علائم طلاق و جدایی چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علائم طلاق اگر شناسایی و رفع نشوند، به مرور زمان وضعیت را وخیم‌تر می‌کنند. خوب است بدانید که طلاق در اکثر موارد یک شبه اتفاق نمی‌افتد بلکه این تصمیم به مرور زمان در ذهن زن یا مرد شکل گرفته و بال و پر پیدا می‌کند. مسلما هیچ زن و مردی با این دید که روزی جدا خواهیم شد، ازدواج نمی‌کنند. هزینه‌ها و تمام سختی‌هایی که برای ازدواج تحمل شده را بدون دلیل نمی‌توان از بین برد.

ازدواج مانند خانه‌ای است که نیاز به نگهداری و تعمیر دارد، پس قبل از اینکه سقف خانه پایین بیاید، بهتر است به دنبال منشا خرابی و راهی برای تعمیر آن باشیم. در ادامه برخی نشانه‌های جدایی و علائمی که خبر از طلاق می‌دهند، را آورده‌ایم. می‌توانید برای اطلاع از راه‌های رفع و جلوگیری از طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

چرا باید نشانه ها و علائم قبل از طلاق را بشناسیم؟

علائم طلاق را بشناسید

گاهی اوقات در جلسات مشاوره زن یا مرد از این موضوع شکایت می‌کند که همسرشان ناگهانی تصمیم به طلاق گرفته و این موضوع فشار روانی زیادی را به آن‌ها وارد کرده است. تصمیم به طلاق معمولا یک شبه اتفاق نمی‌افتد. در اکثر موارد موضوعات حل نشده در زندگی مشترک به مرور زمان افکار مربوط به جدایی را در یک یا هردو طرف ایجاد می‌کنند؛ اما ممکن است به طور مستقیم در این باره با همدیگر حرف نزنند.

در واقع بسیاری از زن و شوهرها سال‌های سال در یک آرامش قبل از طوفان زندگی می‌کنند، اما به یک باره با مشکلات بسیار اساسی مواجه می‌شوند که حل آن‌ها دیگر کار آسانی نیست. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

در این میان نشانه‌های غیرکلامی  و علائم طلاق مختلفی وجود دارند که به شما نشان می‌دهند همسرتان از مدت‌ها قبل به طلاق یا جدایی فکر می‌کند. آشنایی با این نشانه‌ها کمک می‌کنند که هرچه زودتر برای نجات زندگی مشترک خود اقدامات لازم را انجام بدهید و یا از مطرح شدن تصمیم به طلاق از جانب همسرتان شوکه نشوید. کسانی که این نشانه ها را می‌شناسند معمولا با آمادگی روانی بالاتری برای حل چالش‌های مرتبط با طلاق ظاهر می‌شوند و بهتر می‌توانند تنش‌ها را مدیریت کنند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

علائم و نشانه هایی که قبل از طلاق به شما هشدار می دهند

بسیاری از زنان و مردان این سوال را از مشاورین می‌پرسند که از “کجا بفهمم همسرم به طلاق فکر می‌کند یا خیر” برای پاسخ به این سوال در ادامه به مهم‌ترین نشانه های رفتاری قبل از طلاق و جدایی که در میان اکثر زوجین دیده می‌شوند، اشاره کرده‌ایم. برای جلوگیری از پشیمانی از طلاق کلیک کنید.

◀عدم تمایل به حل و فصل موضوعات

بی میلی به حل مشکلات از علائم طلاق محسوب می‌شود. آن‌هایی که در زندگی زناشویی به این نتیجه می رسند که طلاق تنها راه رفع مشکلات است، دیگر تمایل چندانی برای حل و فصل مسالمت آمیز تعارضات موجود ندارند. در نتیجه ممکن است در برابر درخواست شما برای گفتگو از حرف زدن اجتناب کنند یا با پرخاش بسیار زیاد از مسئله پیش آمده عبور نمایند. در واقع از نظر این افراد دیگر حرف زدن فایده‌ای ندارد و نوعی وقت تلف کردن محسوب می شود!

◀علائم طلاق | افزایش تحریک پذیری و کاهش آستانه تحمل

کسانی که در فکر طلاق هستند معمولا مشغولیت ذهنی زیادی دارند. همین مسئله باعث می‌شود که از نظر روانی تحریک پذیری بالایی پیدا کرده یا به عبارت دیگر آستانه تحملشان پایین بیاید. در نتیجه ممکن است در برابر کوچک‌ترین تعارض در زندگی مشترک، واکنش‌های شدیدی از خود نشان دهند و باعث رنجش شما و سایر اعضای خانواده شوند.

◀نداشتن روابط جنسی رضایت بخش

از دیگر علائم طلاق می‌توان نداشتن رابطه جنسی مطلوب و رضایت بخش برای مدت زمان طولانی اشاره کرد. به کیفیت رابطه جنسی زوجین معمولا بازتابی از کیفیت زندگی مشترک آن‌ها در طول روز است. زن و شوهرهایی که از نظر عاطفی از یکدیگر فاصله گرفته‌اند وبه طلاق فکر می‌کنند اغلب با مشکلاتی نظیر بی میلی جنسی و ناتوانی در رسیدن به ارگاسم نیز رو به رو می‌شوند که این موضوع به خصوص در زنان بیشتر دیده می‌شود. برای اطلاع از روش های رفع تردید در طلاق کلیک کنید.

◀کم رنگ شدن صمیمیت از علائم طلاق

یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای موفقیت در ازدواج وجود صمیمیت عاطفی میان زوجین است. زن و شوهرهایی که با هم صمیمی هستند می‌توانند ساعت‌هایی را به با هم بودن اختصاص دهند و در این زمان به فعالیت‌های مشترکی بپردازند که از آن لذت می‌برند. یکی از بارزترین علائم طلاق کم رنگ شدن صمیمیت است. برای مثال ممکن است به مرور متوجه شوید که هیچ حرف مشترکی با همسرتان ندارید یا او دیگر تمایلی به این ندارد که زمان‌های مشترکی را با شما بگذراند.

◀زیر پا گذاشتن تعهدات و خط قرمزها

در هر رابطه زناشویی خط قرمزها و تعهدهای خاصی وجود دارد که پیوند زوجین را مستحکم نگه می‌دارد. یکی از نشانه‌های قبل از طلاق ( علائم طلاق ) در میان مردان و زنان زیر پا گذاشتن این تعهدات است. چرا که آن‌ها زندگی فعلی را از دست رفته می‌پندارند، در نتیجه ممکن است برای رفع نیازهای عاطفی و جنسی خود به روابط فرازناشویی روی بیاورند و دچار آسیب‌هایی نظیر خیانت بشوند.

◀سرد بودن عواطف و عمیق نبودن رابطه از علائم طلاق

یکی دیگر از علائم طلاق و جدایی زن و شوهر این است که دیگر شور و شوق چندانی نسبت به همسرشان ندارند. در واقع از نظر آن‌ها مشکلات رابطه بیش از احساساتی است که در آن جریان دارد. از همین رو سرد برخورد می‌کنند و نمی‌توانند یک رابطه عمیق، پویا و سازنده با همسرشان داشته باشند.

◀تلاش برای فرار از خانه!

حضور در محیط خانه معمولا تعارضات و چالش‌های موجود میان زن و شوهرها را زنده می‌کند. از همین رو یکی از علائم طلاق ناتوانی افراد در تحمل محیط خانه است. این زنان و مردان به بهانه‌های مختلف از جمع خانوادگی فاصله می‌گیرند. در این شرایط به جای پرخاش و بدرفتاری باید به فکر یک راه حل اساسی باشید. مراجعه به یک روانشناس متخصص در حیطه زوج درمانی از جمله راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید این اوضاع را بهتر مدیریت نمایید.

نحوه صحیح مقابله با علائم و نشانه های قبل از طلاق

هرکدام از علائم طلاق و نشانه هایی که از جدایی گفته شد مسلما نمی‌توانند به طور قطعی از تصمیم به طلاق در همسرتان خبر بدهد؛ اما به طور قطع در مورد افکار مرتبط با آن به شما هشدار می‌دهند. اگر با هریک از موارد مذکور روبه‌رو شدید، هرگز آن‌ها را نادیده نگیرید و برای حل و فصل آن تلاش نمایید. پیشنهاد می‌شود مقاله‌های زیر را بخوانید.

نشانه های طلاق در زنان

نشانه مردی که طلاق می خواهد

مراجعه به جلسات زوج درمانی و دریافت مشاوره خانواده و طلاق بسیار موثر است و در این شرایط به کمک شما می‌آید تا از بروز مشکلات جدی‌تر در آینده پیشگیری نماید. در جلسات زوج درمانی مشاور تعارضات موجود در رابطه را بررسی کرده و به هرکدام از شما در مورد سبک‌های رفتاری غلط که منجر به تشدید اوضاع شده، بازخورد می‌دهد. همچنین با آموزش مهارت‌هایی نظیر گفت و گوی موثر به هردویتان کمک می‌کند تا بتوانید تنش‌های پیش رو را پشت سر بگذارید و به جز طلاق راه حل‌های دیگر را نیز بررسی کنید.

دلایل ایجاد کننده علائم طلاق

دلایل ایحاد کننده علائم طلاق

زوجین باید دلایل ایجاد کننده علائم طلاق را هم شناسایی کنند. در واقع با اینکار می‌توانند مشکلات به وجود آمده را برطرف کرده و رابطه را تا حد زیادی ترمیم کنند. این شرایط برای افراد متفاوت است. اما به طور کلی برخی از شایع ترین عواملی که افراد را تا حد طلاق عاطفی پیش می‎برد؛ شامل موارد زیر می‌شود.

⭕عدم صداقت و پنهانکاری

وقتی زوجین مسائل زیادی را از یکدیگر پنهان می‌کنند؛ طبیعی است که بعد از مدتی از یکدیگر دور شده و حتی نمی‌توانند با یکدیگر در مورد مسائل شان صحبت کنند. از طرفی با اطلاع از دروغ ها و پنهانکاری ها اعتمادشان را به طرف مقابل خود از دست داده و شروع به مقابله به مثل می‌کنند.

⭕خشونت خانگی

یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده علائم طلاق، خشونت خانگی است. این موضوع مخصوصا برای زنان بیشتر ایجاد می‌شود. چرا که آنها آسیب های زیادی از لحاظ جسمانی و روانی می‌بینند؛ اما به دلایلی به رابطه خود پایان نمی‌دهند. طبیعی است که در چنین شرایطی افراد علاقه خود را به طرف مقابل از دست می‌‎‎دهند.

⭕خودخواهی و لجبازی

زندگی مشترک نیاز به از خودگذشتگی دارد. اما وقتی دو نفر فقط به فکر اهداف و خواسته های خود هستند و از لجبازی می‌کنند؛ علائم طلاق نیز بعد از مدتی بروز می‌کند. هر دو طرف باید گاهی از مواضع خود کوتاه آمده و طرف مقابل را در نظر داشته باشند.

مراحل بروز علائم طلاق

در بیشتر موارد بروز علائم طلاق با مراحل مشخصی صورت می‌گیرد. افراد وقتی با این واقعیت مواجهه می‌شوند که برای مدت زمان طولانی است که با همسر خود ارتباطی نداشته اند؛ پنج مرحله را طی می‌کنند. این مراحل شامل سرزنش، سوگواری، خشم، تنهایی و بازگشت به زندگی عادی است.

در واقع آنها بعد از مدتی می‌پذیرند که زندگی مشترک آنها به پایان رسیده و باید در این مورد کاری کنند. در طلاق عاطفی، افراد منفعلانه عمل کرده و حتی در این مورد با یکدیگر صحبت هم نمی‌کنند و شاید اصلا متوجه آن نباشند. به همین دلیل بهتر است برای کنارآمدن با هریک از این مراحل و همچنین شناسایی آنها از یک متخصص کمک بگیرند.

سخن پایانی

متاسفانه یکی از مشکلاتی در زمینه علائم طلاق وجود دارد این است که افراد نسبت به آنها بی توجه هستند و به طور کلی آنها را نادیده می‌گیرند. از طرفی نگران آینده زندگی مشترک خود بوده و همواره به دنبال پیدا کردن راهی برای خروج از مشکلات هستند. اما وقتی به روشی درستی با مسائل برخورد نمی‌کنند؛ مشکلات یا حل نشده باقی می‌مانند و یا به صورت بدتری بروز می‌کنند. به همین دلیل بهتر است از نشانه های جدایی و دوری از همسر خود اطلاع داشته و به موقع در این زمینه اقدام کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا علائم قبل از طلاق در همه کسانی که قصد جدایی دارند، دیده می‌شود یا ممکن است برخی افراد به یکباره تصمیم به جدایی بگیرند؟

در اکثر موارد آدم‌ها به مرور زمان به فکر جدایی می‌رسند، ولی ممکن است یک باره آن را مطرح کنند. در نتیجه علائم قبل از طلاق و جدایی در بیشتر زن و شوهر ها دیده می‌شود. البته مواردی هم وجود دارد که به خاطر یک موضوع خاص به طور تکانشی و بدون فکر قبلی تصمیم به طلاق گرفته می‌شود که این افراد در اغلب اوقات پس از گذشت یک مدت زمان خاص و فروکش کردن بحران از تصمیم خود پشیمان می‌شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره