افسردگی بعد از ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افسردگی بعد از ازدواج یکی از مشکلات ناخوشایندی است که شاید در زندگی شما نیز پیش بیاید. بسیاری از ما انتظار داریم که زوجین دوران اوایل ازدواج خود را در شادی و صمیمیت بگذرانند. با این‌حال واقعیت این است که افسردگی می‌تواند تبدیل به یک مهمان ناخوانده برای زندگی شما بشود. دور شدن از خانه پدری، مسئولیت‌های زندگی و یا انتظارات برآورده نشده راجع به بعد از ازدواج می‌توانند دلایلی برای این مشکل باشند. بااین‌حال دلیل هر چه که باشد واقعیت این است که افسردگی می‌تواند مشکلات جدی را در زندگی شما به همراه داشته باشد. به همین خاطر باید راه حلی برای آن پیدا کنید. ما در این مطلب راجع به افسردگی بعد از ازدواج صحبت خواهیم کرد. اگر شما یا هر یک از اطرافیانتان درگیر این مشکل شده‌اید در ادامه همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید. 

افسردگی بعد از ازدواج

زندگی مشترک از همان ابتدا می‌تواند چالش‌های بسیاری را به همراه داشته باشد. یکی از این چالش‌ها افسردگی بعد از ازدواج است. افسردگی بعد از ازدواج بیماری خاصی نیست. بلکه همان نشانه‌های افسردگی هستند که حالا با دلایلی مربوط به ازدواج شما رخ می‌دهند. این دلایل می‌توانند  هر چیز کوچک یا بزرگی باشند که شما را ناراحت کرده است. بااین‌حال جدا از اینکه دلیل شما برای افسردگی چیست این موضوع می‌تواند مشکلاتی را در زندگی فردی و همین‌طور ارتباط شما با همسرتان ایجاد کند. به همین خاطر بسیار مهم است که شناخت خود را از این بیماری، نشانه‌ها، دلایل و راه‌های غلبه بر آن بیشتر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان افسردگی کلیک کنید.

علائم افسردگی بعد از ازدواج

ممکن است بسیاری از ز‌وج‌ها دچار افسردگی پس از ازدواج شوند اما از علائم آن خبری نداشته باشند و فقط احساس کنند که زندگی مشترکشان به مشکل خورده است. علائم افسردگی پس از ازدواج عبارت است از:

  • کاهش علاقه نسبت به شغل
  • عدم تمایل به حضور در جمع خانواده
  • کاهش ارتباطات با اطرافیان
  • بی‌توجهی نسبت به همسر و احساس بدبینی نسبت به او
  • بی‌توجهی نسبت به فرزند
  • کاهش میل جنسی
  • احساس بی‌کفایتی
  • کاهش انرژی
  • تغییر عادات غذایی
  • تغییر الگی خواب
  • خلق پایین
  • عدم تمرکز در انجام امور روزانه

علل بروز افسردگی بعد از ازدواج

برای اینکه بتوانید افسردگی خود را درمان کنید قبل از هر چیز باید بفهمید که علت افسردگی در کجاست. پس بهتر است با دلایل افسردگی بعد از ازدواج آشنا شوید. دلایل افسردگی می‌تواند باتوجه‌به شخصیت و شرایط زندگی شما متفاوت باشد. بااین‌حال بعضی از رایج‌ترین دلایل برای این مشکل عبارتند از:

برآورده نشدن انتظارات

هرکدام از ما راجع به زندگی مشترک انتظارات خاصی داریم. این انتظارات در بسیاری از مواقع نیز بیش از حد شیرین هستند. بااین‌حال شاید تعجب کنید اگر بگوییم در زندگی مشترک لحظات سخت و پرچالشی منتظر شما هستند. اگر شما و همسرتان توانایی مدیریت‌کردن این چالش‌ها را نداشته باشید طبیعتاً با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوید. به همین خاطر متخصصان معتقدند یکی از مهم‌ترین دلایل برای افسردگی بعد از ازدواج این است که فرد می‌بیند انتظاراتش اشتباه بوده است. در این شرایط ممکن است به‌طورکلی احساس کنید که شکست‌خورده‌اید و این شرایط خطرناک شما را آماده مشکلات روحی به‌خصوص افسردگی خواهد کرد. توصیه می کنیم مقاله انتظارات از ازدواج را مطالعه نمایید.

بدرفتاری همسر یا خانواده همسر

هدف همه ما از ازدواج این است که به یک رابطه شاد و آرام برسیم. اما اگر پس از ازدواج متوجه بدرفتاری همسر یا خانواده او بشوید چطور؟ این شرایط می‌تواند تمامی آرزوهایی که برای رابطه و ازدواج خود داشته‌اید را از بین ببرد. به‌علاوه شما احساس می‌کنید که حمایت روحی و عاطفی که می‌بایست را ازدست‌داده‌اید. همین مسئله می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را به همراه داشته باشد که یکی از آنها افسردگی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بدرفتاری همسر با خانواده ام کلیک کنید.

مشکلات و چالش‌های زندگی جدید

همان‌طور که گفتیم زندگی مشترک چالش‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت. در این شرایط اگر نتوانید اوضاع را مدیریت کنید شرایط روزبه‌روز بدتر می‌شود. به همین خاطر است که مشاورین توصیه می‌کنند قبل از ازدواج جلسات مشاوره را جدی بگیرید. این جلسات شیوه مدیریت زندگی را به شما آموزش خواهند داد. به‌طورکلی می‌شود گفت مسئولیت‌های زندگی جدید و ازبین‌رفتن آزادی‌هایی که تا قبل از ازدواج داشته‌اید از جمله دلایلی هستند که می‌توانند شما را درگیر افسردگی بعد از ازدواج کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وظایف زن در زندگی مشترک و وظایف مرد در زندگی مشترک کلیک کنید.

دوری از خانواده و دوستان

ازدواج به‌طورکلی به این معناست که شما دیگر خانواده جدیدی تشکیل داده‌اید. و این یعنی کمتر از قبل خانواده و دوستانتان را می‌بینید. شرایط به‌خصوص زمانی بدتر می‌شود که شما بعد از ازدواج از شهر و محل زندگی خودتان دور شوید. این وضعیت مشکلاتی مثل دلتنگی و همین‌طور ناآشنا بودن با وضعیت جدید را به همراه دارد که می‌تواند از جمله دلایل افسردگی بعد از ازدواج باشد.

راهکار‌های درمانی افسردگی بعد از ازدواج

خودتان را برای شرایط جدید آماده کنید

ازدواج نقطه عطفی در زندگی هرکدام از ما است. حالا که ازدواج کرده‌اید یعنی وارد مرحله جدیدی از زندگی خودتان شده‌اید. پس بهتر است هر چه سریع‌تر خودتان را برای این شرایط آماده کنید. هرچه سریع‌تر شما تغییر را بپذیرید و با شرایط سازگار شوید بهتر می‌توانید وضعیت را مدیریت کنید.

با همسرتان صحبت کنید

همسر شما بهترین و مهم‌ترین منبعی است که برای حمایت عاطفی در اختیار دارید. پس از این منبع استفاده کنید! در یک فرصت مناسب با همسرتان صحبت کنید. احساسات و مشکلاتی که دارید را با او در میان بگذارید و سعی کنید با کمک هم برای شرایط برنامه‌ریزی کنید. توصیه می کنیم مقاله صحبت با همسر را مطالعه نمایید.

از تغییرات ساده شروع کنید

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بیماران افسرده این است که می‌خواهند گام‌های بلند بردارند. آنها انتظار دارند خیلی سریع تغییر کنند. و به سطحی برسند که قبل از شروع بیماری داشته‌اند. بااین‌حال باید بدانید که افسردگی درست مانند یک بیماری جسمانی شما را درگیر خودش می‌کند. شما می‌بایست دوره نقاهت را به‌آرامی پشت سر بگذارید. پس سعی کنید در برنامه خود از تغییرات کوچک شروع کنید؛ و به دنبال تغییرهای بزرگ و یک‌شبه نباشید.

کمک بگیرید

مادر شما، مادر همسر، دوستان متأهل و هرکسی که فکر می‌کنید دررابطه‌با زندگی مشترک تجربیاتی دارد منابع خوبی برای دریافت کمک هستند. بهتر است در این شرایط با آنها صحبت کنید و بخواهید که برای تغییر وضعیت به شما کمک کنند.

افسردگی بعد از ازدواج و اهمیت مشاوره

همان‌طور که گفتیم افسردگی یک بیماری جدی است. این مشکل می‌تواند رابطه شما با همسرتان را تحت‌تأثیر خودش قرار بدهد. به همین خاطر اگر زندگی شخصی و همین‌طور ازدواجتان برای شما اهمیت دارد باید بتوانید با این بیماری مبارزه کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای درمان این بیماری کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص است. مشاورین به شما کمک می‌کنند با دلایل این بیماری، افکار منفی و سایر مشکلاتتان مواجه شوید و سپس راه کارهای لازم را برای برطرف‌کردن آن به شما آموزش خواهند داد. برای دریافت مشاوره ازدواج تلفنی و حضوری می توانید با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا افسردگی بعد از ازدواج خوب می‌شود؟

این نوع از افسردگی نیز درست مانند سایر انواع آن اگر مورد بی‌توجهی قرار بگیرد هرگز درمان نخواهد شد؛ و حتی این خطر وجود دارد که افسردگی به‌صورت مزمن در شما باقی بماند. پس اگر به سلامت خود اهمیت می‌دهید بهتر است که برای تغییر شرایط و درمان، از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره