مهارت های زندگی که باید بدانید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مهارت های زندگی به طور اجتناب ناپذیری برای هر زن و مردی با هر جایگاه اجتماعی لازم و ضروری است. از مهارت‌های زندگی در محیط کار، ارتباط بین فردی، مشکلات شخصی، تحصیل، محیط دوستان و …. استفاده می‌شود. معمولا کسانی که مهارت کافی ندارند دچار سختی‌های زیادی حتی در زندگی روزمره خود می‌شوند. در قدم اول باید این مهارت‌ها را بشناسید و سپس برای ارتقای هر کدام از آن‌ها به ترتیب برنامه ریزی داشته باشید. برای این منظور در ادامه ارکان مهارت‌های زندگی را معرفی کرده‌ایم و برای ارتقای هرکدام می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین فردی استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموختن مهارت های زندگی موثر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل به شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تعریف مهارت های زندگی

مهارت های زندگی یعنی مجموعه رفتارهای افزاینده سلامت جسم و روان که در راستای افزایش سازگاری فرد هست. این مهارت‌های زندگی لازمه پیشرفت و موفقیت افراد در ابعاد مختلف زندگی مثل بعد اجتماعی، زناشویی، شغلی و تحصیلی می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بسیاری از معضلات و اختلالات رفتاری ریشه در نقص‌هایی در مهارت های زندگی دارد. توجه کنید که مهارت‌های زندگی را می‌توان مجموعه‌ای از عادات سازنده و موثر دانست که برای مواجه با چالش‌های زندگی ضروری‌اند.

معرفی مهارت های زندگی

معرفی مهارت های زندگی

گستره معرفی و تشریح مهارت های زندگی بسیار عظیم است. در ادامه به چند مهارت‌ پایه‌ای و مهم زندگی می‌پردازیم. و پیشنهاد داریم که حتما درباره هنر زندگی کردن هم بخوانید.

✨مهارت حل مساله

به تجزیه و تحلیل منطقی ابعاد مشکل و یافتن بهترین راه حل احتمالی برای مواجه با آن را مهارت‌حل مساله می‌گویند. آنچه در حل مساله اهمیت دارد مدیریت هیجانات است. غالبا کسانی که شتابزده و از روی هیجانات به دنبال راه حل می‌گردند از تعدادی از ابعاد غافل می‌شوند و در نهایت نمی‌توانند به بهترین راهکار دست یابند. به طور خلاصه حل مساله شامل چند مرحله اصلی است: تعریف و بررسی مساله، بارش فکری، اجرای راه حل و ارزیابی نتایج.

طی این مراحل در ابتدا ممکن است دشوار به نظر برسد اما باتمرین بخشی از روتین ذهن و همچنین مهارت های زندگی می‌شوند و لازم نیست انرژی زیادی برای طی مراحل صرف کنید. برای آشنایی با راه‌های ارتقای مهارت حل مساله کلیک کنید.

✨مهارت های زندگی | خودتنظیمی و خودآگاهی

یکی دیگر از مهارت های زندگی ، مهارت خودتنظیمی است. خودتنظیمی به معنای قرار دادن استعدادها و امکانات یک فرد در مسیر پیشرفت و موفقیت خود می‌باشد. خودتنظیمی همچنین ارتباط مستقیمی با مدریت هیجان، استرس و خشم دارد. این مولفه باعث می‌شود شما به عنوان یک فرد مستقل بتوانید به خودشناسی برسید و با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و امکانات‌تان برای اهداف خود برنامه ریزی کنید.

حتما درباره مهارت خویشتن داری بخوانید.

✨مهارت تمرکز کردن

تمرکز به معنای کاهش دادن عوامل حواس پرتی و منحرف نشدن از مسیر برنامه ریزی شده از مهارت های زندگی می‌باشد. در نظر نگرفتن عوامل محرک محیطی مثل سر و صدا و یا آلارم گوشی نیازمند تمرین است. کسب تمرکز مناسب برای انجام کار فرایندی زمان گیر و نیازمند تلاش است.

✨مهارت های زندگی | مدیریت روابط بین فردی

مدیریت روابط بین فردی به شکل قابل توجهی بر ایجاد خودپنداره مناسب و افزایش احساس اعتماد به نفس در مهارت های زندگی اثر می‌گذارد. یکی از راه‌های افزایش مهارت بین فردی تقویت مهارت‌های کلامی است. استفاده از لحن و بیان مناسب و به کار بردن کلمات به جا می‌تواند در ایجاد یک مهارت ارتباطی کلامی مناسب کمک کند.

برای آشنایی با راه های افزایش مهارت تصمیم گیری کلیک کنید.

✨انتقاد پذیری و داشتن تفکر نقادانه

انتقاد پذیری نیز از مهارت های زندگی محسوب می‌شود. شنیدن تعریف و تمجید برای هر کدام از ما خوشایند است. اما آیا به همان اندازه برای شنیدن نقدها و بیان نقایص هم گوش شنوا داریم؟ باید دیدگاه خود را نسبت به انتقادهایی که می‌شنویم تغییر دهیم. دیگران انتقادها برای کوچک کردن شخصیت شما بیان نمی‌کنند بلکه برای درک مناسب از نقص‌ها و رفع آن‌ها و در نهایت پیشرفت شما مطرح می‌کنند. بنابراین ایجاد ظرفیت برای پذیرش نقد می‌تواند در دراز مدت مسیر رسیدن به موفقیت را هموارتر کند.

✨مهارت های زندگی | خلاقیت

خلاقیت به معنای توانایی شما در حل مسائل و چالش‌ها به روش‌های تازه و جدید است. از فاکتور خلاقیت به عنوان یکی از عوامل مهارت های زندگی مهم برای افزایش انگیزه و دور شدن از روزمرگی یاد می‌کنند. طبق تحقیقات روانشناسی، خلاقیت با هوش و نظم افراد ارتباط مستقیمی دارد. برای افزایش خلاقیت باید مسائل خود را از درگاه جدیدی بررسی کنید و در ارائه راهکار، مسیرهای جدیدتری را امتحان کنید.

✨مهارت درک متقابل

درک متقابل به معنای شناختن احساسات و عواطف طرف مقابل در رابطه می‌باشد. درک متقابل به اصطلاح یعنی با کفش‌های فرد دیگری راه رفتن و او را قضاوت نکردن. در مهارت های زندگی، کسانی که همدلی مناسبی از خود نشان می‌دهند، غالبا توانایی درک متقابل خوبی دارند. (برای تقویت مهارت همدلی کردن کلیک کنید). آنان روابط اجتماعی بالاتر و رفتارهای آسیب‌زای کمتری از خود به نمایش می‌گذارند. برای افزایش مهارت درک متقابل باید بر روی رابطه و نیازهای عاطفی طرف مقابل تمرکز کنید. تلاش کنید مهارت گوش دادن خود را تقویت کنید. وسط صحبت فرد مقابل نپرید و سریعا به او راهکار ارائه ندهید.

برای آشنایی با راه های تقویت مهارت کنترل احساسات کلیک کنید.

✨مهارت جرات ورزی | مهارت های زندگی

حتما برای شما نیز پیش آمده که در یک گردهمایی یا دورهمی به دلیل ترس از طرد شدن دیدگاه خود را بیان نکرده‌اید. این ترس ناشی از نقص در مهارت جرات ورزی است. باید بدانید تمام دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها ارزشمند هستند و قرار نیست تمام انسان‌ها خط و مشی فکری یکسانی داشته باشند. گاهی همین تفاوت‌ها و اختلاف نظرها باعث بروز خلاقیت می‌شود. باید سعی کنید آزادانه و مودبانه دیدگاه خود را بیان کنید و ظرفیت نه گفتن را در خود ایجاد کنید.

برای گرفتن نتیجه موثر از هر کاری  در مهارت های زندگی به برنامه ریزی و کسب مهارت در آن زمینه نیازمندیم. مهارت های زندگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. زندگی مقوله‌ای است که در عین سادگی نیازمند تدبیر و آموختن مهارت می‌باشد.

✨تصمیم گیری

یکی از اصلی ترین مهارت های زندگی ، تصمیم گیری و قدرت انتخاب است. به طور کلی ما در هر لحظه از زندگی روزمره خود در حال تصمیم گیری در مورد مسائل مختلفی هستیم. به همین دلیل برخورداری از این مهارت و همچنین استفاده از آن می‌تواند به طور چشمگیری شرایط زندگی ما را تغییر دهد. از این رو بهتر است افراد این موضوع را در خود تقویت کرده و همچنین مسئولیت تصمیمات خود را به عهده بگیرند.

✨همدلی

انسان ها چه در شرایط سخت و چه در آسانی، نیاز به همدلی دیگران دارند. در واقع یکی از راه هایی که می‌تواند ما را به دیگران نزدیک تر کند؛ همدلی کردن با آنان است. پس همدلی از مهارت های زندگی تاثیر گذار محسوب شده که افراد باید آن را تمرین نمایند. طبیعی است که ما نمی‌توانیم به جای دیگران احساس کنیم و یا عمل کنیم. تنها باید در کنار آنان بوده و از آنان حمایت نماییم.

✨مدیریت هیجانات و احساسات

اگر افراد در زندگی شخصی و اجتماعی خود قادر به کنترل احساسات و هیجانات خود نباشند؛ مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد. به همین دلیل این موضوع یکی از مهارت های زندگی اساسی محسوب شده که بسیاری از افراد در آن ناتوان هستند. برای اینکار افراد می‌توانند هوش هیجانی خود را به کمک یک مشاور تقویت کرده و به طور کلی خودکنترلی بیشتری داشته باشند.

برای ارتقای توانایی خود در مدیریت هیجانات مهارت تاب آوری را تمرین کنید.

✨کنترل استرس

در بسیاری از موارد، عملکرد و توانایی های ما تنها به دلیل غلبه استرس مختل می‌شود. این موضوع اعتماد به نفس ما را تحت تاثیر قرار داده و ما را آسیب پذیر می‌کند. به همین دلیل علاوه بر مهارت های زندگی که در قسمت قبلی به آنها اشاره کردیم؛ افراد باید استرس و اضطراب خود را در شرایط مختلف کنترل کنند. با اینکه وجود استرس گاهی در زندگی ضروری بوده و منجر به حرکت ما می‌شود؛ اما مقدار زیاد آن تاثیرات جمسانی و روانی زیادی دارد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

اهمیت بکار گیری مهارت های زندگی

بکارگیری مهارت های زندگی

فراموش نکنید که بدون برخورداری از مهارت های زندگی ، نمی‌توان عملکرد درستی در بخش های مختلف زندگی داشت. در واقع داشتن ارتباط موثر با دیگران بدون داشتن مهارت زندگی امکانپذیر نیست. به همین دلیل افراد باید انواع مهارت های زندگی را شناخته و آنها را در خود تقویت نمایند. در این شرایط می‌توانید هم به صورت فردی و هم در حوزه های اجتماعی عملکرد بهتری داشته باشید. برای اطلاع از روش های آموزش مهارت های زندگی به کودک کلیک کنید.

سخن پایانی

مهارت های زندگی شاید در ابتدا بسیار مفهوم کلی ویا حتی غیر ملموسی به نظر برسد؛ اما با کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه متوجه خواهید شد که بسیاری از رفتارها و فعالیت هایی که ما در طور روز به صورت خودجوش انجام می‌دهیم؛ نیاز به مهارت داشته و بسیار تاثیر گذار هستند. از این رو بهتر است به آنان توجه بیشتری داشته و حتی با کمک روانشناس آنان را تقویت نماییم.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموختن مهارت های زندگی موثر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل ب شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره