رفتار با افراد در حال ترک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا می دانید رفتار با افراد در حال ترک چگونه باید باشد و چه اهمیتی در ادامه ترک اعتیاد دارد؟ ترک اعتیاد یک کار بسیار سخت برای افراد معتاد است و مشکلات ناشی از آن به قدر کافی آنان را تحت فشار می‌گذارد. در این میان نحوه رفتار اطرافیان می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در ادامه مسیر و موفقیت و یا بازگشت به اعتیاد داشته باشد. با آگاهی از نحوه رفتار با افراد در حال ترک و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید آنان را در این مسیر سخت یاری کنید و کیفیت زندگی خود و فرد معتاد را تا حد بسیار زیادی ارتقا دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با افراد در حال ترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : رفتار با معتاد

رفتار با افراد در حال ترک چگونه باید باشد؟

برقراری ارتباط با فرد معتاد و خانواده اهمیت بسیار زیادی دارند چراکه باعث می‌شوند نتایج بهتری نسبت به آنچه انتظار دارید به دست بیاورید. ارتباط برقرار کردن با جوانی که به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده می‌تواند سخت باشد. به خصوص اگر شرایط به گونه‌ای باشد که مجبور باشید از اعتیاد او حمایت کنید و رفتارهای ناخوشایند فرد معتاد را تحمل نمایید. فرد معتاد شرایط خود را با انکار مشکلات و دروغ گفتن به اطرافیان وخیم‌تر می‌کند. اما مهم است که شما با رفتار صحیح خود او را در این مسیر یاری کنید.  در ادامه 10 روش برای کمک به افراد در حال ترک را آورده‌ایم.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

1️⃣ با بیماران معتاد مهربان باشید

به فرد معتاد اثبات کنید که برایتان مهم است و ارزش دارد. با او با مهربانی و دلسوزی و نه با ترحم برخورد کنید چون افراد معتاد از ترحم متنفرند. رفتار مهربان با فرد معتاد رمز تعامل موثر با اوست. اعتیاد در جامعه چنان مایه بدنامی شده است که بیماران انتظار هر نوع توهین، تحقیر و یا رفتار غلطی را از دیگران دارند.

آن‌ها به طور ناخودآگاه خودشان منتظرند که خانواده و آشنایان‌شان آن‌ها را ترک کنند. شما می‌توانید با برخورد خوب با فرد معتاد، احساس ارزشمند بودن و مهم بودن به او بدهید. این رفتار با افراد در حال ترک باعث می‌شود او برای بخشیده شدن و کنار گذاشتن اعتیاد ترغیب شود.

فروشگاه آرامیس

2️⃣ با او حرف بزنید و گوش شنوا برای حرف‌هایشان داشته باشید

اگر فرد معتاد ببیند شما برای شنیدن حرف‌هایش گوش شنوایی دارید، حتما به سمتتان می‌آید. شما باید صحبت‌های آن‌ها را بدون قضاوت کردن گوش دهید. آنان باید بتوانند با اطمینان و بدون ترس احساسات خود را با شما در میان بگذارند. حتی اگر کار اشتباهی انجام داده باشد نیز حتما دلیلی برای گرایش به مواد مخدر داشته است. با روان شناس متخصص ترک اعتیاد مشورت کنید تا بتوانید بهتر با آن‌ها برخورد نمایید. با شنیدن حرف‌های او می‌توانید بهتر درکش کنید و در نتیجه ارتباط موثرتری برقرار نمایید. 

رفتار با افراد در حال ترک تاثیر زیادی در روند درمان آن‌ها دارد. شما با توجه به نکاتی که در این مقاله گفته ایم و مشورت های متخصص ترک اعتیاد می‌توانید مسیر درمان را تحت تاثیر قرار دهید.

3️⃣ رفتار با افراد در حال ترک | حرف و عمل تان یکی باشد

وقتی با فرد معتاد در حال مکالمه هستید به خوبی حواستان را جمع کنید که چه می‌گویید. شما باید منظور خود را به طور صریح و روشن بیان کنید. اگر این کار را انجام دهید فرد دچار سوتفاهم نمی‌شود و به درستی می‌داند که چه انتظاری از او دارید. همچنین پای حرفتان بایستید تا تاثیر بهتری به روی فرد معتاد بر جا بگذارد.

4️⃣ نگرانی و محبت خود نسبت به فرد بیمار را نشان دهید

فردی که به اعتیاد دچار شده بیشتر از هر کس دیگری نیاز به دوست داشته شدن دارد. باید به او بفهمانید که با وجود تمام مشکلاتی که دارد هنوز برای شما قابل احترام است. اگر در درون قلبتان هیچ عشقی نسبت به او نیست یا نمی‌توانید محبتی به او ابراز کنید، حداقل نشان دهید که می‌خواهید بهترین اتفاق‌ها برایش رقم بخورد. البته توجه داشته باشید که منفعلانه رفتار کردن و سوختن و ساختن با این مساله متفاوت است.

در کنار همه رفتارهای مثبت باید به او نشان دهید که هیچ جوره با اعتیادش کنار نمی‌آیید. به قوانینی که برای خودتان گذاشته‌اید پایبند باشید. بهتر است یک سری تنبیه روانی برای اعتیاد فرد در نظر بگیرید تا متوجه شود حد و مرزهایی که برایش می‌گذارید تو خالی نیستند.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد  

5️⃣ رفتار با افراد در حال ترک | با او همراه شوید

البته که انگیزه شما برای ایجاد هر تغییری در زندگیتان بیشتر از فرد معتاد است اما اگر او ببیند که شما هم مشتاق اطلاح رفتارهای منفی خود هستید و تاثیر مشاوره در بهبود حالتان را حس کند، انگیزه بیشتری برای رفتن به جلسات مشاوره پیدا می‌کند. او مانند کسی است که برای رسیدن به هدف خود یک هم پا و هم مسیر پیدا کرده است. می‌توانید در جلسات مشاوره او را همراهی کنید تا احساس کند شما در راه تغییر از او حمایت می‌کنید. 

6️⃣ به نظر او اهمیت دهید

باید به فرد معتاد این را بفهمانید که با مصرف مواد مخدر در خانه به هیچ وجه کنار نمی‌آیید. اما در عین حال خوب است که درباره روش‌های ایجاد این نوع تغییرات کمی انعطاف به خرج دهید. بیمار در شرایطی است که تاب و تحمل دستور شنیدن را ندارد. پس در رفتار با افراد در حال ترک طوری برخورد کنید که او احساس کند شما در حال کمک هستید نه اینکه حکم می‌کنید چه کاری را انجام دهد.

7️⃣ درباره روند درمان از متخصص ترک بپرسید

برای اینکه بتوانید به بیمار در حال ترک کمک کنید؛ باید نسبت به وضعیت و روند درمان او اطلاعات کافی داشته باشید. با آگاهی از وضعیت روانی و جسمانی بیمار قادر به درک او خواهید بود. آن وقت می‌توانید برخوردی بکنید که به او برای ترک کامل کمک کند.

8️⃣ برای افراد در حال ترک قابل پیش بینی باشید

اتفاقات غیر منتظره موجب ایجاد استرس و در نتیجه پناه بردن بیمار به مواد مخدر می‌شوند. همچنین قابل پیش بینی بودن شما میتواند نوعی الگو برای افراد در حال ترک نیز باشد. اینگونه او ممکن است یاد بگیرد که چطور رفتارها و حرف های غیر قابل پیش بینی را کنار بگذارد.

9️⃣ از روند درمان او حمایت کنید

شما هم با شرکت در دوره های مشاوره و ایجاد تغییر در خود به افراد در حال ترک نشان می‌دهید که این روند درمان موثر بوده و او نیز می‌تواند در خود تغییراتی ایجاد بکند. پس برای این که انگیزه بیشتری به او بدهید، در جلسات رواندرمانی و مشاوره شرکت کنید، نقاط ضعف خود را بشناسید و برای تغییر آن ها تلاش کنید.

بیشتر بخوانید : نقش خانواده در ترک اعتیاد  

🔟 مرز بندی داشته باشید

با وجود تمام تلاش هایی که کردید ممکن است افراد در حال ترک انگیزه خود را از دست بدهند و دیگر تلاشی برای ترک نکنند. شما باید به او نشان دهید که چقدر رفتارهای او برای شما آزاردهنده است. او باید بداند که برای همیشه نمی‌توانید این رنج را تحمل کنید. تا وقتی که بیمار معتاد متوجه نشود که چه آسیبی به اطرافیان وارد می‌کند، احتمالا از مسیر درمان خارج خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با افراد در حال ترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

رفتار صحیح با افراد در حال ترک چه کمکی به آن‌ها می‌کند؟

بیماران درگیر اعتیاد خود نیز از این مساله خجالت می‌کشند. ترس از دستگیر شدن توسط نیروهای پلیس یکی از بزرگ‌ترین موانعی است که او را از کمک گرفتن از اطرافیان منصرف می‌کند. باید راه صحیح صحبت با فرد معتاد را یاد بگیرید تا بتوانید به او کمک کنید. اگر حتی پیشنهاد شما برای کمک را رد کرد، می‌توانید برای بهبود شرایطش خودتان از مشاوران و روانشناس‌ها کمک بگیرید. وقتی که فرد معتاد روحیه بهتر و تغییر در شما را ببیند، احساس می‌کند که تغییر غیرممکن نیست و تشویق می‌شود تا اعتیاد خود را کنار بگذارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫24 دیدگاه ها

  1. سلام یکی از نزدیکان اعتیاد دارد بارها او را وادار کردم به همراهی با ترک اعتیادش،وکمک کردن ولی تن نمی‌دهدکه معتاداست، آیا به زور میتوان او را وادار کرد چون خانم هست

    1. سلام لیلا عزیز، برای ترک اعتیاد اولین چیزی که مهمه و باعث موفقیت ترک میشه خواست و اراده خود بیمار هست. ایشان تا زمانی که خودشان باور به درمان و نیاز به تغییر شرایط نداشته باشن نمی توان انتظار بهبودی کرد. در این مدت مسائلی مسلما پیش آمده که باعث بدتر شدن شرایط و عدم اطمنیان بین او با اطرافیان گشته. حتما لازمه برای بازسازی اعتماد از دست رفته و رسیدن به بهبودی و سلامت کامل از مشاوره های خانواده و مشاوره های اعتیاد استفاده کنید. با شماره های درج شده تماس گرفته و از کمک های متخصصین ترک استفاده نمایید.

    2. سلام همسرم اعتیاد به هروئین داشتن و الان یک‌ماهه که ترک کردن از وقتی امدن به اجبار میرن سر کار البته من هم خودم شاغل هستم تایمی که سر کارم یا همسرم میره سر کار استرس میگیرم که نکنه باز لغزش پیدا کنه این خیلی ازارم میده و از استرس هی به همسرم تاکیید میکنم که دوباره تکرار نکنی نمیدونم باید چیکار کنم واقعا برای مشکلات مالی جفتمون مجبوریم کار کنیم اما نمیدونم اینکه همسرم تنها میره بیرون کار درستیه یا نه مشاور عزیز لطفا راهنمایی کنید باید چیکار کنم

    3. سلام من یه سوال دارم شوهرمن چندساله که معتاد بوده تا ۴ماه پیش که به ادعای خودش ترک کرده و کاملا انکار میکنه که اعتیاد داشت قبلا هی میپرسم و انکار میکنه ولی میدونستم که معتاده تا ۴ماه پیش و الان باز شروع کرده به توهمات هی میپرسم که باز شروع نکردی میگه نه دادوبیداد و فریاد میکشههرچی میگم ناراحت میشه باهام خیلی بد رفتار میکنه خیلی هم دروغگو هست هی میاد میگه که تو پشت بوم کسی هست ببین دارن حرف میزنن میخوان از من چیزی بگیرن میره بوم قبلا هم شبا میگفت ک پچ پچ میاد یا مارو زیر تحت نظر میگیرن هی میپرسیدم اخه چرا میگفت بماند.یا هی میگه تو تلفن یه صدای دیگه میاد از پشت تلفن واقعا باز شروع کرده؟چیکار کنم دیگه واقعا میترسم

      1. سلام و درود نشانه هایی که می فرمایید میتونه دلیل بر مصرف موادی مثل شیشه یا سایر توهم زاها باشه. در اسرع وقت برای مداخله با شماره های درج شده می تونید تماس بگیرید.

  2. من ۱۳ سالمه داداشم مواد مصرف میکنه اعتیاد نداره اما خشن و عصبی شده و خیلی زود پرخاشگری میکنه یا گاهی اوقات با زنش دعوا میوفته و اونو میزنه خیلی ناراحتم که نمیتونیم هیچ کاری بکنیم هیچ کاری شما پیشنهادی دارید ؟؟ ممنون میشم اگه بهمون اطلاع بدید

    1. سلام آوینا عزیز ، این رفتار برادرتون به خاطر موادیه که مصرف میکنه و این رو احتمالا شما بهتر از خیلی های دیگه ای که برادرتون رو نمیشناسن میدونید. همینطور باید بدونی که ترک اعتیاد کار اسونی نیست و کمک و حمایت خانواده خیلی اهمیت داره. شما میتونید مطالبی که در مورد اعتیاد هست رو به بقیه خانواده هم معرفی کنید تا آگاهی شون نسبت به مواد مخدر بالا بره و بتونن تصمیم و رفتار مناسب در قبال برادرتون بگیرن

  3. سلام. من معتاد به هروئین بودم. یک ماهه ترک کردم ولی خانمم اول گفت کنارتم و کمک میکنم بهت. الان وضعیت روحی بدی دارم و نمیتونم کار و فعالیت کنم. واقعا هیچ بد خلقی هم نمیکنم ولی خانمم یهو گیر الکی بهم میده و میره روی مخم و من تا چند دقیقه سکوت میکنم چیزی نمیگم ولی تموم نمیکنه تحقیر کردن منو. اخر هم میگه به بابات میگم تا آبروت بره. واقعا این کمک کردنه؟ به زن جماعت هیچوقت اعتماد نکنید و درد و دل نکنید چون چوب میشه روی سر خودت

    1. سلام روز به خیر. همسر شما احتمالا موضوعی آزارشان میده و طاقت شان برای مقابله با این مساله کم شده. بهتره برای این وضعیت به دنبال کمک باشید. همسرتان نیز ممکن است در این شرایط ناراحتی هایی داشته باشند. پس با درک همدیگه بهتر می توانید از پس مشکلات بر بیایید. ترک اعتیاد به هروئین بسیار سخته پس شما هم بسیار قوی هستیدکه تونستید یک ماه دوام بیاورید خودتان را باور کنید و در مقابل سختی ها سر خم نکنید. می تونید با شماره های درج شده هم برای دریافت خدمات تماس بگیرید.

    2. اقا ارش همه خانوما مثل هم نیستن.لطفا درونتونو قوی کنید و سالم بمونید.میدونم شرایط سختی دارید بخدا توکل کنید.براتون ارزوی سلامتی میکنم.دعا کنید برادر من هم سلامتیشو به دست بیاره

    3. سلام وقت بخیر.ی سوال داشتم.دوست پسرم قبلا اعتیاد داشت الان چند ماهه که میگه ترکش کردم هی انکار میکنه که من معتاد نبودم الان باز شکاکی روشروع کرده که باز میگه کسی منو تعقیب میکنن یا منو اذیت میکنن و زود زود عصبی میشه داد میزنه خیلی حساس شده چطور مطمئن بشم که باز شروع نکرده یا درصورت شروع کردنش چی میشه کرد؟لطفا راهنمایی کنید ممنون واقعا میخوام کمکش کنم ولی دست از انکار برنمیداره

      1. سلام و درود
        اعتیاد بیماریه که باید همیشه نسبت بهش هشیار باشید. تو هر بازه زمانی و دوره ای از زندگی میتونه برگرده. پس با تمرینات و حفظ انگیزه های ترک باید مراقبت های بعد ترک رو رعایت کرد. اطرافیان هم بهتره نسبت به این بیماری اطااعاتش رو کامل کنن تا بدونن در ارتباط با این افراد چطور و چگونه رفتار کنن

    4. سلام داداش من وشما همدردیم الان با چشمان پراز اشک پاسخ شمارومیدم شما فقط باتوکل بخدا تمرکز روترک داشته باش و به همسرت حق بده چون من وشما زیاد بهشون ظلم کردیم والان باید تحمل کنیم

  4. سلام.همسرم 2ماه که پاکه.بخاطراعتیاد شغلشو ازدست داد.و نزدیک 1سال و نیم که بیکاره و من خودم سرکارمیرم الان ازنظرمالی رومون فشاره و خانواده من خیلی روم فشارمیارن.باابم میگه شوهرت تاوقتی بیکاره نباید بیادخونه ما میبینمش عصبی میشم ویا تو پشتشو میگیری تو خرج نکن پولاتو شوهرت بدعادت میشه ازاین قبیل حرفا..ازطرفی همسرم هنوز نمیتونه درست تصمیم بگیره و ترس دارم انقدرروش فشارلغزش کنه.منم ازهمه طرف روم فشارنمیتونم باهمسرم درست رفتارکنم..
    الان واقعا نمیدونم باید چیکارکنم و نیازبه راهنما دارم اگه کسی هست که چندسال داره باهمسرNAزندگی میکنه ممنون میشم که راهنما بشه که بتونم باهاش صحبت کنم و راهنمایی بگیرم
    ممنون

  5. سلام همسرم اعتیاد به هروئین داشتن و الان یک‌ماهه که ترک کردن از وقتی امدن به اجبار میرن سر کار البته من هم خودم شاغل هستم تایمی که سر کارم یا همسرم میره سر کار استرس میگیرم که نکنه باز لغزش پیدا کنه این خیلی ازارم میده و از استرس هی به همسرم تاکیید میکنم که دوباره تکرار نکنی نمیدونم باید چیکار کنم واقعا برای مشکلات مالی جفتمون مجبوریم کار کنیم اما نمیدونم اینکه همسرم تنها میره بیرون کار درستیه یا نه مشاور عزیز لطفا راهنمایی کنید باید چیکار کنم

    1. سلام و درود به شما
      ترک اعتیاد به هروئین یکی از دشوار ترین ترک هاست. باید بدونید که همسرتون کار بسیار دشواری کرده اند و از اینکه توانسته اند از این دوره گذر کنند و به زندگی برگردند باید بفهمید که انگیزه و اراده خیلی قوی داشتن. اما خوب وضعیت ایشون نمیتونیم بگیم همیشه به همین نحو می مانه و حتما شما و ایشون باید آگاه باشید که بازگشت در اعتیاد وجود داره و اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز این مساله صورت بگیره. استرس، فشار کاری، بی اعتمادی، از دست دادن انگیزه، ناامیدی و…. عواملی هستن که میتونه احتمال لغزش رو بیشتر بکنند. شما حتما با متخصصین روانشناسی در مورد وضعیت ایشون مشورت نمایید تا لغزش اتفاق نیفتد.

  6. سلام همسر من به بیس اودی اعتیاد دارن و دوماه ترک کرده بودن و دوباره لغزش کردن و الان ۱۲ روزه دوباره پاک هستن وقتی ک استفاده می‌کرد خیلی شکاک و بدبین شده بود مداوم تهمت بهم میزد و آزارم میداد اما الان خیلی بهتر شده ولی هر چند روز یکبار این حالتهاش برمیگرده و میریزه بهم و منم جوش میارم و عصبی میشم ولی بعدش آرومش میکنم و نمیزارم با ناراحتی بخوابه واقعا نمیدونم باید چجوری رفتار کنم چیکار کنم چون خودش واقعا میخواد ک ترک کنه و خیلی مصممه ک ترک کنه و از من میخواد ک کمکش کنم و کنارش باشم من چجوری بابد باهاش رفتار کنم

    1. سلام و درود نگار عزیز
      همسرتان روزهای سختی رو میگذرونه اما شما هم همینطور. قطعا برای شما راحت نیست که از ایشون نگهداری کنید. به هم ریختگی خلق تون هم به خاطر فشارهاییه که در این روزها تحمل می‌کنید. بهترین راه دریافت کمک از کسانی است که در این زمینه تخصص دارن و میتونن به شما و همسرتون راهنمایی های لازم رو ارائه بدن. اما اگر شرایط لازم برای مراجعه به مراکز ترک رو هم ندارید میتونید از سامانه های تلفنی این خدمات رو دریافت کنید. به طور کلی بهتره سبک زندگی تون رو تغییر بدید و با ایجاد یک برنامه ورزشی و رژیم غذایی سالم به خود و همسرتون برای عبور از این دوران کمک کنید. قطعا حمایت شما به روند درمان ایشون کمک زیادی میکنه. پس ناامید نشوید و در این مسیر بدانید که تنها نیستید و میتونید از کمک های دیگران نیز استفاده بکنید.

  7. سلام
    چند وقتی هست فهمیدم شوهرم گل مصرف میکنه
    چند باری قول داد که ترک میکنه ولی دوباره زد زیر قولش،الان ی فرصت دیگه بهش دادم نمیدونم چطور کمکش کنم تا ترک کنه،هرکاری میکنم که به روان پزشک و روان شناس مراجعه کنه راضی نمیشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام و درود مصرف گل مثل باقی مواد نیست چرا که عوارض و نشانه های متفاوتی داره. فرد به طور جدی باور داره که گل هیچ ضرری نداره و بنابراین تصمیم جدی هم بابت ترکش نمیگیره. برای ترک دادنشون همونطور که در هر کدام از مقاله های مربوط به ترک اعتیاد گفته ایم خواست و اراده خود فرد اولین و اصلی ترین عامل برای موفقیت در این مسیر هست. بنابراین اگر خودشون راضی به حضور در جلسات درمان نمیشن . شما میتونید از متخصص خانواده و اعتیاد در این خصوص مشورت دریافت کنید. برای این منظور با شماره های درج شده تماس گرفته متخصصان به صورت تلفنی و حضوری خدمات لازم را ارائه می دهند.

  8. سلام همسر من هفت سال قرص متادون میخورد و الان به اراده خودش چهل روزه ک پاکه ولی هیچ علاقه ایی به بچه ها و من ک همسرش هستم نشون نمیده خیلی سرد شده چیکار کنم راه کاری هست ایا

    1. سلام و درود
      قرص متادون دارویی بلند اثره که برای خروجش از بدن از لحظه قطع کامل مصرف حدود بیست تا سی روز زمان میبره. بنابراین آثار و پیامدهای آن بعد از این بازه یعنی بعد از سی روز بیشتر نمایان میشه. قطع ناگهانی این دارو بعد از این بازه زمانی طولانی بسیار کار اشتباهی است که هم به بدن و روان ایشون آسیب میزنه. از همه بدتر این روش اشتباه، امکان ترک را هم سخت تر میکنه. پس توصیه می کنیم که هر چه سریع تر برای دریافت درمان اصولی با متخصص ترک اعتیاد مشورت کنید. در این زمینه به صورت تلفنی حتی امکان دریافت مشاوره وجود داره. کافیه با شماره های درج در همین صفحه ذهن نو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره