موانع موفقیت و پیشرفت در زندگی چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

موانع موفقیت و پیشرفت در زندگی حتی با وجود تلاش‎‌های زیاد نیز مانع از رسیدن به هدف می‌شوند؛ خیلی از آدم‌ها احساس می‌کنند تلاش‎‌های پی‌ در پی و مستمر آن‌ها منتهی به موفقیت نمی‌شود. چالشی که برای این دسته از انسان‌ها وجود دارد، پیدا کردن موانعی بر سر راهشان است که رسیدن به موفقیت را برای‌شان غیرممکن می‌کند. در واقع در زندگی هر کس چنین موانعی وجود دارد که با شناسایی و کنار زدن‌شان می‌توانید مسیر پیشرفت را برای خود هموار کنید. در ادامه به عمده ترین موانع پرداخته‌ایم. اگر احساس می‌کنید شرایط خاصی دارید که نمی‌توانید از راهکارهای ذکر شده استفاده کنید، حتما از مشاوره فردی استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه موانع موفقیت و پیشرفت می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

لزوم شناخت موانع موفقیت و پیشرفت

بسیاری از انسان‌ها در زندگی خود، افرادی تلاشگر هستند که برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت کردن، دائما در تکاپو هستند. اما تلاش‌های آن‌ها نافرجام است و اغلب به هدف منتهی نمی‌گردد.

این مسئله و شکست خوردن‌های پی در پی در مسیر رسیدن به هدف، می‌تواند سبب ایجاد ناامیدی و کاهش عزت نفس شود و فرد را از تلاش کردن بازدارد. به همین دلیل شناسایی موانع موفقیت و پیشرفت در زندگی بسیار حائز اهمیت است تا فرد بتواند با برداشتن موانع موجود، موفقیت را برای خود رقم بزند.

پیشنهاد می‌شود که حتما درباره شخصیت های ناموفق بخوانید.

فروشگاه آرامیس

موانع رسیدن به موفقیت و پیشرفت چیست؟

ممکن است افراد در زندگی خود، هدف‌های متفاوتی داشته باشند که رسیدن به این هدف‌ها از راه‌های مختلفی امکان پذیر باشد و به عبارتی موانع متفاوتی در مسیر پیشرفت آن‌ها قرار داشته باشد. اما طی تحقیقاتی که محققان انجام داده‌اند، برخی از عوامل و موانع در رسیدن به موفقیت و پیشرفت در زندگی افراد مشترک است. در ادامه قصد داریم به این دسته از موانع موفقیت و پیشرفت در زندگی اشاره داشته باشیم. برای رسیدن به موفقیت در زندگی کلیک کنید.

1. درست برنامه ریزی نکردن

از اصول اولیه رسیدن به موفقیت، داشتن برنامه ریزی است. بسیاری از هدف‌هایی که با شکست مواجه می‌شوند، در اصل نشات گرفته از یک برنامه ریزی اشتباه بوده‌اند.

برای داشتن یک برنامه ریزی منطقی و در عین حال قابل اجرا، افراد باید زمان و منابع خود را به درستی مدیریت کنند و هدف‌هایی را تعیین نمایند که با شرایط زندگی آن‌ها مطابقت داشته باشد. 

اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید آن‌طور که باید برای رسیدن به موفقیت در زمینه‌های مختلف، به درستی برنامه ریزی کنید؛ بهتر است از یک مشاور و روانشناس کمک بگیرید. می‌توانید برای مشاوره تلفنی کلیک کنید.

2. کمبود یا فقدان تمرکز از موانع موفقیت

زندگی‌های پرمشغله امروزی سبب شده که افراد تمرکز کافی بر روی رسیدن به یک خواسته و یا هدف خود را نداشته باشند. داشتن دغدغه‌های زیاد و پرداختن به انجام کارهای مختلف، مانع از موفقیت و پیشرفت می‌شود.

البته موارد دیگری همچون استرس و اضطراب نیز می‌تواند فرد را از رسیدن به موفقیت باز دارد؛ چراکه باعث از بین رفتن تمرکز می‌شود. چنانچه احساس می‌کنید، نمی‌توانید بر روی موضوعات خاصی در زندگی تمرکز کنید، توصیه می‌شود از برخی تکنیک‌های روانشناختی همچون ذهن آگاهی استفاده نمایید. البته انجام برخی تمرین‌های مراقبه و مدیتیشن نیز می‌تواند به بهبود تمرکز شما کمک کند.  

3. کمال‌گرایی و نداشتن انعطاف

کمال گرا بودن در زندگی مزایای خاص خود دارد؛ چراکه افراد کمال گرا همواره به دنبال استانداردهای بالاتری هستند و دائما سعی می‌کنند بهتر از گذشته عمل کنند. اما گاهی کمال گرایی می‌تواند خود از موانع موفقیت و پیشرفت باشد. 

کسانی که بیش از حد کمال گرا هستند، معمولا هدف‌هایی بیش از توان خود تعیین می‌کنند و تمایل دارند هر کاری را به بهترین شکل انجام دهند. همین مورد می‌تواند میان فرد و اهدافی که دارد فاصله بیندازد.

4. عقب انداختن کارها از موانع موفقیت

به تعویق انداختن کارها و یا اهمال کاری از دیگر موانع رسیدن به موفقیت و پیشرفت می‌باشد. از رازهای موفقیت افراد در زندگی انجام درست و به موقع هر کاری است. در واقع اگر فرد سعی کند انجام کارهای خود را به تعویق بیاندازد، این رویه به مرور به یکی از عادات‌های زندگی او تبدیل می‌گردد.

اهمال کاری با تنبلی کردن متفاوت است و در برخی موارد به دلیل عوامل روانشناختی ایجاد می‌شود. از مهم‌ترین این عوامل موارد زیر هستند.

  • برخورداری از روحیه کمال گرایی
  • درگیری با اضطراب مفرط
  • خودانضباطی ناکافی
  • افسردگی مزمن

در صورتی که آنقدر کارهای‌تان را پشت گوش انداخته‌اید که این موضوع تبدیل به یک عادت در زندگی شما شده، بهتر است برای بررسی‌های دقیق‌تر با یک روانشناس مشورت کنید و مشاوره تخصصی دریافت نمایید.

برای آشنایی با راه های از بین بردن وقت تلف کردن کلیک کنید.

5.کیفیت نامناسب تعاملات بین فردی

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند که شخصیت آن‌ها تا حد زیادی وابسته به روابط بین فردی‌شان می‌باشد. در واقع افراد تمایل و نیاز دارند تا از راهنمایی دیگران استفاده کنند و همینطور مورد تشویق قرار بگیرند. 

افراد موفق معمولا سعی می‎‌کنند با کسانی که می‌توانند در مسیر رسیدن به موفقیت به آن‌ها کمک کنند، در ارتباط باشند. از جمله موانع موفقیت و پیشرفت، داشتن ارتباط با افراد منفی‌باف است که می‌توانند تاثیر بسیاری در مایوس کردن شما در جهت رسیدن به خواسته‌های‌تان نقش داشته باشند. بنابراین موفقیت‌های یک فرد وابسته به عملکرد و نگرش اطرافیان او نیز هست.

6. ترس از شکست خوردن

از دیگر موانع موفقیت و پیشرفت، ترس از شکست در ابتدای مسیر است. ترس به عنوان یک عامل بازدارنده از حرکت شناسایی می‌شود. چراکه افرادی که در ابتدای شروع یک کار می‌ترسند شکست بخورند، سعی می‌کنند رسیک نکنند و ترجیحا اقدامی برای رسیدن به هدف نکنند تا شکست نیز نخورند.

چنین نگرش و الگوی رفتاری به مرور فرد را از برنامه‌ریزی برای رسیدن به دستاوردهای بزرگ در زندگی منع می‌کند. بنابراین در اولین قدم، غلبه بر ترس برای رسیدن به اهداف کوچک و بزرگ در زندگی الزامی است. 

7.ضعف اراده از موانع موفقیت

رسیدن به موفقیت و پیشرفت کردن آسان نیست و به سادگی نمی‌توان در هر کاری موفق شد. در واقع ممکن است با نگاه به اطراف‌مان افراد موفق بسیاری را ببینیم؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در پشت هر موفقیتی تلاش‌های بیشماری پنهان شده‌اند.

بنابراین عبور از موانع و مشکلاتی که در سر راه رسیدن بر موفقیت قرار گرفته‌اند، نیازمند این است که افراد اراده قوی داشته باشند. اراده میزان قدرت ذهنی افراد را در برابر افکار و وسوسه‌هایی که او را از ادامه دادن به مسیر موفقیت باز می‌دارد، نیز افزایش می‌دهد. 

حتما درباره روش زندگی افراد موفق بخوانید.

8. کمبود اعتماد به نفس

از دیگر دلایل عدم موفقیت و پیشرفت کردن، نداشتن اعتماد به نفس است. برای اینکه بتوانید در مسیر رسیدن به هدف تلاش کنید و در این راه ثابت قدم بمانید؛ باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و به عبارت دقیق‌تر به خودتان باور داشته باشید. پذیرش توانمندی‌ها و استعدادهایی که دارید، می‌تواند موانع موفقیت را کنار زده و مسیر را برای شما هموار نماید.

برای دریافت مشاوره در زمینه موانع موفقیت و پیشرفت می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا کمال گرایی از رسیدن به موفقیت و پیشرفت جلوگیری می‌کند؟

کمال گرایی به خودی خود، مزایای بسیاری دارد اما افرادی که دچار کمال گرایی افراطی هستند، همواره در تلاشند که کارهای خود را بی‌عیب و نقص انجام دهند و هرگونه کاستی و کمبود آن‌ها را ناامید کرده و از ادامه دادن در مسیر موفقیت باز می‌دارد. احساس ناکامی در اثر کمال گرایی افراطی، به مرور فرد را از رسیدن به موفقیت و پیشرفت باز می‌دارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره