جلوگیری از دخالت خانواده همسر با چند سیاست ساده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جلوگیری از دخالت خانواده همسر دغدغه بسیاری از زوج‌ها است. به‌ خصوص زمانی که تازه ازدواج کرده‌اید این دخالت‌ها بیشتر هستند یا حداقل بیشتر به چشم می‌آیند. بااین‌حال اولین انتظارات ما از زندگی مشترک استقلال است و دخالت خانواده همسر این استقلال را زیر سوال می‌برد. اگر از روز اول نتوانیم جلوی آن را بگیریم احتمالاً در آینده به‌سختی بتوانیم این کار را انجام دهیم.

با این‌ حال در بسیاری از مواقع مقصر دخالت‌ها خود شما هستید! اگر بتوانید حدومرز زندگی و روابط خود را به‌صورت مشخص نگه دارید خانواده همسر هم شرایط را برای دخالت در زندگی شما آماده نمی‌بیند. اگر احساس می‌کنید این دخالت‌ها به‌ قدری زیاد شده که به‌تنهایی نمی‌توانید جلوگیری از دخالت خانواده همسر را ادامه دهید؛ حتما از مشاور خانواده کمک بخواهید. جهت دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلوگیری از دخالت خانواده همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

جلوگیری از دخالت خانواده همسر

راه های جلوگیری از دخالت خانواده همسر

برخی از زوجین همیشه با دخالت های خانواده همسر دست و پا می‌زنند. و همین دخالت ها همیشه باعث اختلاف بین زوجین می‌شود. برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر باید خیلی نرم و با آرامش رفتار کرد. بهتر است که زن و شوهر با یکدیگر عهد ببندند که به دخالت های دیگران توجه نکنند و برای هر کاری به خانواده ها جواب پس ندهند. روش های دیگری برای افزایش رضایت زندگی و کاهش دخالت ها وجود دارد. در این مقاله روش هایی را برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر ارائه داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه حل رفع دعوای خانوادگی کلیک کنید.

نشانه‌ های دخالت خانواده همسر

خانواده‌ای که قرار است در زندگی شما دخالت کند از همان ابتدا نشانه‌هایی دارد که بهتر است به آن‌ها توجه داشته باشید. درواقع شما هر چه سریع‌تر این ویژگی را بشناسید بهتر می‌توانید برای آن کاری انجام بدهید. احتمالاً باید به تجربه متوجه این موضوع شده باشید که اگر رفتاری از همان ابتدا میان شما و خانواده همسر جا بیفتد دیگر به‌سختی می‌توانید آن را کنار بگذارید. پس بهتر است از ابتدا به این نشانه‌ها توجه داشته باشید. سپس برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر اقدام کنید.

? شخصیت‌های وابسته

یکی از روش های جلوگیری از دخالت خانواده همسر این است که شخصیت وابسته همسر و خانواده را بررسی کنید. اگر همسر شما شخصیت وابسته‌ای دارد باید بدانید که قطعاً پای دخالت خانواده در زندگی‌تان باز خواهد بود. این شخصیت‌ها همه‌چیز را به خانواده می‌گویند و همیشه برای تصمیم‌گیری‌هایشان نیاز به کمک خانواده دارند. طبیعتاً این شرایط باعث می‌شود که خانواده هم به خودش اجازه بدهد در تمام تصمیم‌های زندگی شما دخالت کند. به خاطر داشته باشید بلوغ فکری و شخصیتی باید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی باشد که برای همسر آینده در نظر می‌گیرید. تنها یک شخصیت قوی و بالغ است که می‌تواند زندگی خود را اداره کند و به دیگران اجازه دخالت ندهد.

? خانواده‌ های درهم‌ تنیده

خانواده درهم‌ تنیده یک اصطلاح در میان روانشناسان خانواده است. اعضای این خانواده‌ها معمولاً به‌شدت به هم وابسته هستند؛ و استقلال در این خانواده‌ها جایی ندارد. آن‌ها به‌جای هم کارهای مختلف را انجام می‌دهند و هیچ‌کس حدومرز مشخصی ندارد. شاید روز اول احساس کنید که این خانواده بسیار گرم و صمیمی هستند. به‌خصوص افرادی که در خانواده‌های کم‌جمعیت یا سرد زندگی می‌کنند جذب این خانواده‌ها می‌شوند. اما در آینده متوجه خواهید شد آن‌ها از شما هم می‌خواهند که درست مثل خودشان باشید و هیچ حدومرزی با آن‌ها نداشته باشید. برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر با این وضعیت حتما از روانشناس کمک بگیرید.

? راجع به همه‌ چیز نظر می‌دهند

یکی از کارهایی که باید برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر انجام دهید؛ اجازه ندادن برای اظهار نظر است. اگر در دوران نامزدی یا عقد متوجه این شده‌اید که خانواده همسر راجع به همه‌چیز نظر می‌دهند باید مراقب دخالت‌های آن‌ها در بقیه زندگی‌تان هم باشید. این خانواده‌ها راجع به همه مسائل از لباس و تشریفات مراسم گرفته تا موضوعات بزرگ‌تر همیشه نظر می‌دهند و اصرار دارند حرف خود را به کرسی بنشانند.

? پشت سر شما حرف می‌زنند

از نشانه های دخالت خانواده همسر می‌توان به پشت سر شما حرف زدن اشاره کرد. زمانی که با چنین مساله ای روبرو می‌شوید؛ باید برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر اقدام کنید.

? سر زده وارد می‌شوند

سر زده وارد شدن از دیگر نشانه دخالت خانواده همسر است. اگر متوجه شدید که خانواده همسر در صورتی که شما حضور ندارید وارد خانه می‌شوند و یا برای خود کلید دارند؛ حتما برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر اقدام کنید.

? همسرتان را علیه شما پر می‌کنند

اگر متوجه نقشه های خانواده همسر شدید که رابطه شما و همسرتان را بهم بزنند؛ باید برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر عجله کنید. این افراد با ناراحتی های شما خوشحال می‌شوند و با هر کاری علاقه دارند تا شما را ناراحت کنند.

دلایل دخالت خانواده همسر در زندگی

دلایل بسیاری برای دخالت خانواده همسر در زندگی شما وجود دارد. این دلایل می‌تواند با توجه به شرایط زندگی هرکدام از ما متفاوت باشد. برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر باید این دلایل را به درستی بررسی کنید. اما به‌ طور کلی می‌توانیم آن‌ها را در دو دسته قرار دهیم:

? این شما هستید که با صحبت کردن از همه‌ چیز یا پرسیدن نظر آن‌ها اجازه دخالت را می‌دهید.

? خانواده همسرتان کنترل‌گر هستند و می‌خواهند همه‌ چیز را تحت کنترل خود داشته باشند.

دلیل دخالت خانواده همسر در زندگی شما هرچه که باشد باید بتوانید آن را کنترل کنید. در غیر این صورت مشکلات بسیاری را در جریان زندگی‌تان تجربه خواهید کرد. این دخالت‌ها گاهی آن‌قدر رابطه میان زوجین را تحت تأثیر قرار می‌دهد که حتی ممکن است به جدایی فکر کنید. به همین خاطر در ادامه بعضی از راهکارها برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر را بررسی خواهیم کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دخالت مادر شوهر کلیک کنید.

روش های جلوگیری از دخالت خانواده همسر

بهترین روش های جلوگیری از دخالت خانواده همسر

تا به اینجای مقاله راجع به دلایل و نشانه های دخالت خانواده همسر اطلاعات کسب کردید. اما در این بخش قصد داریم تا روش های جلوگیری از دخالت خانواده همسر را به شما توضیح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها همراه ما باشید.

برای بازدید از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرام ذهن نو کلیک کنید.

➰ حد و مرز رابطه را نگه دارید

یکی از مهم‌ترین دلایل اینکه خانواده همسرتان در زندگی شما دخالت می‌کنند این است که خودتان حدومرز ارتباطی را نگه نداشته‌اید. بسیاری از ما با خانواده همسر از همه‌چیز صحبت می‌کنیم یا نظر آن‌ها را می‌پرسیم. همین موضوع باعث می‌شود که آن‌ها هم به خودشان اجازه بدهند راجع به مسائل مختلف از شما سؤال کنند یا نظر بدهند. بهترین راه این است که از همان روز اول فاصله خود را با خانواده همسر حفظ کنید. در نهایت احترامی که به آن‌ها می‌گذارید اما دلیلی ندارد آن‌ها را در جریان همه‌چیز قرار بدهید یا همیشه هرروز باهم در رفت‌وآمد باشید. بنابراین روشی کارآمد برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر، تعیین حد و مرز است.

➰ برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر دلایل خود را بیان کنید

یکی از روش های جلوگیری از دخالت خانواده همسر، بیان دلیل است. وقتی خانواده همسرتان تنها نظر خود را بیان می‌کنند بهتر است نظرات‌شان را بشنوید. به هر صورت استفاده از نظر و فکر دیگران یکی از کارهایی است که فایده‌های بسیاری دارد. شاید بتوانید از نظر آن‌ها در هر بخشی از زندگی خود استفاده کنید. اما اگر احساس می‌کنید نظرات آن‌ها حالت کنترل‌گری و دخالت پیدا کرده بهتر است صراحتاً با آن‌ها صحبت کنید. سعی کنید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و بدون هیچ عصبانیت و بدرفتاری از آن‌ها به خاطر نظرشان تشکر کنید. سپس دلایل خود را برای تصمیمی که دارید بیان کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دخالت مادر زن کلیک کنید.

➰ با همسرتان صحبت کنید

یک راه مناسب برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر این است که با همسرتان صحبت کنید. احساسات و ناراحتی‌های خود را با او در میان بگذارید و باهم یک راه‌حل برای این شرایط پیدا کنید. حتی بعضی از مشاورین خانواده توصیه می‌کنند در دوران نامزدی صراحتاً راجع به میزان رفت‌وآمد با خانواده‌ها و مطالبی که به آن‌ها می‌گویید صحبت کنید.

➰ احساسات خود و خانواده همسر را به درستی شناسایی کنید

برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر لازم است که احساسات خود و آنها را به خوبی بشناسید. هرگز نباید عصبانیت خود را بر سر اعضای خانواده خالی کنید. رفتارهای مادر شوهر خود را مد نظر بگیرید و هر رفتاری از آن که باعث آزار شما می‌شود را شناسایی کنید. تا در صورت بروز آن رفتار؛ هیجانات خود را کنترل کنید و اجازه تنش در خانه ندهید.

➰ روش های آرام سازی را آموزش ببینید

برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر، باید روش های آرام سازی را آموزش ببینید. با شناخت راه های مناسب می‌توانید مدیریت خود را کنترل کنید تا هیچ حرف و رفتاری باعث آزار روانی شما نشود.

➰ منابع حمایتی جایگزین پیدا کنید و روابط را محدود کنید

یکی از کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر انجام دهید، یافتن حمایت گر جایگزین است. لزومی ندارد همیشه با خانواده همسر ارتباط داشته باشید اما زندگی خود را سرشار از تنش کنید. با کمک روانشناس روابط خود را محدود کنید و فردی امین برای بروز احساسات پیدا کنید تا دخالت های خانواده همسر تاثیر بدی بر زندگی شما نگذارد.

➰ مهربان باشید و بالغانه رفتار کنید

مهربانی همیشه راهی برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر است. مهربان باشید و محبت کنید تا خانواده همسر به خود اجازه دخالت ندهند. با محبت آن ها را متوجه خواهید کرد که دشمن آنها نیستید. و به مرور زمان زندگی شما نیز به روال قبل می‌افتد. همچنین برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر باید رفتاری بالغانه داشته باشید. به هر حال این افراد اعضای خانواده همسر شما هستند و به هر نحوی در زندگی شما حضور دارند. رفتار بالغانه این دخالت ها را کم می‌کند.

➰ با کمک همسر مشکلات را حل کنید

یکی از مهم ترین کارهایی که باعث جلوگیری از دخالت خانواده همسر می‌شود؛ حل مشکل به واسته زوجین است. همیشه به خاطر داشته باشید که با همسر در رابطه با حل مشکلات به تنهایی صحبت کنید. شما و همسرتان هرگز نباید به دیگران اجازه دهید که برای شما تصمیم بگیرند. به همین دلیل برای رفع این مشکل از همسرتان بخواهید تا برای حل مسائل از خانواده کمک نگیرد.

➰ مشاوره برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر

دخالت خانواده‌ها در زندگی مشترک شما و همسرتان موضوع ساده‌ای نیست. این شرایط گاهی آن‌قدر شما را عصبی می‌کند که احساس می‌کنید دیگر تمایلی به ادامه زندگی مشترک ندارید. یا شاید با خانواده همسر دچار اختلاف شوید و این اختلاف قطعاً روی زندگی شما تأثیر خواهد گذاشت. به همین خاطر شاید بهتر باشد راجع به این شرایط با کسی صحبت کنید. و برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر اقدام کنید.

اگر چه همیشه اولین توصیه مشاوران خانواده این است که با همسرتان صحبت کنید. اما گاهی وقت‌ها همسرتان از اینکه بشنود شما راجع به خانواده‌اش صحبت می‌کنید بسیار ناراحت می‌شود. به‌علاوه ممکن است شما و همسرتان نتوانید راهکاری برای این شرایط پیدا کنید. به همین خاطر بهتر است راجع به شرایط پیش آمده از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی می‌توانند شما را راهنمایی کنند. برای دریافت مشاوره خانواده از برترین متخصصان کشور کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله به طور کل با روش های جلوگیری از دخالت خانواده همسر آشنا شده اید. اما گاهی اوقات دلیل دخالت‌های خانواده همسر ضعف‌های شخصیتی خود شما است. این ضعف‌ها باعث می‌شوند از اینکه قاطعانه در مقابل دخالت‌های خانواده همسر بایستید ترس داشته باشید و به‌نوعی با رفتار خود به آن‌ها اجازه بدهید که راجع به هر چیزی نظر بدهند.

اگر مشاور تشخیص دهد شما در این زمینه ضعف دارید با آموزش‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا اعتماد به‌ نفس خود را افزایش دهید و از بروز مشکلات جلوگیری کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره تلفنی خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای صحبت درباره مسائل خانوادگی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چطور از دخالت‌های خانواده همسرم جلوگیری کنم؟

بهتر است از همان ابتدا حدومرز رابطه خود را به‌درستی مشخص کنید. صحبت کردن با همسر و کمک گرفتن از مشاور هم می‌توانند در این شرایط کمک‌کننده باشند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

  1. میشه منو راهنمایی کنید توروخدا
    منو مادر شوهرم برای شوهرم انتخاب کرد برای همین هم من اولای ازدواج خیلی به حرفاش گوش میدادم فکر میکردم باید به حرف اون گوش بدم ولی الان 7 سال از ازدواجم گذشته شوهرم منو خیلی دوست داره و لی هنوزم مادر شوهرم خیلی دخالت میکنه میدونم تقصیر خودمه و از اول اشتباه کردم ولی الان باید چیکار کنم هر جور رفتار میکنم باز کار خودشو میکنه منم نمیتونم بهش نه بگم …

    1. جلوی ضرر رو از هر جا بگیری منفعته….
      شما همینکه متوجه این مساله شدید که نیاز به یک تغییر هست میتونه شروع یک تغییر بزرگ تر باشه. رفتار شما از ابتدای ازدواج ناشی از باور به این بوده که مادر همسرم کسی هست که باید من رو بپذیره و اصلا پذیرش ایشونه که موجب این ازدواج شده پس من موظفم ایشون رو راضی نگه دارد…. این باور و سایر باورهایی که احتمالا زنجیروار به این باور ارتباط دارند رفتارهایی را در پی دارند. خوب حالا برای تغییر چه باید کرد؟ برای تغییر اول باید این باورها را پیدا کنید سپس با به چالش کشیدن آن ها ابتدا باورهایتان را تغییر دهید در پی تغییر باورهایتان رفتار شما نیز تغییر خواهد کرد.

  2. سلام من و همسرم نزدیک دو ساله نامزد و یک سال عقد هستیم همسرم خیلی خانواده دوسته و اجازه دخالت میده هرچیزی بینمون میشد یا ی خانواده خدش یا ب خانواده خدم میگفت حتما ی جورایی بهش بی اعتماد شدم ب خاطر رفتاراش و الان هرجا بخاد بره مهمونی میترسم و حساس شدم ک الان میره پشتمو خالی میکنه یا شرو میکنه حرف زدن از من البته اینم بگم رفتارخدش باعث این شکا شده وگرنه من اصلا با شک و حساسیت محالفم اونم خدایی خدشو اصلاح کرده ی کم اما من باچیزایی ک دیدم هنوز بهش بی اعتمادم کمکم کنید حساسیتم از بین بره

    1. سلام و درود مریم عزیز. ازدواج و روابط بعد از ازدواج با هر دو خانواده برای زن و مرد چالش های زیادی داره. شما در طی زمان و با صحبت و به اشتراک گذاشتن افکار و خواسته هایتان می توانید به یک وجه مشترک و توافق برسید. انعطاف و گذشت لازمه زندگی مشترکه و برای پایداری ازدواج باید زن و مرد این دو خصلت را در خود پرورش بدن. در نظر داشته باشید یک رفتار از باور و افکار نشات میگیره و به مرور زمان تبدیل به عادت میشه. حال برای تغییر این عادت ها فقط تغییر باور و افکار کافی نیست بلکه نیاز به تکرار و تمرین داره. پس احتمال این که شما این رفتار را دوباره از همسرتان ببینید هست اما چیزی که اهمیت داره تلاش ایشون برای تغییر رفتارشونه. بازخوردها و واکنش های شما در مقابل اشتباهات همسرتون خیلی اهمیت داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره