جلوگیری از دعوا با همسر | 7 تکنیک پیشگیری از دعوای زن و شوهری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جلوگیری از دعوا با همسر شاید در اوایل ازدواج کار آسانی نباشد، اما بعد از شناخت کافی این کار ساده‌تر شده و حتی می‌توانید با ارتقای مهارت‌های خود جوانب دیگر رابطه‌تان را نیز بهبود ببخشید. درصورتی‌که مشاجرات بدون یافتن راه‌حل مناسب ادامه پیدا کند، جلوگیری از دعوای بعدی دشوار خواهد بود. مشکلاتی همچون سرد شدن همسر، قهرهای طولانی و حتی از بین رفتن پایه‌های ازدواج از جمله عواقب دعوا با همسر هست؛ بنابراین باید با یادگرفتن راهکارهایی برای جلوگیری از دعواهای بی‌نتیجه، سعی در بهبود روابط خود با همسر خود کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلوگیری از دعوا با همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

جلوگیری از دعوا با همسر

همین که به دنبال راهی برای جلوگیری از دعوا با همسر هستید، به این معناست که به خانواده و زندگی مشترک تان اهمیت می دهید و می خواهید آن را حفظ کنید. حتما شما هم متوجه شده اید که خیلی اوقات ناخواسته وارد یک بحث و دعوایی تمام عیار با همسرتان شده اید که اصلا پیش بینی اش را هم نداشتید. در چنین مواردی متخصصان پیشنهاد می کنند که اطلاعات خود را درباره مهارت های زندگی مخصوصا مهارت های حل مساله بالا ببرید. همچنین اگر مشکلات حل نشده ای از قبل با همسرتان دارید، هر چه زودتر برای رفع آن به متخصص ازدواج و خانواده مراجعه نمایید. در ادامه با ما باشید تا با روش های جلوگیری از دعوا با همسر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : دلایل دعوای زن و شوهر

جلوگیری از دعوا با همسر با پیدا کردن علت آن

بهترین راه برای جلوگیری از دعوای زوجین

ازآنجاکه در هر رابطه‌ای، حداقل دو نفر با عقاید، تجارب و آموخته‌های مختلف حضور دارند، طبیعی است که گاهی بین دو طرف مشاجره و بحث رخ دهد. این اتفاق در بین زوجین و مخصوصاً در سال‌های اولیه ازدواج نیز بسیار رایج است. البته باید در نظر داشت که اختلاف‌نظر داشتن به‌طور عادی بد نیست، حتی گاهی همین باعث می‌شود راه‌حل‌های جدیدی از همفکری با دیگران به دست آوریم، اما باید برای جلوگیری از دعوا با همسر به دنبال ارتقای مهارت‌های خود باشید.

برای آشنایی با راه های تنبیه همسر کلیک کنید.

بحث بر سر اتفاقات جزئی همواره ممکن است در زندگی زناشویی رخ دهد. در یک رابطه سالم با پیش آمدن این بحث‌ها، دو طرف آنچه که باعث ناراحتی‌شان شده را مطرح می‌کنند و درعین‌حال به مشکل طرف مقابل نیز گوش می‌دهند. به این صورت دعوا و مشاجره به‌صورت منصفانه و مفید صورت می‌گیرد و می‌تواند باعث بهبود رابطه بین طرفین و افزایش صمیمیت گردد. پیشنهاد می‌شود مقاله آرام کردن همسر زودجوش را بخوانید.

اما دعوا در بین اکثر زوجین بدین نحو پیش نمی‌رود. دو طرف شروع به بیان نکات ناراحت‌کننده طرف مقابل کرده و یکدیگر را با سخنان سمی که هیچ سودی برای بهتر کردن اوضاع ندارد، آزار می‌دهند. این صحبت های نه تنها باعث جلوگیری از دعوا با همسر نمی‌شود بلکه شرایط را بدتر هم می‌کند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

نتایج طولانی شدن و عدم جلوگیری از دعوا با همسر

از نتایج دعواهای بین زوج‌ها، قهر کردن است. این حالت ناشی از یک تصمیم احساسی در برخورد با ناسازگاری‌های زندگی است. در این وضعیت، درواقع فرد نتوانسته اختلاف و ناسازگاری به وجود آمده را حل کند و یا با همسر خود به توافقی منطقی و مناسب برسد. در این حالت فرار از موقعیت و دور شدن از زوج را انتخاب کرده و قهر می‌کند.

قهر کردن باعث می‌شود مسائلی که می‌توانست به‌راحتی با گفتگو حل شود، باقی بماند و با سرد کردن جو عاطفی بین زوجین، آن را تبدیل به مشکلی غیرقابل‌حل کند. یکی از دلایل این اتفاق، نداشتن اعتمادبه‌نفس کافی برای روبرو شدن با مشکل و بیان کردن آن با کلمات و لحن مناسب است.

همین موضوع سبب می‌شود که نیاز به بهره‌مندی از راهنمایی‌ها و کمک‌های مشاورین و روانشناسان حوزه خانواده و زوج برای بهبود ویژگی‌ها و ضعف‌های هر فرد و نیز رفع مشکلات موجود در رابطه مشخص گردد. همچنین لزوم آموزش روش‌هایی برای جلوگیری از بزرگ شدن و یا طولانی شدن دعواها نیز اهمیت دارد. به همین منظور پیشنهاد می‌شود از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

راه های جلوگیری از دعوا با همسر

برای جلوگیری از دعوا با همسر هر دو نفر شما باید تلاش کنید. البته نباید متقابل به مثل کنید. منتظر نمانید تا همسرتان برای بهبود رابطه قدم بردارد. شما به نوبه خود موظف هستید تا این رابطه را مدیریت کرده و آن را بهبود ببخشید. در ادامه به روش هایی برای جلوگیری از دعوا با همسر پرداخته‌ایم.

✅مدیریت اختلافات

اجازه ندهید دعواها و مشاجرات بین خود و همسرتان بین افراد دیگر فاش شود. این حالت باعث می‌شود که باوجود خصوصی بودن این موارد، اطرافیان نیز احساس وظیفه‌ای کاذب کنند و این حق را به خود بدهند تا در مورد مشکل شما و همسرتان نظر بدهند. اختلاف‌نظرها مربوط به رابطه بین دو نفر است و بهتر است بین خودتان نیز حل شود.

توصیه بر این است که حتی مشکلات‌تان را در حضور فرزندان خود نیز مطرح نکنید؛ زیرا باعث می‌شود آن‌ها احساس گناه کنند و این می‌تواند به‌راحتی روی شخصیت‌شان که هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته تأثیرات عمیق و ماندگاری بر جا بگذارد.

برای از بین بردن اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

✅جلوگیری از دعوا با همسر برای مدیریت توقعات

داشتن رؤیاها و توقعات زیاد از همسر تنها تا قبل از ازدواج ممکن است و شاید ایرادی نداشته باشد؛ اما با ورود به زندگی مشترک، باید ویژگی‌های مثبت و منفی همسر خود را واقع‌بینانه در نظر بگیرید. هیچ انسانی کامل نیست و داشتن توقعاتی فراتر از توان یک نفر نه‌تنها باعث ایجاد فشار و اضطراب برای او می‌گردد، همچنین برای خود نیز منجر به احساس ناکامی و بروز افسردگی می‌شود.

بنابراین درصورتی‌که می‌توان با کم کردن یا ساده کردن توقعات خود، به بخشی از خواسته‌هایتان دست پیدا کنید، پس برای جلوگیری از دعوا با همسر تان بهتر است دست از لجبازی و شروع دوباره بحث‌های بی‌نتیجه بردارید.

پیشنهاد می کنیم حتما درباره چگونگی تمرین گذشت در زندگی مشترک کلیک کنید.

✅جلوگیری از دعوا با همسر با بیان نیازهای خود

گاهی زن و مرد انتظار دارند همسرشان تنها با نگاه کردن به آن‌ها متوجه نیازها و خواسته‌هایش بشود. این ‌یکی از باورهای غلط رایج در بین بسیاری از زوج‌های جوان و حتی میانسال است. چنین دیدگاهی بسیار آسیب‌رسان و می‌تواند به‌مرور پایه‌های عاطفی رابطه زناشویی را از بین ببرد.

همواره و به‌خصوص در سال‌های ابتدایی زندگی زناشویی لازم است طرفین، نیازهای معقول خود را به‌طور شفاف و واضح مطرح کنند. این کار باعث می‌شود بدون هیچ‌گونه ناراحتی، همسرتان پی به خواسته‌های شما ببرد و درک‌تان کند. به‌مرور همسرتان می‌تواند با ویژگی‌های شخصیتی شما آشنا شده و نیازهای شمارا به‌درستی متوجه شود؛ اما این کار نیازمند تلاش و تمرین از جانب او و همچنین صبوری و حفظ آرامش از جانب شماست.

✅ خودتان را جای زن یا شوهر تان بگذارید

قبل از آن که در مورد شوهر یا زن تان قضاوت کنید و یا واکنشی نشان دهید، او را درک کنید. اگر رفتار یا حرفی زده که ناراحت شده اید، ابتدا خود را جای او بگذارید. سعی کنید موضوع را از زاویه دید او بنگرید. این کار باعث می شود که یک طرفه به موضوع نرفته و توانایی بیشتری برای کنترل هیجانات تان داشته باشید.

سختی خانه داری، خستگی، مشکلات مالی، اخراج و بیکاری، درگیری با طلبکاران و… تاب و توان همسرتان را کاهش می‌دهد. برای جلوگیری از دعوا با همسر شما باید عوامل متفاوتی را در نظر بگیرید. در این باره اگر توان کافی ندارید، حتما از خدمات مشاوره روانشناختی استفاده نمایید.

✅ برای جلوگیری از دعوا با همسر روی باورهای غلط خود کار کنید

“همیشه و همه وقت من درست میگم”، “تو همیشه اینطور رفتار می کنی”، “تو هیچ وقت به من و خانواده امون توجه نمی کنی”، ” تو همیشه بیرون از خانه هستی”، “تو حق انتخاب به من ندادی”؛ چنین باورهای کلیشه ای اجازه تصمیم گیری درست با مساله را نمی دهد. این پیش فرض ها باعث می‌شود شما بدون توجه به مشکل زمان حال به قضاوت پرداخته و واکنشی نشان دهید. پس برای جلوگیری از دعوا با همسر شما باید ذهن تان را از باورهای غلط دور کنید. گاه شناسایی این باور دشوار است و برای یافتن و رفع آن ها نیاز به دریافت مشاوره هستید.

✅ مساله را به کل شخصیت همسرتان ربط ندهید

متاسفانه مردان و زنان زیادی را می بینیم که یک اشتباه یا یک رفتار ناشایست را به کل شخصیت همسرشان ربط می‌دهند. برای مثال “مردی به متکدی کمک می کند، وقتی همسرش از این موضوع خبر دار می شود، با او دعوا کرده و او را متهم به دست و دلبازی افراطی می کند و به او می گوید “تو آدم دلنازکی هستی که نمی تونی به کسی نه بگویی اینگونه است که همیشه ما محتاج هستیم”. در این مکالمه مرد در حالتی قرار می گیرد که از کل شخصیت خود دفاع کند پس دعوا بالا گرفته و بگو مگو شروع می شود.

اگر حقیقتا با کل شخصیت همسرتان مشکل دارید، حتما مقاله مشکل با همسر را بخوانید.

✅ برای جلوگیری از دعوا با همسر اجازه دهید صحبت کند و به او گوش دهید

خیلی اوقات چشمان ما می بیند اما نه حقیقت را، گوش هایمان می شنود نه همه چیز را، شما در مورد هر مساله ای باید ابتدا به حرف های همسرتان نیز گوش دهید. هرگز همه چیز را نخواهید فهمید مگر با گوش دادن؛ پس به او اجازه دهید تا حرفش را بزند. به حرفهایش گوش دهید و درباره احساسات و افکار یکدیگر گفتگو نمایید. این روش بسیار مفیدی برای جلوگیری از دعوا با همسر است.

برای آشنایی با نحوه ابراز عدم رضایت از همسر کلیک کنید.

حرف هایی که به جلوگیری از دعوا با همسر کمک می کند

خیلی اوقات یک حرف یا یک صدا می تواند موجب ادامه دار شدن بحث و در نهایت دعوا شود. بهتر است برای جلوگیری از دعوا با همسر از الفاظ زیر در مواقعی که همسرتان در اوج احساسات و هیجانات است استفاده کنید. این کار باعث می شود که دعوا پیش نیاید و حل مساله را به زمانی که می توانید هر دو منطقی فکر کنید موکول شود.

پاسخ هیچی: این همان حرفی است که خیلی از خانم ها میگویند اما در پس آن یک خشم بزرگی نهفته است. شما در مقابل این پاسخ فقط کافی است بگویید “مسلما هیچی جواب درست نیست، یک مساله ای وجود دارد که من از آن بی اطلاع ام، این جواب تو در آخر باعث دعوایمان می شود، پس در عوض هر وقت آماده بودی درباره ناراحتی ات با من حرف بزن”.

حالا هرچی: این جمله نیز در ادامه صحبت پیشین گفته می شود. او با این کلمه تمام توجه و احساسات شما را بی اهمیت جلوه داده و قصد برافروختگی شم و شروع دعوا را دارد. اما شما گول نخورید. و با خونسردی کامل به او بگویید “با این حرفت انگار می خواهی بگویی حرفها و نظرات من برایت اهمیت ندارد و این موضوع بیشتر مرا ناراحت می کند”. در این موقعیت اگر عذرخواهی نکرد و تلاش در شروع دعوا داشت، بهتر است موقعیت را ترک کنید.

همیشه و هیچ وقت: وقتی جمله ای با این دو لفظ شروع می شود به احتمال خیلی زیاد حقیقت ندارد. اینگونه شما به جای جلب توجه و محبت، به همسرتان این باور را انتقال میدهید که هیچ کدام از کارهایش ارزش نداشته و شما نمی بینید. او در این وضعیت احساس یاس کرده و بیشتر از وظایف اش شانه خالی می کند. پس به جای آن که بگویید “تو هیچ وقت تو کارهای خانه به من کمک نمی کنی” ، به او بگویید ” اگر امشب تو بشقاب ها را آب بکشی به من کمک زیادی کردی”. با استفاده از جملات مثبت نظر او را به مساله جلب می کنید.

تو هم مثل مادرت/پدرت هستی: این جمله نیز باز هم به معنای خشم منفعلی است که همسرتان دارد و می خواهد شما دعوا را شروع کنید. به جای پاسخ هایی که در گذشته می دادید و باعث دعوای بیشتر می شد. برای جلوگیری از دعوا یک نفس عمیق بکشید سپس بگویید “واقعا دوست ندارم من رو با مادرم مقایسه کنی”. دعوا راه نیاندازید و به او بفهمانید که ناراحت شده اید.

تو چرا انقدر حساسی: “تو خیلی حساسی” ، “چیزی نگفتم که ناراحت بشی” و… این ها جملاتی است که جلوگیری از دعوا با همسر را دشوار می کند. چرا که او با این جمله به شعور و درک شما نیز توهین کرده و خود را در مقامی بالاتر قرار داده است. و یا با گفتن این جمله از بازگو کردن مساله طفره می رود. در چنین مواردی شما باید روی واکنش های خودتان نظاره داشته باشید. کاری نکنید که او از بیان نظر واقعی اش بترسد. در عوض از او بخواهید به طور کامل و شفاف موضوع را توضیح دهد.

اگر با وجود تمام راهکارهای داده شده احساس می کنید که مشکلاتان تفاهم نداشتن با زن و شوهر است کلیک کنید.

مشاوره گرفتن از متخصصین برای جلوگیری از دعوا با همسر

گاهی ویژگی‌های یکی یا هر دو طرف رابطه به نحوی عمیق یا پیچیده است که زوجین نمی‌توانند به‌تنهایی از پس حل آن و بهبود رابطه برآیند. در این حالت به‌جای درد و دل کردن با اطرافیان و بزرگ کردن هرچه بیشتر موضوع، باید از راهنمایی‌های افراد متخصص کمک گرفت.

استفاده از مشاوره پیش از ازدواج اکثراً در بین اقشار مختلف جامعه پذیرفته‌شده است؛ اما هنوز در مورد تشویق به بهره‌مندی از این خدمات در طول زندگی متأهلی جای کار وجود دارد. درصورتی‌که ویژگی‌های شخصیتی حداقل یکی از زوجین دلیل بسیاری از ناراحتی‌های دو طرف و بروز دعوا و مشاجره‌های بین آن‌ها باشد، این مهم بیشتر هم نیاز به توجه پیدا می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلوگیری از دعوا با همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره