نحوه دادن خبر بد | 16 راهکار کاربردی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نحوه دادن خبر بد در تمامی مسائل مانند مرگ عزیزان، شغل و … باید به شیوه ای مناسب صورت بگیرد. همانطور که می‌دانید، شنیدن خبر بد همراه با بروز احساسات منفی شدید است. اگر با روش‌های پر تنش فرد را از موضوع ناگوار مطلع کنید، شنونده با شوک روانی و حال روحی بسیار بدی روبرو خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق باید نحوه دادن خبر بد را آموزش ببینید. در این مقاله روش های آموزش جهت دادن خبر بد را توضیح داده‌ایم که شامل شکیبایی، آرامش، مقدمه چینی، عدم قضاوت، چهارچوب چینی و … است. حال این آموزش اگر توسط روانشناس صورت بگیرد اصولی‌تر و دقیق‌تر خواهد بود. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

نحوه دادن خبر بد

هیچ فردی از گزارش خبر بد و تاسف بار خوشش نمی‌آید. اما در برخی موارد اتفاقاتی رخ می‌دهد که افراد را مجبور به گزارش خبر بد می‌کند. همه ما احتمالا خبرهای بد زیادی را شنیده ایم. اما در هر کدام، واکنش جدیدی نیز از خود نشان داده‌ایم. فکر می‌کنید این واکنش های متفاوت به چه دلیل است؟ به دلیل خبر دادن های متفاوت فرد گزارشگر است! به همین دلیل است که شیوه دادن خبر بد بسیار مهم است. به‌همین دلیل است که همه باید از نحوه و چگونگی خبر بد دادن مطلع باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های تحمل مرگ عزیزان کلیک کنید.

نکات مهم نحوه دادن خبر بد

قرار گرفتن در چنین شرایطی برای همه سخت و طاقت فرسا است. هیچ کس از گزارش خبر بد خوشش نمی‌آید. اما در بسیاری از شرایط در چنین موقعیتی قرار می‌گیریم. بنابراین باید از نحوه دادن خبر بد آگاه باشید. در ادامه چگونگی و روش های مناسبی را گزارش کرده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

? صبور باشید

صبر اولین مرحله آگاهی از نحوه خبر بد دادن است. برای اینکه به فردی گزارش بدی بدهید باید در وهله اول خودتان آرام باشید. اگر این خبر حال شما را نیز بد کرده است باید خودتان را آرام کنید تا حال بد شما روی شنونده اثر منفی نگذارد. برای آرام شدن باید نفس عمیق بکشید و روش های کنترل استرس را پیاده کنید.

? مقدمه آرامی داشته باشید

یکی از اقدامات لازم جهت نحوه دادن خبر بد، مقدمه چینی است. در این شرایط باید خود را جای خبر گیرنده بگذارید. اگر جای فرد مقابل باشید دوس دارید که به چه شیوه ای به شما خبر برسانند؟ تند و سریع یا با مقدمه و آرام؟ بهترین حالت در این شرایط مقدمه چینی بدون استرس است. برای دادن خبر بد عجله نکنید و با کمی مکث و صبوری شروع به گزارش کنید.

حتما برای اطلاع از نحوه دلداری دادن به سوگوار و عزادار کلیک کنید.

? چهارچوب معین کنید

برای نحوه دادن خبر بد باید چهارچوب و کلیاتی را در نظر بگیرید. در ابتدای کار باید برای گیرنده خبر سازی کنید. در کمال آرامش اگر قصد دارید به فردی در رابطه با بیماری حاد کسی خبر دهید، باید ابتدا در رابطه با شرایط روحی و جسمانی افراد امروزی و وضعیت ناگوار همه توضیح دهید. تا فرد به اطلاعات نسبی دست پیدا کرده باشد. سپس شروع به گزارش خبر بد کنید.

? از جزئیات استفاده نکنید

پس از اینکه 3 مرحله بالا از نحوه دادن خبر بد را انجام دادید. دیگر نباید وارد جزئیات شوید. جزئیات را حفظ کنید و خبر را منتقل کنید. زمانی که چهارچوبی را در نظر گرفتید و مقدمه چینی را انجام داده اید، نیاز به جزئیات دیگر نیست. زیرا فرد اذیت می‌شود و توانایی شنیدن جزئیات دیگر را ندارد. باید فورا گزارش خبر بد را آماده کنید.

? قضاوت و مقصر کردن ممنوع است

پنجمین نحوه دادن خبر بد، عدم قضاوت و مقصر دانستن دیگران است. دادن خبر بد کار راحتی نیست و همه افراد از این شرایط فراری هستند. برای اینکه بار بزرگی را از دوش خود بردارید، نباید شخص دیگری را مقصر بدانید یا قضاوت کنید. تا شاید از شدت خبر بد کاسته شود. اگر دیگران را مقصر بدانید در افکار و تفسیر شخص گیرنده تاثیر خواهید گذاشت.

? توان فرد را در نظر بگیرید

برای نحوه دادن خبر بد، این موضوع را در نظر بگیرید که هر فردی توان و ویژگی های خود را دارد. همه مانند یکدیگر نیستند و باید حتما ظرفیت و روحیات فرد مقابل را در نظر بگیرید. با توجه به روحیات شخص مقابل، با احتیاط و آرامش خبر را به او منتقل کنید.

? چاشنی به خبر اضافه نکنید

گاهی افراد برای اینکه از حجم خبر کم کنند، به آن چاشنی اضافه می‌کنند. دست کاری خبر بد به دلیل تاثیری که بر فرد می‌گذارد نباید انجام شود. در نحوه دادن خبر بد ، به شما گفته شد که باید در کمال آرامش عمل کنید و چیزی به آن اضافه نکنید.

? لحن خود را آرام کنید

یکی از روش های آموزنده در نحوه دادن خبر بد ، آرام سازی لحن است. باید لحن خود را آرام کنید تا اثر مثبتی بر گیرنده بگذارید. زمانی که لحن آرام و مثبتی داشته باشید، از شدت تند و تیزی خبر کاسته می‌شود. قبل از گزارش خبر جملات خود را تکرار کنید تا از کلمه نامناسب استفاده نکنید.

? برای همدردی آماده باشید

زمانی که شما برای دادن خبر بد قدم برمی‌دارید، باید برای همدردی و همراهی شخص نیز آماده باشید. زیرا شما اولین نفر در کنار فرد هستید که به او خبر بدی را منتقل خواهید کرد. بنابراین یکی از شیوه های نحوه دادن خبر بد ، همدردی و همراهی است. در این شرایط فرد مقابل را درک کنید و او را متوجه کنید که تمام احساساتش را درک خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل سوگ در روانشناسی کلیک کنید.

? معذرت خواهی فراموش نشود

پس از انتقال خبر بد، معذرت خواهی باید صورت بگیرد. یکی از روش های آموزشی در نحوه دادن خبر بد، شیوه معذرت خواهی است. اگر شما نیز در حادثه بد شریک باشید باید حتما نقش خطا کار را بپذیرید و عذر خواهی را آموزش ببینید. یا زمانی که شما گزارشگر خبر بد هستید، باید نقشتان را به عنوان همدرد، همدل و مسئولیت پذیر بپذیرید. در این شرایط گیرنده راحت تر خبر بد را هضم می‌کند.

? راهکار مناسبی را به شنونده بگویید

در کنار آموزش و نحوه دادن خبر بد به دیگران، باید از وظیفه خود نیز آگاه باشید. وظیفه شما در این شرایط این است که باید در کنار فرد بمانید و برای مشکل او به دنبال راهکار باشید. باید به او امید بدهید و راهی را برای حل و هضم مشکل پیدا کنید. هر فردی با شنیدن خبرهای بد احساسات منفی را تجربه می‌کند. و شما برای کمک به رهایی از این احساسات منفی مسئولیت دارید.

توصیه می‌کنیم که حتما درباره مهارت های زندگی نیز بخوانید.

? برای پاسخ به سوالات شنونده آماده باشید

نحوه دادن خبر بد به افراد باید به شیوه ای باشد که شما جهت پاسخ به سوالات آماده باشید. احتمالا زمانی که شما خبر بد به کسی منتقل می‌کنید، با سوالاتی روبرو خواهید شد. برای پاسخ به تمامی این سوالات آمادگی لازم را داشته باشید. تا در پاسخ به سوالات فرد سردرگم نمانید.

? سکوت را بپذیرید

معمولا بعد از گزارش خبر بد، سکوت ایجاد می‌شود. بنابراین در نحوه دادن خبر بد باید این موضوع را پذیرا باشید که بعد از هر گزارش امکان سکوت فراهم می‌شود. بنابراین باید سکوت را بپذیرید و جهت شکستن سکوت هیچ تلاشی نکنید.

? انتظار هر واکنشی را از شنونده داشته باشید

زمانی که فردی با خبر بدی مواجهه می‌شود، هر واکنشی را از خود بروز می‌دهد. این واکنشات شامل غم، عصبانیت، تعجب و هر حس منفی دیگر است. که مانند فریاد، داد، دعوا و شاید توهین به شما مشاهده شود. در این شرایط باید فرد را درک کنید و نسبت به رفتار او واکنش بد نشان ندهید. در کنار نحوه دادن خبر بد ، باید نسبت به رفتار فرد نیز آگاه شوید.

حتما درباره مهارت های حل مسئله نیز بخوانید.

? شرایط سنی را در نظر بگیرید

زمانی که می‌خواهید خبر بدی را به فرد بزرگسال دهید، نباید مانند بچه ها با آن رفتار کنید. یا زمانی که قصد دارید خبر بدی را به کودکی بگویید، نباید مانند بزرگسالان با او رفتار کنید. بنابراین همانطور که در نحوه دادن خبر بد باید تبحر داشته باشید. شرایط سنی را نیز در نظر بگیرید.

برای مثال حتما برای کسب اطلاع درباره توضیح طلاق برای کودکان کلیک کنید.

? امید الکی ندهید

امید واهی به شنونده خبر بد هرگز نباید صورت بگیرد. همه افراد زمانی که با خبر بد مواجهه شوند، دچار شوک روانی می‌شوند. بنابراین برای اینکه از این شوک خارج شوند هرگز به آنها امید الکی ندهید. همانطور که بارها گفته شد، نحوه دادن خبر بد تنها شرط مهم نیست. باید شرایط روحی شنونده را نیز در نظر داشته باشید.

کلام آخر

نحوه دادن خبر بد را در این مقاله مطالعه کرده اید. همه ما آگاهیم که خبر بد سرشار از احساسات منفی و پر تنش است. به همین دلیل باید به شیوه ای صورت بگیرد که فرد را با تنش روبرو نکند. گاهی خبر بد به قدری دردناک است که باید به افراد متخصص گزارش شود. روانشناسان بهترین روش های گزارش خبر بد را ارائه می‌دهند. آن ها به شما کمک می‌کنند تا از شوک ناشی از این اخبار خارج بشوید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه دادن خبر بد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره