توضیح طلاق برای کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

توضیح طلاق برای کودکان موضوع بسیار سختی است. بسیاری از والدین نمی‌دانند که چطور شرایط جدید را برای فرزندشان توضیح دهند. با همه این‌ها کودکان نیاز دارند که این موضوع را از زبان شما بشنوند. وقتی راجع به طلاق با فرزندتان صحبت کنید او را آماده شرایط جدید خواهید کرد؛ اما زمانی که کودک به‌صورت ناگهانی با وضعیت جدید زندگی مواجه شود دچار اضطراب زیادی خواهد شد.

این شرایط باعث می‌شود سؤالات بسیاری در ذهن آن‌ها شکل بگیرد؛ یا حتی ممکن است خودشان را مقصر اتفاقات پیش‌آمده بدانند. بهتر است برای توضیح طلاق به فرزندتان یک برنامه مشخص داشته باشید. اگر نمی‌دانید این شرایط را چطور برای او توضیح دهید می‌توانید از یک مشاور کودک کمک بگیرید. در ادامه بایدها و نبایدهای نحوه گفتن طلاق والدین به بچه ها را شرح داده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه توضیح طلاق برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

توضیح طلاق برای کودکان

توضیح طلاق برای کودکان و صحبت کردن در مورد آن برای هیچکس آسان نیست. اما اینکار باعث می‌شود تا بچه ها راحت تر و سریع تر با این موضوع کنار آمده و بتوانند با حقیقت مواجه شوند. در واقع اگر اینکار به روش صحیحی صورت گیرد؛ بچه ها از بسیاری از آسیب ها مصون می‌مانند. بهتر است اینکار توسط خود والدین انجام شده و آنها نباید در مورد هیچ چیز پنهانکاری کرده و یا دروغ بگویند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرام ذهن نو دیدن نمایید.

بایدها و نبایدهای توضیح طلاق برای کودکان

بایدها و نبایدها توضیح طلاق برای کودکان

توضیح نامناسب به‌اندازه توضیح ندادن می‌تواند برای فرزند شما آسیب‌رسان باشد. گاهی اوقات والدین اضطراب و نگرانی خود را به کودک منتقل می‌کنند. یا برای خوب جلوه دادن خودشان سعی می‌کنند همه اشتباهات را به گردن همسرشان بیندازند. این شرایط باعث می‌شود تا فرزند شما درگیر موضوعاتی شود که نمی‌تواند آن‌ها را حل کند و درنتیجه در مقابل بیماری‌های روحی مثل افسردگی یا اضطراب آسیب‌پذیر خواهد شد. به همین خاطر در این قسمت بایدونبایدهایی را راجع به توضیح طلاق برای کودکان مطرح خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با روش‌های تربیت فرزندان طلاق کلیک کنید.

?زمان مناسبی را انتخاب کنید

اولین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید انتخاب زمان مناسب برای صحبت کردن با کودک است. اگر طلاق صرفاً یک فکر در ذهن شما است؛ یا تنها در یک دعوا و اختلاف از آن صحبت کرده‌اید لازم نیست ذهن کودک را درگیر این موضوع کنید. تنها زمانی راجع به طلاق با کودک صحبت کنید که برای آن اقدام کرده‌اید و به‌زودی از همسرتان جدا خواهید شد.

توضیح طلاق برای کودک باید زمانی باشد که آن‌ها هم آمادگی شنیدن‌اش را داشته باشند. برای توضیح این شرایط یک فضای خانوادگی در نظر بگیرید. اینکه پس از مطرح کردن این موضوع کودک زمان کافی برای فکر کردن و سؤال کردن راجع به آن داشته باشد، بسیار مهم است. درنتیجه زمان‌هایی مثل قبل از رفتن به مدرسه برای این کار مناسب نیستند.

?توضیح طلاق برای کودکان | چه کسی با کودک صحبت کند؟

یکی از سؤالات برای بسیاری از والدین این است که چه کسی باید خبر طلاق را به کودک بدهد؟ معمولاً این کار بر عهده والدی قرار می‌گیرد که قرار است با کودک زندگی کند. اما مشاورین معتقدند توضیح طلاق برای کودک باید با حضور هم‌زمان پدر و مادر اتفاق بیفتد. این کار شما باعث می‌شود فرزندتان احساس کند والدینش را در کنار هم خواهد داشت و قرار نیست از هیچ‌کدام جدا شود. به‌علاوه کودک فرصتی خواهد داشت تا بتواند سؤالاتش را از هردوی شما بپرسد و حرف‌هایتان را بشنود.

?با زبان ساده صحبت کنید

سؤال اصلی بعدی این است که چطور جدایی‌مان را برای کودک توضیح بدهیم. سعی کنید تا جای ممکن در حد درک کودک صحبت کنید. کودکان سنین پایین‌تر معنی کلماتی مانند طلاق یا جدایی را نمی‌فهمند. برای آن‌ها بهتر است توضیح دهید که قرار است پدر و مادر در خانه‌هایی جدا از هم زندگی کنند.

یکی دیگر از نکاتی که در صحبت کردن باید رعایت کنید این است که کودک را در جریان جزئیات قرار ندهید. صرفاً به آن‌ها بگویید پدر و مادرش تصمیم دارند جدا از هم زندگی کنند. بیان کردن دلایل شما برای طلاق به‌غیراز اینکه در حد فهم و درک کودک نیست، باعث می‌شود تا آن‌ها از یکی از والدین دلگیر شوند.

?توضیح طلاق برای کودکان | احساساتتان را کنترل کنید

لازم نیست فرزندتان بداند که شما از طلاق خود خوشحال هستید؛ یا از اینکه همسرتان شما را رها می‌کند احساس خشم و بدبختی می‌کنید. این احساسات ذهن کودک را به هم می‌ریزد و سلامت روان آن‌ها را به خطر خواهد انداخت. سعی کنید تنها راجع به احساسات خود در مورد کودکتان صحبت کنید. برای مثال به او بگویید چقدر دوستش دارید و احساستان هرگز تغییر نمی‌کند؛ یا از اینکه مثل گذشته هر روز در کنارش نیستید دل‌تنگ خواهید شد.

?شرایط زندگی آینده را برای کودک توضیح دهید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای کودک توضیح بدهید شرایط زندگی آن‌ها پس‌ازاین ماجرا است. کودکان معمولاً نگران این خواهند شد که آیا بازهم پدر یا مادر خود را می‌بینند؟ در چه خانه‌ای باید زندگی کنند؟ یا چه بر سر دوستان و وسایل‌شان خواهد آمد؟ سعی کنید همه آنچه که ثابت خواهد ماند و هرچه تغییر می‌کند را برای او توضیح دهید. به همین خاطر لازم است که قبل از صحبت کردن با کودک راجع به همه‌چیز برنامه‌ریزی کرده باشید.

?توضیح طلاق برای کودکان | به فرزندتان کمک کنید احساساتش را بیان کند

وقتی شرایط جدید را برای کودک توضیح می‌دهید آن‌ها دچار اضطراب و نگرانی خواهند شد. گاهی اوقات نیز احساس غمگینی یا عصبانیت را تجربه خواهند کرد. اما به این خاطر که احساسات خود را به‌درستی نمی‌شناسند ممکن است نتوانند آن‌ها را ابراز کنند. یکی از وظایف شما این است که به او کمک کنید افکار و احساساتی که راجع به این موضوع دارد بشناسد و آن‌ها را بیان کند. هرچقدر بهتر بتوانید این کار را انجام دهید فرزندتان هم با آرامش بیشتری با شرایط کنار خواهد آمد.

? به او اطمینان بدهید مقصر نیست

معمولاً کودکان در سنین پایین‌تر تصور می‌کنند طلاق والدین تقصیر آن‌هاست. کودکان بزرگ‌تر نیز ممکن است از اینکه نتوانسته‌اند جلوی این اتفاق را بگیرند احساس ناراحتی کنند. به همین خاطر وقتی راجع به جدایی با کودک صحبت می‌کنید به او این اطمینان را بدهید که اصلاً مقصر شرایط پیش‌آمده نیست. در حین توضیح طلاق برای کودکان به آن‌ها بگویید این بهترین تصمیم برای تمام خانواده است و دلیلی برای عذاب وجدان آن‌ها وجود ندارد.

?برای توضیح طلاق برای کودکان از فرزندتان کمک بگیرید

شما در حال ایجاد تغییراتی در زندگی کودک هستید. به همین خاطر بهتر است راجع به شرایط جدید زندگی از خود او نیز کمک بگیرید. برای مثال از او بپرسید دوست دارد زمان‌هایی که در کنار شماست چه کارهایی انجام بدهد؟ این کار باعث می‌شود کودک احساس کند نادیده گرفته نشده و شما به خواسته‌های او توجه دارید. به‌علاوه احساس اینکه می‌تواند شرایط را تا حدودی تحت کنترل داشته باشد به او آرامش خواهد داد.

?طلاق به معنای جدایی نیست

یکی دیگر از روش های توضیح طلاق برای کودکان، توضیح در مورد معنا و مفهوم جدایی است. هنگامی‌که شما از طلاق با کودک صحبت می‌کنید آن‌ها احساس می‌کنند قرار است برای همیشه پدر یا مادر خود را از دست بدهند. در صحبت‌هایتان این اطمینان را به کودک بدهید که جدایی شما از همسرتان به این معنی نیست که شما از او نیز جدا خواهید شد. او باید بداند همیشه فرزندتان را دوست دارید و برای بودن در کنار او آماده هستید.

هرگز کودکتان را بخشی از دعوا نکنید

در توضیح طلاق برای کودکان یکی از اشتباهات بسیاری از والدین این است که فرزندشان را بخشی از دعوا می‌کنند. ممکن است گاهی از مشکلاتی که با همسرتان داشته‌اید جلوی کودک صحبت کنید؛ یا فکر کنید فرزندتان می‌تواند دوستی باشد که با او درد و دل کنید.

بعضی از والدین حتی از کودک می‌خواهند وقتی پدر یا مادرش را دید حرفی را به او بزند؛ یا راجع به شرایط زندگی والد دیگرش به او توضیح دهد. بدترین حالت این وضعیت هم این است که شما از کودک بخواهید دوست شما و دشمن پدر یا مادرش باشد. اگر سلامت روان فرزندتان برای شما اهمیت دارد سعی کنید تا جای ممکن او را از این حاشیه‌ها دور نگه دارید. هرگز کودک را درگیر اختلافات خود نکنید و اجازه بدهید آن‌ها به همان اندازه که شما را دوست دارند والد دیگرشان را هم دوست داشته باشند.

توضیح طلاق برای کودکان و اهمیت مشاوره

طلاق یک تغییر ناگهانی و استرس‌زا در زندگی شما و همین‌طور فرزندانتان است. در کنار فشار روحی که طلاق به شما وارد می‌کند مشکلاتی مثل حضانت فرزندان یا دوری از آن‌ها، مسائل مالی و عادت کردن به شرایط جدید می‌تواند سلامت روان شما را تحت تأثیر خود قرار دهد. به همین خاطر بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید تا بتوانید این بخش از زندگی خود را با آرامش بیشتری بگذرانید. به خاطر داشته باشید که هرچه شما آرامش بیشتری داشته باشید فرزندان‌تان نیز در شرایط بهتری خواهند بود.

طلاق می‌تواند باعث مشکلات روحی و رفتاری بسیاری در فرزند شما باشد. پرخاشگری و بدرفتاری یا اضطراب و افسردگی از شایع‌ترین مشکلات کودکان طلاق هستند. به‌علاوه برای کودکان کوچک‌تر ممکن است احساس کنید آن‌ها در فرایندهای رشدی مثل صحبت کردن یا دستشویی رفتن عقب‌گرد کرده‌اند. اگر با هرکدام از این نشانه‌ها مواجه شدید بهتر است برای درمان کودک از مشاور کمک بگیرید. برای طی روند جدایی، حتما مشاوره طلاق و خانواده دریافت کنید.

توضیح طلاق برای کودکان بر اساس سن

توضیح طلاق برای کودکان بر اساس سن

اگر توضیح طلاق برای کودکان بر اساس سن آنها صورت گیرد؛ به شکل موثرتری عمل می‌کند. آنها قطعا تا حدی خود متوجه این موضوع می‌شوند؛ اما بهتر است به طور شفاف در مورد آنها صحبت کرده و همچنین پاسخگوی سوالات آنها نیز باشید. مثلا در مورد بچه هایی که زیر سه سال هستند؛ جدایی می‌تواند اثرات بدتری داشته باشد. همچنین صحبت کردن با آنها نیز روش موثری نیست؛ زیرا مهارت های کلامی آنها به طور کامل شکل نگرفته است.

از طرفی در سنین در آنها اضطراب جدایی شکل می‌گیرد. در مورد 3 تا 6 سالگی، بچه ها احتمالا نوعی احساس گناه و تقصیر را تجربه می‌کنند. اما بازهم بهتر است او را از مکان زندگی و برنامه ها ملاقات مطلع کنید. در مورد سنین 6 تا 12 سال، بچه ها احتمالا شاهد تمام مشکلات بین والدین خود بوده اند. از طرفی آنها احساس می‌کنند که باید زندگی والدین خود را نجات داده و میانجی گری کنند. اما بهتر است آنها را درگیر نکرده و آرامش آنها را در اولویت قرار دهید.

هنگام توضیح طلاق برای کودکان آینده آن ها را هم توضیح دهید

طبیعی است که بچه ها در اثر جدایی والدین خود دچار احساس بلاتکلیفی زیادی می‌شوند. آنها علاوه بر حس بدی که به خود داشته؛ احتمالا کنترل خود را بر عوامل محیطی نیز از دست داده و حتی در مواردی از والدین نیز احساس نفرت پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی بهتر است برای شرایط زندگی آنها برنامه ریزی داشته و با همسر سابق خود همکاری کنید.

هنگام توضیح طلاق برای کودکان تان به آنها بگویید در آینده زندگی شان به چه شکل خواهد بود. آنها باید برنامه مرتبی داشته و احساس امنیت کنند. توافق بر سر محل زندگی، برنامه رفت و آمد و حتی گذراندن اوقات فراغت، از وظایف والدین بوده که حتی بعد از طلاق هم باید آنها را در نظر داشته باشند.

سخن پایانی

با اینکه جدایی، تغییرات بزرگی در زندگی همه اعضا ایجاد می‌کند؛ اما بچه ها بیشتر آسیب پذیر بوده و مشکلات زیادی را در اینده تجربه می‌کنند. به همین دلیل توضیح طلاق برای کودکان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و والدین باید در این زمینه همه تلاش خود را بکنند. از طرفی احساسات و سن آنها را نیز در نظر گرفته و با توجه به آنها برنامه ریزی کنند. کمک گرفتن از روانشناس در این زمینه میتواند کمک بزرگی را هم به فرزندان و هم به والدین آنها بکند.

برای دریافت مشاوره در زمینه توضیح طلاق برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

توضیح طلاق برای کودکان به عهده چه کسی است؟

بهتر است هنگامی‌که می‌خواهید این موضوع را برای کودک توضیح دهید پدر و مادر هر دو حضور داشته باشند.

چرا باید راجع به طلاق با کودک صحبت کنیم؟

این کار شما باعث می‌شود او برای تغییری که قرار است در شرایط زندگی‌اش پیش بیاید آماده باشد و کمتر دچار اضطراب شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

    1. لطفا به نکات ذکر شده در متن مقاله توجه کنید و در صورتی که هنوز برای این کار دشواری دارید حتما از خدمات مشاوره خانواده و طلاق استفاده کنید.

    1. برعکس تصور والدین کودکان متوجه تنش ها و ناراحتی والدین می شوند. هر چقدر هم تلاش کنید باز هم آن ها در این باره فکر کرده و تصویر سازی خواهند کرد. از آن جا که منطق کودک شکل نگرفته و آگاهی او نسبت به مسائل پیرامون ناقصه پس حتما شما به عنوان والد باید برای پیشگیری از بروز اضطراب و سایر ناراحتی های فرزندتان برای او توضیحات لازم را بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره