تعویق انداختن کارها

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تعویق انداختن کارها خیلی اوقات ریشه در ناخودآگاه شما دارد. ترس از شکست، احساس ناکارآمدی، کمال گرایی و … از جمله عوامل ذهنی هستند که اجازه نمی‌دهند کارها را به موقع انجام دهید. مهم نیست چه اندازه منظم و متعهد هستید. به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که ممکن است گاهی ساعت‌ها درگیر کارهای بی‌اهمیت بوده باشید، در حالی که باید آن زمان را صرف کارهای مهم‌تری می‌کردید. بنابراین تعلل در انجام کار، به عنوان یک شکست خود تنظیمی شناخته می‌شود که منجر به عملکرد ضعیف و کاهش رفاه خواهد شد. طبق تحقیقات به عمل آمده، مردان بیشتر از زنان کارها را به تعویق می‌اندازند. در دهه‌های اخیر تحقیقات قابل توجهی در خصوص علل و پیامدهای به تعویق انداختن کارها در جنبه‌های مختلف زندگی انجام شده است که در ادامه توضیحات بیشتری داده‌ایم.

تعویق انداختن کارها

تعویق انداختن کارها یک مشکل رایج است که به نوعی می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلفی مثل از دست دادن فرصت‌ها، افزایش استرس، درگیری‌های ذهنی، نارضایتی و… شود. در بیشتر موارد به تعویق انداختن کار آنچنان مشکل جدی نیست. این یک گرایش رایج است که اکثر مردم در برخی مواقع تحت شرایطی تسلیم آن می‌شوند.

یکی از بزرگ‌ترین عوامل موثر در به تعویق انداختن کارها این است که ما باید برای انجام یک کار در هر ساعتی از شبانه روز، انگیزه کافی داشته باشیم. واقعیت امر این است که اگر منتظر بمانید تا شرایط مناسبی برای انجام دادن برخی از کارها به خصوص کارهایی که علاقه‌ای به انجام آن ندارید برای‌تان فراهم شود، متوجه خواهید شد که زمان مناسب هرگز فرا نمی‌رسد. به تعویق انداختن کار می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر شغل، تحصیلات، نمرات و زندگی شما داشته باشد. برای آشنایی با روش زندگی افراد موفق کلیک کنید.

چرا کارها را عقب می اندازیم؟

افراد به دلایل مختلفی تمایل به تعویق انداختن کارهایشان دارند. به عنوان مثال برخی از افراد به دلیل احساس استرس و ترس در مورد انجام کاری، آن را به تعویق می اندازند. بنابراین از فکر کردن در مورد آن اجتناب می کنند که همین باعث می شود بیش از حد نگران باشند و ذهنشان مدام درگیر باشد. یا برخی از افراد به دلیل اینکه تحت تاثیر وسوسه های دیجیتالی مثل رسانه های اجتماعی قرار می گیرند، کار را به تعویق می اندازند و در برخی مواقع فراموش می کنند که کاری مهم تر دارند تا زمانی که با یک فشار، وظیفه اصلی خود را به یاد بیاورند. با این وجود موارد زیادی تعیین کننده علل این مشکل است که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها پرداخته ایم.

علل به تعویق انداختن کارها

دلیل اصلی به تعویق انداختن کارها ، تمایل بیشتر افراد به تاخیر به طورغیر منطقی، نسبت به میل آن‌ها برای عمل کردن است. این امرعموماً به این دلیل اتفاق می‌افتد که انگیزه آن‌ها با مسائلی مانند خستگی و تأخیر در نتایج، تضعیف می‌شود و ترجیح می‌دهند برای کسب احساس بهتر در کوتاه مدت، با مسائل عاطفی مانند اضطراب و ترس مخالفت کنند. به طور خاص، انگیزه نشان دهنده این است که افراد با چه قدرتی شروع به اقدام خواهند کرد. این موضوع در درجه اول به خود کنترلی بستگی دارد که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. مسائلی مانند خستگی و تأخیر در نتایج می‌تواند بر روی خودکنترلی و انگیزه تداخل ایجاد کند و در نتیجه باعث کاهش میل افراد به اقدام شود.

مواردی که منجر به تعویق انداختن کارها می شوند

موارد نام برده شده در زیر، موارد کلیدی است که می‌تواند منجر به تعویق انداختن کارها شود.

فروشگاه آرامیس

1_ بیزاری از کار، کاری که برایتان خسته کننده است و علاقه ای به انجام آن ندارید

2_احساس اضطراب و ترس. نگرانی از مورد انتقاد قرار گرفتن نسبت به کارتان و یا نتیجه کارتان

3_ احساس سردرگمی. به دلیل داشتن کارهای زیاد در طول روز نمی‌دانید از کدام شروع کنید.

4_ نداشتن انگیزه لازم. انتظار کمی برای دستیابی به نتایج خوب دارید و عملا انجام آن کار را بی ارزش می‌دانید.

5_ اهداف انتزاعی داشتن. به این معنا که اهدافتان واضح و روشن نیستند و به خوبی تعریف نشده اند.

6_ محیط مشکل ساز که پر از عوامل حواس پرتی و تاثیرات منفی است.

چگونه کارهای مان را پشت گوش نیندازیم ؟

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از به تعویق انداختن کارها وجود دارد که می‌تواند به شما کمک زیادی در حل مشکلتان بکند.

1_ تعداد تصمیماتی را که باید در طول یک روز بگیرید کاهش دهید. هر تصمیمی که می‌گیرید یک پیامدی دارد. با گرفتن تصمیمات زیاد، بخش زیادی از انرژی خود را صرف فکر کردن در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید و چه کاری نباید انجام دهید تلف می‌کنید.

2_ یاد بگیرید چگونه تمرکز خود را افزایش دهید. تغییر تمرکز خود به چیزی که ذهن شما آن را انجام پذیر می داند، باعث ایجاد تفاوت می شود.

3_ علائمی را که باعث عادات به تعویق انداختن کارها ی شما می‌شوند را حذف کنید. هر گونه حواس پرتی احتمالی را از محیط کارتان دور کنید.

4_ اهداف مشخص و واقع بینانه تعیین کنید. از تکنیک های مدیریت زمان استفاده کنید و تمرکزتان را افزایش دهید.

5- از یک متخصص روانشناسی برای یافتن ریشه های به تعویق انداختن کارها یتان استفاده کنید.

6- درباره راه های موفقیت در زندگی بخوانید.

روانشناس چه کمکی در به تاخیر انداختن کارها می کند؟

هر رفتار و گفتاری که داریم ریشه در شناخت ها و باورهای‌مان دارد. پس اگر نمی‌توانیم برای رسیدن به اهداف مان قدم‌های ثابت و پایداری برداریم، حتما باید علت آن را در خود و ذهن‌مان جستجو کنیم. متخصصین روانشناسی به شما کمک می‌کنند تا با بررسی همه جانبه زندگی تان، ابتدا موانع را شناسایی کرده و سپس قدرت مقابله با آن‌ها را به دست آورید. به تعویق انداختن کارها در واقع نوعی دفاع ذهنی شماست تا از ترس‌های تان دور بمانید. برای پاسخ به سوالات و حضور در جلسه های رواندرمانی با شماره های درج شده تماس گرفته و یا برای رزرو وقت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تعویق انداختن کارها می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره