وقت تلف کردن | 9 راه جلوگیری از اتلاف وقت

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وقت تلف کردن به معنای عدم تلاش برای رسیدن به اهداف است. زمانی که فردی وقت خود را تلف می‌کند به مرور زمان از پیشرفت باز می‌ماند. به اهداف دسترسی پیدا نمی‌کند و تنها برای گذراندن زندگی روزانه قدم بر می‌دارد. وقت تلف کردن به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل کمبود انرژی، کمبود انگیزه و ترس از شکست است. اگر قصد جلوگیری از وقت تلف کردن دارید، باید روش هایی که در این مقاله توضیح داده ایم را استفاده کنید. یا برای بهبودی بیشتر از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

وقت تلف کردن چیست؟

وقت تلف کردن چیست؟

زمانی که به صورت بهینه و خوب از زمان خود استفاده نمی‌کنید، به وقت تلف کردن محکومید. در این شرایط برای شما اهمیتی ندارد که 24 ساعت روز را چگونه گذرانده اید. روزمرگی و اتلاف وقت با چرخیدن در شبکه های اجتماعی، مشاهده تلویزیون و … به وجود می‌آید. زمانی که باید به دنبال کارهای خود باشید، در حال وقت تلف کردن هستید.

معمولا هم گول شبکه های اجتماعی را می‌خورید. که چند دقیقه ای را در شبکه اجتماعی سپری کنید، بعد به سراغ کارهایتان می‌روید. اما به شیوه ای گرفتار شبکه های اجتماعی می‌شوید که از کار خود عقب می‌مانید. در این مقاله سعی کرده ایم راجع به روش های جلوگیری از وقت تلف کردن صحبت کنیم.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

عوامل وقت تلف کردن

وقت تلف کردن به عوامل گوناگونی بستگی دارد. گاه ترس از شکست، کمالگرایی و … باعث تلف کردن وقت می‌شود. در این بخش مقاله راجع به عوامل که باعث وقت تلف کردن می‌شود؛ توضیح داده ایم. که کمک بزرگی به جلوگیری از این رفتار می‌کند.

? کمبود انرژی

یکی از عوامل وقت تلف کردن، کمبود انرژی است. کسانی که سبک زندگی مناسبی ندارند و همیشه احساس کمبود انرژی دارند، وقت خود را تلف می‌کنند. این افراد حوصله انجام کارهای مختلف ندارند و به سرعت خسته می‌شوند. این کمبود انرژی به دلیل عدم رژیم غذایی، کمبود خواب، وعده های سنگین غذایی و … نمایان می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تعویق انداختن کارها کلیک کنید.

? ترس از شکست

ترس از شکست از دیگر عوامل وقت تلف کردن است. در این شرایط معمولا افراد به دلیل اینکه نگران قضاوت شدن هستند، تن به کار نمی‌دهند. حتی عده ای به دلیل شخصیت کمال گرایی که دارند برای رسیدن به اهداف به خوبی تلاش نمی‌کنند. و شاید هرگز شروع نکنند.

? کمبود انگیزه

همیشه انگیزه باعث حرکت و حرکت باعث انگیزه می‌شود. زمانی که با کمبود انگیزه مواجه باشیم، حوصله انجام هیچ کاری را نداریم و هدف خود را به درستی تشخیص نمی‌دهیم. اهداف بی انگیزه در وقت تلف کردن مشهورند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه وقت گذاشتن برای خود کلیک کنید.

راه های جلوگیری از اتلاف وقت

راه های جلوگیری از اتلاف وقت

برای جلوگیری از وقت تلف کردن، بهتر است بر اساس برنامه پیش بروید. از راهکارهایی استفاده کنید که باعث ایجاد انگیزه می‌شود. در این بخش مقاله راجع به راه های جلوگیری از وقت تلف کردن توضیح داده ایم.

برای رسیدن به موفقیت در زندگی کلیک کنید.

? برنامه روزانه بنویسید

یکی از روش های جلوگیری از وقت تلف کردن، یادداشت برداری از برنامه روزانه است. با نوشتن برنامه روزانه، طبق اهداف و ضرورت ها برنامه خود را پیش خواهید برد. تمامی کارهای روزانه خود را یادداشت کنید. و خودتان را مجبور کنید تا بر اساس برنامه ریزی کار انجام دهید.

? به کاری که در دست دارید پایبند باشید

جهت جلوگیری از وقت تلف کردن، اگر کاری در دست دارید تا اتمام آن به سراغ کار دیگر نروید. با خود قرار بگذارید که تا زمان اتمام کار از جایتان بلند نخواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احساس پوچی و حس تهی بودن کلیک کنید.

? آرام کار کنید

اگر قصد جلوگیری از وقت تلف کردن دارید، باید آرام کار کردن را اولویت قرار دهید. عجله در کار باعث خستگی و کمبود انرژی می‌شود. در نتیجه هرگز نمی‌توانید به سراغ کارهای دیگر بروید. آرام و با صبر کار کنید تا مبادا گرفتار یک کار شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نظم در زندگی کلیک کنید.

? از اینترنت دور بمانید

امروزه عامل اصلی وقت تلف کردن، فضای مجازی است. برای جلوگیری از این کار حتما باید از اینترنت دور بمانید. دوری از اینترنت بهترین گزینه برای کار کردن است. زمانی که وارد فضای مجازی می‌شوید، زمان از دستتان در می‌رود و انگیزه برای کار کاهش می‌یابد. ورود به فضای مجازی را زمانی انجام دهید که وقت اضافی داشته باشید.

? برای خود زمان استراحت در نظر بگیرید

اگر بی وقفه مشغول کار باشید، هرگز نمی‌توانید استراحت کنید. استراحت عاملی برای ایجاد انگیزه است. زمانی که انرژی و انگیزه شما افزایش یابد، وقت کمتری نیز تلف خواهید کرد.

? اهداف خود را یادداشت کنید

با یادداشت برداری از اهداف، زمانی که به مطالعه هدف های خود می‌پردازید انگیزه بیشتری را برای تلاش بدست می‌آورید. به همین جهت اهداف خود را یادداشت کنید و روزانه به مطالعه آن بپردازید تا جهت کسب اهداف قدم بردارید و وقت تلف کردن را کاهش دهید.

? وسایل حواس پرتی را از خود دور کنید

برای جلوگیری از وقت تلف کردن، باید وسایلی که باعث حواس پرتی شما می‌شوند از دسترس خارج شوند. از وسایلی مانند اینترنت، تلویزیون، گوشی و … دور شوید تا به جای انجام کار به آنها مشغول نشوید.

⚪ کارهایی که دوست دارید را انجام دهید

اگر کاری که مورد علاقه تان است را انجام دهید، بهتر می‌توانید از وقت تلف کردن جلوگیری کنید. برای کاهش وقت تلف کردن باید به ترتیب از کارهایی که علاقه دارید آغاز کنید تا به مرور زمان به کار کردن و جلوگیری از اتلاف وقت جلوگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان اعتیاد به اینترنت کلیک کنید.

? در انتهای هر روز، برنامه خود را یادداشت کنید

پس از پایان یک روز، بهترین کار این است که برنامه روزانه خود را یادداشت کنید. اگر قصد جلوگیری از وقت تلف کردن دارید؛ باید کارهایی که انجام داده اید را یادداشت کنید و سپس به مطالعه بپردازید. با این کار به خود نمره دهید که چه کارهایی را انجام داده اید و چه کارهایی مانده است.

برای آشنایی بیشتر با موانع موفقیت کلیک کنید.

کلام آخر

با گسترش فضای مجازی، همه افراد به شیوه ای به آن اعتیاد پیدا کردند. اعتیاد به فضای مجازی نیز باعث وقت تلف کردن شد. منظور از اتلاف وقت این است که افراد از کارهای روزمره خود می‌زنند و در جهت کسب اهداف هیچ تلاشی نمی‌کنند.

به همین منظور اگر از وقت تلف کردن خسته شده اید؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید. تا جهت جلوگیری از این رفتار به شما راهکار ارائه دهند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وقت تلف کردن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره