مردان وابسته به مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مردان وابسته به مادر (یا به اصطلاح عام شوهران بچه ننه) برای همسرانشان جذاب نیستند. شاید به این خاطر که زندگی مشترک دارای حدومرزهای مخصوص به خود است. درصورتی‌که این چهارچوب بندی‌ها به دلایلی همچون وابستگی بیش از اندازه مرد به مادر خود تهدید شود، روابط عاطفی بین زوجین و درنتیجه بقای زندگی زناشویی به خطر می‌افتد. بنابراین، لازم است با ویژگی‌های این دسته از مردان بیشتر آشنا شده و با شناخت علل این‌گونه وابستگی‌ها، بهترین روش‌های ممکن برای بهبود وضعیت را فراگرفت. در صورتی که در این زمینه با همسرتان اختلاف دارید، حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

مردان وابسته به مادر

یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده کیفیت زندگی زناشویی، نحوه رابطه‌ای است که مردان با مادر خود دارند. داشتن روابط صمیمی و قوی بین مادر و پسر در ادامه روی نحوه برخورد وی با همسرش نیز تأثیرات مطلوبی بر جا می‌گذارد. اما نکته اینجاست که تا چه اندازه باید این روابط صمیمی وجود داشته باشد؟ مرز این رابطه عاطفی تا کجا باید کشیده شود؟

یکی از مسائل مهم در باب داشتن زندگی مشترک سالم، این است که مردان بتوانند تفاوت بین روابط خود با مادر و همسرشان را شناخته و با هر یک در چهارچوب مناسب خود رفتار کنند. قطعاً هنگامی‌که مرد تفاوتی میان خانواده خود و خانواده مادری‌اش احساس نمی‌کند، زنگ خطر به صدا درمی‌آید.

مردان وابسته به مادر تمام مسائل شخصی و زندگی زناشویی خود و همسرش را با مادرش به اشتراک می‌گذارد. این موضوع، مسئله‌ای جدی است که باید بااحتیاط و روش‌های اصولی نسبت به آن اقدام کرد. برای رفع و حل اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

ویژگی و نشانه های مردان وابسته به مادر

یکی از بارزترین نشانه های مردان وابسته به مادر ، دخالت‌های زیاد مادر شوهر در امور زندگی زناشویی آن‌ها است. دخالتی که مرد باوجود اعتراضات همسرش، مشکلی با آن ندارد. همین امر سبب می‌شود تا زمینه برای بسیاری از مشاجرات زناشویی و بحث‌های خانوادگی به وجود بیاید. چنین مردانی، مادر خود را در اولویت زندگی قرار داده‌اند. کم پیش می‌آید که آن‌ها تصمیمی برخلاف نظر مادرشان بگیرند. در رابطه با هر اتفاقی با او مشورت می‌کنند و به‌طورکلی قدرت اختیار بالایی از خود ندارند.

ازنظر برخی از روانشناسان، این دسته از افراد توانسته‌اند به بلوغ عاطفی مطلوبی دست پیدا کنند. در نتیجه همواره بین انجام نقش یک پسر خوب و یک همسر یا پدر خوب دچار تعارض و مشکل هستند. با این‌حال اغلب، نقش پسر محبوب بودن را ترجیح داده و بر طبق همان جلو می‌روند. در بین جامعه عموماً به این مردان «بچه‌ننه» گفته می‌شود.

فروشگاه آرامیس

علت وابستگی زیاد مرد به مادر چیست؟

نکته‌ای که پیش از بیان علت مردان وابسته به مادر باید با آن آشنا شد، تفاوت بین دل‌بستگی و وابستگی است. بیشتر اوقات این دو مبحث به‌اشتباه یکی در نظر گرفته می‌شوند. این در حالی است که دل‌بستگی یعنی فرد در کنار تمام ویژگی‌های منفی طرف مقابل، بتواند ویژگی‌های مثبت او را نیز در نظر گرفته و همه را به‌عنوان یک «کل واحد» بپذیرد. درنتیجه افراد با دل‌بستگی شکل‌گرفته از روابط خود به دنبال سودجویی‌های فردی نیستند و زندگی و ارتباطاتشان اغلب در این زمینه مشکلی ندارد.

اما وابستگی یعنی فرد شخصی را فقط با توجه به نیازهای خود می‌خواهد. نیازهایی از قبیل ارضای احساس حقارت، ناتوانی، ضعیف بودن و ترس.

در حقیقت، اشخاص با وابستگی زیاد روابط خود را بر طبق سود و منفعتی که برایشان دارد ایجاد می‌کنند. چنین افرادی در کودکی بقای خود را درگرو وابستگی و اطاعت بی‌چون‌وچرای والدین، به‌ویژه مادر می‌دانستند. حال که به بزرگ‌سالی رسیده‌اند، این احساس نیاز به بقا به‌صورت درونی و ناهشیار درآمده است. درنتیجه فرد هنوز هم سعی می‌کند به شیوه‌های دیگری مقبولیت خود را به مادرش ثابت کند. این موضوع موجب اختلافات زیاد خانوادگی خواهد شد.

برای آشنایی با بهترین روش های رفع دعواهای خانوادگی کلیک کنید.

نحوه برخورد صحیح اطرافیان با مردان وابسته به مادر

از ارکان اساسی برای حل این روابط و وابستگی‌های مشکل‌آفرین، شیوه برخورد مناسب اطرافیان، به‌خصوص همسران این دسته از مردان است. از آنجا که این مسئله در قالب رابطه بین مادر، همسر و شوهر به وجود آمده است، بنابراین لازم است از چند زمینه اقدام صورت گیرد. این موارد به شرح زیر آمده است.

نحوه برخود با مردان وابسته به مادر

به‌عنوان همسر مردی که وابستگی زیاد به مادرش دارد، توصیه می‌شود به موارد زیر توجه کنید. شما باید در ارتباط با مردان وابسته به مادر قدم های تان را آهسته بردارید.

  • هنگام دعوا و بحث‌هایتان، خودتان و مادر شوهرتان را در دو سوی مختلف قرار ندهید. زیرا شوهرتان را مجبور به انتخاب بین یکی از این دو جبهه می‌کنید.
  • از روش‌ها و سیاست‌های زنانه برای جدایی انداختن بین شوهرتان و مادرش خودداری کنید.
  • باید از رفتارهای منطقی بیشتر از هر زمان دیگری در رابطه بین خود و همسرتان استفاده کنید تا راه را برای مشورت گرفتن از مادر به‌تدریج قطع کند.
  • مهارت گفتگو کردن را در خود افزایش دهید.
  • سعی کنید بهترین دوست و همدم شوهرتان شوید.
  • نباید سعی کنید خود را جایگزین مادر برای همسرتان کنید. زیرا در این حالت تنها صورت‌مسئله را پاک‌کرده‌اید.

شیوه رفتار با مادرِ مردان وابسته

  • با مادر شوهر خود با احترام مناسب رفتار کنید و ارتباط خوبی با وی داشته باشید.
  • از ابراز علاقه ساختگی نسبت به مادر شوهرتان پرهیز کنید، زیرا نتیجه معکوس خواهید گرفت.
  • در نظر داشته باشید که وابستگی زیاد بین همسر شما با مادرش دلیل بر بد بودن مادر شوهرتان نیست.
  • سعی کنید از مشورت‌های وی استفاده کنید؛ اما درعین‌حال تصمیم‌گیرنده نهایی خود و همسرتان باشید.
  • انتظارات عاطفی معقول مادر شوهرتان مبنی بر دیدن پسر و نوه‌هایش را نادیده نگیرید.
  • با صحبت‌هایی منطقی و با احترام کامل در مورد حدومرزهای زندگی زناشویی خود با او صحبت کنید.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از دخالت مادر شوهر کلیک کنید.

درمان وابستگی مرد به مادر

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، ریشه و علت مردان وابسته به مادر به دوران کودکی او برمی‌گردد. درنتیجه برترین روش برای درمان و بهبود کامل نشانه‌های مشکل‌ساز، استفاده از راهنمایی‌های علمی مشاوران و روانشناسان حوزه خانواده است. باید به همسرتان کمک کنید تا به‌تدریج روابط خود با مادرش را تعدیل کند. اما این موضوع به‌قدری حساس است که در صورت هرگونه تفسیر غلط شوهرتان، ممکن است نتایج عکسی را تجربه کنید. لذا بهره گرفتن از روش‌های اصولی و آزمایش‌شده روانشناسان بی‌ضررترین و کاربردی‌ترین درمان ممکن است. برای آشنایی با راه های جلوگیری از دخالت خانواده همسر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مردان وابسته به مادر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره