کنترل استرس در موقعیت های مختلف | موثرترین راهکار های کنترل استرس

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

در جامعه امروزی و با وجود مشغله‌های زندگی صنعتی، استرس موضوعی اجتناب ناپذیر است که تمام افراد کم و زیاد درگیر آن هستند. اگر استرس خود را کنترل نکنید، زندگی شما را به سختی می‌اندازد و زمینه را برای ابتلا به انواع اختلالات روانی فراهم می‌کند. خوشبختانه راه‌های زیادی برای کنترل استرس و کاهش آن وجود دارد. اما در ابتدا خوب است تا منشا استرس خود را بیابید. آیا استرستان آنقدر زیاد است که زندگی روزانه‌ شما را مختل کرده و اجازه‌ هیچ‌ کاری را به شما نمی‌دهد؟ در صورتی که اینگونه است باید آن را با مشاور و روانشناس در میان بگذارید. روش‌هایی که در ادامه مطلب ذکر کرده‌ایم به شما کمک می‌کنند تا به میزان زیادی استرس خود را در زندگی کنترل کنید. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

راه‌های کنترل استرس

همه ما از کودکی تحت استرس های ریز و درشتی قرار گرفته ایم. استرس بخشی از زندگی و روند رشد ماست. اما گاه از حد طبیعی خارج‌شده و ما را با مشکلاتی مواجه می‌کند. برای کاهش پیامدهای آن حتما باید راه های کنترل استرس را به کار بگیرید.

1- منبع استرس خود را بیابید

در مرحله‌ اول پیدا کنید که چه چیزی باعث ایجاد استرس در شما می‌شود. گاهی احساس می‌کنید که تمام مشکلات بر سر شما آوار شده‌اند و همیشه در حال فرار و دفاع در مقابل آن‌ها هستید و اغلب اوقات هم متوجه می‌شوید که دفاعتان کافی نیست. به‌جای اینکه احساس کنید هر روز در حال دست و پنجه نرم‌ کردن با مشکلات هستید بیاندیشید که واقعا چه چیزی سبب‌ساز استرس شماست. پروژه‌های کاری و یا امتحانات مدرسه؟ دعوا و بحث‌های خانوادگی و یا ترس از رئیس شرکت؟ با دقت و ارزیابی زندگی روزمره می‌توانید مواردی که باعث تنش می‌شوند را بیابید و کم کم ذهنتان را نظم دهید تا آن‌ها را حل کنید و یا از استرس آن‌ها خلاص شوید. برای آشنایی با علائم استرس کلیک کنید.

2- تمرکز بر چیزهای قابل کنترل برای کنترل استرس

شما توانایی کنترل رفتار دیگران را ندارید. ممکن است نتوانید مانع از اظهارنظرها و دخالت‌های خانواده‌ همسرتان شوید اما می‌توانید عکس‌العمل‌ها و رفتارهای خود را کنترل کنید. بسیاری از مسائل در اختیار و کنترل شماست پس بهتر است بر روی آن‌ها تمرکز و توجه کنید. مثلا شما می‌توانید موفقیت‌ یا شکست کاری خود را با عملکردتان کنترل کنید. می‌توانید تعیین کنید که زمان و پول خود را صرف چه چیزی کنید. تنش‌زا‌ترین موضوعی که باعث افزایش استرس می‌شود این است که سعی کنید عواملی را که تحت کنترل نیستند به دست بگیرید. این موضوعات چون تحت کنترل شما نیستند حتما شکست می‌خورید و احساس ناتوانی و استرس بیشتری می‌کنید. بعد از مشخص شدن دلایل استرستان روی آن‌هایی که قابل کنترل هستند تمرکز کنید.

3- انجام دادن کارهای موردعلاقه

راه خلاصی از استرس زمانی آسان می‌شود که کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید. حتی اگر شغل پر استرسی دارید می‌توانید سرگرمی‌هایی برای وقت‌های آزاد خود تعیین کنید و به زندگی‌تان تنوع دهید. با خود بیاندیشید که چه چیزی خوشحالتان می‌کند. اگر از علایق خود مطمئن نیستید می‌توانید هر سری چیزهای مختلفی را امتحان کنید. بلاخره چیزی پیدا می‌شود که برایتان لذت بخش و راضی کننده باشد.

برای آشنایی با راه های کاهش استرس شغلی کلیک کنید.

4- حذف موارد غیرضروری از زندگی برای کنترل استرس

برنامه‌های روزانه و هفتگی خود را ارزیابی کنید و ببینید کدام یک از آن‌ها را می‌توانید حذف کنید. معمولا آن‌چه که در بیشتر افراد باعث بروز استرس می‌شود کمبود وقت و زمان با وجود مشغله‌های فراوان است. حذف اولویت‌های غیر ضروری از استرس شما می‌کاهد. سوالاتی را از خود بپرسید. مثل اینکه آیا واقعا کودکتان به کلاس‌های فوق العاده نیاز دارد؟ آیا در انجام کارهای داوطلبانه افراط نمی‌کنید؟ فعالیت‌هایتان در راستای هدف‌ها و ارزش‌هایتان است؟ آیا به اندازه‌ کافی کار می‌کنید؟ و یا بیش از اندازه کار می‌کنید؟

برای آگاهی بیشتر در زمینه درمان استرس شدید کلیک کنید.

5- ایجاد حد و مرز و ارزش نهادن به خود

برای کنترل استرس حد و مرزهایی را که برای خود تعیین کرده‌اید نگهدارید. ممکن است دوست داشته‌باشید همه را از خود راضی نگه‌دارید. در این حالت اگر کسی چیزی را از شما بخواهد و به او نه بگویید حس می‌کنید که او را طرد کرده‌اید و انسان بدی هستید. اما این تصور غلط است. شما نباید برای انجام شدن کارهای دیگران خود را به استرس بیاندازید. برای خود و زمان خود ارزش قائل شوید. آن چند لحظه ناراحتی نیز ارزشش را دارد چون مجبور نیستید برای کاری بیهوده و غیر ضروری خود را به استرس بیاندازید. افراد موفق نمی‌گذارند کسی از حد و مرزهایشان عبور کند.

6- کمال‌ گرایی را کنار بگذارید

کمال‌گرایی از تفکراتی است که استرس و اضطراب را در شما افزایش می‌دهد. اشتباه نکردن یا انجام کارها با احتیاط کامل،‌ بسیار خسته‌کننده و اضطراب‌آور است. در این صورت فشار زیادی بر خودتان وارد می‌کنید. همه‌ افراد این موضوع را می‌دانند اما مرتب آن را فراموش می‌کنند. در واقع کمال‌گرایی ناممکن و غیرانسانی است. خودتان را با تمام اشتباهاتان بپذیرید. کسی را که فکر می‌کنید باید باشید فراموش کنید. کمال گرایی و تلاش برای بهتر شدن یکی نیستند. در بسیاری موارد کمال گرایی هیچ فایده ای ندارد و حتی باعث افسردگی، استرس، اعتیاد و بی‌تحرکی می‌شود. اشتباه کردن و درس گرفتن از آن‌ها به رشد شما کمک زیادی می‌کند. راه غلبه بر کمال گرایی مهربان بودن با خود است.

7- ورزش کردن

ورزش کردن می‌تواند به افراد کمک کند تا استر‌س‌های خود را کاهش دهند چراکه ورزش باعث آزاد سازی هورمون سروتونین می‌شود و این هورمون شادی آور بوده و فرد قادر خواهد بود تا استرس خود را کنترل کند. در کنار ورزش می‌توانید از یوگا، ماساژ و موسیقی درمانی نیز بهره ببرید چراکه این این تمرینات خاصیت آرامبخشی دارند.

8- زمان را در دست بگیرید

اتلاف و کمبود وقت از جمله عواملی است که شما را در شرایط اضطراب آور می‌گذارد. شما با مدیریت زمان هر کاری را در زمان خودش انجام می‌دهید. این گونه کارهایتان با حوصله و نظم طی می‌شوند. مدیریت زمان به شما برای غلبه بر نگرانی هایتان کمک خواهد کرد. پس یک جدول تهیه کنید. برای هر کاری زمانی تعیین کنید.

9- آسیب پذیری ناشی از استرس را کاهش دهید

استرس (مخصوصا اگر طولانی مدت شود) بر بدن شما تاثیر منفی دارد. پس باید به دنبال راهی برای تقویت قوای جسمی خودتان باشید. کامل بخوابید و رژیم سالمی در پیش بگیرید. بدن شما در مقابل تنش ها و فشارهای ناشی از عوامل استرس زا باید توان کافی داشته باشد. 

10- از روانشناس کمک بگیرید

گاهی روش‌های مختلفی را امتحان می‌کنید و بازهم قادر نیستید تا استرس خود را کنترل کنید. بهتر است که از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید تا بتوانید هرچه زودتر به استرس‌های خود پایان دهید چراکه استرس عملکرد فرد را در بخش‌های مختلف زندگی کاهش می‌دهد و نمی‌گذارد افراد طعم زیبای زندگی را بچشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنترل استرس می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا کنترل استرس مهم است؟

داشتن استرس باعث می‌شود فرد نتواند آن طور که باید عمل کند و در زمینه‌های اجتماعی، تحصیلی، شغلی و فردی دچار مشکلات متعددی می‌شود. همچنین در صورت عدم کنترل استرس، این مسئله می‌تواند پیش زمینه‌ای برای به وجود آمدن اختلال‌های مختلفی در فرد گردد. در این راه لازم است که از علائم استرس آگاه باشید تا بتوانید در صورت مشاهده به درمان بپردازید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره