احترام به خانواده همسر با کدام مهارت رفتار امکان پذیر است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

احترام به خانواده همسر از اصول اولیه حفظ رابطه سالم با همسر و متقابلا ارتباط با خانواده خودتان هست. خیلی اوقات داماد یا عروس قصد بی‌احترامی ندارد، اما رفتار و یا کلامش موجب آزردگی خانواده همسرش می‌شود، این موارد معمولا در اوایل ازدواج و به دلیل نبود شناخت کافی اتفاق می‌افتد. اما گاهی هم برای عروس و داماد حفظ احترام والدین و سایر اعضای خانواده همسر دشوار می‌شود، این موارد ناشی از رفتار خود آن اعضا و یا وجود کدورت‌هایی از قبل است. البته نباید فراموش کرد که احترام به خانواده همسر باعث آرامش خودتان و یا حداقل جلوگیری از بدتر شدن اوضاع می‌شود. در صورتی که شرایط به نحوی است که نمی‌توانید آن را مدیریت کنید، حتما از خدمات مشاوره خانوادگی تلفنی استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه احترام به خانواده همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

احترام به خانواده همسر چگونه ایجاد می‌شود؟

در بحث‌های روانشناسی، خانواده و به‌ویژه والدین هر فرد به دلیل تأثیر زیادی که روی ویژگی‌های او می‌گذارد، بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود. ارزش‌های اساسی و احساسات مثبت توسط اعضای خانواده پرورش می‌یابد؛ بنابراین اغراق نیست که بگوییم خانواده بخش اعظمی از شخصیت ما را ساخته است. این موضوع، به‌ویژه زمانی اهمیت دارد که اشخاص نزدیک ما و مخصوصاً همسرمان با رفتار یا گفتارش به اعضای خانواده‌مان بی‌احترامی کند. در این حالت، گویی او بخشی از وجود خود ما را زیر سؤال برده است.

بنابراین به طور طبیعی این حالت باعث ناراحتی‌های عمیقی در فرد می‌شود و حتی ممکن است پایه‌های عاطفی و صمیمیت بین زوجین را بلرزاند. برای آشنایی با نکات ضروری در احترام به همسر کلیک کنید.

در ادامه 7 گام برای ایجاد و حفظ احترام به خانواده همسر را شرح داده‌ایم.

  1. ابتدا بشناسید و خود را به آن نیز بشناسانید.
  2. انتظارات و هدف از رابطه را مشخص کنید.
  3. برای حل مسائل مختلف باید آگاهی و مهارت های خود را ارتقا دهید.
  4. با نگاهی مثبت وارد خانواده همسرتان بشوید. افکار منفی را دور کنید و از راهنمایی های آن ها استفاده نمایید.
  5. کمک ها همیشه دخالت نیست، هر صحبت و نظری به منزله دخالت نیست.
  6. قرار نیست همه چیز بر وفق مراد شما باشد. همانطور که فرهنگ و خصوصیات خانوادگی شما قابل تغییر نیست.
  7. شرطی رفتار نکنید. محبت و احترام خود را منوط به ویژگی هایی که مورد پسند شماست و یا کار خاصی که برایتان می‌کنند؛ نکنید.
  8. باورهای کلیشه ای که درباره پدر زن، مادر شوهر، خواهر و…. هستند را دور بریزید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

تأثیرات احترام گذاشتن به خانواده همسر

اهمیت احترام به خانواده همسر

ارزش قائل شدن به عزیزان و اطرافیان همسر و محترم دانستن آن‌ها باعث ایجاد احترامی متقابل نسبت به خانواده خود از جانب همسر می‌گردد. زوجین با دیدن نحوه برخورد و رفتار شریک زندگی یکدیگر درمی‌یابند که او نیز همین انتظار را از آن‌ها در نحوه ارتباط با والدین خودش دارد. همچنین نتیجه احترام گذاشتن به خانواده همسر، محترم شدن خود در چشم آن‌ها نیز هست؛ و به این صورت ارزش رفتار مناسب‌مان می‌تواند به خودمان برگردد.

از طرف دیگر رفتارها و اعمال زوجین همواره الگویی برای عمل کودکان آن‌ها بوده است. با برخوردهای محترمانه خود نسبت خانواده همسر و نیز دیگر بزرگان خانواده، به‌نوعی همین ارزش را به‌طور غیرمستقیم ولی عمیق به فرزندان خود آموزش می‌دهیم.

بیشتر بخوانید : اختلافات خانوادگی

مهارت های رفتاری احترام گذاشتن به خانواده همسر

راهکارهایی که باعث می‌شوند بتوانیم راحت‌تر رفتار و گفتار خود را در برخورد با خانواده همسر مدیریت کنیم می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

1- آراستگی ظاهری

هنگام آماده شدن برای رفتن به منزل خانواده همسر و یا میزبانی از آنان، لباس‌های مناسب بپوشید. به وضع ظاهری خود رسیدگی کنید و منظم بودن خود را در پوشش خود نشان دهید. این حالت باعث می‌شود احساس ارزشمندی که برای خانواده همسرتان دارید، به‌طور غیرمستقیم به آن‌ها منتقل شود.

2- دست‌خالی و بدون هدیه به دیدن خانواده همسر نروید

برای جلب محبت خانواده همسر نیاز نیست هزینه‌های زیادی انجام دهید. گاهی تنها خریدن چند شاخه گل یا یک بسته شکلات برای ابراز احترام کافی است. حتی می‌توانید از مقداری شیرینی، ترشی و یا هر محصولی که خود در خانه درست کرده‌اید برای این کار استفاده کنید و هنر خود را نیز نشان دهید.

3- صدا کردن محترمانه همسر در جلوی خانواده‌اش

ارج نهادن به همسر و استفاده از عنوان‌هایی مانند «آقا» و «خانم» در کنار نام شریک زندگی خود، آن‌هم هنگامی‌که در کنار خانواده او هستید، نه‌تنها باعث خوشحالی همسرتان می‌شود، بلکه باعث می‌شود خانواده او نیز از اینکه با فرزندشان رفتار شایسته‌ای دارید خشنود و سپاس گذار باشند.

4- نگه‌داشتن مشکلات بین زوجین در حریم خانه

لازم نیست خانواده خود یا همسرمان را در جریان هر مشاجره یا بحثی با همسر خود قرار دهیم. باید به یاد داشته باشیم که در هر رابطه‌ای همیشه اختلاف‌نظرهایی ممکن است رخ دهد، ولی این موضوع فقط می‌تواند در همان رابطه رفع شود. بسط دادن آن و اطلاع دادن به خانواده‌ها فقط باعث بزرگ‌تر شدن مشکل می‌گردد. برای حل دعوای زن و شوهر خود کلیک کنید.

5- مشورت با خانواده‌های هر دو طرف

باید بپذیریم که خانواده‌ها و به‌ویژه والدین دو طرف نسبت به خود زوج‌ها از تجربه‌های بیشتری برخوردار هستند؛ بنابراین در هنگام ضرورت می‌توان از کمک‌های آن‌ها استفاده کرد.

البته راهنمایی گرفتن از خانواده‌ها به معنی گوش سپردن بی‌چون‌وچرا به خواسته‌های آن‌ها نیست؛ بلکه منظور توجه به پیشنهادهای آن‌ها و درنهایت تصمیم‌گیری با کمک همسر است که اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید : توهین به خانواده همسر

6- رعایت عدالت در برخورد با خانواده خود و همسر

وقتی هرروز با مادر خود به‌صورت تلفنی صحبت می‌کنیم، حداقل یک الی دو بار هم در طول هفته با خانواده همسر خود تماس بگیریم و جویای احوال آن‌ها باشیم. این حالت باعث می‌شود رابطه صمیمی‌تری با والدین همسر ایجاد کنیم و در چشم همسر خود نیز خانواده‌دوست و دل‌نشین‌تر جلوه کنیم.

7- احساساتی که خانواده‌ها به فرزند خود دارند را قبول کنیم

یک مادر در هر سنی از فرزند خود، او را نیازمند توجه و محبت مادری می‌داند. این احساسی طبیعی است. لذا باید آن‌ را بپذیریم و حتی تشویق‌کننده همسر خود در تحکیم این روابط و احساسات باشیم.

8- مهمان سرزده نباشیم

بعد از ازدواج لازم است قبل از اینکه به دیدار خانواده‌ها برویم، برنامه‌ریزی کنیم و به آن‌ها نیز اطلاع بدهیم. داشتن برنامه‌ریزی نشان‌دهنده احترام به محدوده زندگی خانواده‌ها و رعایت حدومرزها است که نتیجه متقابل را نیز به همراه دارد. در صورتی که هر بار به‌طور سرزده و ناگهانی به دیدار خانواده‌ها برویم، نباید از برخوردهای متفاوت و گاهی ناراحت‌کننده آن‌ها نیز متعجب شویم.

برای دریافت مشاوره در زمینه احترام به خانواده همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره