بی احترامی به خانواده همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

توهین و بی احترامی به خانواده همسر از جمله مشکلات شایعی است که باعث اختلافات زیادی میان زوجین می‌گردد تا جایی که این موضوع می‌تواند به طلاق نیز منجر گردد. در واقع کیفیت رابطه همسرتان با خانواده شما تاثیر بسیاری در زندگی مشترکتان دارد. محبت همسرتان نسبت به خانواده شما، باعث می‌شود که احساس آرامش و خشنودی داشته باشید. به همین نسبت، درگیری همسر با خانواده‌تان فضای زندگی شما را نیز متشنج کرده و باعث به وجود آمدن دلگیری‌هایی می‌شود که جبران آن، نیاز به تلاش بسیاری دارد. آنچه که به حل این موضوع کمک می‌کند پی بردن به علل به وجود آورنده آن است که در بیشتر مواقع به رفتارهای غلط و نامناسب خود شما مربوط می‌شود. در صورت بروز چنین مسائلی حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

توهین و بی احترامی به خانواده همسر

” شوهرم به خانواده بی احترامی می کنه ” ؛ ” زنم جلوی بقیه به من و خانواده ام بی احترامی می کنه ” ما شاهد خیلی از این گله‌ها در جلسات مشاوره هستیم. زن و شوهر هر دو از رفتارهای توهین آمیز همسرشان کینه به دل گرفته و در طول زندگی زناشویی‌شان دچار احساسات ضد و نقیضی خواهند شد. شاید همسر شما با خانواده‌اش مسائل حل نشده‌ای داشته باشد، اما بی احترامی شوهر یا زن به خانواده همسر اش نشان از همدردی شما نیست، چه بسا همسرتان با خانواده اش رابطه خوبی داشته باشد و شما با بی احترامی هایتان تنها جایگاه خودتان را متزلزل می‌کنید.

دلایل توهین و بی احترامی به خانواده همسر چیست؟

اولین قدم برای اینکه بتوانید این رفتار را در همسرتان مدیریت کنید، پیدا کردن دلایل آن است. در زمینه بدرفتاری و توهین همسرتان با خانواده شما، چند دلیل ممکن است وجود داشته باشد که شامل موارد زیر هستند. برای اطلاع از نحوه ایجاد رابطه‌ای توام با احترام به همسر کلیک کنید.

1. حسادت

آیا ممکن است دلیل بدرفتاری همسرتان این موضوع باشد که او احساس می‌کند، شما خانواده‌تان را بیشتر از وی دوست دارید؟

با شروع زندگی مشترک، در واقع شما از خانواده اول خود جدا شده و خانواده جدید و زندگی مستقلی را با همسرتان تشکیل داده‌اید. اگرچه شما هنوز به عنوان فرزند، وظایفی در قبال خانواده برعهده دارید، با این حال باید یاد بگیرید میان نقش فرزندی و همسری خود، تعادل برقرار کنید. اگر همسرتان احساس کند که شما همچنان توجه و انرژی‌تان را برای خانواده خود صرف می‌کنید و او را نادیده می‌گیرید، آن‌ها را به عنوان افرادی در مقابلش در نظر می‌گیرد که میان شما فاصله انداخته‌اند.

در نظر داشته باشید که برخی اوقات ممکن است او در ظاهر نسبت به رفتار شما با خانواده مخالفتی نشان ندهد، اما بعدها در مسائل مختلف با خانواده شما بدرفتاری کند. برای مثال به آن‌ها توهین کرده و یا به شما اجازه بسیاری از کارها در قبال خانواده را ندهد. برای حل این مشکل بهتر است هرچه زودتر اقدام کرده و موضوع را با مشاوره خانواده در میان بگذارید.

2. تلافی کردن از دلایل بی احترامی به خانواده همسر

ممکن است بدرفتاری همسرتان به این خاطر باشد که خانواده شما نیز، رابطه خوبی با او برقرار نمی‌کنند. هنگامی که خانواده‌ای، عروس یا دامادشان را جزئی از خود نمی‌دانند و با آن‌ها رفتار مطلوبی ندارند، طرف مقابل نیز ممکن است درصدد تلافی این رفتارها برآید. برای حفظ احترام به خانواده همسر با وجود رفتار نامناسب کلیک کنید.

3. تجربه‌های سابق

بعضی از مواقع خانم‌ها یا آقایان، در طول سال‌های کودکی تا بزرگسالی، رفتار خوبی را از سمت خانواده همسر، با پدر یا مادرشان شاهد نبوده‌اند. این مسئله باعث می‌شود تا آن‌ها با یک پیش فرض اشتباه به خانواده شما نگاه کنند و این تصور را داشته باشند که خانواده شما هم قرار نیست با او به خوبی برخورد کنند. 

4. بدگویی از خانواده در مقابل همسر

اگر شما با همسرتان راجع به خانواده خود صحبت کرده و او را در جریان دلخوری‌ها و ناراحتی‌هایی که میانتان پیش آمده، قرار داده‌اید می‌بایست انتظار واکنش نشان دادن از جانب او را نیز داشته باشید. شما به دلیل علاقه‌ای که به والدین و یا خواهر و برادرتان دارید، پس از مدتی همه چیز را فراموش خواهید کرد اما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همسرتان نیز، به راحتی همه چیز را فراموش کند. برای اطلاع از راه های حل و فصل اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

5. سبک تربیتی غلط از علل بی احترامی به خانواده همسر

در بعضی از مواقع، بی احترامی نسبت به خانواده همسر به دلیل صفات شخصیتی یا آداب رفتاری نامناسب به وجود می‌آید. بعضی از خانواده‌ها به دلیل توجه بیش از حدی که به فرزندشان نشان می‌دهند، باعث به وجود آمدن این باور در او می‌شوند که نسبت به دیگران برتر است. همچنین فقدان صفاتی نظیر گذشت، احترام به بزرگترها و یا محبت با کوچک‌ترها، باعث می‌شود که فرد با کوچک‌ترین تحریکی رفتار نامطلوبی را از خود نشان دهد. این قبیل افراد، معمولا در تمامی روابط خود، دچار مشکل هستند و این مسئله صرفا به خانواده شما مربوط نیست.

چگونه توهین و بی احترامی به خانواده همسر را در شوهر و زن از بین ببریم؟

برای پایان دادن به بی احترامی به خانواده همسر راهکارهای مناسبی وجود دارد که شما با استفاده از ان‌ها می‌توانید با کمترین تنش به خواسته تان برسید. در ادامه به 6 روش اشاره کرده‌ایم. برای محقق شدن نتیجه دلخواه صبور باشید و در این باره با مشاوره خانواده تان صحبت نمایید.

1. فاصله را رعایت کنید

سعی کنید همواره حد و حدود مشخصی برای ارتباط همسرتان با خانواده خود، در نظر بگیرید. بسیاری از حرمت شکنی‌ها به این خاطر ایجاد می‌شوند که از روز اول مرزها به درستی رعایت نشده است. ارتباط همسرتان با خانواده شما و وظایف آن‌ها در قبال یکدیگر را به خوبی مشخص کنید.

2. شکایت نکنید

درصورتی که میان شما و اعضای خانواده، ناراحتی پیش آمده و یا خاطره تلخی از آن‌ها در ذهنتان دارید، این مسائل را برای همسرتان بازگو نکنید. بیان چنین مسائلی باعث تغییر دیدگاه همسرتان راجع به خانواده شما خواهد شد. برای اطلاع از نحوه مدیریت دعوای زن و شوهر کلیک کنید.

3. همسرتان را در جریان مسائل خانواده قرار ندهید

اگر برای یکی از اعضای خانواده شما، اتفاق بدی افتاده و یا او اشتباهی را مرتکب شده است، این مسئله را به عنوان یک راز خانوادگی بین خودتان نگه دارید و همسرتان را در جریان نگذارید. اگر خواهر یا برادر شما با همسرش دچار اختلاف شده، دلیلی ندارد که همسر شما در جریان این ماجرا قرار بگیرد. این مساله باعث می‌شود که او نسبت به این عضو خانواده شما، نگاه مطلوبی نداشته باشد و زمینه را برای اختلافات بعدی فراهم می‌کند.

4. سکوت نکنید

اگر رفتاری شما را ناراحت کرده است، باید در مقابل آن واکنش نشان دهید. سکوت کردن در مقابل رفتار نامطلوب همسرتان نه تنها باعث می‌شود که احساس کند رفتارش مناسب است بلکه برخی اوقات همسرتان تصور می‌کند که شما هم با او موافق هستید. توجه داشته باشید که سکوت نکردن به معنای بدرفتاری یا دعوا نیست، با همسرتان صحبت کنید و به او بگویید از چه رفتاری ناراحت شده‌اید و برای رفع آن، با هم به دنبال راه حل بگردید.

5. در مقابل بی احترامی به خانواده همسر اتمام حجت کنید

اگر برخورد همسرتان علی رغم تمام صحبت‌ها و تلاش‌هایی که برای از بین بردن این مشکل انجام می‌دهید، همچنان نامطلوب است، با صراحت با وی صحبت کرده و اتمام حجت کنید. به او بگویید که اگر این رفتار ادامه داشته باشد، شما مجبور هستید نسبت به آن واکنش نشان دهید.

6. از مشاور کمک بگیرید

کمک گرفتن از یک مشاور به عنوان فردی که نسبت به مسائل خانواده شما بی طرف است و می‌تواند قضاوت کند، در بسیاری از مواقع راه حل مناسبی برای برطرف کردن شرایط پیش آمده است.

برای دریافت مشاوره در زمینه توهین و بی احترامی به خانواده همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

چه راه هایی برای حل بی احترامی همسر نسبت به خانواده وجود دارد؟

رعایت کردن حد و مرز منطقی در ارتباط همسر با خانواده، امتناع از بدگویی نسبت به خانواده در حضور همسر و همچنین صحبت کردن با همسرتان راجع به دلخوری پیش آمده می‌تواند کمک کننده باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره