رفتار با فرزند ناتنی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار با فرزند ناتنی شاید در نگاه اول برای‌تان آسان بیاید، اما با وارد شدن به یک خانواده و ازدواج با کسی که از قبل صاحب بچه است، تجربه‌ای است که برای موفقیت در آن باید بااحتیاط رفتار کرد. هنگام وارد شدن به چنین خانواده‌هایی، اهمیت فرد سوم، یعنی بچه نیز در تصمیم‌گیری بسیار زیاد است. در این شرایط زن و مرد، هر دو نقش‌هایی تازه را بر عهده می‌گیرند. درنتیجه بی‌تجربگی یا نداشتن آگاهی از شرایط خاص رابطه با فرزندان ناتنی می‌تواند تأثیرات سوء زیادی روی زندگی مشترک‌تان داشته باشد.

ازجمله روش‌های مناسب برای بهبود ارتباط و رفتار با فرزند ناتنی می‌توان به داشتن دورهمی‌های دونفره با کودک و رعایت برخی از اصول رفتاری اشاره کرد. لازم به ذکر است که افزایش ظرفیت تحمل و صبر در تعاملات با کودک نیز بسیار ضروری است. پیشنهاد می‌شود از خدمات مشاوره خانواده نیز استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با فرزند ناتنی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

رفتار با فرزند ناتنی چگونه است؟

رفتار با فرزند ناتنی چطور باید باشد

در گذشته اغلب وقتی از فرزند و والد ناتنی سخن به میان می‌آمد، شرایط و تعاملات سخت و حتی آسیب‌ رسانی نسبت به بچه در نظر گرفته می‌شد؛ اما امروزه وضعیت نسبت به قبل تغییرات زیادی داشته است. فرهنگ‌سازی‌های گسترده، افزایش آگاهی و اطلاعات والدین و تمایل خود والدین برای داشتن یک خانواده سالم از دلایل این تغییرات به شمار می‌آیند. و رفتار با فرزند ناتنی نیز روند بهبودی به خود گرفته است.

در حال حاضر، افرادی که با فرزندان ناتنی خود زندگی می‌کنند، سعی می‌کنند رفتارهایی منطقی و اصولی با کودک داشته باشند؛ اما گاهی مسائل و مشکلاتی در زندگی خانوادگی رخ می‌دهد که باعث افزایش تنش میان اعضا، به‌خصوص میان والد و فرزند ناتنی می‌گردد. و رفتار با فرزند ناتنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لذا افزایش آگاهی و مهارت برای مقابله با این شرایط و بهبود اوضاع، امری ضروری است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

روش‌های مناسب رفتار با فرزند ناتنی

برای رفتار با فرزند ناتنی باید با روشی مناسب برخورد کرد. کودک نیز نیاز به مراقبت و توجه دارد. بنابراین بهتر است که با روش های مناسبی برخورد داشته باشید. در این بخش مقاله روش های مناسب رفتار با فرزند ناتنی را توضیح داده ایم.

? ایجاد تعامل مثبت با فرزند ناتنی

یکی از روش های مناسب رفتار با فرزند ناتنی، ایجاد تعامل مثبت است. همه انسان‌ها تمایل به برقراری ارتباط با یکدیگر دارند. این موضوع در رابطه با فرزند ناتنی شما نیز صدق می‌کند. بااین‌حال لازم است شما اولین شخصی باشید که برای این ارتباط پیش‌قدم می‌شود. تنها کافی است با او شروع به یک گفتگوی ساده کنید و در مورد اینکه روزش را چگونه می‌گذراند یا اینکه چه تفریحاتی دارد سؤال کنید.

لازم است این جلسه را مدیریت کنید تا به یک جلسه بازجویی تبدیل نشده و جو مثبت و دوستانه در آن حفظ شود. حتی می‌توانید به دنبال پیدا کردن نقاط مشترکی در بین سلیقه و تفریحات‌تان باشید. پیشنهاد می‌شود مقاله ملاک های خانواده سالم را بخوانید.

? با فرزند ناتنی مثل فرزند خود رفتار کنید

برای رفتار با فرزند ناتنی، باید مانند فرزند خود برخورد کنید. فرزندان ناتنی نسبت به رفتارهای شما حساس‌تر از سایرین برخورد می‌کنند. ازاین‌رو ممکن است برخوردهایی ساده و بی‌غرض از جانب شما باعث ناراحتی عمیق او شود. احساس طرد شدن و مورد کم‌توجهی قرار گرفتن اغلب در این کودکان شایع است.

این احساسات می‌تواند با رفتارهایی همچون قهر، بی‌محلی، لجبازی، غذا نخوردن، دعوا و بحث‌های پرتکرار همراه شود. در این شرایط، مهم‌ترین کار این است که با او مانند فرزند خودتان رفتار کنید و تبعیضی قائل نشوید. البته در این مورد باید به شخصیت منحصربه‌فرد هر کودک و سبک فرزندپروری مناسب برای هر یک نیز توجه شود.

?به امور درسی او توجه کنید

یکی از روش های مناسب رفتار با فرزند ناتنی، توجه به امور درسی اوست. اکثر کودکان اهمیت دادن دیگران به وضعیت تحصیلی‌شان را نشانه موردتوجه واقع‌شدن خود می‌دانند. این موضوع در مورد فرزند نانتی حتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر او حس کند که درس خواندنش برای کسی اهمیت ندارد، ممکن است احساس طرد و حقارت کند.

حتی گاهی احتمال دارد با رفتارهایی مثل نرفتن به مدرسه، دعوا با همکلاسی‌ها، درس نخواندن‌های عمدی و فرار از مدرسه، سعی کند نگاه‌ها را به‌سوی خود برگرداند؛ بنابراین، برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است وضعیت درسی او را همانند دیگر فرزندان خود پیگیری و کنترل کرده و حامی او باشید.

? امن کردن خانه برای گفتگوهای مسالمت‌آمیز

امنیت خانه برای گفتگو های مسالمت آمیز؛ از روش های رفتار با فرزند ناتنی است. باید بدانید والد بودن دلیل نمی‌شود که تنها سخن‌گو و تصمیم‌گیرنده خانه شما باشید. به‌جای تصمیم‌گیری‌های قاطعانه و دیکتاتور مآبانه، نظر سایر اعضای خانواده، به‌خصوص فرزند ناتنی خود را نیز در مورد مسائل پیش‌آمده بپرسید. چنین تعاملات و تصمیم‌گیری‌های گروهی، باعث کاهش تنش‌ها، ایجاد جو مثبت و افزایش تعامل و همکاری بین اعضای خانواده می‌گردد.

? افزایش ظرفیت تحمل و صبر

برای رفتار با فرزند ناتنی باید صبور باشید. فرزند ناتنی شما به‌واسطه تغییراتی که در خانواده و روابط والدینش داشته، ازنظر روانی حساس‌تر و شکننده‌تر از سایر کودکان است. او برای اینکه بتواند شخص جدیدی را در خانواده خود بپذیرد، نیاز به زمان دارد. در طول این دوران، بروز رفتارهایی هیجانی و گاهی پرخاشگرانه از جانب او نیز ممکن است به چشم بخورد.

رفتارهایی از قبیل دعوا، پرخاشگری، قبول نکردن هدیه‌های عضو جدید و بیان جملاتی همچون «تو خانواده من نیستی» «تو حق نداری در مورد من نظر بدی» و… . لازم است در این شرایط، والدین با صبر و آرامش با فرزند رفتار کنند. به‌مرور کودک با دیدن رفتارهای محبت‌آمیز و صبورانه، خانواده و شرایط جدید خودش را پذیرفته و خود را سازگار می‌کند.

نکته مهم در این مورد آن است که میزان زمانی که هر فرد نیاز دارد با دیگری متفاوت است. لازم است به نکاتی از قبیل شخصیت فرزند، میزان صمیمت او با اعضای خانواده قبلی خود، تجارب ناشی از زندگی و خانواده قبلی و… توجه شود. گاهی برخی از تجارب قبلی کودک به‌قدری برای او پر تنش بوده‌اند که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی روانی در وی شده باشد. در چنین شرایطی مراجعه به مراکز مشاوره و روانشناسی و بهره‌مندی از راهنمایی‌های افراد متخصص برای رفتار با فرزند ناتنی بسیار ضروری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج با مرد بچه دار کلیک کنید.

? برخورد اول را جدی بگیرید

همیشه برای رفتار با فرزند ناتنی باید برخورد اول را جدی بگیرید. اولین برخورد باید کوتاه تر و ساده تر باشد. و نباید به تفریحات طولانی تبدیل شود. در قرار اول باید انتظارات خود را کم کنید و توقع برخورد خوب نداشته باشید.

? برای ارتباط مناسب به فرزند همسر زمان بدهید

در رفتار با فرزند ناتنی باید به فرزند همسر زمان بدهید. شرایط جدید برای زندگی مسلما دشوار است و هر فردی را با شوک روبرو می‌کند. به همین دلیل به کودک اجازه دهید که برای برقراری ارتباط زمان و فضا داشته باشد. برای اطلاع بیشتر درباره شرایط خانواده ترکیبی کلیک کنید.

? اعتماد او را جلب کنید

سعی کنید در رفتار با فرزند ناتنی اعتماد او را جلب کنید. اعتماد و صداقت باعث می‌شود که فرزند ناتنی به خوبی به حرف های شما گوش دهد و صمیمیت نیز بین شما ایجاد می‌شود. زمانی که رازدار خوبی باشید، ارتباط بهتری نیز می‌توانید برقرار کنید.

? اگر ارتباط صورت نگرفت عقب بکشید

همیشه لزومی ندارد که با فرزند همسر خود ارتباط صمیمانه داشته باشید. شما تلاش خود را بکنید اما اگر با در بسته مواجهه شدید، عقب نشینی کنید. این شرایط در زمانی بیشتر رخ می‌دهد که فرزند همسر شما سن بالایی داشته باشد.

نکات نهایی مربوط به برقراری ارتباط مؤثر با فرزند ناتنی

برای برقراری ارتباط مناسب و رفتار با فرزند ناتنی باید به برخی از نکات توجه داشته باشید. که در این بخش مقاله به این نکات اشاره کرده ایم.

? افزایش مهارت کنترل خشم و احساسات

? افزایش آگاهی در مورد سبک‌های فرزندپروری

?آموختن روش‌های مناسب و اصولی تربیتی

? دلخور نکردن فرزند ناتنی با بی‌اعتنایی نسبت به او

اگر تصمیم به ازدواج با فردی دارید که از ازدواج قبلیش فرزندی دارد، حتما به مقاله های زیر نیز سر بزنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج با زن بچه دار کلیک کنید.

نکاتی که نباید در رفتار با فرزند ناتنی داشته باشید

نبایدهای رفتار با فرزند ناتنی

رفتار با فرزند ناتنی باید با احتیاط و صبر باشد. زمانی که برخی از نکات را رعایت نکنید؛ بازخورد خوبی دریافت نخواهید کرد. در این بخش مقاله برای آگاهی شما به نکاتی اشاره کرده ایم که باعث بازخورد نامناسب می‌شود. لطفا نکاتی که در ادامه ذکر شده است را انجام ندهید.

? قوانین خود را تحمیل نکنید.

? بیش از حد برای جلب رضایت تلاش نکنید.

? انتظارات زیادی نداشته باشید.

? پشت سر والدین تنی بد گویی نکنید.

? بین فرزندان تنی و ناتنی فرق قائل نشوید.

? از ارتباط با کودک فرار نکنید.

کلام آخر

رفتار با فرزند ناتنی نیز باید به شیوه رفتار با فرزند خود باشد. برای اینکه زندگی رضایت بخشی داشته باشید؛ باید با فرزند همسر رفتار خوبی داشته باشید. زمانی که برخورد مناسبی وجود داشته باشد؛ کیفیت زندگی نیز افزایش می‌یابد. اگر فرزند همسر قلق دار بود و با شما هماهنگ نمی‌شد؛ حتما از روانشناس راهنمای بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با فرزند ناتنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره