وظایف زن در زندگی مشترک | وظیفه زنان در خانه و نسبت به شوهر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وظایف زن در زندگی مشترک یکی از مسائلی چالش برانگیز در سال‌های اخیر بوده است. چراکه تحولات اجتماعی قابل توجه نظیر جنبش رهایی‌بخش زنان یا اعتقادات فمینیستی در چند دهه‌گذشته منجر به سردرگمی‌هایی دروظایف و نقش زنان شده است. بسیاری از زن‌ها پایبندی به دیدگاه‌های سنتی در ارتباط با وظایف زنان را مغایر با هویت و آزادی خود می‌دانند. از طرفی نمی‌توان این حقیقت را انکار کرد که هر یک از ما در مقابل دیگران وظایفی را برعهده داریم که می‌بایست به آن‌ها عمل کنیم. به همین خاطر بیش از هر زمان دیگری نیاز است که مشاوران خانواده، در زمینه وظایف زنان در خانه با شفافیت صحبت کنند. در ادامه به شرح وظایف زنان در زندگی مشترک پرداخته‌ایم. برای آشنایی با نحوه تقسیم وظایف در خانواده کلیک کنید.

 

وظایف زن در زندگی مشترک

ازدواج باعث ایجاد تحولاتی در زندگی دختران می‌شود. آن‌ها را از افرادی بدون مسئولیت چندان جدی، تبدیل به یک مدیر و سرپرست در خانواده می‌کند. برای حفظ خانواده نقش مدیریتی زن اهمیت بالایی دارد و خانم‌ها می‌بایست توانایی‌های جدیدی را با توجه به نقش همسری، در خود ایجاد کنند. برخی از این توانایی‌ها شامل موارد زیر است. در صورت عدم تفاهم در مورد موارد زیر توصیه می‌کنیم از مشاوره خانواده استفاده نمایید.

1. عشق و علاقه بدون شرط

در یک رابطه زناشویی، مردان نیز به‌اندازه زنان به محبت و توجه نیاز دارند. خانم‌ها نیز باید به نیازهای عاطفی آقایان پاسخ بدهند. به‌عنوان یک زن، شما می‌بایست نیازهای عاطفی همسرتان را به‌خوبی برآورده کنید و نسبت به آن‌ها هوشیار باشد. پس عشق ورزی از وظایف زن در زندگی مشترک نیز است.

علاقه بی‌قیدوشرط به همسر به این معناست که حتی در صورت پیش آمدن ناراحتی و دلخوری در طول زندگی‌تان باید رفتار شما به‌گونه‌ای باشد که همسرتان احساس کند علیرغم تمام مشکلات پیش‌آمده شما همچنان به او علاقه دارید و می‌خواهید که در کنارش زندگی کنید. نتیجه چنین رفتار و احساسی این است که همسرتان نیز به‌صورت متقابل این محبت را به شما نشان خواهد داد و شما زندگی پرمحبت و گرمی خواهید داشت.

برای اطلاع بیشتر در زمینه ارتباط صحیح با همسر کلیک کنید.

2. کمک کردن به همسر از وظایف زن در زندگی مشترک

کمک کردن به همسر می‌تواند دامنه وسیعی از کمک‌های معنوی و عاطفی تا کمک کردن درزمینهٔ مسائل مادی را شامل شود. شما می‌بایست در تمامی این شرایط همراه همسرتان بوده و به وی کمک کنید تا از عهده مسئولیت‌ها و مشکلات زندگی برآید. این مسئله باعث می‌شود که همسرتان از زندگی در کنار شما احساس آرامش کرده و همچنین رفتار کمک کردن را از شما بیاموزد.

به خاطر داشته باشید که زندگی مشترک، زندگی شما و همسرتان در کنار یکدیگر است. شما باهم یک گروه را تشکیل می‌دهید. درنتیجه کمک شما، صرفاً کمک به همسرتان تلقی نمی‌شود. بلکه کمک شما برای بالابردن گروه خودتان است.

3. حفظ کرامت همسر

مردان بیشتر از زنان احتیاج دارند که به آن‌ها احساس قدرت و غرور دهید. القای این احساس جزو وظایف زن در زندگی است. شما به‌عنوان زن می‌توانید با تعریف کردن از همسرتان و پوشاندن عیب‌های او این نیاز را در وی برآورده کنید. به خاطر داشته باشید که مشکلات میان شما و همسرتان همواره باید در بین خودتان حل شود و بیان این مسائل در میان خانواده‌ها یا دوستانتان صرفاً باعث سرافکندگی او می‌شود. اگر به دنبال داشتن یک زندگی مناسب و کانون خانوادگی گرم هستید از انجام این رفتارها در مقابل دیگران و خجالت‌زده کردن همسرتان به‌شدت اجتناب کنید.

4. حمایت از همسر از وظایف زن در زندگی مشترک

حمایت از همسر، یکی از ویژگی‌های بارز در تمامی زوج‌های موفق است. به‌عنوان زن، در یک زندگی بهتر است همواره و در تمامی شرایط سخت و آسان کنار همسرتان حضورداشته باشید. در طول اجرایی شدن تصمیم‌هایی که در خانه شما گرفته می‌شود و دست یافتن به اهداف بلندمدتی که برای زندگی‌تان در نظر گرفته‌اید، همسرتان از اینکه ببیند شما در کنارش ایستاده‌اید احساس غرور و شادمانی می‌کند و احساس علاقه وی نسبت به شما چندین برابر خواهد شد.

5. حفاظت از حریم خانه و خانواده

شما می‌بایست از حریم خانه و خانواده خودتان در مقابل بدخواهان محافظت کنید. افرادی که می‌خواهند میان شما و همسرتان نفاق ایجاد کرده و یا افکار منفی را در شما نسبت به او گسترش دهند را از خانه و خانواده خود دور نگه دارید. محل زندگی و همچنین افکار شما می‌بایست سرشار از احساسات مثبت و دل‌نشین نسبت به همسرتان باشد به همین خاطر از هر عاملی که شما را از رسیدن به این هدف بازمی‌دارد دوری کنید.

6. صبور بودن از وظایف زن در زندگی مشترک

در اکثر خانواده‌ها اداره امور خانه‌ برعهده زنان می‌باشد. همچنین در سال‌های اخیر با افزایش میزان تحصیلات در میان زنان، بسیاری از آن‌ها علاوه بر امور خانه، مشاغلی بیرون از خانه نیز برعهده ‌دارند. به همین خاطر مدیریت کردن تمامی این وظایف در کنار یکدیگر و انجام آن‌ها امری بسیار سخت است که نیازمند همکاری همسر شما هست. در این میان بهتر است در انجام وظایف خود صبور باشید چراکه در صورت نبود صبر و ایجاد استرس در شما، فضای خانه به‌طورکلی متشنج خواهد شد؛ صبور بودن اگرچه گاهی اوقات یک ویژگی بسیار سخت است اما به دست آوردن آن می‌تواند تا حد زیادی به ثبات و آرامش در خانواده شما کمک کند.

7. نگه داشتن فضای خانه به صورت آرام

خانه برای همه انسان‌ها، محلی است که قرار است در آن آرامش را به دست بیاورند. وظیفه آرام نگه‌داشتن فضای خانه نیز بر عهده زنان است. پیدا کردن آرامش در خانه‌ای که مدیریت آن به‌درستی انجام نشده، کار بسیار دشواری است. هیچ‌یک از ما نمی‌توانیم در یک محیط بهم ‌ریخته یا پر از تشویش و التهاب احساس آرامش کنیم.

8. تربیت فرزندان از وظایف زن در زندگی مشترک

تربیت فرزندان امری است که پدر و مادر، هردو آن را بر عهده دارند. بااین‌حال وظایف مادر در این زمینه به دلیل زمان بیشتری که در خانه با فرزندان می‌گذراند، اهمیت بیشتری دارد. هنگامی‌که شما فرزندتان را به‌خوبی تربیت می‌کنید علاوه بر انجام وظایف مادری، باعث می‌شوید که همسرتان احساس کند یک خانواده گرم و صمیمی داشته و از بودن در کنار شما احساس لذت خواهد کرد.

9. توجه کردن به خود

مهم‌ترین اصل و وظیفه زن به‌عنوان همسر در زندگی این است که به خودتان توجه داشته باشید. شما پیش از اینکه خود را دوست داشته باشید و به خوشبختی خود توجه کنید، نمی‌توانید به دیگران محبت کنید. در روز یا در طول هفته زمانی را به خودتان اختصاص دهید و سعی کنید کارهایی انجام دهید که به شما احساس نشاط و شادمانی خواهند داد.

 

اهمیت توجه زنان به نقش همسری

در ذهن بسیاری از خانم‌ها این سوال شکل می‌گیرد که چرا می‌بایست این وظایف را در قبال همسرشان انجام دهند و یا اینکه در مقابل همسرشان چه وظیفه‌ای برعهده دارد.

اهمیت و دلیل انجام وظایف در خانواده به‌عنوان یک زن یا مادر در این است که رفتارهای شما می‌توانند باعث بهبود شرایط زندگی برای تمامی اعضای خانواده شما شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ازدواج سالم این است که طرفین در کنار یکدیگر به رشد خواهند رسید. درنتیجه تلاش شما برای بهبود بخشیدن به شرایط قدمی است که در راه پیشرفت زندگی برمی‌دارید.

اگر احساس می‌کنید که همسرتان در مقابل شما، وظایف خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهد و یا بار مسئولیت‌های شما بیشتر از حد توانتان است و به همین خاطر احساس می‌کنید که تمایلی به انجام وظایف خود ندارید بهتر است با یک مشاور دراین‌باره صحبت کنید. در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو با داشتن مشاورانی برجسته در زمینه مشائل زناشویی و به طور خاص وظایف زن در زندگی مشترک می‌تواند به شما به صورت تلفنی و حضوری راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد. برای آشنایی با معیارهای زندگی مشترک موفق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وظایف زن در زندگی مشترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

سؤالات متداول

چرا توجه زنان به نقش آن‌ها در زندگی مشترک، اهمیت دارد؟

شما با انجام وظایفی که در زندگی مشترکتان برعهده دارید، به پیشرفت خود و طرف مقابل و همچنین بهتر شدن رابطه خود کمک می‌کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره