فرزند معتاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

داشتن فرزند معتاد یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که امکان دارد والدین در طول زندگی خود تجربه کنند. اعتیاد فرزند می‌تواند وضعیت خانواده را به حالتی بحرانی تبدیل کرده و تنش‌های بسیاری را رقم بزند. پدر و مادرها اغلب از این که نمی‌توانند کنترل اوضاع را به دست بگیرند، احساس درماندگی می‌کنند و درگیر خشم بسیاری می‌شوند.

با توجه به نقش بسیار مهم خانواد در فرایند ترک و درمان اعتیاد، امروزه متخصصان سلامت روان در رویکرد خانواده درمانی به والدین کمک می‌کنند بهترین واکنش‌ها را اتخاذ کرده و هم چنین هیجانات منفی خود را نیز مدیریت نمایند. اگر می‌خواهید بدانید که در بر خورد با فرزند معتادچگونه باید رفتار کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند معتاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

فرزند معتاد

فرزند معتاد یکی از چالش های خانواده ها محسوب می‌شود که نحوه برخورد آنان تاثیر زیادی در این فرایند دارد. گاهی والدین از اهمیت نقش خود مطلع نبوده و یا آن را دست کم می‌گیرند. به همین دلیل فرزند خود را به حال خود رها می‌کنند. همچنین تلاش و انگیزه خود فرزندان نیز در این زمان بسیار موثر هستند. والدین باید در ابتدا فرزند خود را از عوامل خطرساز دور کنند و درقدم بعدی فضایی امن و آرام برای ترک کردن فراهم نمایند. همه اعضای خانواده باید در این زمان مشارک داشته و بایکدیگر همکاری کنند.

حتما درباره علائم اعتیاد بخوانید.

بهترین نحوه برخورد با فرزند معتاد

برخورد با فرزند معتاد

درگیر شدن افراد در فرایند اعتیاد در اکثر موارد از مسائل روان شناختی نشات می‌گیرد. برای مثال بسیاری از افراد به دلیل ناتوانی در مدیریت هیجانات منفی به مواد پناه می‌برند تا در سایه آن لحظاتی از زندگی و رنج‌های آن فارغ شده و بتوانند برای مدت هرچند کوتاهی احساس لذت را تجربه کنند. از همین رو امروزه متخصصین در ترک اعتیاد تا حد زیادی مسائل روانی را تحت نظر قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند تا به طور بنیادی مشکل اعتیاد را برطرف سازند.

برای آشنایی با بهترین روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

با توجه به اینکه فضای موجود در خانواده و نوع واکنش والدین به اعتیاد فرد از جمله فاکتورهای بسیار مهمی هستند که می‌توانند سلامت روان بیمار را تحت تاثیر قرار دهند، امروزه رویکردهای خاصی نظیر خانواده درمانی برای ترک اعتیاد ابداع شده‌اند که به پدر و مادرها کمک می‌کنند در فرایند درمان اعتیاد فرزندشان درگیر شده و بهترین شیوه‌های سازگاری با این مسئله را بیاموزند. ما در ادامه براساس نظر روانشناسان خانواده به چند توصیه مهم در برخورد با فرزند معتاد اشاره کرده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?اطلاعات خود را از اعتیاد بالا ببرید

پیش از هرچیز برای اینکه بتوانید بهترین رفتار را با فرزند معتاد داشته باشید از خود بپرسید که در مورد اعتیاد چه می‌دانید؟ بهتر است قبل از اینکه بحث و گفت و گوی دیگری را با فرزندتان شروع کنید ابتدا در مورد مشکل او کمی تحقیق کرده و به درک درستی در مورد وضعیت او برسید.

این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید فرزندتان را بیشتر بفهمید و بهترین گزینه‌های پیش روی او را بشناسید. صحبت کردن با یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان یا کمک گرفتن از مشاوره اعتیاد می‌تواند در افزایش اطلاعات و آگاهی شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : تست اعتیاد

?فرزند معتاد | اجازه دهید مسئولیت کارهایش را به عهده بگیرد

برای اینکه نشان دهید حامی فرزند معتاد خود هستید، تلاش نکنید دائما پیامدهای اعتیاد او را را رفع و رجوع کنید. به او اجازه دهید که پیامدهای کارهایش را مشاهده کرده خود برای حل آن‌ها تلاش نماید. آنچه اهمیت دارد این است که به جای او قدم برندارید بلکه در طول مسیر دست‌هایش را بگیرید و در کنار او باشید. هم چنین دائما وضعیت او را به عوامل بیرونی نظیر دوستان بد، شانس و محیط نسبت ندهید.

این مسئله باعث می‌شود که فرزندتان احساس کند اعتیاد خارج از کنترل اوست و تنها شرایط محیطی است که سلامت او را تعیین می‌کند. به او یادآوری کنید که عوامل محیطی می‌توانند  افراد را تا حد زیادی تحت تاثیر تاثیر قرار دهند اما زندگی در شرایط نامناسب همواره محکوم به شکست نیست و در نهایت این خود اوست که مسئولیت انتخاب‌هایش را به عهده دارد.

بیشتر بخوانید : رفتار با معتاد

?فرزند معتاد | شخصیت او را هدف نگیرید

درگیری فرزندان با اعتیاد معمولا خشم والدین را بر می‌انگیزد. این خشم می‌تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم در رفتارهایتان تجلی پیدا کرده و باعث شود که واکنش‌های نامناسبی را از خود نشان دهید. توجه داشته باشید که اعتیاد در بسیاری از موارد به دلیل کمبود اعتماد به نفس و ناتوانی برای مقاومت در برابر دوستان مصرف کننده شکل می‌گیرد. در این شرایط هرگز با انتقادهای پی در پی خود شخصیت فرزند معتاد را هدف نگیرید و او را تحقیر نکنید.

برای مثال گفتن جملاتی نظیر اینکه تو ضعیف یا ترسو هستی، باعث می‌شود که  اعتماد به نفس فرزندتان بیش از پیش تخریب شود و در نتیجه او آسیب پذیری بیشتری در برابر اعتیاد پیدا کند. همواره به او یادآور شوید که اعتیاد همانند یک بیماری می‌تواند در بازه زمانی خاصی انسان را درگیر خود سازد اما به عنوان جزئی از شخصیت و وجود او تعریف نمی‌شود. اگر فرزندتان معتاد بودن را به عنوان یک تصویر شخصیتی از خود پذیرد، تغییر و ترک کردن بیش از پیش دشوار خواهد شد.

بیشتر بخوانید :  ازدواج با معتاد

?در برخورد با فرزند معتاد از خودتان نیز مراقبت کنید

کمک به بهبود فرزند معتاد در بسیاری از مواقع باعث می‌شود که والدین خود را به طور کلی فراموش کنند و در نهایت آسیب‌های دیگری نظیر درگیری با اضطراب و افسردگی نیز به سراغشان بیاید. همواره به یاد داشته باشید که مراقبت از خود پیش شرط مراقبت از دیگران است.

در نتیجه برای اینکه بتوانید بهترین رفتار را با فرزندتان داشته باشید، باید به وضعیت روانی خود نیز توجه کنید. ذهن انسان معمولا در شرایط پرفشار نمی‌تواند تصمیمات درستی بگیرد و الگوهای رفتاری غلطی از خود نشان می‌دهد در نتیجه شما به عنوان والدین نیاز دارید در کنار سوق دادن فرزندتان به فرایند ترک خودتان هم با یک مشاور روانشناس در تماس باشید و مراقبت از سلامت روان خود و سایر اعضای خانواده را نیز در اولویت قرار دهید.

?فرزند معتاد | از روش های زوری و اجباری برای ترک استفاده نکنید

همان طور که گفته شد اعتیاد در بسیاری از موارد از عوامل روان شناختی نشات می‌گیرد و درمان موفقیت آمیز آن زمانی اتفاق می‌افتد که این عوامل شناسایی شده و مورد درمان قرار بگیرند. در نتیجه این مشکل تنها یک وابستگی جسمانی ساده نیست که با روش‌هایی نظیر بستن فرد به تخت یا قطع ناگهانی مصرف بهبود یابد.

در حقیقت این رفتارها با ایجاد فشارهای مضاعف و نپرداختن به وابستگی روانی در اکثر موارد باعث تشدید مشکلات در آینده می‌شوند. پس تلاش کنید تا از روش‌های درمانی نوینی که امروزه برای اعتیاد ابداع شده‌اند اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و از بدرفتاری یا پرداختن به روش‌های زوری و اجباری برای ترک دادن فرزند معتاد بپرهیزید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

?محبت بی قید و شرط

محبت بی قیدو شرط فرزند معتاد نیز یکی از روش های بسیار موثر در برخورد با اوست. برخی از خانواده ها در دوران ترک فرزندشان با حرف ها و برخی از رفتارها به فرزندان خود آسیب بیشتری می‌زنند. اما در این شرایط باید بیشتر از قبل به فرزند خود یادآوری کنید که او را دوست دارید و برایتان مهم است.

آنها در این دوران بسیار آسیب پذیر شده و نیاز به محبت بیشتری دارند. از طرفی نباید محبت خود را مشروط به چیزی کنید. برای مثال به آنها نگویید که اگر ترک کند؛ او را دوست خواهید داشت. وجود او به تنهایی ارزشمند است و فرزندتان باید این را بداند.

?از بروز رفتارهای افراطی پرهیز کنید

برخی از والدین در مواجهه با فرزند معتا خود، دست به رفتارهای پرخاشگرانه و افراطی می‌زنند که تنها اوضاع را پیچیده تر می‌کند. آنها باید در صورت اطلاع از این موضوع، خونسردی خود را حفظ کرده و در شرایط مختلف از او حمایت کنند. گاهی فرزندان در این دوران فرزند خود را از خانه بیرون کرده و یا آنها را از برخی امکانات محروم می‌کنند. اما با اینکار فرزند نه تنها نمی‌تواند فرایند ترک را اغاز کند؛ بلکه احتمال شکست او نیز بیشتر می‌شود.

حتما درباره نقش خانواده در ترک اعتیاد بخوانید.

?کمک گرفتن از متخصص

کمک به فرزند معتاد

در دوران ترک اعتیاد فرزند معتاد، هم والدین و هم فرزند باید از یک مشاور کمک بگیرند. به طور کلی حتی در صورت آغاز فرایند ترک در خانه، بازهم فرد باید تحت نظارت یک پزشک و یک روانشناس باشد. مشاور با تقویت روحیه فرد معتاد، دوران ترک را برای او آسان تر کرده و همچنین به خانواده او کمک می‌کند تا با این موضوع بهتر برخورد کنند. او علل اعتیاد را شناسایی کرده و از بروز مجدد آن پیشگیری می‌کند.

?توجه به وضعیت جسمانی

علاوه بر اهمیت دادن به وضعیت روانی و همچنین قرار دادن او در شرایطی مطمئن برای ترک اعتیاد، باید وضعیت جسمانی فرزند معتاد را نیز در نظر بگیرید. برای تغذیه او از رژیمی سالم و سبک کمک گرفته و همچنین او را تشویق به ورزش و فعالیت کنید. اعتیاد پیامدهایی دارد که تا سالها از بین نمی‌روند. به همین دلیل باید در مورد وضعیت جسمانی نیز بسیار حساس بود. مصرف مایعات و سبزیجات، بسیار مفید بوده و همچنین افراد می‌توانند از مکمل های غذایی نیز کمک بگیرند.

سخن پایانی

قبل از هرچیز از نشانه های فرزند معتاد خود مطمئن شده و برای کمک به او خونسردی خود را حفظ کنید. گاهی واکنش های اطرافیان است که منجر به نیمه کاره ماندن فرایند ترک اعتیاد می‌شود. همچنین در شرایط مختلف از حمایت های روانی و عاطفی غافل نشوید. معمولا بیشتر افرادی که درگیر اعتیاد می‌شوند؛ سن کمی داشته و به دلیل عدم آگاهی اعتیاد را تجربه می‌کنند. به همین دلیل به عنوان والدین باید اطلاعات خود را بالا برده و سپس به آنها کمک کنید. در این دوران به شرایط روانی خود نیز بی اهمیت نباشید. به طور کلی از متخصصین مختلف در این زمینه کمک گرفته و با آنها مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند معتاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

فرزند من 18 سال دارد و به تازگی متوجه شدم که قرص های روان گردان مصرف می کند. برای ترک دادن او باید چه کار کنیم؟

قرص‌های روان گردان اغلب بیش از هرچیز بر ذهن و روان تاثیر می‌گذارند و منجر به بروز مشکلاتی نظیر توهم و هذیان می‌شوند. برای بهبود فرزندتان باید ابتدا به یک متخصص سلامت روان نظیر روانشناس یا روان پزشک مراجعه کنید تا عوارض مصرف روان گردان به طور دقیق مشخص شود. درمانگر به فرزندتان کمک می‌کند تا با گزینه‌های درمانی موجود آشنا شود و متناسب با شرایط خود بهترین مسیر را انتخاب نماید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫6 دیدگاه ها

    1. سلام و درود دوست عزیز برای این مساله می توانید مقاله اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی را بخوانید.

    1. کمپ ها معمولا برای افراد بالای 18 سال هست و برای زیر این سن مراکزی مشخص شده است. (بهتر است نوجوانان و کسانی که تازه با اعتیاد درگیر شده اند را به صورت انفرادی و در خارج از کمپ ها درمان کرد)

    1. مقاله نشانه های اعتیاد رو میتونید بخونید اما در این مورد اگر با متخصص صحبت کنید راهنمایی های کامل تری به شما خواهد داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره