رفتار با بچه شوهر | زندگی و مشکل با بچه شوهر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار با بچه شوهر تفاوت های زیادی با فرزندتنی خودتان دارد. زندگی با بچه شوهر آن‌هم وقتی خودتان فرزند داشته باشید، دارای پیچیدگی بیشتری است. پس خانم باید آگاهی بیشتری در زمینه روان کودک و نوجوان کسب نماید. مسائل و مشکلات خانواده‌های‌ترکیبی اگر حل نشده باقی بماند، به احتما بیشتری تبدیل به بحران های جدی می‌شوند. پس حتما درباره خانواده ترکیبی مطالعه بفرمایید. و با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

مشکل زندگی با بچه شوهر

جدایی و پذیرش جدایی از مادر به دلیل طلاق و یا فوت مادر، به خودی خودی برای هر فردی بسیار سخت است. حال اگر ازدواج مجدد هم در کار باشد، این کودک و یا نوجوان را در معرض مشکلات بیشتری قرار می‌دهد. معمولا این فرزندان در ابتدا فکرمی‌کنند، شما می­‌خواهید جایگزین مادرش شوید. و یا او را از پدرش جدا کنید. احتمالا نسبت به شما حسادت می‌کنند. و یا جبهه می‌گیرند و کینه­ توزی می‌کنند. شاید رفتارهای پرخاشگری از خود نشان دهند و بحث و دعوا راه بیندازند و لجبازی کنند. گاهی نیز هر چه تلاش برای ایجاد صمیمیت بیشتر میان خود و فرزندان شوهرتان انجام می­‌دهید به درهای بسته می­‌خورید.

حتما مقاله ازدواج با مرد بچه دار را بخوانید.

علت دشواری زندگی و رفتار با بچه شوهر

  • میزان زمانی که با فرزندان ناتنی خود می­‌گذرانید: اگر برای این بچه­‌ها زمان کافی نگذارید، نمی­‌توانید توقع داشته باشید رابطه­‌تان با آن­‌ها بهبود پیدا کند. نمی‌­توان توقع داشت که بدون برنامه و فعالیت مشترک با آن­‌ها و فقط با گذر زمان این بچه­‌ها به شما علاقه پیدا کنند و رابطه خوبی برقرار کنید.
  • سن فرزندان: معمولا در سن­‌های کم­تر بچه­‌ها راحت­‌تر اعضای جدید را می­‌پذیرند. هر چه سن بالاتر می­‌رود، پذیرش کس دیگر به جای مادر سخت­‌تر می­‌شود.
  • دارای فرزند بودن مادر ناتنی: وجود فرزندی از طرف خانم و تفاوت رفتاری‌های او با بچه شوهر بسیار اهمیت دارد. شما نباید تفاوتی میان فرزندان تنی و ناتنی‌تان قائل شوید. تفاوت گذاشتن میان آن­‌ها از لحاظ روانشناختی تاثیرات منفی زیادی بر روی فرزندان شوهرتان و رابطه­‌تان با آن­ها دارد.
  • افراط در برخی رفتارهای محبت­‌آمیز: در ارتباط با فرزندان شوهر به همان میزان که باید صبور بود و گذشت داشت اما نباید از رفتارهای بد او به سادگی گذشت. گاهی باید دربرابر رفتارهای اشتباه قاطعانه برخورد کرد. همینطور افراط در رفتارهای محبت­‌آمیز مثلا بیش از حد هدیه خریدن، گذشت از تمامی اشتباهاتشان و… اثرات عکس بر رابطه شما و آن­‌ها دارد. بنابراین رعایت اعتدال امری مهم است.
  • نحوه رفتار و نوع ارتباط‌تان با شوهر: داشتن ارتباطی بدون تنش با شوهر، در میزان آرامش فرزندان ناتنی نیز بسیار تاثیر گذار است. دیدن رابطه گرم وصمیمی مادر ناتنی با پدرشان و متوجه‌شدن میزان اهمیت، توجه و صداقتی که به پدرش می­‌شود، در رابطه مادر ناتنی با فرزندان شوهر بسیار موثر است. پس بهتر است رابطه با شوهر خود را به خوبی تنظیم کنید و از بحث و دعوا مقابل فرزندان خودداری کنید.

بیشتر بخوانید : زندگی با والدین ناتنی

راه حل های کاربردی در ارتباط با بچه شوهر

1- وقت گذراندن با بچه شوهر و فعالیت­‌های مشترک

باید سعی کنید زمانی را به بچه شوهر تان اختصاص دهید. در طی این زمان با آن­‌ها به فعالیت­‌های مورد علاقه‌شان بپردازید. زمان­‌هایی را به صحبت با آن­‌ها اختصاص دهید تا با رسیدن به شناخت بیشتر نسبت به یکدیگر، فضای صمیمانه­‌تری میان‌تان ایجاد شود. کارهایی مانند کتاب خواندن با یکدیگر، بازی‌کردن، رفتن به خرید و یا شهربازی و… تاثیر بسیاری بر رابطه‌تان دارد.

2- بر بهبود رابطه با شوهر خود و همسر سابق وی تمرکز کنید

همانطور که گفته شد، رابطه شما با شوهرتان بر آرامش فرزندان و نگرشی که آن­‌ها نسبت به شما پیدا می­‌کنند تاثیر بسزایی دارد. اما مسئله دیگری که دارای اهمیت بالایی است؛ ارتباط شما با همسر سابق شوهر خود یعنی مادر این فرزندان است. اگر بحث­‌هایی میان شما و شوهرتون بر سر مادر بچه­‌ها وجود داشته باشد، ممکن است این تفکر را که شما سبب جدایی مادر و پدرشان هستید، ایجاد کند و یا شما را مانعی برای ارتباط آن­‌ها با مادرشان به حساب آورند.

فروشگاه آرامیس

پس بحث­‌های این چنینی را در فضایی خصوصی با شوهر خود مطرح کنید. رابطه مناسب و محترمانه­‌ای با مادر بچه­‌ها برای تربیت بهتر آن­‌ها برقرار کنید. در صورت وجود مشکلات جدی حتما به مشاوره مراجعه کنید. برای دریافت خدمات مشاوره خانواده کلیک کنید.

3- با آن­‌ها مانند فرزندان خود رفتار کنید

چه شما دارای فرزندانی باشد و چه نباشید، نباید با بچه های شوهر تان به نحوی رفتار کنید که آن­‌ها حس کنند مورد کم­ توجهی و بی توجهی قرار گرفته­‌اند. این بچه­‌ها به شدت حساس­‌اند و به رفتارهای شما دقت و توجه زیادی دارند. متوجه تفاوت رفتاری‌تان می­‌شوند. این ناراحتی را با رفتارهایی مانند قهر، پرخاشگری، غذا نخوردن و … نشان می­‌دهند.

4- صبور باشید

نکته مهم در برخورد با این بچه‌ها صبوری است. بچه های شوهر تان به تازگی بحران­‌های بزرگی را پشت سر گذاشته­‌اند. آن‌ها به تازگی با ازدواج مجدد پدر خود وارد بحران جدیدی شده­‌اند. پذیرش شما به عنوان مادر جدیدشان و همسر پدرشان قطعا کار ساده­‌ای نخواهد بود. پس هرگز به آن­‌ها فشار نیاورید. باید با صبوری با آن­‌ها رفتار کرد و با تکنیک­‌های مناسب، وقت گذاشتن و صبوربودن به مرور رابطه­­‌تان را با آ­ن­‌ها بهبود بخشید.

5- بهترین راهکار چیست؟

در هر کاری بهترین کار کمک گرفتن و مشورت کردن با یک فرد متخصص در آن موضوع است. بدون شک ارتباط گرفتن با فرزندان شوهر و تربیت آن‌ها می‌تواند یکی از چالش‌های سخت زندگی شما باشد. مشاوران خانواده و مشاوران کودک بهترین کمک در این زمینه هستند. پس اگر در ارتباط با فرزندان شوهر خود به مشکل خورده‌اید و یا راهکارهای مناسبی برای تربیت آن‌ها نیاز دارید؛ از کمک این مشاوران استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با بچه شوهر در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره