ایران امری غیر قابل پذیرش بوده و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. از مهم‌ترین معایب ازدواج سفید می‌توان به مواردی همچون عدم وفاداری و تعهد، خیانت، بروز مشکل در روابط خانوادگی، عدم پذیرش و از دست دادن حمایت‌های عاطفی و مالی خانواده، توسعه فساد و بی‌بند و باری در جامعه‌ای که فهم لازم برای ازدواج سفید وجود ندارد و نقص در ستون‌های خانواده اشاره کرد. متاسفانه بسیاری از افراد تنها برای خوش‌گذرانی، تفریح و تنوع به سمت ازدواج سفید کشیده می‌شوند که این مسئله خود آسیب‌های روانی فراوانی را برای آن‌ها و طرف مقابلشان به همراه دارد.

روانشناسان معتقدند قطعیت نداشتن در مورد طول مدت روابط عاطفی که در ازدواج سفید رخ می‌دهد، زن و مرد را دچار بی‌ثباتی و احساس سردرگمی می‌کند. از طرفی زندگی با یک شخص بدون ازدواج با او جذابیت مقوله ازدواج را از بین می‌برد و احتمال موفق شدن و رضایت از زندگی مشترک، حتی در صورتی که دو طرف بخواهند ازدواج خود را رسمی کنند یا با شخص دیگری ازدواج کنند، بسیار پایین می‌آید. به دلیل همین آسیب‌ها است که بسیاری از صاحب نظران توصیه می‌کنند روابط خود را در چارچوب ازدواج رسمی پیش ببرید و در صورتی که با مشکلاتی در این زمینه مواجه شدید از مشاوره ازدواج و افراد متخصص و با تجربه کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

دلیل گرایش افراد به ازدواج سفید چیست؟

افراد به دلایل گوناگون به سمت ازدواج سفید کشیده می‌شوند. یکی از آن‌ها مشکلات مالی و نداشتن شرایط مناسب کار و مسکن است. از دیگر علل می‌توان به اعتقاد نداشتن به ازدواج، محک زدن رابطه و بالا رفتن آمار طلاق اشاره کرد.

معایب ازدواج سفید چیست؟

در ازدواج سفید طرفین هیچ تعهدی نسبت به یکدیگر ندارند و خیانت در این رابطه‌ها به میزان زیادی امکان بروز دارد. خانواده‌ها اغلب چنین ازدواجی را نمی‌پسندند و افراد ممکن است حمایت‌های خانواده خود را از دست بدهند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره