وظایف مرد در زندگی و رابطه زناشویی چیست ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وظایف مرد در زندگی مشترک، موضوعی است که هر مردی قبل از رفتن به خواستگاری باید با آن آشنا باشد و آمادگی‌های لازم را کسب کند. در واقع بسیاری از مردان به وظایف خود در زندگی مشترک‌شان آگاه نیستند و همین عامل باعث می‌شود که مسئولیت‌ها بر عهده زنان بیافتد و زمینه ایجاد مشکلات فراهم شود. اما گاهی هم شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت شرایط را بدتر می‌کند تا جایی که نیاز به مداخله درمانگران خانواده ضرورت پیدا می‌کند. در صورتی که احساس می‌کنید همسرتان سهم خودش را در زندگی ادا نمی‌کند، حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش مردان در خانه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

وظایف مرد در زندگی مشترک

وظایف مرد در زندگی مشترک

وظایف مرد در زندگی مشترک مشخص است. اینکه یک مرد به وظایف و مسئولیت‌هایی که در زندگی دارد، واقف باشد و به آن‌ها عمل کند، به طور مستقیم بر کیفیت زندگی زناشویی تاثیر می‌گذارد. چراکه در رابطه بسیاری از زوج هایی که در زندگی مشترک خود مشکل دارند، مرد تمامی مسئولیت زندگی را بر عهده زن خانواده گذاشته است.

بسیاری از زنان به دلیل عدم اطلاع از حقوق اجتماعی خود، تمامی بار زندگی را تحمل می‌کنند، اما به دلیل فشار زیادی که بر روی دوش آنان است، مردان نیز خوشبختی را تجربه نخواهند کرد. زمانی آرامش در یک زندگی زناشویی وجود دارد که هر دو طرف به مسئولیت‌های خود واقف بوده و به آن‌ها عمل کنند. برای آشنایی با ویژگی های زندگی مشترک موفق کلیک کنید.

وظایف مرد در رابطه زناشویی

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم، قبل از اینکه آقایی به خواستگاری می‌رود، وظایف مرد در زندگی زناشویی و زندگی مشترک آغاز می‌شود. در واقع زوجین با اطلاع از وظایف و مسئولیت‌های خود در زندگی، کارها را میان خود تقسیم می‌کنند تا شرایط آرامش و خوشبختی را برای خود و همسرشان فراهم کنند. برای آشنایی با نحوه تقسیم وظایف در خانواده کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

وظایف حقوقی و قانونی مرد در زندگی مشترک

مطابق قانون کشورمان، زنان و مردان در زندگی مشترک دارای وظایف و مسئولیت‌هایی هستند که بایستی به آن‌ها عمل کنند. وظایف مرد در زندگی مشترک، در زمینه اداره زندگی و پرداخت نفقه می‌باشد و زن می‌تواند از او به دلیل عدم انجام این موارد شکایت کند. وظایف قانونی و حقوقی مرد در زندگی مشترک شامل موارد زیر می‌باشد:

🔹 مسئولیت تهیه غذا، پوشاک، مسکن و لوازم آن، لوازم آرایشی و تزئینی در حد متعارف زمان، مکان و موقعیت زن بر عهده مرد است.

🔹 در صورتی که مطابق شأن اجتماعی و خانوادگی و یا بیماری، زن نیاز به خدمتکار دارد، بایستی برای او خدمتکار تهیه کند.

🔹مسئولیت مداوای بیماری زن در صورت مریضی بر عهده مرد است.

🔹 هر مرد وظیفه دارد حداقل هر چهار ماه یکبار با زن خود رابطه جنسی برقرار کند و از نظر قانونی جزء حقوق زنان است.

وظایف مردان در زندگی مشترک از نظر روانشناسی

وظایف مردان در زندگی مشترک از نظر روانشناسی

برخی از وظایف مرد در زندگی قانونی نیست، اما از نظر اخلاقی و روانشناسی مرد بایستی که آن‌ها را انجام دهد تا ضمن تجربه یک ازدواج پایدار، کیفیت زندگی خود را نیز افزایش دهد.

📌 در اولویت قرار دادن خانواده

یک مرد بایستی که پس از ازدواج الویت‌های خود را تغییر دهد و برای داشتن یک رابطه زناشویی پایدار، خانواده خود را در اولویت اول بگذارد. از دیگر وظایف مرد در زندگی مشترک توجه به نیازهای همسر و فرزندان و رفع آن‌ها می‌باشد. حتی مردانی که روابط دوستانه و کاری حساسی دارند، باید بیشتر زمان خود را به خانواده‌شان اختصاص دهند.

📌 عشق ورزی بی قید و شرط از وظایف مرد در زندگی

از وظایف مرد در زندگی می‌توان به عشق ورزی اشاره کرد. بسیاری از مردان بر این باورند، همین که برای رفاه و آسایش همسر و فرزندان خود تلاش می‌کنند، در حال نشان دادن عشق و محبت خود به آن‌ها هستند. در حالی که باید توجه داشته باشند زنان علاوه بر این گونه حمایت‌ها، نیازمند ابراز‌ علاقه کلامی نیز هستند. سعی کنید با گفتن جمله ساده دوستت دارم توجه خود را به او نشان دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خانواده سالم کلیک کنید.

📌 وفاداری اصل ازدواج پایدار

یکی از وظایف مرد در زندگی، وفاداری است. آنچه که در فرهنگ ما به غلط رواج پیدا کرده است، این است که تاکید اصلی بر وفاداری زنان می‌باشد. اما وفاداری در یک رابطه کاملا دو طرفه است و از وظایف مردان در زندگی مشترک این است که به همسر خود وفادار بمانند، چراکه بی وفایی و خیانت ضمن از بین بردن سلامت روانی خانواده، باعث از بین رفتن زندگی مشترک نیز خواهد شد.

وقتی مردی به همسر و زندگی مشترک خود وفادار است، در واقع با این کار ضمن نشان دادن عشق و علاقه‌ای که به همسرش دارد، میزان مسئولیت پذیری خود را نیز نمایان می‌کند.

📌 عدم انجام رفتارهای خشونت آمیز

از مهم‌ترین وظایف مرد در زندگی مشترک عدم انجام رفتارهای تند و خشونت آمیز است. به طور کلی رفتار خشونت آمیز باعث از بین رفتن عزت نفس زنان می‌گردد و زمینه ایجاد افسردگی و اختلال اضطراب را در آنان فراهم می‌کند. زنانی که مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرند، تمرکز کافی بر روی اهداف زندگی و تربیت مناسب فرزندان خود را ندارند.

📌 برقراری رابطه جنسی از وظایف مرد در زندگی

برقراری رابطه جنسی از وظایف مرد در زندگی است. یکی از اهداف ازدواج، برطرف کردن نیازهای جنسی طرفین است. در رابطه زناشویی که مرد به نیازهای جنسی همسر خود توجه دارد، هر دو طرف از نظر روحی و جسمی آماده هستند و میزان رضایت مندی آن‌ها نیز از زندگی مشترک افزایش می‌یاید.

مردانی که به نیازهای جنسی همسر خود بی توجه هستند، در نتیجه با همسری پرخاشگر، بهانه‌گیر و عصبی مواجه می‌باشند. چنانچه سرکوب امیال جنسی ادامه داشته باشد، در نهایت به طلاق جنسی منجر می‌شود.

📌 توجه به علاقه مندی‌های همسر

بسیاری از زنان به تاریخ‌های مهم زندگی توجه زیادی می‌کنند و در صورتی که مرد این تاریخ‌ها را فراموش کند، بر پایه بی توجهی او می‌گذارند. از وظایف مرد در زندگی مشترک توجه به خواسته‌ها و علاقه مندی‌های همسرشان می‌باشد. زنان دوست دارند که همسرشان آن‌ها را عاشقانه دوست بدارد، در مورد ظاهر او نظر بدهد و ابراز احساسات کلامی داشته باشد.

📌 به روز بودن

از دیگر وظایف مرد در زندگی زناشویی، به روز بودن است. یک مرد باید به عنوان همسر و پدر مطابق زمانه و شرایط از تحصیل، ورزش و تفریح خانواده خود غافل نشود. مطابق با درآمدی که دارد، پیرامون نیازمندی‌های خانواده خود برنامه ریزی کند و به مشکلات آن‌ها رسیدگی نماید. همواره حتی در سخت‌ترین شرایط زندگی لبخند خود را از همسر و فرزندانش دریغ نکند و در سختی‌ها و مشکلات صبر کنند و با مشورت خانواده از شرایط سخت عبور کند.

📌 حمایت کننده بودن از وظایف مرد در زندگی

یکی از وظایف مرد در زندگی، حامی بودن است. از همه جهات باید همسر خود را حمایت کنید تا احساس امنیت کند. از هر نوع آسیب و سوء استفاده باید جلوگیری کنید و از او دفاع کنید. حتی در هنگام مشکلات نیز به او کمک کنید و با راهنمایی مسیر درست را نشان دهید.

📌 پذیرش خطا ها

از وظایف مرد در زندگی می‌توان به پذیرش خطا ها اشاره کرد. همه انسان ها در طول زندگی با مشکل روبرو می‌شوند، به همین دلیل باید همسرتان را درک کنید و عشق را به او نشان دهید. این پذیرش باید دو جانبه باشد تا رضایت از زندگی افزایش یابد.

📌 مکالمه صریح

از دیگر وظایف مرد در زندگی، مکالمه صریح است. شما به عنوان یک همسر باید واضح تمام خواسته ها و نیاز های خود را بیان کنید تا توقع درک و حمایت از همسر داشته باشید. زندگی مشترک به منزله کسب آرامش است. شما نیز برای رسیدن به آرامش حتما باید مکالمه صریح و خوبی با یکدیگر داشته باشید.

📌 مدیریت خانواده از وظایف مرد در زندگی

از وظایف مرد در زندگی می‌توان به مدیریت خانواده نیز اشاره کرد. رهبری و هدایت خانواده از زمان های قدیم در دست مردان بوده. آنها با مدیریت اصولی می‌توانند نظم را در زندگی به جریان بی‌اندازند و در مواجهه با مشکلات تصمیمات بهتری بگیرند.

برای آشنایی با نحوه مدیریت و برخورد با شوهر ولخرج کلیک کنید.

📌 وقت گذرانی

وقت گذرانی از دیگر وظایف مرد در زندگی است. همه افراد درگیری های شخصی زیادی دارند اما زمانی که ازدواج صورت می‌گیرد باید به همسر خود توجه کنید. صحبت، بیرون رفتن، خرید، رستوران و … وقت گذرانی را تکمیل می‌کند. برای پایداری زندگی باید به یکدیگر توجه کنید.

📌 کمک در خانه

در کارهای خانه کمک کنید و این کار را به عنوان وظایف مرد در زندگی در نظر بگیرید. سعی کنید با این کار سنگینی کار را از دوش همسر خود بردارید و مقداری آرامش به او هدیه دهید. کمک در خانه باعث علاقه بیشتر میان زوجین می‌شود.

📌 اهمیت به خود از وظایف مرد در زندگی

یکی از وظایف مرد در زندگی، اهمیت به خود است. شما به عنوان همسر باید به بهداشت و ظاهر خود رسیدگی کنید. در واقع این اهمیت باید فقط برای همسرتان باشد و جنبه دیگری نداشته باشد.

📌 عشقتان را ثابت کنید

وظایف مرد در زندگی جنبه کاری و مالی ندارد. شما به عنوان یک مرد باید عشق و علاقه خود را ثابت کنید. با این کار می‌توانید رضایت از زندگی را افزایش دهید و برای همسر خود بهترین انتخاب باشید.

سخن آخر

در این مقاله راجع به وظایف مرد در زندگی صحبت کرده ایم. در زندگی مشترک، زنان و مردان وظایف متقابلی نسبت به یکدیگر دارند که بایستی جهت حفظ خانواده نسبت به آن‌ها عمل کنند. مردان علاوه بر داشتن برخی وظایف حقوقی و قانونی همچون اداره زندگی و تامین غذا، پوشاک، مسکن و … بایستی از نظر روانشناسی نیز به همسر و خانواده خود رسیدگی کنند. اگر همسر شما در زندگی مشترک به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کند، قبل از شکایت و مراجعه به دادگاه از مشاوره خانواده استفاده کنید، شاید همسرتان به درستی از وظایف خود آگاه نیست.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش مرد در زندگی مشترک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره