دعوای زن و شوهر | 5 راه برای پیشگیری از دعوای زوجین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دعوای زن و شوهر ازجمله مسائل غیرقابل‌ اجتناب در هر خانواده است که هرگز نمی‌توانید به‌طورکلی آن را از بین ببرید. اختلاف‌نظر، بحث و ناراحتی همواره و در تمامی خانواده‌ها ایجاد خواهد شد. اما آنچه اهمیت دارد نحوه کنار آمدن با این مسائل و راهکارهایی است که برای حل کردن آن به کار می‌برید. تا جایی که شاید بتوان گفت اگر دعوای بین زوجین به‌درستی مدیریت شود حتی می‌تواند رابطه میان شما و همسرتان را بهبود ببخشد. اما درصورتی‌که برای برطرف کردن این اختلافات اقدامی نکنید. کدورت‌ها روزبه‌روز بیشتر شده. و حتی ممکن است ادامه زندگی مشترک را برایتان غیر ممکن کند.

بیشتر بخوانید : اختلافات خانوادگی

استفاده از راهکارهایی مثل صحبت کردن برای حل مشکلات یا انعطاف‌پذیری در مقابل دیدگاه‌های طرف مقابل ازجمله روش‌هایی هستند که می‌تواند به شما در حل کردن دعوای زن و شوهر کمک کند. همچنین اگر احساس می‌کنید به‌ تنهایی نمی‌توانید مشکلات پیش‌آمده در زندگی خود را برطرف کنید می‌توانید از یک مشاور خانواده در این زمینه کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

دعوای زن و شوهر

علت دعوای زن و شوهر

از قدیم گفتن “دعوا نمک زندگیه”، شاید به این خاطر که هر زن و شوهری دچار اختلاف نظر می شوند. پس دعوای زن و شوهر اجتناب ناپذیر است. چیزی که اهمیت دارد نحوه دعواکردن و حل مسائل است. اگر در هر بار دعوا نتوانید مساله را حل کنید و یا راه جایگزینی بیابید، در آینده با مشکلات جدی تری مواجه خواهید شد. در ادامه به دلایل و راهکارهایی برای مقابله بدتر شدن شرایط آن پرداخته ایم.

دلایل شکل گیری دعوای زن و شوهر

1- بی‌تجربگی

تحقیقات روانشناسان خانواده نشان‌دهنده این است. که بسیاری از اختلافات میان زوجین و همین‌طور بیشتر طلاق‌ها در طی 5 سال اول زندگی مشترک اتفاق می‌افتند. این موضوع شاید بیشتر به این خاطر باشد که در طی سال‌های اولیه شروع یک زندگی، تجربه افراد برای مدیریت مسائل و همین‌طور شناختی که از روحیات یکدیگر دارند کمتر است.

به میزانی که زندگی شما عمر بیشتری پیدا می‌کند شناخت و مهارت شما نیز در حل مشکلات افزایش پیدا کرده و احتمال بروز اختلاف و درگیری کاهش پیدا می‌کند. می‌توانید با کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج آگاهی خود را نسبت به شخصیت طرف مقابل و نکاتی که در برقراری ارتباط با وی می‌بایست مدنظر داشته باشید افزایش دهید. و از دعوای زن و شوهر پیشگیری کنید. علاوه بر این مشاوره پیش از ازدواج به شما در یادگیری مهارت‌هایی مثل نحوه صحبت کردن با همسر یا حل مسئله کمک خواهد کرد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

2- تفاوت‌های فرهنگی و دعوای زن و شوهر

تفاوت‌های فرهنگی می‌تواند تفاوت در تمامی ابعاد زندگی از نوع اخلاق و رفتار تا پوشش یا حتی عادات مذهبی فرد را شامل شود. هنگامی‌که زوجین در این زمینه‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند احتمال دعوای زن و شوهر و درگیری افزایش پیدا می‌کند. این اختلاف‌ها باعث می‌شود هریک از شما احساس کنید توسط طرف مقابل درک نمی‌شوید و یا رفتارهای وی را نامناسب بدانید و از این بابت ناراحت باشید.

به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود پیش از ازدواج از میزان شباهت یا تفاوتی که با همسرتان دارید آگاهی کافی کسب کنید. بالا بردن سطح انعطاف‌پذیری ذهنی و همین‌طور صحبت کردن با همسر راجع به مسائلی که باعث ناراحتی‌تان شده ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند در این شرایط به شما کمک کند.

3- وابستگی به خانواده‌های نخست

یکی از شایع‌ترین دلایل دعوای زن و شوهر به‌ویژه در کشور ما وابستگی به خانواده نخست است. این وابستگی می‌تواند در زمینه‌های مختلف اقتصادی، عاطفی یا توجه به نظرات آن‌ها در تمامی تصمیم‌گیری‌های زندگی مشترک باشد.

با توجه به اینکه شروع زندگی مشترک به این معناست که شما از خانواده نخست خود مستقل و زندگی جدیدی را شروع کرده‌اید. اگر نتوانید تعادل را میان خانواده نخست و زندگی مشترکتان ایجاد کنید. احتمالاً مشکلات بسیاری به‌ویژه اختلاف با همسر را تجربه خواهید کرد.

این وابستگی‌ها به‌ویژه در شرایطی که خانواده نیز خواهان عدم استقلال و ادامه وابستگی فرزندشان به آن‌ها باشد یا به عبارتی هنگامی‌که خانواده یکی از طرفین نیز دخالت در زندگی جدید فرزندشان را حق خود می‌دانند می‌تواند مشکلات جدی‌تری را برای زندگی زوجین ایجاد کند.

4- ناتوانی در صحبت کردن یا حل مسئله

صحبت کردن راجع به ناراحتی‌ها و همین‌طور توانایی در پیدا کردن راهکار برای برطرف کردن مشکلات ازجمله مهم‌ترین مسائلی هستند که می‌تواند به شما در کاهش اختلافات کمک کند. هنگامی‌که زوجین یا یکی از آن‌ها این توانایی را نداشته باشد مشکلات میان آن‌ها نه‌تنها حل نمی‌شود بلکه روزبه‌روز بیشتر و جدی‌تر خواهد شد. و دعوای زن و شوهر اتفاق می‎افتد.

به همین خاطر یادگیری این مهارت‌ها برای حفظ زندگی مشترک اهمیت بالایی دارد. اگر احساس می‌کنید در این زمینه‌ها دچار مشکل هستید می‌توانید از یک مشاور خانواده برای یادگیری این مهارت‌ها کمک بگیرید. در صورتی که به خاطر نداشتن مهارت حل مساله ترجیح می‌دهید، دروغ بگویید، حتما مقاله پنهان کاری همسر را بخوانید.

5- اختلافات مالی و دعوای زن و شوهر

یکی از دلایل دعوای زن و شوهر اختلافاتی است که بر سر مسائل مادی ایجاد می‌شود. تفاوت در طبقه اقتصادی، اختلاف‌نظر راجع به نحوه پس‌انداز و هزینه کردن درآمدها و همین‌طور مشکلات مالی که به‌طور ناگهانی برای خانواده شما ایجاد می‌شوند می‌تواند باعث بروز اختلاف و درگیری میان زوجین شود.

6- بروز بحران‌های جدی

بحران‌ها و مشکلات ناگهانی در زندگی همه ما ایجاد خواهد شد. از دست دادن شغل یا سرمایه، ابتلا به بیماری و یا فوت یکی از عزیزان ازجمله سخت‌ترین بحران‌ها هستند. که شاید در زندگی با آن‌ها مواجه شوید. بحران‌ها باعث کاهش ظرفیت. تحمل روانی شده و شما را پرخاشگر یا تحریک‌پذیر می‌کنند. به همین خاطر این شرایط باعث بروز دعوای زن و شوهر در زندگی مشترک شده و حتی اگر به‌درستی مدیریت نشوند باعث از هم پاشیدن زندگی شما باشد. پیشنهاد می‌شود مقاله مشکل با شغل همسر را بخوانید.

راهکار برای کاهش دعوای زن و شوهر

موقعیت‌شناس باشید

دعوای زن و شوهر گاهی اوقات به این خاطر ایجاد می‌شود که شما زمان و مکان مناسب و احساسات همسر خود را به‌خوبی درک نکرده‌اید. در زمان خستگی، درگیری‌های ذهنی و یا هنگامی‌که همسرتان یک بحران روحی را پشت سر می‌گذارد بهتر است صحبت کردن از برخی مسائل را کنار بگذارید. در چنین شرایطی علاوه بر اینکه طرف مقابل شما ظرفیت ذهنی کافی برای صحبت کردن ندارد رفتار شما باعث خواهد شد تا او احساس کند شما متوجه شرایط روحی وی نیستید و این موضوع مشکلات بیشتری را در رابطه شما ایجاد خواهد کرد.

با یکدیگر صحبت کنید

ما هرگز نمی‌توانیم از افکار و احساسات یکدیگر آگاهی پیدا کنیم مگر اینکه راجع به آن‌ها صحبت کنیم. به همین خاطر بهترین و شاید تنها راهکار برای برطرف کردن دعوای زن و شوهر این است که وقتی از موضوعی ناراحت هستید راجع به آن با همسرتان صحبت کنید. پس از انتخاب زمان و مکانی مناسب برای صحبت کردن احساسات خود را با همسرتان در میان بگذارید و همین‌طور از او نیز بخواهید افکار و احساساتش را بیان کند. سپس سعی کنید با همفکری یکدیگر راهکاری برای بهبود شرایط پیدا کنید.

صحبت کردن اگرچه راهکار بسیار تأثیرگذاری است بااین‌حال اگر شما شرایط و آداب صحبت را ندانید نه‌تنها از آن فایده‌ای به دست نخواهید آورد بلکه می‌تواند منجر به بروز اختلافات بیشتر باشد. درنتیجه پیش از صحبت کردن سعی کنید تا اطلاعات خود را راجع به قواعد صحبت کردن افزایش دهید.

انعطاف‌پذیر باشید

اگر می‌خواهید دعوای زن و شوهر پایان پیدا کند بهتر است تلاش کنید تا دنیا را از دید همسرتان نیز ببینید. تا زمانی که هریک از ما صرفاً روی خواسته‌های خودمان پافشاری کنیم نمی‌توانیم اختلافات را حل کنیم اما هنگامی‌که سعی کنید کمی انعطاف‌پذیرتر باشید و دیگران و خواسته‌های آن‌ها را نیز در نظر بگیرید همه‌چیز راحت‌تر از قبل پیش خواهد رفت.

بی‌احترامی نکنید

یکی از  علل دعوای زن و شوهر بی احترامی است. سعی کنید همواره مسئله محور صحبت کنید. اگر صحبت‌های شما از مسیر حل مشکل و بهبود شرایط خارج شده. و به سمت اختلاف و درگیری حرکت کند. حتما تأثیرات نامطلوبی در رابطه شما خواهد داشت. همواره به خاطر داشته باشید که هیچ‌کس از کنار توهین و بی‌احترامی نسبت به خود یا عزیزانش به‌سادگی نخواهد گذشت. درنتیجه بی‌احترامی به همسر یا خانواده او را به‌عنوان یک خط قرمز جدی برای خود نگه دارید. برای آشنایی با اصول و اهمیت احترام به همسر و پیامدهای بی احترامی به همسر کلیک کنید.

کمک بگیرید

مشاوره برای دعوای زن و شوهر

همه ما گاهی نیاز داریم برای حل مشکلاتمان با دیگران مشورت کنیم. اگر احساس می‌کنید دعوای زن و شوهری به میزانی است که به‌تنهایی نمی‌توانید برای آن کاری انجام دهید بهتر است از اطرافیان خود کمک بخواهید. معمولاً والدین با توجه به تجربه‌ای که در زندگی مشترک دارند می‌توانند تا حد زیادی به شما کمک کنند. اما گاهی اوقات اطرافیان به دلیل علاقه‌ای که به شما دارند جانب‌دارانه و یک‌طرفه راجع به مسائل قضاوت می‌کنند و یا ممکن است علی‌رغم تمایلی که به کمک دارند نتوانند راهکار مناسبی برای مشکل شما ارائه کنند.

به همین خاطر برای برطرف کردن مشکلاتی که در زندگی‌تان ایجاد شده و یا پیشگیری از بروز مشکل از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین به دلیل تخصص و تجربه‌ای که درزمینهٔ مسائل خانواده دارند می‌توانند بدون جانب‌داری به شما در برطرف کردن مشکلات زندگی مشترکتان کمک کنند. برای آشنایی با راه های جلوگیری از دعوا با همسر کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : آشتی با همسر

نقش اطرافیان در دعوای زن و شوهر

اختلاف میان همسران معمولاً اطرافیان آن‌ها و به‌ویژه خانواده‌ها را نیز درگیر خواهد کرد. در چنین شرایطی برای بسیاری از افراد این سؤال پیش می‌آید که چطور می‌توانند به بهبود وضعیت کمک کنند؟ والدین معمولاً در چنین شرایطی رفتاری جانب‌دارانه خواهند داشت. و سعی می‌کنند تا از فرزندشان حمایت کنند.

اما این رفتار گاهی اوقات صرفاً به شدیدتر شدن مشکلات و یا حتی تصمیم برای جدایی ختم می‌شود. به همین خاطر بهتر است در چنین شرایطی سعی کنید ابتدا موضوع دعوای زن و شوهر و دلایل آن را روشن کنید و سپس به هردو طرف برای رفع این مشکل کمک کنید.

اگر واقعاً احساس می‌کنید فرزند شما نقاط ضعفی دارد که می‌بایست آن‌ها را برطرف کند این موضوع را به وی متذکر شوید. به خاطر داشته باشید حتی در صورت جدایی، ضعف‌های فرزند شما با او باقی‌مانده و در سایر روابط وی نیز مشکل ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از نکاتی که بهتر است به آن توجه داشته باشید این است که زوجین را به آرامش دعوت کنید و اجازه ندهید در شرایط عصبانیت تصمیمی بگیرند. درصورتی‌که احساس می‌کنید مشکلات میان طرفین جدی‌تر از آن است که به‌سادگی برطرف شود از آن‌ها بخواهید حتما برای حل اختلافاتشان از یک مشاور خانواده کمک بگیرند.

کلام آخر

عوامل مختلفی وجود دارد که باعث بروز دعوای زن و شوهر می‌شود. اما حل کردن این اختلافات به تنهایی مشکل است. برای بهبود روابط زناشویی از یک متخصص و روانشناس خبره کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوای زن و شوهر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

سؤالات متداول

چه راه‌هایی برای برطرف کردن دعوای بین زوجین وجود دارد؟

سعی کنید در یک موقعیت مناسب راجع به مشکلات و احساساتتان با یکدیگر صحبت کنید و به دنبال راهکاری برای حل مشکلات باشید. توجه به احساسات طرف مقابل و کمک گرفتن از مشاورین خانواده نیز راهکارهای مناسبی هستند.

برای پیشگیری از دعوای زن و شوهر چه باید کرد؟

با آرامش و حفظ خونسردی مشکلات خود را حل کنید. و هنگام برخورد با مشکل جدی از روانشناس کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫25 دیدگاه ها

  1. من خیلی وقت پیشا به خاطر دعوا با شوهرم از شما مشاوره گرفتم. اسم مشاورم رو یادم نمیاد چیکار می تونم بکنم؟ می خوام به همون خانم دکتر وصل بشم.

    1. سلام موردی نداره میتونید با شماره های درج شده تماس بگیرید تا با توجه به سوابق درمانی تان به متخصص مربوطه وصل بشوید.

  2. سلام میشه به من کمک کنید شوهرم سر هر چیزی با من دعوا میکنه دیگه خسته شدم هر کاری می کنم بهانه هاش تموم نمیشه لطفا یه راهی بگید که بیاد مشاوره بگیره یه عمر دعاتون میکنم

    1. سلام در چنین مواردی احتمالا یک مساله ناتمام در ذهن همسرتان او را آزار میده. پس حتما در این باره نیاز به دریافت خدمات مشاوره دارید. چرا که این مسائل به حدی ریشه ای است که شاید خود او نیز نسبت به آن ها هشیار نباشه. پس با دریافت خدمات مشاوره روانشناسی می تونید ناراحتی همسرتان را از بین ببرید.

    1. مرکز ذهن نو به صورت تلفنی ، حضوری و آنلاین مشاوره ارائه میده. میتونید با شماره های درج شده برای هماهنگی تماس بگیرید. در غیر این صورت لطفا شماره تماس بگذارید تا ما با شما ارتباط برقرار کنیم.

  3. ممنون از مشاوره خوبتون بعد از 8 جلسه همسرم خیلی رفتارش عوض شد کاملا حس می کنم خواستم به خاطر تمام زحماتتون تشکر کنم

  4. من دیشب وقت مشاوره داشتم چند بار باهام تماس گرفتید نتونستم جواب تلفنم رو بدم میشه وقتم رو جابه جا کنید

  5. من دیشب وقت مشاوره داشتم چند بار باهام تماس گرفتید نتونستم جواب تلفنم رو بدم میشه وقتم رو جابه جا کنید

  6. من از مشاوره ذهن نو استفاده کردم خیلی راضی بودم می خواستم بدونم روزهای جمعه هم میتونم مشاوره بگیرم؟

    1. بله برای روزهای جمعه هم مشاوره داده میشه. اما بهتره در روزهای قبل رزرو روز جمعه انجام بشه.

  7. من خانواده ام خیلی تو زندگیم دخالت می کنن با اینکه همه تلاشم رو میکنم که تاثیری روم نداشته باشه ولی همسرم دائم از خانواده گله میکنه که چرا رفتارشون اینطوریه. خودش قبول داره که من تحت تاثیرشون نیستم ولی میترسه در آینده بتونن زندگی مون رو خراب کنن. من سر این مساله دعوا زیاد کردم ولی الان دیگه نمیدونم باید چیکار کنم دعوا هم نمی کنم دیگه ولی نمیتونم اعتماد شوهرم رو جلب کنم

    1. به نظر میاد با وجود تلاش هایی که کردید هنوز همسرتان به شما اعتماد کامل ندارد. این بی اعتماد موجب استرس و نگرانی او می شود. شاید بهتر باشد در این باره با یک متخصص صحبت کنید او به شما راهکارهای مناسبی برای جلب اعتماد همسرتان میدهد.

    1. زهرا عزیز عشق و محبت لازمه یک ازدواج هستند اما کافی نیستند. پس شما اگر فقط به علاقه تان اکتفا کنید در دیگر زمینه های زندگی مشترکتون به مشکل خواهید خورد. همچنین سوالتون بسیار کلی است و نمی توانیم راهکار یا نظری قطعی بدیم پس حتما برای بررسی هر چه بیشتر این مساله با شماره های درج شده جهت دریافت مشاوره ازدواج و خانواده تماس بگیرید.

  8. من نمی‌دونم مشکلم چیه خودم می‌دونم مقصر شوهرم نیست ولی بی خودی به پر و پاس میپیچم و دعوا میکنم چرا اخه؟؟؟

    1. کیمیای عزیز این رفتار شما در واقع ریشه در یک نوع خشمی دارد که نسبت به همسرتان در دل مدفون کردید. به بیانی دیگر مساله ای حل نشده با همسرتان دارید اما آن را بیان نکرده یا حل نشده رها کرده اید. این مساله همچنان در ذهن شما باقی است حتی اگر نسبت به آن هشیار نباشید. پس با این دست ناراحتی سعی در دور کردن تنش از خودتان دارید. از انجا که این موضوع در مورد ذهن است و ذهن پیچیدگی خودش را دارد، حتما برای مشاوره خانواده و ازدواج با شماره های درج شده تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره