احساس پوچی و حس تهی بودن ناشی از چیست ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

احساس پوچی از آن دست احساساتی است که هر فردی در طول زندگی خود به نوعی آن را تجربه می‌کند. احساس پوچی و یا نوعی خلاء در زندگی، می‌تواند در هر سنی و تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی مختلف ایجاد شود. برای مثال مرگ یا جدایی از یک عزیز و یا باخت در یک مسابقه برای برخی منجر به ایجاد احساس تهی بودن می‌شوند. البته جالب است بدانید که برخی افراد نیز در مواقع موفقیت نیز دچار این احساس می‌شوند. طبق تحقیقات متعدد مشخص شد که احساس پوچی به شدت وابسته به افکار و باورهای ما آدم‌ها دارد. بنابراین دریافت مشاوره روانشناسی خط اول درمان محسوب می‌شود. باید متوجه باشید که پشت گوش انداختن این مساله وضعیت را بهتر نخواهد کرد، پس برای رفع این مساله حتما از خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

شناخت علت احساس پوچی با کنکاش احساسات درونی

به عقیده روانشناسان، افراد برای شناسایی منشاء احساس پوچی باید بتوانند احساسات درونی خود را بشناسند و برای اینکار نیاز دارند تا مهارت شناخت احساسات را فرابگیرند. این مهارت به آن‌ها کمک می‌کند تا به خودشناسی برسند و به واسطه آن بتوانند در شرایط مختلف زندگی، احساسات خود را کنترل نمایند.

بنابراین افراد برای اینکه بتوانند احساس‌پوچی را درک کنند و آن را بشناسند، نیاز دارند تا از نشانه‌های آن مطلع باشند. در ادامه به شایع‌ترین نشانه‌های احساس‌پوچی اشاره کرده‌ایم:

  • زمانی که فرد از خود سوال می‌کند که من کیستم و در این زندگی چه می‌خواهم.

  • وقتی که فرد هیچ‌گونه درکی از علایقش و نیازهای درونی خودش ندارد.

  • فرد هدفش در زندگی را نمی‌داند و اصلا متوجه نیست برای چه زنده است.

  • با افکار منفی زیادی در ذهنش دست و پنجه نرم می‌کند که بسیار برایش آزار دهنده هستند.

  • او در بیان احساسات خود بسیار ناتوان است و نمی‌داند چگونه باید از آن‌ها صحبتی به میان آورد.

کمبود عشق از دلایل احساس پوچی

بسیاری از افراد احساس‌پوچی را با احساس غم اشتباه می‌گیرند. احساس پوچی در بیشتر مواقع ناشی از کمبود عشق است. در واقع کسی که احساس پوچی می‌کند به خودش علاقه‌ای ندارد و دائما در حال نادیده گرفتن احساساتش می‌باشد. این دسته از افراد دائما در زندگی خود به دنبال دریافت تائید از دیگران هستند و هیچ وقت به نتیجه مورد انتظارشان نمی‌رسند؛ به همین دلیل دچار احساس پوچی می‌شوند.

هر کسی در درون خود، استعدادها و خلاقیت‌های نهفته‌ای دارد اما ممکن است برخی از ما آدم‌ها از این استعدادهای نهفته خود استفاده نکنیم، در نتیجه زمان خود را هدر می‌دهیم. منظور از هدر دادن زمان به این معنی است که وقت خود را با غذاخوردن، کار و دیگر روابط پر کنید و به خود و احساسات درونی‌تان هیچ توجهی نکنید.

احساس پوچی ناشی از فقدان 

روانکاوان احساس‌پوچی را ناشی از فقدان می‌دانند. چراکه بر اساس آمار بیشتر کسانی که دچار احساس پوچی هستند، در کودکی در خانواده‌ای بزرگ شده‌اند که چندان با والدین خود صمیمی نبوده‌اند.

از نظر روانکاوی کودکی نقطه مهمی در زندگی هر فرد است که نقش بسیاری در ساختار عاطفی او دارد. در واقع کسانی که در دوران کودکی به اندازه کافی عشق و توجه دریافت نکرده‌اند، کم کم به این باور درونی می‌رسند که به اندازه‌ای که باید خوب نیستند و کسی در زندگی برای آن‌ها ارزشی قائل نیست و همین موضوع سبب می‌شود که آن‌ها نیز برای خود ارزشی قائل نباشند.

بنابراین حرف اصلی این دیدگاه این است که احساس پوچی ناشی از کمبود ارتباط احساسی و عشق می‌باشد. به همین دلیل است که ابزار عشق در خانواده، می‌تواند در درمان احساس پوچی موثر واقع شود.

اختلالات روانی ناشی از احساس پوچی

افراد مختلف در زندگی خود بر اساس توان ذهنی‌شان، به طریقی با احساس پوچی کنار می‌آیند. عدم رسیدگی به این احساس، سبب می‌شود که در طولانی مدت مکانیسم‌های دفاعی بدن کارایی خود را از دست بدهند و فرد دچار اختلال‌های مزمن شامل افسردگی و یا حتی اختلال دوقطبی شود. برای آشنایی با نشانه های افسردگی کلیک کنید.

در چنین حالتی عده‌ای روی به مصرف الکل و یا مواد مخدر می‌آورند و سعی دارند به این واسطه از احساسات منفی خود فرار کنند.

علت احساس پوچی چیست؟

احساس پوچی از احساسات درونی افراد سرچشمه می‌گیرد که می‌تواند برای هر فردی در هر شرایطی اتفاق بیافتد، اما به طور کلی احساس پوچی به چندین دلیل ایجاد می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • از دست دادن یکی از نزدیکان
  • جدایی عاطفی و طلاق
  • نداشتن یک سیستم پشتیبانی عاطفی در گذشته
  • شکست تحصیلی یا شغلی
  • سوء مصرف مواد مخدر یا دارو
  • وابستگی به الکل
  • قرار گرفتن در شرایط تنش‌زا و استرس‌آور
  • اضطراب و افسردگی
  • قرار گرفتن در معرض خبرهای بد
  • ابتلا به بیماری‌های سخت و صعب‌العلاج جسمی
  • و …

رهایی از حس پوچی

متخصصان در زمینه رهایی از احساس پوچی توصیه‌هایی دارند که می‌تواند به شما عزیزان کمک کند تا بتوانید سریع‌تر احساس خود را شناسایی کرده و با آن مبارزه کنید. در ادامه به راهکارهای رهایی از احساس پوچی اشاره کرده‌ایم.

1. به دست آوردن تمرکز و تعادل 

برای مبارزه با احساس پوچی بیشتر از گذشته بر روی خودتان تمرکز داشته باشید. تمرکز بر روی خود به این معناست که سعی کنید برای فکر کردن به خود و علایقی که دارید، زمان بیشتری را اختصاص دهید.

برای رسیدن به وضعیت فکری مثبت و پایدار، سعی کنید ورزش و مدیتیشن کنید و همینطور از مشاوره‌های روانشناسی بهره ببرید. بد نیست بدانید کارهای ساده مثل حمام کردن و یا حتی چرت زدن در میانه روز نیز در رسیدن به تعادل فیزیکی و روانی موثر است.

2. کمک گرفتن از دیگران

هر فردی در طول زندگی خود دارای نیازهایی است، اما زمانی موضوع دردناک می‌شود که او احساس کند نمی‌تواند به خواسته‌هایی که دارد، دست پیدا کند.

بهتر است در چنین شرایطی افراد به خودشان یادآوری کنند که قرار نیست به تنهایی برای رسیدن به خواسته‌های خود تلاش کنند. در چنین شرایطی برقراری ارتباط با دیگر افراد منجر به پی‌بردن به نقاط قوت و همینطور پرورش استعدادهای درونی می‌شود. کمک خواستن از دیگران از راه‌حل‌های موثر و کارآمد در حل مشکلات است.

3. قدر دانستن داشته ها

کسانی که برای زندگی و داشته‌های‌شان قدردان هستند، همواره احساسات مثبتی را در زندگی تجربه می‌کنند؛ به همین دلیل از رابطه خود با دوستان، خانواده و اطرافیان‌شان رضایت بیشتری دارند و کم‌تر دچار استرس و اضطراب می‌شوند.

4. یادگیری

از موضوعات جالبی که متخصصان مغز و اعصاب به آن رسیده‌اند، این است که “یادگیری منجر به برانگیختگی احساسات می‌گردد”. در واقع هر بار که فرد اطلاعات قبلی خود را مرور می‌کند، ممکن است به حقایقی پی ببرد که قبلا از دید او پنهان بوده است.

5. شناسایی محرک‌ها

کسانی که دارای احساس پوچی و فقدان هستند، باید در قدم اول بتوانند محرک‌ها را شناسایی کنند. به این معنی که قرار گرفتن در چه شرایطی حال آن‌ها را بدتر می‌کند.

در برخی موارد برخورد کردن با افرادی خاص در زندگی و یا شرایط خاصی منجر به بروز احساس پوچی می‌گردد. شناسایی و دوری کردن از آن‌ها می‌تواند از بروز این احساسات منفی جلوگیری کند. برای تشخیص انواع احساسات کلیک کنید

6.ورزش کردن و داشتن سبک زندگی سالم

بهتر است ورزش کردن و فعالیت روزانه را در برنامه خود قرار دهید. ورزش کردن خلق و خو را بهبود می‌بخشد و تا حد زیادی از احساس پوچی می‌کاهد.

سعی کنید برای داشتن یک سبک زندگی سالم، غذاهای سالم بخورید و از مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر نیز اجتناب نمایید.

7. نور خورشید

نور خورشید در داشتن احساس شادمانی بسیار تاثیرگذار است. سعی کنید شب‌ها قبل از خواب پرده اتاق خود را کنار بزنید تا هنگام صبح با نور خورشیدی که در اتاق‌تان تابیده، از خواب بیدار شوید. همین موضوع کوچک منجر به احساس شادمانی شما در طول روز خواهد شد.

8. ارتباط با دیگران

عدم ارتباط با دیگران و تنهایی، منجر به بروز افسردگی و همینطور احساس پوچی می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود حتی اگر برای‌تان سخت و دشوار است اما سعی کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید و حتی از گروه‌های خانوادگی خود شروع کنید تا بتوانید بر احساس پوچی تان غلبه کنید.

9. کمک از متخصصان

شاید پیدا کردن دلیل احساس پوچی کار چندان آسانی نباشد و افراد حتی با اختصاص زمان طولانی، نتوانند به علت احساس پوچی در خودشان پی ببرند.

به همین دلیل توصیه می‌شود به جای وقت تلف کردن، به یک متخصص مراجعه کنید تا بتوانید ابتدا دلیل اصلی احساس پوچی خود را شناسایی کنید و سپس در جلسات بعدی از راهکارهای موثر در این زمینه استفاده کنید تا مجدد به احساس شادی در زندگی برسید.

لازم است در نظر داشته باشید که داشتن احساس‌پوچی ناشی از هر موقعیتی در زندگی می‌تواند منجر به احساس ناامیدی، افسردگی، افکار خودکشی و … شود که بسیار خطرناک می‌باشد. برای حل مشکل خود به یک متخصص کاربلد مراجعه کنید. دوستانی که به دریافت خدمات مشاوره حضوری دسترسی ندارند، می‌توانند از مشاوره آنلاین مرکز مشاوره ذهن نو استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساس پوچی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره