رفتار با نامادری | مشکلات زندگی با نامادری چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار با نامادری همواره مانند دوراهی برای فرزندان است که در مواجهه با آن نمی‌دانند باید با نامادری خود مهربان باشند و یا از او دوری کنند. در این مورد باورهای نادرستی وجود دارد که تحت تاثیر آنها، افراد نیز تصور می‌کنند که نامادری همیشه فردی بدجنس و غیرقابل تحمل است. اما اینگونه نیست. بسیاری از نامادری ها مانند مادر واقعی و تنی خود فرد مهربان بوده و دلسوز هستند. از طرفی نحوه رفتار با او باید با توجه به شناختی که از او دارید و یا حتی ویژگی های اخلاقی خود باشد. فراموش نکنید که در این شرایط پدران نیز نقش مهمی بازی کرده و باید قادر به برقراری تعادل میان اعضای خانواده خود باشند. در این مورد مسائلی زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. در ادامه این مقاله به بررسی آنها می‎پردازیم. برای دریافت مشاور خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با نامادری مربوط به آن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

رفتار با نامادری

نامادری فردی است که پدر با وجود فرزندان به دلیل فوت همسر و یا طلاق از او، وارد زندگی خود می‌کند. با ورود عضوی جدید به خانواده، شرایط تغییر کرده و گاها افراد دچار مشکلاتی می‌شوند. در واقع این بروز این مسائل در ابتدا طبیعی بوده و افراد برای وفق دادن خود به شرایط نیاز به زمان دارند. اما برخی از اعضا برای رفتار با نامادری خود تحت تاثیر مسائل بیرونی قرار می‌گیرند.

این موضوع نه تنها به پدر را تحت فشار قرار می‌دهد؛ بلکه مشکلاتی را برای خود افراد نیز پدید خواهد آورد. گاهی این کشمکش ها به قدری طاقت فرسا می‌شود که زوجین به صورت مجدد مجبور به جدایی می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با شرایط خانواده ترکیبی کلیک کنید.

مشکلات مرتبط با رفتار با نامادری

مشکلات رفتار با نامادری

وقتی نامادری وارد خانواده می‌شود؛ هم خود فرد و هم فرزندان مسائلی را تجربه می‌کنند. نامادری در این دوران احتمالا استرس و اضطراب زیادی را تحمل می‌کند و تلاش می‌کند تا رفتار درستی با اعضای دیگر داشته باشد. البته گاهی این رفتارها تنها تظاهر بوده و شخصیت واقعی فرد نیست.

آنها تلاش می‌کنند محتاطانه رفتار کرده و اعضای دیگر را راضی نگه دارند. این تلاش خسته کننده و فرسایشی است و گاهی از زمانی به بعد، فرد دیگر قادر به ادامه دادن این مسیر نیست. در چنین شرایطی حتی بین زوجین نیز مشکلاتی مانند سردی و بی علاقگی ایجاد می‌شود. برای اطلاع از روش های رفتار با فرزند ناتنی کلیک کنید.

لزوم رفتار با نامادری و علاقه به او

فراموش نکنید که گاهی رفتار با نامادری دارای ضرورت است. مخصوصا اگر فرزندان بزرگ شده باشند؛ باید به انتخاب پدر خو انتخاب گذاشته و با عضو جدید همراهی کنند. البته این به معنی سکوت کردن در مقابل او و یا نادیده گرفتن رفتاهای نادرست نیست.

بلکه افراد باید بعد از کمی شناخت اگر واقعا به شخصیت طرف مقابل پی بردند؛ نباید سعی در ناسازگاری داشته باشند. برخی از فرزندان حتی در صورتی که نامادری واقعا فرد خوبی هم باشد؛ بازهم تمایلی به معاشرت با او ندارند. هیچکس جای مادر تنی را نمی‌گیرد و نیازی هم به دوست داشتن او مانند یک مادر واقعی نیست. تنها باید این شرایط را بپذیرید.

مشکلات فرزندان با نامادری چیست؟

از طرفی فرزندان نیز در مورد رفتار با نامادری مشکلاتی را تجربه می‌کنند که نباید آنها را دست کم گرفت. در برخی موارد آنها جایگاه واقعی خود را در خانواده از دست داده و مجبور به تقسیم کردن امکانات خود با دیگران می‌شوند. از طرفی گاهی بسیار مورد بی محبتی قرار گرفته و شرایط پیرامونی آنها دچار تغییرات زیادی می‌گردد. آنها حتی احتمال دارد که دوستان خود را نیز به این دلیل از دست بدهند. به همین دلیل باید به احساسات آنها نیز توجه کرد. برای اطلاع از روش های رفتار با بچه شوهر کلیک کنید.

روش های رفتار با نامادری

روش های رفتار با نامادری

در مورد رفتار با نامادری روش های مختلفی وجود دارد که افراد با بهره گیری از آنها می‌توانند ارتباط بهتری با نامادری خود داشته باشند. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شوند.

برای کسب اطلاعات روانشناسی به صورت روزانه به کانال تلگرامی ذهن نو بپیوندید.

✨پذیرش احساسات | رفتار با نامادری

در قدم اول هر دو طرف باید احساسات خود را نسبت به دیگری پذیرفته و در این مورد مقاومت نکنند. برخی از افراد به هیچ عنوان حاضر نیستند تا احساسات خود را تغییر دهند. حتی اگر طرف مقابل رفتار و شخصیت خوبی هم داشته باشد اما بازهم در رفتار با نامادری خود خصمانه عمل می‌کنند. چنین فردی دشمن شما نیست و تنها یکی از اعضای جدید در خانواده است.

✨کنترل هیجان ها

فراموش نکنید که در رفتار با نامادری هیجانات منفی و مثبت خود را کنترل کنید. برخی از افراد در این مورد بسیار افراطی عمل کرده و با او یا بسیار صمیمی شده و یا به طور کلی او را نمی‌پذیرند. حتی صمیمیت با نامادری نیز نباید به قدری باشد که مادر خود را فراموش کرده و یا نامادری را ترجیح بدهید.

✨نادیده گرفتن و احساسات منفی در این مورد

بهتر است در ابتدا برای رفتار با نامادری احساسات منفی خود را نادیده گرفته و مثبت نگر باشید. در صورتی که از ابتدا ذهنیت بدی برای خود ایجاد کنید دیگر قادر به دیدن ویژگی های مثبت او نخواهید بود. به همین دلیل در ابتدا از او شناخت پیدا کرده و سپس در این مورد موضع گیری کنید.

✨مشورت با دیگران | رفتار با نامادری

همچنین می‌توانید در زمینه رفتار با نامادری، با دیگران نیز مشورت کنید. در واقع اطرافیان و بزرگترها شاید در این مورد تجربه بیشتری داشته بتوانند شما را راهنمایی کنند. مشورت با دیگران می‌توانند شامل کمک گرفتن از روانشناس نیز باشد.

✨وقت گذرانی با یکدیگر

وقت گذرانی با او و اختصاص دادن زمانی برای شناخت بیشتر نیز یکی دیگر از روش های رفتار با نامادری است. اینکار می‌تواند افراد را به یکدیگر نزدیک تر کرده و همچنین فرایند شناخت را سریع تر کند. به همین دلیل این فرصت را هم به خود و هم به دیگری بدهید. برای آشنایی با روش های زندگی با والدین ناتنی کلیک کنید.

✨پیدا کردن نقاط قوت

از طرفی برای رفتار با نامادری پیدا کردن نقاط قوت او نیز می‌تواند در این مورد بسیار موثر باشد. همه افراد ویژگی های خوبی دارند که نباید آنها را نادیده گرفت. بهتر است بر این موضوعات تمرکز کرده و همواره به دنبال پیدا کردن ویژگی های منفی دیگری نباشید.

✨انعطاف پذیری

در مقابل رفتار با نامادری انعطاف پذیر بوده و حتی تغییر کنید. البته تغییر باید به صورت دوطرفه صورت گیرد. اما بهتر است بر عقاید و باورهای خود پافشاری نکرده و واقع بین باشید. این موضوع باعث می‌شود که نتوانید به درستی فکر کرده و یا حتی رفتار کنید. به همین دلیل در این مورد از خود کمی انعطاف نشان دهید.

✨صحبت کردن با پدر | رفتار با نامادری

حتی می‌توایند در مورد رفتار با نامادری با پدر خود نیز به صورت مستقیم صحبت کنید. احساسات خود را با او در میان گذاشته و شنونده حرف های او نیز باشید. این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی در روابط خانوادگی داشته باشد. از همین رو روابط خود را با پدر نیز حفظ کرده و از او کمک بگیرید.

✨کمک گرفتن از روانشناس

یکی دیگر از اقدامات لازم در جهت رفتار با نامادری کمک گرفتن از یک مشاور خانواده است. این فرد روابط خانوادگی را به دقت بررسی کرده و به اعضا کمک می‌کنند به طرز موثرتری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

سخن پایانی

رفتار با نامادری کمی چالش برانگیز است. این موضوع در ابتدا کمی دشوار بوده، اما بعد از مدتی قطعا افراد یکدیگر را بهتر شناخته و می‌توانند بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اعضای خانواده باید در این مورد با یکدیگر همکاری کرده و همچنین از مشاور نیز کمک بگیرند. در چنین شرایطی رفتار بهتری داشته و همچنین تصمیمات بهتری می‌گیرند. از طرفی هیچکس نیز دچار آسیب نمی‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با نامادری مربوط به آن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره