احترام به همسر و اصولی که زوجین باید در جمع رعایت کنند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

احترام به همسر یکی از مهم‌ترین اصولی است زوج باید رعایت کنید. در واقع احترام به همسر زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث پیشرفت و افزایش کیفیت زندگی‌تان می‌شود. چنانچه احترام متقابل میان شما و همسرتان وجود نداشته باشد، بسیاری از مشکلات ساده، بیشتر و شدیدتر به چشم می‌آیند و درعین‌حال به میزانی که احترام متقابل میان خود و همسرتان ایجاد نمایید، قادر خواهید بود بسیاری از مشکلات را در یک فضای آرام پشت سر بگذارید و به بهداشت جسمی و روانی خود نیز کمک کنید. با این حال احترام به همسر شامل اصولی است که در این مطلب آن‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

15 اصل اساسی احترام به همسر

روش های احترام به همسر

1- با احترام با همسرتان صحبت کنید

صحبت کردن، اولین راه ارتباطی میان شما و هر فرد دیگری است. درنتیجه ‌باید در صحبت کردن‌هایتان اصولی را رعایت کنید. استفاده از صدای بلند، لحن نامناسب یا بیان کلمات ناپسند، ازجمله عواملی هستند که باعث ایجاد کدورت میان شما و همسرتان می‌شوند. سعی کنید همیشه همسرتان را با کلمات زیبا و محترمانه صدا بزنید و در صحبت کردنتان نیز، از الفاظ ناپسند استفاده نکنید. اینگونه در کنار احترام به همسر، می‌توانید همسرداری موفقی را نیز تجربه کنید.

خواندن مقاله ارتباط صحیح با همسر نیز می‌تواند به شما کمک کند.

2- به خانواده و دوستان همسرتان احترام بگذارید

خانواده و دوستان همسر شما، برای او از عزیزانش محسوب می‌شوند. احترامی که شما به آن‌ها می‌گذارید، در واقع احترامی است که به همسر خودتان می‌گذارید. هرگز همسرتان را در یک دوراهی میان خودتان و دیگران قرار ندهید. به خاطر داشته باشید اگر همسرتان احساس کند شما نسبت به دوستان و اطرافیان وی، با خوبی رفتار می‌کنید، محبت و احترام او نسبت به شما چندین برابر خواهد شد. برای آشنایی با پیامدهای بی احترامی به خانواده همسر کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

3- احترام به همسر | از همسرتان انتقاد نکنید

انتقاد کردن، اگر در معنای درست کلمه به کار رود، بسیار مفید بوده و می‌تواند باعث پیشرفت شما و همسرتان شود. بااین‌حال در برخی از مواقع، ما به‌جای انتقاد به تخریب طرف مقابلمان می‌پردازیم. به خاطر داشته باشید که همسر شما، فردی مستقل و متفاوت از شماست. شما هرگز نمی‌توانید از او بخواهید که درست مثل شما فکر کند یا براساس میل شما رفتار نماید. در شرایطی که او مطابق میل شما رفتار نمی‌کند، بهتر است به‌جای سرکوفت زدن یا بدرفتاری، به تفاوت‌ها احترام بگذارید و یا نقطه‌نظر خود را با یک لحن مناسب به همسرتان انتقال دهید.

پیشنهاد می‌شود که مقاله انواع توهین به همسر را بخوانید.

4- به همسر خود در جمع احترام بگذارید

یکی از مهم‌ترین خط قرمزهای ارتباط زناشویی، بی‌احترامی در میان جمع است. رابطه شما و همسرتان، به هر میزان که خوب یا بد پیش می‌رود، نباید دیگران این مسئله را متوجه شوند. صحبت کردن از نقاط ضعف همسر، بیان اشتباهات وی، تمسخر کردن و یا قهر و دعوا در حضور دیگران، باعث از بین رفتن احترام میان شما و همسرتان می‌شود. برای آنکه بتوانید در این راه به موفقیت برسید. 

حتما مقاله پیامدهای بدگویی از همسر جلوی فرزندان را بخوانید.

5- همسرتان را مقابل دیگران خجالت‌زده نکنید

شما و همسرتان، به‌عنوان یک خانواده و یک گروه شناخته می‌شوید. درنتیجه رفتارهای شما، بر تصور دیگران نسبت به همسرتان نیز تأثیر می‌گذارد. هرگونه رفتاری در جمع که باعث شود دیگران احساس خوبی نسبت به شما یا همسر شما پیدا نکنند از عواملی هستند که باید از آن‌ها اجتناب کنید.

برای مثال خساست یا خودرای بودن، رفتارهایی هستند که ممکن است شما در یک جمع انجام دهید، اما دیگران علاوه بر شما، همسرتان را نیز قضاوت می‌کنند. همچنین مهم‌تر از قضاوت دیگران این است که ممکن است شما همسرتان را درمیان جمع خجالت‌زده کنید.

6- احترام به همسر | حل کردن اختلافات با بیان منطقی

یکی از اصلی‌ترین جاهایی که هر یک از ما، قدرت احترام گذاشتن را از دست می‌دهیم درگیری‌ها و اختلاف‌هایی است که میان ما و دیگران پیش می‌آید. سعی کنید برای برطرف کردن اختلافاتتان در یک محیط دوستانه و شرایطی که به لحاظ روحی آرام هستید با استدلال و منطق راجع به مشکلاتتان صحبت کنید. صحبت کردن در شرایط عصبانیت نه‌تنها باعث حل مشکلات نمی‌شود بلکه باعث مطرح‌شدن مسائلی خواهد شد که احترام‌ها را از میان می‌برد.

حتما درباره علل و راه های حل اختلافات خانوادگی بخوانید.

7- مقایسه نکردن از اصول احترام به همسر

یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌هایی که در احترام به شخصیت همسرتان می‌بایست آموزش ببینید این است که هرگز او را با هیچ‌کس دیگر مقایسه نکنید. همسر شما یک فرد منحصربه‌فرد است و مقایسه او با همسر دوستانتان یا پدر و مادرتان کار اشتباهی است که صرفاً شخصیت او را تخریب می‌کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

8- احترام به همسر | بیان خوبی‌های همسر از اصول احترام به همسر

یکی از بهترین راه‌ها برای احترام گذاشتن به هر فردی بیان خوبی‌های اوست. شما می‌توانید با جملات محبت‌آمیز نقاط قوت همسرتان را به او گوشزد کنید و نشان دهید که متوجه خوبی‌ها و زحمات او هستید. این مسئله و تشکر بابت رفتارهای خوب وی علاوه بر اینکه احترام شما را به همسر نشان می‌دهد باعث گرم‌تر شدن کانون زندگی‌تان نیز می‌شود.

9- قدردانی کردن

علاوه بر این‌که خوبی‌های همسرتان را بیان می‌کنید می‌بایست نسبت به رفتارهای خوب او قدردان باشید. هنگامی‌که فردی برای ما از احترام و اهمیت بالایی برخوردار باشد نسبت به رفتارهای خوب او تشکر خواهیم کرد. اما هنگامی‌که کسی برای ما اعتبار و ارزش بالایی نداشته باشد رفتارهای خوب او را نادیده گرفته و حتی به‌عنوان وظیفه تلقی می‌کنیم. درنتیجه بهتر است همواره رفتارهای خوب همسرتان را حتی با یک تشکر کلامی موردتوجه قرار دهید.

10- احترام به همسر | کوتاه آمدن در دعواها

هنگامی‌که در فضای متشنج دعوا یا اختلاف‌نظر قرار دارید یکی از راهکارهایی که نشان‌دهنده احترام شما به همسرتان و بالا بودن اهمیت او برای شماست، این مطلب است که علی‌رغم اینکه احساس می‌کنید او مقصر است، در مقابل رفتار او کوتاه آمده و بحث را پایان دهید. این مسئله نشان‌دهنده این است که همسرتان و حفظ سلامت رابطه شما، برایتان اهمیت بالایی دارد. همچنین همسرتان نیز دیر یا زود متوجه این مسئله شده و شما برایش اهمیت بالایی پیدا خواهید کرد.

11- درک کردن شرایط سخت طرف مقابل

همه انسان‌ها هنگامی که در سختی قرار می‌گیرند نیاز به حمایت و محبت دارند و همچنین احتیاج دارند که دیگران آن‌ها را درک کنند و بفهمند که در حال حاضر نمی‌توانند برخی از وظایفشان را انجام دهند. در نظر گرفتن شرایط سختی که همسرمان در آن قرارگرفته و همدلی کردن با او، به این معناست که ما احترام زیادی برای او و احساساتش قائل هستیم.

12- کمک کردن از اصول احترام به همسر

کمک کردن به همسرتان یکی از راه‌هایی است که می‌توانید علاقه و احترام خود را به او ابراز کنید. کمک کردن به این معناست که شما باور دارید همسرتان برای رفاه حال هردو نفرتان زحمت می‌کشد یا شما زحمت‌های او را به‌عنوان وظیفه تلقی نمی‌کنید و برای کارهایش احترام قائل هستید.

14- حمایت کردن

حمایت کردن از همسرتان در شرایط سخت یا در هنگامی‌که او مورد اتهام اطرافیان قرارگرفته نشان می‌دهد که شما به او علاقه‌مند هستید و احترام و ارزش او برایتان اهمیت بالایی دارد.

15- احترام به همسر | توجه به خط قرمزها

هنگامی‌که فردی برای ما اهمیت بالایی داشته باشد سعی می‌کنیم که به صحبت‌هایش گوش دهیم و کارهای که او را ناراحت می‌کند انجام ندهیم. درنتیجه اگر می‌خواهید به همسرتان نشان دهید که برایش احترام بسیاری قائل هستید سعی کنید خط قرمزهای او را در رفتارتان رعایت کرده تا احساس کند که باید و نبایدهایش برای شما حائز اهمیت است. توصیه می‌کنیم از کمک های متخصصین برای رفع مسائل هر چند کوچک استفاده کنید، این گونه پایه های زندگی خود را محکم‌تر چیده اید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

روش هایی برای احترام به همسر در جمع

خیلی از زن و شوهرها با خود می گویند “همسرم را در خانه آنقدر غنی می کنم که نیازی نیست در جمع به او محبت کنم و یا احترام بگذارم”؛ “او مرا می شناسد می داند منظوری ندارم”. همیشه بی احترامی به معنای توهین یا تحقیر نیست. در ادامه روش های برای ابراز احترام به همسر در جمع را آورده ایم. شما با تکیه بر این نکات به رابطه زناشویی تان کمک کرده اید. احساس امنیت و شادی او با کارهای زیر بیشتر شده و مطمئن باشید در زندگی مشترک رابطه گرم تری را تجربه خواهید کرد.

1️⃣مخاطب قرار دادن همسر

با همسرتان در جمع صحبت کنید. او با این کار متوجه می‌شود که حتی در بین تمام آن آدم ها شما به او توجه دارید. به خصوص در جمع های خانوادگی و یا دوستانه ای که از سمت شما است، احتمال اینکه او احساس موذب بودن داشته باشد زیاد است.

2️⃣احترام خود را نشان دهید

در صحبت‌ها، رفتار و نظرات تان در جمع احترام همسرتان را داشته باشید. وقتی نظری در جمع داد، با او مخالفت نکنید. پشتیبان او باشید و هرگز با کنایه و تمسخر با همسرتان صحبت نکنید.

3️⃣دست او را بگیرید

لازم نیست در تمام وقت دست او را بگیرید. بلکه هر از گاهی با نگاهی عاشقانه و با لبخندی گرم، دستان او را بگیرید. البته برای این کار باید شرایط و موقعیت را در نظر بگیرید. تمایل همسرتان هم اهمیت دارد.

4️⃣به او توجه کنید

وقتی در شلوغی جمع و زمانی که همه دوستان و عزیزان در کنارتان هستند، باز هم اولویت شما همسرتان باشد، چنان حس اطمینانی به او می‌دهید که پایه های زندگی مشترک تان را مستحکم خواهد کرد.

5️⃣قدردانی و تشکر در جمع

بابت خرید، تهیه غذا، آوردن چای و هر کار دیگری که همسرتان کرده از او تشکر کنید. این کار شما به خود او و دیگران نشان می‌دهد که متوجه زحمات همسرتان هستید.

برای آشنایی با روش های جلوگیری از دعوای زن و شوهر کلیک کنید.

لزوم احترام به همسر چیست؟

جواب این سوال بسیار ساده و واضح است؛ زن و شوهر به عنوان دو فرد بالغ نیاز به حفظ عزت و احترام دارند. زن و مرد هر دو در رابطه برابر هستند، اما خواسته آن ها متفاوت است. مردان بیشتر به دنبال عزت نفس و احترامند، اما خانم ها جویای محبت و عشق اند. شما با نشان دادن روش های فوق برای احترام به همسر می‌توانید نیازهای روانی همسرتان اقناع کنید. در ادامه سایر مزایای احترام به همسر را شرح داده ایم.

  • خانواده را از لحاظ احساسی و مالی پشتیبانی میکند.
  • تبدیل به الگوی رفتاری برای فرزندان می‌شود.
  • برای هر مشکلی به شما مراجعه می کند چرا که اعتماد دارد.
  • برای شادی خانواده سخت تلاش می کند.
  • همسرتان بی قید و شرط و در هر شرایطی کنار شما و خانواده است.
  • به همسرتان انگیزه می دهد و او را مایل به عشق ورزی می کند.
  • احترام باعث تقویت نقش مثبت او به عنوان پدر یا مادر می شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

احترام گذاشتن به همسر چه اهمیتی دارد؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که در موفق بودن یک رابطه مشترک نقش دارد یا بالعکس می‌تواند یک رابطه را از بین ببرد، میزان احترامی است که دو نفر برای هم قائل هستند. هنگامی‌که شما احترام بالایی برای همسرتان قائل باشید رابطه شما روز به روز پیشرفت خواهد کرد اما در غیر این صورت حریم‌ها میان شما شکسته و در این صورت نمی‌توانید رابطه موفقی را ادامه دهید.

چه تکنیک‌هایی برای احترام گذاشتن به همسر وجود دارد؟

ساده‌ترین راهکار برای احترام گذاشتن به همسرتان این است که در حین صحبت کردن از کلمات مناسب استفاده کرده و تلاش کنید تا لحن صحبت کردنتان نشان‌دهنده احترام باشد. در کنار این مسئله حمایت از همسرتان، کمک کردن در مسائل زندگی و گوش دادن به صحبت‌های او می‌تواند موثر واقع شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره